Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:39

Wanneer ik in januari afstudeer en ik heb opnieuw voltijds werk, dan wil ik proberen om maandelijks toch iets van een €150 te sparen. Tussen maart en mei verhuizen mijn 2 paarden waarschijnlijk van de goedkope doe-het-zelf-stal naar een duurder volpension. Stalgeld en lessen incl. wil ik daar maandelijks zo'n €1000 voor vrijhouden. Dan nog het bedrag wat mijn vriend en ik maandelijks op onze gezamenlijke rekening zetten en waar we samen ook van sparen, en dan hoop ik dat ik nog wat voor mezelf over hou :=

Maar dat is dan berekend op het basisloon van een HBO-V verpleegkundige excl. premies voor dag/nacht/avond/weekend/wachtdienst... Want die gaan er ook nog bijkomen waarschijnlijk.

Juttertje88

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:35

Ik spaar ook elke maand. Iedere keer zet ik tussen de 300 en 600 euro opzij. Meestal 450 euro. Ik ben aan het sparen dat ik een buffer heb als ik over 2 tot 3 (of nog langer :') )jaar een huurhuisje krijg.
Wil nu al op mezelf maar wil een minimale buffer hebben van 10.000 dus eerst nog even doorsparen :-)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:57

Nu ik van oproepkracht naar min of meer parttime ben gegaan, kan ik ook eindelijk weer reële bedragen sparen. Mijn doel is ook een buffer van 10.000 te hebben en dat zou in theorie dit jaar ook moeten lukken (maar in praktijk zal er vast het eea anders lopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:04

Hoe pakken jullie het sparen aan als koppel? Als mijn auto het begeeft wil mijn vriend samen een auto kopen, en dan meer een luxe-exemplaar. Mij goed, alleen verdient hij 3x zoveel als ik en kan hij bijgevolg veel meer sparen en heeft het bedrag ook veel sneller binnen. Ik vind 10000 daarom veel pittiger dan hij zeg maar, ik doe daar gewoon veel langer over om dat weer bij elkaar te krijgen.

Hebben jullie samen een spaarrekening hiervoor waar je beiden evenveel op zet elke keer, of sparen jullie apart en haal je daar dan het bedrag vanaf?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:07

Wij sparen apart. We zetten maandelijks elk een bedrag op de gezamenlijke rekening voor huishuur, boodschappen, rekeningen, huisdieren, etc. Wat daarvan overblijft, gebruiken we voor vakanties of weekendjes weg.

Iets als een auto zou gaan in overleg, net als bv de wasmachine. Die betalen we elk half half. Het scheelt wel dat we beiden niet in luxe geïnteresseerd zijn dus daar geen conflicten over hebben :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:28

Varekaj schreef:
Hoe pakken jullie het sparen aan als koppel? Als mijn auto het begeeft wil mijn vriend samen een auto kopen, en dan meer een luxe-exemplaar. Mij goed, alleen verdient hij 3x zoveel als ik en kan hij bijgevolg veel meer sparen en heeft het bedrag ook veel sneller binnen. Ik vind 10000 daarom veel pittiger dan hij zeg maar, ik doe daar gewoon veel langer over om dat weer bij elkaar te krijgen.

Hebben jullie samen een spaarrekening hiervoor waar je beiden evenveel op zet elke keer, of sparen jullie apart en haal je daar dan het bedrag vanaf?

Wij verdienen ongeveer evenveel en de meeste zaken splitsen we dus. Bij dingen waar hij een luxere of grotere uitvoering van wil (bv TV) betalen we het basisbedrag van de gezamenlijke rekening en de rest legt hij dan zelf bij.

Ik altijd veel gespaard al, ook toen weinig verdiende altijd wel geld apart gezet. Straks de bedoeling dat te gebruiken voor koop van een huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:32

Varekaj schreef:

Wij hebben samen een rekening en een spaarrekening en apart niet. Ik beheer de rekening en schrijf elke maand een bedrag over naar de spaarrekening. Alles wat we willen kopen, halen we van die rekening af.
Wij zijn samen een stel dus onze inkomsten zijn ook van ons samen :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:46

Solleke_Noah schreef:
Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gierig :o gelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.

Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen :')

Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.

Wauw, meer dan € 6.000,-- per jaar? En wat is je doel van al dat geld?
Sparen is prima, maar niet om het sparen. Je moet ook een beetje genieten (is wat anders dan over de balk smijten) en " je laatste jas heeft geen zakken".

