Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:35

Het valt ook niet mee om een abstract begrip uit te leggen. :P Maar jij voelt je soms wat mannelijker en soms wat vrouwelijker. Wat houdt jou dan tegen om ( bijvoorbeeld ) te zeggen: "Ik ben een meisje". En dan je karakter omschrijven zoals je net deed.

Ja veel seks ga ik niet krijgen hoor in mijn grote hoodie. _O- Kon stiekem wel 7 maanden zwanger zijn. :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:37

Minke ik heb een vraag voor je

Ben je dan tevreden met het geslacht dat je hebt? Of verschilt dat ook per dag, en zijn er dan ook dagen waarbij je denkt aan van geslacht veranderen? Aangezien je wel zegt dat je geen van beide bent (voelt?). Niet antwoorden als je niet wil natuurlijk, ben hier wel nieuwsgierig naar :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:39

Minke_ schreef:
Het is ook moeilijk en onduidelijk.

Maar het is duidelijk voor de mensen die er wat aan hebben. En daar gaat het om, toch?

Hoewel het helemaal niet leuk is om te horen dat andere er niks aan vinden en er niks mee te maken willen hebben, laat dat diegene echt niet minder zijn wie ze zijn.

Zeker is het fijn als mensen die er wat aan hebben zich daar prettig bij voelen en het voor hen duidelijk is. Maar ik moet wel zeggen dat sommige (in het algemeen hoor, niet mensen in dit topic) wel wat minder aangebrand mogen reageren als je per ongeluk een verkeerde pronoun gebruikt bijv. Leuk al die labeltjes, maar het gros van de mensen heeft er weinig mee en kent ze daarom ook gewoon niet allemaal, dat zou je imo niet direct iedereen kwalijk moeten nemen. Ook zou je niet moeten verwachten dat iedereen die labels wel kent. Dat is imo niet nodig. Wat belangrijker is, is dat mensen het respecteren (en dan hoeven ze het nog niet eens te snappen). Het hele gendergebeuren lijkt voor een aantal af en toe vooral een "hip" dingetje te zijn en dat vind ik er voornamelijk af en toe een beetje irritant aan. Bepaalde termen worden te pas en te onpas in het rond gestrooid.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:40

voor mij is het ook lekker makkelijk, ik ben bisexueel maar weet wel zeker dat ik uiteindelijk met een man ga eindigen dus wel overwegend hetero.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:40

xSlvna schreef:
Maar Sam, denk dat je het verkeerd op vat. De labels die iedereen maakt, maken weer onderscheid tussen iedereen. Het zou veel fijner zijn als de maatschappij dacht: "Je feiten noteren we aan de hand van je DNA (mannelijk of vrouwelijk), je daden komen vanuit je karakter en doe fijn waar je zin in hebt zolang je niemand pijn doet."

Iedereen hoort zich ZICHZELF te voelen, dat hoort toch niemand te hoeven verklaren hoe en wat? :)

Als ik je vraag: Waar val je op? Dan val je op de mensen waar je net op valt, toch? En als ik vraag hoe je je voelt... nahja jezelf toch? Dat zou toch fijn zijn. Alles geaccepteerd en alles gewoon gewoon.

Daar heb je wel gelijk mee hoor en zo zou het moeten zijn begrijp me niet verkeerd. Maar onze wereld was tot een paar jaar geleden erg bekrompen en dan ga je jezelf labelen en mensen zoeken die zich ook zo voelen. Althans dat heb ik gedaan. Ik heb erg veel steun gehad en doordat ik die steun had heb ik mezelf nooit gehaat om mijn geaardheid.

En omdat onze wereld nu iets minder bekrompen is geworden betekent het niet gelijk dat alle labels verdwijnen. Wij, de mens, wilt op altijd wat er is een naam hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:44

Samblabla schreef:
Marlinderooz, dat is erg fijn voor je dat stickers jou niks uitmaken maar dat wilt niet zeggen dat iemand anders er zo over denkt. Veel halen bij een benaming erg veel steun. Wat mij dan weer stoort is dat jij er maar over door blijft gaan om je punt duidelijk te maken terwijl die al een aantal posts geleden al zeer duidelijk was. Je weet dat je mensen met jou posts erg veel pijn kan doen toch?

Op het moment dat men ontkent biologisch een meisje of jongen te zijn was haar punt niet duidelijk hoor.

