Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:57

Relaxed schreef:
Met kinderen van 4 en 7, lijkt me vrij lastig, maar dat is mijn mening.. Een baby van 10 weken slaapt normaal gesproken wat meer (o jee, weer een conclusie :+ )

Helaas, deze is overdag gewoon wakker... ;) en 4 en 7 vind k toch wat anders; geen flesvoeding, geen spuuglapoen én geen poepluiers... ;) ze noemen t niet voor niets handenbindertjes..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:59

Niet in rampgebied, maar vandaag ook gedeeltelijk thuis gewerkt met kinderen van 6 en 8 jaar.

Het is maar net hoe je ze opvoedt.

En voor wat betreft je collega. Het is aan jouw leidinggevende om te bepalen of ze hier verlof voor moet opnemen of niet. Het geeft scheven ogen, geef ik direct toe, maar dat is niet aan jou om te bepalen of te beslissen.

Calamiteitenverlof, zorgverlof, allemaal rechten van werkende mensen. Komt niet altijd even goed uit, niet iedereen maakt er gebruikt van (en sommige weer wel erg veel) maar daar zijn leidinggevende voor.

Laat het los, laat het gaan..............

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:59

Ah, ja, het lijkt jou vrij lastig dus kan ze nooit thuisgewerkt hebben.

Ayasha: Cayenne vroeg zich ook gewoon wat af hoor. :+ Als je dan op zo'n overtrokken manier er op reageert terwijl je eigen posts ook uit aannames bestaan, tsja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:00

Euh laat maar, ik ontstip, fijne avond allemaal! :wave:

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:01

Relaxed schreef:
Met kinderen van 4 en 7, lijkt me vrij lastig, maar dat is mijn mening.. Een baby van 10 weken slaapt normaal gesproken wat meer (o jee, weer een conclusie :+ )

Kinderen van 4 en 7 kunnen zich over het algemeen prima zelf vermaken.
Af en toe wat eten en drinken van mams en wat aandacht en ze komen de dag wel door.
(En wie weet doet ze vanavond nog wat als de kids op bed liggen )

Vindt jou vrij verwijtend over komen naar je collega jij kan voor haar gewoon niet beslissen wat haalbaar is om de weg op te gaan. Dat jijzelf wel beslist te gaan na berichtje van werkgever is jou keus. En hoe ze het verder regelt met werkgever is ook niet aan jou.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:02

Air schreef:
Ah, ja, het lijkt jou vrij lastig dus kan ze nooit thuisgewerkt hebben.

Ayasha: Cayenne vroeg zich ook gewoon wat af hoor. :+ Als je dan op zo'n overtrokken manier er op reageert terwijl je eigen posts ook uit aannames bestaan, tsja.

Zal wel aan mij (en relaxed) liggen dan maar ik vond dat ook niet "gewoon afvragend" over komen. Niet gewoner dan de twijfel van Relaxed betreffende of ze zou kunnen werken thuis.
Maar goed, zolang het niet bij ons zelf is mag "men" zich geen vragen stellen of zich frustreren als ze daardoor ongepland (want ze laat het op het laatste moment weten) meer werk er bij krijgen dan ze af krijgen. Dat neemt elk ander die hier reageert natuurlijk met een grote glimlach op zich en men stuurt haar nog een bosje bloemen en chocolade ook.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:04

Dan kan je je vast ook voorstellen dat andere mensen de posts van TS zelf niet ''gewoon afvragend'' over vinden komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:06

Is het echt zo gek dat TS een beetje geërgerd is als een collega met regelmaat op het laatste moment niet komt opdagen met hetzelfde flut-excuus en ook nog eens nu ze wéét dat het zo druk is? Dat TS dus met regelmaat meer werk heeft dan ze af krijgt en dus veel meer druk ervaart.
Ik zal dan wel ook een slecht mens zijn dat ik me daar, toen ik nog kon werken, ook best aan kon ergeren als een collega dat flikte en nog normaal leek te vinden ook.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:08

Moderatoropmerking:
Het is begrijpelijk dat de weersomstandigheden voor heel wat onhandige situaties en frustraties zorgen. Jullie mogen die hier natuurlijk uitten, maar denk er alsjeblieft om dat jullie de frustraties niet op elkaar botvieren. Persoonlijke aanvallen zijn hier helemaal niet nodig, meningsverschillen kun je ook op een vriendelijke manier met elkaar oplossen. En als er ergens onduidelijkheid over is, kun je altijd om wat meer informatie vragen.

Vergeet vooral de eerste regel op Bokt niet: De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:09

Ayasha; nee, het gaat meer om de manier waarop ze het ventileert. TS heeft trouwens ook vást gewoon TV/Radio en internet en kon zelf ook vást bedenken dat niet iedereen zo gek is om met code rood de weg op te gaan. Dat ze extra werk op d'r bord krijgt moet ze dan met d'r werkgever bespreken en het hém aanrekenen en niet d'r collega omdat die d'r vrije dagen nu d'rvoor moet gebruiken. Dat noemen ze nou overmacht en onvoorziene omstandigheden. Dat is niet altijd voor iedereen even positief.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:11

En wie zegt dat ik(en anderen) het niet drukker heb op mijn werk door afwezige collega's? :+

Wist ook niet dat je alleen gefrustreerd kan raken of een bosje bloemen en chocola sturen met een grote glimlach? Gek toch dat er altijd alleen uit twee uitersten gekozen moet worden.