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:48

Ik woon nog thuis en kan nog fijn sparen. Ik doe soms wel impulsieve aankopen := Voorheen wachtte ik op m'n salaris en liet dit op m'n gewone rekening staan en wat over bleef ging naar m'n spaarrekening. Zo had ik een beetje overzicht. Maar nu heb ik een andere baan en kan ik per week uit laten betalen, net wat ik zelf wil. Dus ga even kijken hoe ik dat nu ga doen.

Heb dus geen vast bedrag wat ik spaar. Ene maand bijvoorbeeld 200 en de andere weer 500.

Gister de helft van mn studieschuld afgelost dus dat was wel even slikken :D (zit nog in de aanloopfase en had al n deel afgelost)
Maar ook fijn als dat uiteindelijk weg is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:05

Marie111 schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gierig :o gelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.

Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen :')

Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.

Sparen is prima, maar niet om het sparen. Je moet ook een beetje genieten (is wat anders dan over de balk smijten) en " je laatste jas heeft geen zakken".

Sparen om het sparen vind ik juist wel heel belangrijk. Als je auto stuk gaat zal er toch een andere moeten komen. Als je zonder werk komt zul je toch even moeten overbruggen. Een huis kopen gaat je ook niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro's.

Ik word echt zenuwachtig als mn spaargeld onder de 5 cijfers komt. 20.000 vind ik een mooi streefbedrag om achter de hand te hebben, maar hoe meer hoe beter. Mochten we een keer een groter huis willen zit je niet gelijk vast aan zo'n reusachtige hypotheek maar kun je dus juist wat meer genieten ;)

En ik geniet trouwens echt wel, maar vind het niet nodig om geld uit te geven aan dingen die ik niet nodig heb.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:15

Een huis kopen gaat niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro :')? Daar klopt iets niet hoor tenzij je een huis gaat verbouwen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:18

moonsparkle schreef:
Een huis kopen gaat niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro :')? Daar klopt iets niet hoor tenzij je een huis gaat verbouwen

K.k. moet je sowieso betalen. Misschien wil je een nieuwe keuken, badkamer, vloer. Verfjes, behangetjes etc. Ja, je kan alles cheap ass doen, maar wij hebben toch zo'n €40.000 euro uitgegeven. Kan je kiezen wat je echt mooi vind. Zit ook wat eigen geld in het huis, scheelt weer op hypotheek ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:22

Ik probeer elke maand 100 euro opzij te zetten.
Mijn spaargeld is voor echt belangrijke dingen zoals bijv. mijn auto (gebruik ik hoofdzakelijk voor mijn werk).

Ik heb nou niet echt een mega goed loon en in mijn eentje een duur huurhuis dus meer lukt helaas niet.
Toen ik nog bij mijn ex woonde kon ik met mijn vorige baan zo'n 800 euro per maand sparen.
Dat was echt heerlijk, toen maakte ik me een stuk minder druk over geld dan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:24

Ik en mijn vriend sparen samen, voor de paarden, nieuw huis en de bruiloft!

Wij sparen om en nabij rond de 400 euro per maand.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:25

verootjoo schreef:
moonsparkle schreef:

K.k. moet je sowieso betalen. Misschien wil je een nieuwe keuken, badkamer, vloer. Verfjes, behangetjes etc. Ja, je kan alles cheap ass doen, maar wij hebben toch zo'n €40.000 euro uitgegeven. Kan je kiezen wat je echt mooi vind. Zit ook wat eigen geld in het huis, scheelt weer op hypotheek ;)

Ja maar het is absoluut geen must buitenom de k.k. ik heb een muur eruit gehaald, keuken eruit gehaald en helemaal nieuwe ingezet, huis helemaal voorzien van nieuwe vloeren, beneden alles laten stucen, boven alle kamers opnieuw behangen, wc beneden helemaal eruit en weer opgebouwd, nieuwe tussendeur, alle kozijnen en plafonds geverfd en enzovoorts in ieder geval alleen het stucen uitbesteed en nog geen 15.000 aan kosten gehad. Ik heb echt niet alles goedkoop uitgezocht,maar wel goed de prijs/kwaliteit vergeleken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:35

ik spaar !
ik heb zelfs een aparte rekening én spaarrekening voor mijn paarden, daar stort ik elke maand 100 euro op.
De huur van de weide gaat er af en er komt ook geld bij van de weide-genoot.
Wat overblijft gaat automatisch door naar de paarden-spaarrekening en hopelijk is die tegen februari goed vol want dan is het FHE.
Verder heb ik ook nog een gewone spaarrekening waar ik elke maard ook een paar 100 euro op probeer te sparen en ik voel me pas goed als daar flink wat geld op staat.
Toen we ons huis kochten had ik er bijna niets meer op staan en dat voelde écht niet prettig aan.
Liever wat voor onvoorziene omstandigheden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:39