Ik zat vorig jaar op school in een meidenklas, toch werd er vaak begonnen met ''jongens.....''. Het zou niet best zijn als wij daar zo over waren gevallen als er hier over wordt gevallen. Biologisch en volgens gevoel waren we namelijk allemaal vrouw :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:45

xSlvna schreef:
Iedereen hoort zich ZICHZELF te voelen, dat hoort toch niemand te hoeven verklaren hoe en wat? :)

Als ik je vraag: Waar val je op? Dan val je op de mensen waar je net op valt, toch? En als ik vraag hoe je je voelt... nahja jezelf toch? Dat zou toch fijn zijn. Alles geaccepteerd en alles gewoon gewoon.

... en imo is het in hokjes willen proppen, etiket erop willen plakken voor hokjesgeesten met een minkukel die anders niet met de chaos om hen heen om kunnen gaan.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:46

Ik probeerde met dat bericht ook JUIST niet aanvallend over te komen! Ik wilde duidelijk maken in het kort dat het niet makkelijk is voor de mensen die er nooit van hadden gehoord, maar dat het voor de mensen die die labels kunnen gebruiken juist fijn is.

Dus mijn oprechte excuses als jullie je aangevallen voelen!

En wat Samblabla zegt geld ook voor mij.

@laraxXxemma lastig. Ik heb niet de behoefte me om te laten bouwen oid. Liever had ik het natuurlijk wel iets anders gewilt, maar ik haat het niet :).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:47

Huertecilla schreef:
xSlvna schreef:

... en imo is het in hokjes willen proppen, etiket erop willen plakken voor hokjesgeesten met een minkukel die anders niet met de chaos om hen heen om kunnen gaan.

Nogal onaardige reactie.

Je kan overigens geen minkukel hebben, wel een minkukel zijn. ;) Tenzij je bedoelt dat de hokjesgeesten een minkukel hebben. Zie het al voor me :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:49

Minke_ schreef:
Ik probeerde met dat bericht ook JUIST niet aanvallend over te komen! Ik wilde duidelijk maken in het kort dat het niet makkelijk is voor de mensen die er nooit van hadden gehoord, maar dat het voor de mensen die die labels kunnen gebruiken juist fijn is.

Dus mijn oprechte excuses als jullie je aangevallen voelen!

En wat Samblabla zegt geld ook voor mij.

@laraxXxemma lastig. Ik heb niet de behoefte me om te laten bouwen oid. Liever had ik het natuurlijk wel iets anders gewilt, maar ik haat het niet :).

Ik trek even vlug de conclusie dat je geboren bent als meisje: Zou jij je dan liever bijvoorbeeld een vrouw zonder borsten zijn geweest of een man.

En als je als jongen geboren bent, zou je dan liever helemaal vrouw willen zijn of zou je graag borsten hebben / geen geslachtsdeel?

Dit is oprecht nieuwsgierigheid hoor!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:49

Het grappige is dat mensen zich hier gekwetst voelen (onthoud wel, je laat je nog altijd kwetsen), terwijl het puur gaat om mensen die van labeltjes houden of niet. En ik vind niet dat dat iets te maken heeft met openminded zijn of niet.

Nu hoeft de een daardoor niet gelijk te zeggen dat labeltjes onzin zijn of de ander dat labeltjes voor iedereen belangrijk is. Dat is gewoon zo ontzettend individueel en het enige wat ik daarin kan zeggen is: leven en laten leven.

Zelf zou ik nooit zeggen dat ik 100% vrouwelijk ben, absoluut niet. (En dan nu even heel sarcastisch, aan de grootte van mijn borsten zou je ook zeggen dat ik eerder naar een man neig dan een vrouw. :') ). Je zult mij echt niet in hakken en jurkjes rond zien lopen (tenzij voor de grap en om eens een keertje 'gek' te doen), ik draag vrijwel altijd lompe schoenen, ik switch graag tussen wijde broeken en skinny's, make-up draag ik niet maar af en toe donkere lippenstift? Love it! Even als neutrale/natuurlijke sieraden en 'vrouwelijke' piercings. Mijn kapsel, tja, dat is een mengelmoes van opgeschoren, dreads en haar. Ik verafschuw glitter en identificeer mij vaker met mannelijke gedachtes dan vrouwelijke (graag duidelijkheid willen, vrouwen zijn ingewikkeld, eventjes héél erg kort door de bocht).

Maar ik vind het voor mijzelf niet nodig om hier een labeltje op te plakken. Misschien omdat ik gewoon weet in mijn hoofd wie ik ben en niet het gevoel heb dat ik daarin ga switchen. Ik weet het niet, maar in een labeltje voel ik mij in ieder geval niet thuis. Maar ik vind het heel erg begrijpelijk dat het voor sommige mensen wel heel erg fijn is er een naam bij te hebben.