Bosje bloemen en chocola sturen gaat em ook niet echt worden nu hier :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:24

ssssuus schreef:
Ik heb zelf een schoonheidssalon en 1 werknemer in dienst. Nu gaf zij gister aan dat als het bij ons ook zo zou gaan ijzelen ze niet wist of ze kwam.

Stel dat is dus het geval, kost het haar dan zelf een vrije dag?

Uiteindelijk is het bij ons niet gaan ijzelen maar ben toch benieuwd.

Ik weet niet hoe het gaat met Nederlands arbeidsrecht, maar in Belgie heb je bij extreem slecht weer voor arbeiders de mogelijkheid om als baas aan te geven dat de werknemer echt niet naar het werk moet komen omdat er toch niet gewerkt kan worden, dan heeft deze voor die dagen ook recht op een uitkering. Voor bedienden geldt dat niet. Maar volgens mij is dat eigenlijk ook meer gericht op de bouw, die mannen kunnen toch niks doen in de vorst.

suuzepuus

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:30

ik woon ook in het'ramp gebied". de kinderen zijn vrij van school en schaatsen over de straten maar ik werk in de thuiszorg en dat moet gewoon doorgaan. er zijn vast wel wat klaten die een dagje zonder kunnen, maar medicatie moet toch gegeven worden. wonden moeten worden verzorgd worden. Ons werk gaat gewoon door... waarom voor de BSO en de scholen niet? ik vind het maar een vreemde bedoening.... uurtje later beginnen dan zodat het niet donker meer is?

wat die collega betreft..... het zijn toch vakantie uren die ze opneemt? lekker belangrijk dan dat dit kort dag is en het druk is. maak je niet druk om zoites. als het druk is en jij hebt je vakantie aangevraagd dan maak jij je verder toch ook niet druk over de hoeveelheid werk dat er ligt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:31

Tivoli schreef:
Even buiten het weer om,ik als werkende moeder heb ook wel eens in een situatie gestaan waarbij ik mijn werk moest laten schieten.
Als je kinderen hebt kan je simpelweg niet in iedere situatie op stel en sprong je kind ergens 'dumpen'.
Even gauw een oppas van marktplaats plukken die je nog nooit gezien hebt zou doorgaans geen enkele ouder graag doen.
Ookal heb je een oma beschikbaar, ook díe heeft een menselijk leven en kan niet 24/7 klaar staan. (Hier werken beide opa's en oma's bijvoorbeeld zelf ook nog)

Over het ijzel verhaal; zélf zou ik wellicht nog heel stoer in de auto durven stappen,maar de veiligheid van mijn kind zou ik dan weer niet in gevaar brengen!... Maar wellicht is dat mijn oer-moeder-instinct-dingetje die je krijgt als je mama wordt :+

Ergens begrijp ik de irritatie wel en aan de andere kant heeft de moeder gelijk dat ze is thuisgebleven, zeker met zulke extreme ijzel.

Maar in andere situaties, vind ik wel dat als men kinderen wilt dan hoeft er een ander geen last van te hebben, het is iemands eigen keuze om een kind te willen én te willen blijven werken...........zolang het maar in goed overleg is en goed te plannen is dan hoeft men zich er niet aan te ergeren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:36

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk zijn degene die hun collega's voor zwak uitmaken ook het soort mensen die stoer vertellen dat ze met een zware longontsteking doorgewerkt hebben en dat bijna niet overleefd hebben (stoer man).

Ik ken er inderdaad zo eentje... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:44

Relaxed schreef:

Dan verschilt ook per kind, met die van mij gaat het prima. Ik doe het zelden omdat ik veel op de weg of in het vliegtuig zit, maar een halve dag per maand meestal wel. Heel gezellig. Hij aan het knutselen naast me en ik in een videocall of een document aan het schrijven.

Maar goed de ijzel, ik was ooit ook zo een doe altijd ging, en ik heb er nog steeds een handje van. Maar toen ik zwanger, door al het harde werken, onderweg weeën kreeg en bij het eerst volgende stad de snelweg af moest en zo het ziekenhuis in, heb ik daar wel iets van geleerd. Je bent zelden onmisbaar, en ze hebben meer aan je alsje gezond bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-16 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:46

Ragdollcat schreef:
Tivoli schreef:
Even buiten het weer om,ik als werkende moeder heb ook wel eens in een situatie gestaan waarbij ik mijn werk moest laten schieten.
Als je kinderen hebt kan je simpelweg niet in iedere situatie op stel en sprong je kind ergens 'dumpen'.
Even gauw een oppas van marktplaats plukken die je nog nooit gezien hebt zou doorgaans geen enkele ouder graag doen.
Ookal heb je een oma beschikbaar, ook díe heeft een menselijk leven en kan niet 24/7 klaar staan. (Hier werken beide opa's en oma's bijvoorbeeld zelf ook nog)

Over het ijzel verhaal; zélf zou ik wellicht nog heel stoer in de auto durven stappen,maar de veiligheid van mijn kind zou ik dan weer niet in gevaar brengen!... Maar wellicht is dat mijn oer-moeder-instinct-dingetje die je krijgt als je mama wordt :+

euhm... maar wat als er geen oppas is? ik heb geen opa of oma in de buurt.... ik ben het ermee eens dat niet alles kan wijken voor de kinderen. maar soms is er iets als overmacht!

