BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:34

Sizzle, wiegendood is niet gecorreleerd met veilig samen slapen. VEILiG samen slapen en borstvoeding zijn juist gecorreleerd aan minder gevallen van wiegendood. Ik zit nu mobiel met een drinkende dreumes aan de borst dus dat typt en zoekt niet makkelijk, maar als je wilt zal ik de onderzoeken eens opzoeken.

Ik zeg niet dat een kind nooit mag huilen. Groter worden gaat met vallen en opstaan en daar hoort soms ook verdriet bij. Maar ik vind wel dat je een kind nooit ALLEEN moet laten huilen.

Verder denk ik dat je slapen niet af kan dwingen. Je kunt wel de omstandigheden scheppen waarin een kind makkelijk in slaap kan vallen, maar afdwingen kun je het niet. Een vaste bedtijd hebben wij voor de kleintjes dus niet. Soms zijn ze tot laat wakker, maar dat halen ze dan de volgende dag wel weer in.
De oudste zit op school en die gaat altijd rond zeven uur naar bed, maar dan wil ze zelf ook want dan is ze moe van de dag.
Laatst bijgewerkt door Esplendido op 11-01-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:34

Joltsje schreef:
Sizzle schreef:
Espledido, wiegendood is juist gecorreleerd met samen slapen dus daar zeg je iets tegenstrijdigs.

Maar nu ben ik wel benieuwd naar een praktisch voorbeeld.
Wat zou jij doen als je kind gewoon niet wil slapen omdat het domweg geen zin heeft en nog niet begrijpt dat je dan smorgens te moe bent?

Of hoe voorkom jij dat een snel driftig kind dat krijsend op de grond gaat zitten omdat hij niet de tube tandpasta leeg mag eten dan even huilt?

Ik ben erg benieuwd wat iedereen hier over denkt.

Kind roept 10x koekje. Maar krijgt het niet. Wordt boos en gaat huilen. Met het hoofd bonken etc.

Boven op zijn/haar kamer om af te koelen met het haakje op de deur.En vooral geen koek geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:38

Ja dat kalmeren klinkt leuk.
Maar we hebben het dus over een kind dat over de overloop ging rennen en gillen, en haar broer wakker ging schudden en op het bed ging springen.
Als dan de ouders bovenkwamen ging ze poeslief weer in bed liggen, zei sorry tegen haar broer om het vervolgens 5 minuten later te herhalen.
Kind moest wel smorgens om 6:30 weer opstaan wat ze dan niet wilde ivm te moe dus dat eigen ritme bepalen is gewoon niet voor iedereen weggelegd blijkbaar.

Negeren ging niet want dan was de broer helemaal overstuur, belonen werkte niet en boos worden ook niet. Deur barricaderen loste het probleem binnen een week op. De ouders vonden dat echt geen leuke situatie hoor :n

Over wiegendood zijn ook cijfers dat samen slapen een verhoogd risico geeft.
Het is dus maar net wat je leest blijkbaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:39

Kind op de gang zetten en met hoofd daar verder laten bonken. Het is door de zure appel heen bijten. Maar dit gedrag hou je juist in stand door toe te geven en te soebatten. En op langere termijn brengt dat gebonk schade, dus zo snel mogelijk de kop in drukken.

En een kind dat niet op haar kamer blijft en zelfs haar broertje wakker maakt, zou ik opsluiten. Dan is het afgelopen.

Britta31

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:40

Toch handig een haakje.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:45

Onze middelste is zo lang hij wakker is ook een echte tornado. Die laten we dus beneden in slaap vallen en leggen hem dan boven. Grote zus wordt zo niet gestoord en kan lekker slapen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem op te sluiten. Als ik we per se willen dat hij boven in slaap valt dan gaat een van ons met hem op bed liggen tot hij slaapt.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:48

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:49

zonnebloem18 schreef:
Het is me in de tijd dat ik moeder ben opgevallen dat er grotendeels 2 soorten ouders zijn. De ouders die zich aanpassen aan hun kind en ouders die vinden dat kinderen zich aan de ouders aan moeten passen. Ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt en deze 2 stromingen zullen het toch nooit eens worden over alle punten. Wat dat betreft zou ik eigenlijk geen energie moeten steken in deze discussies.

En dan zijn er ook nog ouders die een middenweg zoeken tussen de 2.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:54

Samen naar bed hebben ze ook geprobeert Esplendido, maar ze wilde gewoon wakker zijn en wilde ook niet dat de ouders gingen slapen want daar was immers niets aan. Dan ging ze keihard zingen en op het bed springen.
Ze zat domweg in een rebelse fase :+

Als een kind nog niet moe is mag het best nog een beetje zelf spelen, zingen of weet ik veel wat. Maar alles op zijn kop zetten :n

Grappig genoeg heeft dit meisje al heel vroeg goed doorgeslapen en na deze fase ook nooit meer slaapproblemen gehad.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:55

elk kind is anders en heeft een andere aanpak nodig. Dat is met paarden en honden ook zo. Je kunt niet op de voorhand zeggen of een bepaalde aanpak wel of niet goed is.