Sommige willen graag "Hoi, ik ben Sofietje en ik ben genderfluïde" en sommige willen graag "Hoi, ik ben Sofietje en dat is het."
Laatst bijgewerkt door Suliko op 10-01-16 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:52

Best wel boeiend dat lijstje, ga direct even opzoeken wat alles betekent. :+
Ik zou mezelf hetero noemen, maar heb hier en daar een girlcrush. Al weet ik niet of ik daar dan seks of een relatie mee zou kunnen hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:58

Samblabla schreef:
En omdat onze wereld nu iets minder bekrompen is geworden

In het perspectief van de menselijke geschiedenis is onze wereld nu een soort van grote ijstijd aan bekrompenheid mbt sexuele gewoontes.
Dat het af en toe nog wat kouder was in die ijstijd maakt het nu nog niet vrijdenkend.

In de begintijd van archeologie waren Britse wetenschappers geschokt over de normen en waardes van de romeinen. Wat ze vonden in Pompei werd gewoon geheim gehouden.
Diezelfde Roemeinen waren geschokt over de sexuele vrijheden van de Britten toen ze die eilanden wilden veroveren.
Hierover is in de eerste eeuw AD een heerlijk gevatte opmerking door de vrouw van Argentocoxus, een Caledonian, aan Julia Augusta, keizerin, opgetekend door Cassius Dio.
Tja en toen kwam het christendom in opkomst...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:00

Ik vind het super interessant maar ik kan er niets mee.
Voor mij is iedereen een individu die van mij niet geklassificeert hoeven te worden afgezien van praktische zaken ter identificatie.

Als je vandaag 23% vrouw ben
Morgen 25%
En woensdag 80%
Of voor de veranderung met gelakte nagels naar de voetbal gaat.
Heet je dan iedere dag anders?

Mij te ingewikkeld. Ik ben gewoon ik :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:04

Ik vind inderdaad de hele gedachten achter wát je bent ook niet interessant en veel te ingewikkeld. Ik doelde met dit topic alleen op waar je op valt en hoe.

Feel free om een apart topic over wát je bent te openen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 10-01-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:05

Fenrir schreef:
Je kan overigens geen minkukel hebben, wel een minkukel zijn. ;)

Je weet waar het begrip vandaan komt?

Minkukel zijn is een foutief gebruik van een verzonnen begrip: een verwording :)*

Verder is mijn opmerking over hokjesgeesten niet aardig bedoeld.
Dat in hokjes willen proppen voor orde in hun eigen angst/onbegrip/beperking is een kwalijke zaak welke veel leed veroorzaakt.
Om lichamelijk iets voor iemand te voelen is het allemaal irrelevant. Geniet ervan. Klaar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:12

Huertecilla schreef:
Fenrir schreef:
Je kan overigens geen minkukel hebben, wel een minkukel zijn. ;)

Je weet waar het begrip vandaan komt?

Minkukel zijn is een foutief gebruik van een verzonnen begrip: een verwording :)*

Verder is mijn opmerking over hokjesgeesten niet aardig bedoeld.
Dat in hokjes willen proppen voor orde in hun eigen angst/onbegrip/beperking is een kwalijke zaak welke veel leed veroorzaakt.
Om lichamelijk iets voor iemand te voelen is het allemaal irrelevant. Geniet ervan. Klaar.

Misschien moet jij het nog maar eens opzoeken, dan zul je wel vinden hoe het gebruikt wordt :)*

Allemaal leuk en aardig trouwens dat jij er zo over denkt HC, maar ik vind dat bekrompen. Als sommige mensen zich fijner voelen met een labeltje moeten ze dat vooral opplakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:15

MarlindeRooz schreef:
Er staat toch echt iets vermeld in je paspoort... Er staat geen O van onzijdig. :)

Paspoort is bij uitstek een juridische (bureaucratische) constructie, niet de werkelijkheid.

En als we zouden willen zouden we de O van onzijdig of de I van interseks prima in kunnen voeren - ook zouden we de hele vermelding eruit kunnen laten omdat het eigenlijk niet eens relevant is om te registreren.

Wat betreft de biologie: ook die kan veel genuanceerder zijn. Je kunt op chromosoomniveau intersex zijn, bv met XXY-chromosomen (wat zijn die dan volgens jou?)
Daarnaast kunnen hormonale afwijkingen zorgen voor allerlei variaties die ook op biologisch niveau niet meer eenduidig tot man of vrouw te herleiden zijn.

(En... als je een vrouw mannelijke hormonen geeft, dan zie je als mens na verloop van tijd dus ineens een man voor je.)