Ergens begrijp ik de irritatie wel en aan de andere kant heeft de moeder gelijk dat ze is thuisgebleven, zeker met zulke extreme ijzel.

Maar in andere situaties, vind ik wel dat als men kinderen wilt dan hoeft er een ander geen last van te hebben, het is iemands eigen keuze om een kind te willen én te willen blijven werken...........zolang het maar in goed overleg is en goed te plannen is dan hoeft men zich er niet aan te ergeren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:22

Ik snap helemaal wat TS bedoelt. Iedereen kan hier wel zo hard roepen dat het code rood was en dat was ook zo, maar TS geeft aan dat 95 % van het bedrijf wel aanwezig is. Leest iedereen daarover heen of zo? Waarom die wel en mevrouw niet? Klinkt typisch als iemand die iedere mogelijkheid aangrijpt om niet te komen. Kinderen zijn zo makkelijk als excuus. Daar kies je zelf voor, niet je werkgever.
Ik zou het aankaarten bij je leidinggevende als die het zelf al niet heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:28

Bekijk het eens van de andere kant. Als iedereen wel naar school zou gaan of naar het werk, dan zijn de gevolgen uit te tekenen:
- na een paar ongelukken staat het verkeer muur- en muurvast
- de spoedeisende hulp en de ambulances zouden overspoeld worden door mensen die met ernstige botbreuken of hersenletsel acute zorg nodig hebben
- de ambulances zouden door de verkeerschaos niet eens op hun plek komen, en de ziekenhuizen kunnen het werk niet aan
- diverse mensen zullen blijvend letsel oplopen
- en een groot deel van de mensen komt alsnog niet op hun werk zodat er alsnog allerlei kunst- en vliegwerk nodig is voor het overnemen van elkaars werk, opvang van kinderen etc.
(Een aantal jaar geleden toen het ineens flink ging sneeuwen hebben mensen 6 uur in de file gestaan. Dan doe je ook niks nuttigs. Maar dan op een veel zinlozere en onprettigere manier.)

De kosten voor de maatschappij zijn hoog, en de mensen die gewond raken doordat zij degenen zijn die de pech hebben mogen nog lang de gevolgen dragen. (Oh, en hun werkgevers ook trouwens.)

Dat is zowel op menselijk als op economisch niveau gewoon heel dom.

(Wat betreft kinderen - ik weet dat veel mensen het idee hebben dat ze daar niks mee te maken hebben. Maar we zijn een maatschappij, en kinderen zijn daarin nodig. Daarbij is iedereen kind geweest. Dat is wat je terugbetaalt als je iets voor ouders doet. Al van oudsher hebben kinderen een rol ingenomen in die samenleving, omdat je anders simpelweg niet had bestaan.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:30

@Fitzroy
Lees je dan ook dat de betreffende mevrouw op haar eigen straat is wezen schaatsen met haar kinderen?
Je weet niet waarvan ze vandaan komt en e rwaren hele woonwijken waar je niet met je auto in of uit kon komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:34

Shadow, ik zou helemaal met je meegaan, als slechts TS een van de weinigen was op het bedrijf. Dan had ik haar zelfs voor gek verklaard. Maar dat was niet zo. Blijkbaar kon bijna iedereen er komen behalve de collega van TS. Dat gaat er niet in bij mij.
En waarom moet de vrouw altijd opdraaien voor oppas vd kinderen. De partner kan toch ook thuisblijven?
Maar goed, na één zo'n reactie ben ik er al klaar. Mensen met kinderen zijn heilig :evaw:

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:36

Dan nog: waar komt deze vrouw weg en waar woont de rest? Collega hier 3km verder kon wel naar het werk. Ik kreeg niet eens de auto van zn plek.. En welke risico's wil je nemen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:37

Relaxed, ik snap je helemaal!!!

Ik heb me de afgelopen 3 dagen werkelijk groen en geel geërgerd!
Ik woon en werk zelf in ijzelgebied.
Woon in Friesland en werk in Groningen. En ik rij over lauwersoog naar t werk. Ik ben gewoon alle dagen gegaan.. met de auto... 45 km enkele reis.
Dinsdag was ik weliswaar iets later, maar gisteren en vandaag gewoon op tijd.

Onze klanten zitten in heel europa en niet komen is echt een no-go!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:48

Maar het toch bijzonder dat mensen die 2 of 3 km van het werk af wonen niet kunnen komen en dat mensen die 50 km van het werk af wonen er wél kunnen komen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:49

Je kunt je ook afvragen wie verstandiger is.