Ik spaar ook :)
Zoiezo 300 her maand...als het kan zelfs meer... Nu ik geen paarden meer heb gaat het sparen heel makkelijk!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:56

Varekaj schreef:

Ik zou het procentueel bekijken. Als hij 3000€ per maand verdient en 300€ aan de kant zet, dan zou jij, als je 1000€ hebt, maar 100€ aan de kant moeten zetten.
Elk dezelfde percentage van je loon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:10

verootjoo schreef:
Marie111 schreef:

Sparen om het sparen vind ik juist wel heel belangrijk. Als je auto stuk gaat zal er toch een andere moeten komen. Als je zonder werk komt zul je toch even moeten overbruggen. Een huis kopen gaat je ook niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro's.

Ik word echt zenuwachtig als mn spaargeld onder de 5 cijfers komt. 20.000 vind ik een mooi streefbedrag om achter de hand te hebben, maar hoe meer hoe beter. Mochten we een keer een groter huis willen zit je niet gelijk vast aan zo'n reusachtige hypotheek maar kun je dus juist wat meer genieten ;)

En ik geniet trouwens echt wel, maar vind het niet nodig om geld uit te geven aan dingen die ik niet nodig heb.

In mijn eentje krijg ik het in geen 20 jaar voor elkaar 20.000 euro spaargeld te hebben... Jeetje.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:25

Ik spaar meer dan 800 euro per maand, ik woon sinds een paar maanden samen met mijn vriend en heb ook mijn buffer ingesteld op de prijs van een nieuwe auto. Ik ben hiermee begonnen toen ik begon te werken anderhalf jaar geleden.

Dit gaat / blijft makkelijk. Hoewel ik nu even aan men spaargeld moest komen voor de decembermaand met alle rekeningen door te komen lukt dit vlot.
Ik geef enkel geld uit aan men paardje op de weide, basis van het leven ( eten , water , elektriciteit , ... ) en cadeautjes voor anderen meestal . Ik ga weinig of nooit uiteten maar leef nog steeds heel breed in mijn ogen.

Waarom spaar ik zoveel?
Omdat je een buffer moet hebben voor de toekomst. Vriendlief betaalt zijn eigen appartement af waar ik mee in mag wonen. Maar dat geld dat hij elke keer spaart in de vorm van vastgoed wil ik ook sparen, dit zodat wanneer wij een eigen huisje samen komen ik een gelijke inbreng kan hebben.

Anderzijds, moest hij mij het huis uitzetten, heb ik een buffer om zelf iets klein te huren :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:28

Wij sparen voor onze bruiloft volgend jaar, daarna gaan we verder sparen om nog het een en ander aan het huis te laten doen..

Wij spaarden eerst 500 euro per maand, in 2016 wordt die 850 per maand :D

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:31

Ik heb 2 spaarrekeningen. 1 voor later en waar ik minimaal €100,- op zet elke maand.
en een spaarrekening voor me paarden waar ik €200,- per maand op zet en als ik wat moet hebben voor me paarden haal ik het daar van. Ze staan sinds 3maanden aan huis waardoor ik bijna geen kosten heb op het moment.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:45

Ik begin overigens volgend jaar met mijn eerste "echte" baan.
Kan dan eindelijk mijn spaarrekening wat meer gaan spekken. Als fulltime student ging dat niet zo snel :')
Wil er een flink bedrag op hebben staan maar onder de €20.000 blijven ivm belasting :+

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:51

Snorlex schreef:
Ik begin overigens volgend jaar met mijn eerste "echte" baan.
Kan dan eindelijk mijn spaarrekening wat meer gaan spekken. Als fulltime student ging dat niet zo snel :')
Wil er een flink bedrag op hebben staan maar onder de €20.000 blijven ivm belasting :+

De belasting gaat alleen over het gedeelte dat meer is dan die ruime 20.000. Is 1.2% wat je over het meer-gedeelte betaald, dus valt opzich wel mee (maar is wel belasting wat je moet betalen dus snap dat je dat liever niet wilt)