Waarom de nadruk op wc en geslachtsdelen er verder is weet ik eigenlijk ook niet zo goed - die dingen zijn meestal bedekt, wc-hokjes zijn allemaal afgescheiden. Het hele nut van mannen- en vrouwenwc's ontgaat me dan ook volledig - de enige praktische consequentie is dat de wc-capaciteit meestal niet optimaal benut wordt. Huishoudens, naturistenterreinen en gehandicaptentoiletten functioneren al een eeuwigheid zonder m/v-labeltje. Helaas zijn die rare bordjes van wetswege verplicht bij horeca en bedrijf. Nogmaals een juridische constructie, geen biologische of noodzakelijke.

Verder: je weet helemaal niet wat de meeste mensen tussen de benen hebben hangen, maar, belangrijker: in verreweg de meeste gevallen dient het ook geen enkel praktisch NUT om te weten hoe iemand er onder zijnhaar kleren uitziet.
Nog vreemder: naaktheid is tegelijkertijd een flink taboe. Enerzijds mag je dus niet zeggen 'ik wil niet met de rest van de wereld delen hoe mijn geslachtsdelen eruit zijn en je hoeft daar ook geen conclusies aan te verbinden over wie of wat ik ben' - da's fout want je 'bent' volgens velen nu eenmaal onwrikbaar man of onwrikbaar vrouw, en het bewijs zit onder je kleren. En anderzijds slaan we nog al eens op tilt als er teveel bloot is en we inderdaad een geslachtsdeel zien, want dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Overigens, een geweldige samenvatting:

edwardway

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:16

Hoe kan het zijn dat het een kwalijke zaak is, eigenlijk? Ik voel me juist wel goed :+. En voor dat ik van deze labels wist ook, maar ik vind dit duidelijk en makkelijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:18

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:20

Iemand ondertussen al gevonden hoe toepasselijk het begrip Kukel is voor deze draad?

De neologist merkte hier zelf over op: "Oppervlakkige lezertjes verwarren kukel wel eens met het I.Q. uit de keuken van drs. Zielknijper. Maar zo eenvoudig is het niet. (...) Het moet dus meer en anders zijn en vermoedelijk bestaan uit eigenschappen die meestal door een teveel aan rede verdrongen worden; zoals gevoel, fantasie, liefde en dergelijke.''

Vandaar mijn opmerking dat hokjesgeesten een minkukel hebben ;)

Hokjes vertegenwoordigen het organiseren van de reden, de logica.

Seksualiteit en liefde vertegenwoordigen emoties, fantasie, de inverse van logica.

Er is niet veel IQ voor nodig om te begrijpen dat het in hokjes vatten van niet-logica een .... uitdaging is waar mensen met een pluskukel helemaal niet aan hoeven te beginnen :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:23

Nou nee HC, ik zit me keihard af te vragen waarom je een interessante discussie weer moet vergallen met je pseudo-wijsheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:23

Hoe ver gaan die benamingen precies door (raakt gefascineerd ).
Stel nou dat je enkel op blonde mensen valt.
Ben je dan een Blondofiel?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:26

Moet toegeven dat ik het hier wel mee eens ben

Hokjes vertegenwoordigen het organiseren van de reden, de logica.

Seksualiteit en liefde vertegenwoordigen emoties, fantasie, de inverse van logica.

Het is nog altijd belangrijker om gewoon in je eigen gevoel te staan en gevoel hoeft niet onder woorden gebracht te worden (en al helemaal niet voor anderen), want gevoel zegt al genoeg zonder woorden.
Mensen zouden vooral eens meer moeten leren naar hun gevoel te luisteren in plaats van alles te willen beredeneren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:27

Je quote wel heel leuk het stukje wat voor jou van toepassing is, maar vergeet daarbij dit erbij te zetten van nota bene dezelfde pagina: "Minkukel is een benaming voor een beperkt iemand. Het woord 'minkukel' werd (in de vorm 'min kukel') door Marten Toonder in het stripverhaal Het kukel van Olivier B. Bommel en Tom Poes geïntroduceerd."

"Hoe het ook zij, het woord minkukel heeft zich een plaats in de Nederlandse taal verworven als synoniem voor sukkel of domoor."

En: http://www.encyclo.nl/begrip/minkukel

Allemaal leuk en aardig dus, maar dit woord heeft een bepaalde betekenis gekregen en die kun je niet simpelweg negeren als je het gebruikt :) dat is iets te simpel. Als je 'm goed had gebruikt was het 'min kukel' geweest, trouwens :D

Zo, en nu ben ik wel klaar met minkukels. ;)