Een kind dat mij en de andere kinderen geen slaap zou gunnen, zou ik echt hard aanpakken zodat ze het uit haar hoofd zou laten om zoiets te flikken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:56

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:58

Maar het is toch niet erg als een kind om 7.00 naar bed gaat en dan tot 8.00 rustig speelt.Zolang ze de rest maar niet stoort.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:58

Zo'n kind dat alles op stelten zet, zou ik beneden houden. Liever beneden spelen en nog even gek doen dan boven en iedereen die daar slaapt wakker maken. Als je er als ouder geen strijd van maakt is er ook weinig om tegen te rebelleren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:59

Desiree schreef:
Kind op de gang zetten en met hoofd daar verder laten bonken. Het is door de zure appel heen bijten. Maar dit gedrag hou je juist in stand door toe te geven en te soebatten. En op langere termijn brengt dat gebonk schade, dus zo snel mogelijk de kop in drukken.

En een kind dat niet op haar kamer blijft en zelfs haar broertje wakker maakt, zou ik opsluiten. Dan is het afgelopen.

Mijn zoon deed dat al vanaf hij enkele maanden oud was... wegleggen en niet op reageren zorgde juist voor verergering.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:01

Maar een baby van een paar maanden is anders dan een peuter/kleuter die dat bewust kan doen.Bij een baby is dat niet zo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:01

Of kinderen die autistisch zijn die bijvoorbeeld geen gevolgtrekking aan hun eigen gedrag kunnen verbinden

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:02

Esplendido schreef:
Zo'n kind dat alles op stelten zet, zou ik beneden houden. Liever beneden spelen en nog even gek doen dan boven en iedereen die daar slaapt wakker maken. Als je er als ouder geen strijd van maakt is er ook weinig om tegen te rebelleren.

Ik kan mij daar tot op een bepaalde hoogte wel in vinden, maar wat is "even". Wat als "even" voor het kind tot twaalf uur s nachts is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:03

Desiree schreef:
Of kinderen die autistisch zijn die bijvoorbeeld geen gevolgtrekking aan hun eigen gedrag kunnen verbinden

Dat is sowieso geen normale situatie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:03

Sizzle schreef:
Desiree schreef:

Dat is sowieso geen normale situatie.

Nee, maar wat is tegenwoordig nog normaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:04

Zelfs kinderen doen dingen niet bewust.
Er zijn er die boos worden en daardoor zo overstuur raken, dat ze zelf er geen controle meer over hebben.
Dat komt ook omdat ze daar te jong voor zijn om zichzelf uit zo'n bui te halen.

Mijn jongste was soms zo overstuur dat ze een gevaar voor zichzelf werd.
En nee, die kun je dan niet even op de gang zetten, dan werd ze panisch (van angst) omdat ze zich zo hulpeloos voelde.
Het heeft een tijd geduurd voordat ze oud genoeg was dat ze er zelf voor kon zorgen dat ze op tijd rustig werd voordat ze in een paniekaanval zat.
Maar toen was ze zeker al wel 4 a 5 jaar oud.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:05

Lotte bonkt ook weleens als ze haar zin niet krijgt, dat is weleens vervelend, maar ze is gefrustreerd en kan zich nog niet op een andere manier uiten. Meestal pak ik haar op en zeg ik dat ik snap dat ze X graag wilt, maar we gaan zo eten/is niet veilig enz. en dan probeer ik een alternatief te bieden, dat is meestal geen probleem.

Een kind wat echt de boel op zijn kop zet gaat mooi mee naar beneden, dan maar slapen als ze wel echt moe is en tja dat ze dan om 6.30 nog moe is daar komt ze vanzelf wel achter, dat houden ze ook niet lang vol.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:07

Brainless. Ik heb de omgekeerde versie :P
Als je erbij blijft blijft ze hysterisch (zelfs langer dan 2 uur, yep geprobeerd).
Loop je weg dan komt ze zelf na 10 minuten bij je op schoot een boekje lezen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:09

Ik probeer mijn kind niet alleen te laten als het zo gefrustreerd is. Dan wordt het alleen nog maar erger.

Ik knuffel hem en zeg dat ik begrijp dat het boos is. Dan leid ik hem af en ga iets doen wat hij ook leuk vind. Op deze manier gaat hij nooit helemaal over de rooie en hij is echt een makkelijk en lief jochie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:09

Elk kind is zeker anders.
Mijn jongste sliep na haar geboorte maar 2 a 3 x per dag eventjes.
Zelfs de doorwinterde kraamhulp had nog nooit zo'n wakkere baby gezien.
Voor haar eerste jaar sliep ze al eigenlijk niet meer overdag, terwijl mijn 2de nog een middagslaapje hield en mijn oudste ook nog af en toe ging slapen 's middags.