Maar dat is dan berekend op het basisloon van een HBO-V verpleegkundige excl. premies voor dag/nacht/avond/weekend/wachtdienst... Want die gaan er ook nog bijkomen waarschijnlijk.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Hoe pakken jullie het sparen aan als koppel? Als mijn auto het begeeft wil mijn vriend samen een auto kopen, en dan meer een luxe-exemplaar. Mij goed, alleen verdient hij 3x zoveel als ik en kan hij bijgevolg veel meer sparen en heeft het bedrag ook veel sneller binnen. Ik vind 10000 daarom veel pittiger dan hij zeg maar, ik doe daar gewoon veel langer over om dat weer bij elkaar te krijgen.
Hebben jullie samen een spaarrekening hiervoor waar je beiden evenveel op zet elke keer, of sparen jullie apart en haal je daar dan het bedrag vanaf?
Varekaj schreef:Hoe pakken jullie het sparen aan als koppel? Als mijn auto het begeeft wil mijn vriend samen een auto kopen, en dan meer een luxe-exemplaar. Mij goed, alleen verdient hij 3x zoveel als ik en kan hij bijgevolg veel meer sparen en heeft het bedrag ook veel sneller binnen. Ik vind 10000 daarom veel pittiger dan hij zeg maar, ik doe daar gewoon veel langer over om dat weer bij elkaar te krijgen.
Hebben jullie samen een spaarrekening hiervoor waar je beiden evenveel op zet elke keer, of sparen jullie apart en haal je daar dan het bedrag vanaf?
Solleke_Noah schreef:Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gieriggelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.
Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen
Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.
Marie111 schreef:Solleke_Noah schreef:Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gieriggelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.
Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen
Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.
Wauw, meer dan € 6.000,-- per jaar? En wat is je doel van al dat geld?
Sparen is prima, maar niet om het sparen. Je moet ook een beetje genieten (is wat anders dan over de balk smijten) en " je laatste jas heeft geen zakken".
moonsparkle schreef:Een huis kopen gaat niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro? Daar klopt iets niet hoor tenzij je een huis gaat verbouwen
verootjoo schreef:moonsparkle schreef:Een huis kopen gaat niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro? Daar klopt iets niet hoor tenzij je een huis gaat verbouwen
K.k. moet je sowieso betalen. Misschien wil je een nieuwe keuken, badkamer, vloer. Verfjes, behangetjes etc. Ja, je kan alles cheap ass doen, maar wij hebben toch zo'n €40.000 euro uitgegeven. Kan je kiezen wat je echt mooi vind. Zit ook wat eigen geld in het huis, scheelt weer op hypotheek
verootjoo schreef:Marie111 schreef:
Wauw, meer dan € 6.000,-- per jaar? En wat is je doel van al dat geld?
Sparen is prima, maar niet om het sparen. Je moet ook een beetje genieten (is wat anders dan over de balk smijten) en " je laatste jas heeft geen zakken".
Sparen om het sparen vind ik juist wel heel belangrijk. Als je auto stuk gaat zal er toch een andere moeten komen. Als je zonder werk komt zul je toch even moeten overbruggen. Een huis kopen gaat je ook niet lukken zonder enkele tientallen duizend euro's.
Ik word echt zenuwachtig als mn spaargeld onder de 5 cijfers komt. 20.000 vind ik een mooi streefbedrag om achter de hand te hebben, maar hoe meer hoe beter. Mochten we een keer een groter huis willen zit je niet gelijk vast aan zo'n reusachtige hypotheek maar kun je dus juist wat meer genieten![]()
En ik geniet trouwens echt wel, maar vind het niet nodig om geld uit te geven aan dingen die ik niet nodig heb.
Snorlex schreef:Ik begin overigens volgend jaar met mijn eerste "echte" baan.
Kan dan eindelijk mijn spaarrekening wat meer gaan spekken. Als fulltime student ging dat niet zo snel
Wil er een flink bedrag op hebben staan maar onder de €20.000 blijven ivm belasting