Moeite met vriendin van vader.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:12

anneliesdj schreef:
Fijn Cerastes, dat iemand het nog met me eens is :+

Jazeker.
Ik vind het echt extreem.
Mn vriend en ik hadden zelfs geen sex toen onze dochter van 6mnd nog op onze kamer sliep...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:12

Ik ben het echt helemaal eens met Safina en anneliesdj.
Evelijn goede tip maar ik kan begrijpen dat het voor TS wel lastig is om te doen als je 15 bent en gevoelig. Hoe je het ook brengt er zijn genoeg mensen die het oppikken als; o je vind dus dat ik het niet goed doe en zich gelijk aangevallen voelen. Waardoor een volwassen en nuchter gesprek niet meer mogelijk is. Maar ik ben het met je eens dat TS het er wel met haar vader over moet hebben dat ze het lastig vind om op drie plaatsten te wonen, met hem en zijn vriendin op de kamer en het soms lastig vind met zijn vriendin anders kan er natuurlijk niks veranderen.

Wel moet ik TS hier een compliment geven want ik vind dat ze heel duidelijk, kalm en rustig kan verwoorden waar ze mee zit. Ze geeft zelf aan dat ze gevoelig is waardoor ze sommige dingen ook erger aantrekt. Maar ze heeft wel degelijk dingen waar ze zich 'naar' ( gebrek aan beter woord) over mag voelen. En ik vind dat ze daar heel kalm mee omgaat zo was ik niet toen ik 15 was, ik ontplofte om het minste en geringste en iedereen moest het ontgelden terwijl mijn reactie vaak veelte overtrokken was. En ik vind het goed dat TS eerst denkt en dan pas doet en er zo rustig onder blijft.

anneliesdj

Re: Moeite met vriendin van vader.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:15

Dat vind ik ook, ts gaat er goed mee om, ook met de reactie's hier.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:19

anneliesdj schreef:
Yenni schreef:
Hij zal het zeker wel waarderen maar ik ben idd nogal bang voor de gevolgen. Ik wil de band die ik nu heb met papa ook niet kwijt..

En wat denk je wat er zou gebeuren of hoe hij zal reageren als je het zegt?

Ik denk dat papa zal vragen waarom en hij zal vragen of dit iets is van de laatste week. Ik denk dat hij er wel op gaat letten maar mij ook niet helemaal gaat snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:21

Kahawa schreef:
Ik vind ook dat TS er goed mee omgaat. Ze heeft al aangegeven welke concrete dingen ze gaat oppakken. Dat ze voor sommige dingen een beetje terugdeinst kan ik goed begrijpen. Haar vader is duidelijk niet de meest fijngevoelige persoon.

Nou, dat vind ik ook hoor! Yenni, ik vind het juist een knap hoe je dit probeert op te lossen. Je vraagt anderen om advies en je denkt goed over de gegeven adviezen na. En dat je er goed over nadenkt en niet zomaar wat doet, vind ik juist heel volwassen en verstandig van je. Ik heb er veel bewondering voor hoor!

En ik kan me ontzettend goed voorstellen dat je de band met je vader niet wilt verliezen. Jij kent hem het beste en jij weet wat bij hem werkt en wat niet. Misschien helpt het om eens tegen hem te zeggen hoeveel je om hem geeft en dat je bang bent om hem kwijt te raken? In een gesprek of in een brief aan hem? En hem uit te leggen waar je mee zit? Vaders met de grootste monden hebben vaak de kleinste hartjes als het om hun dochers gaat. Misschien is jouw vader ook zo?

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:23

En waarom zou dat erg zijn? .... wat zou dat de band die je met je vader hebt anders maken?

En een vader zal het altijd moeilijk vinden om zijn 15 jarige dochter te snappen ... dat moet je niet jezelf aanrekenen... dat hoort bij het vaderschap. :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:23

Rocamor schreef:
Niet alleen voor jou is het lastig en nieuw, maar ook de vriendin van je vader heeft er ineens een bonusdochter bij.

Ja, en dat is nu precies waar de volwassenen in dit verhaal zelf voor kiezen en TS in dit geval ongevraagd op haar bordje krijgt. TS wat zit je in een rot situatie. En daarbij ook nog eens een leeftijd die niet al te gemakkelijk is voor jezelf. Dikke knuffel!
Als je vader zich er afmaakt met het zal allemaal wel meevallen is hij in mijn ogen slecht bezig. Ga naar hem toe en zeg dat je met hem wil praten en dat jij ook wensen en grenzen hebt in dit geheel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:26

Yenni schreef:
anneliesdj schreef:

En wat denk je wat er zou gebeuren of hoe hij zal reageren als je het zegt?

Ik denk dat papa zal vragen waarom en hij zal vragen of dit iets is van de laatste week. Ik denk dat hij er wel op gaat letten maar mij ook niet helemaal gaat snappen.

Vertel hem dat je er moeite mee hebt ze te horen (los van wat ze doen) en dat je nog even moet wennen aan het idee dat het je eigen moeder niet is. Dat moet hij toch kunnen begrijpen.
En geef meteen aan dat je het ze wel gunt en dat je A wel aardig vind, maar dat jij gewoon niet bij ze op de kamer wilt liggen. En noem dan meteen de mogelijke oplossingen; dat je thuis kunt blijven, dat hij je thuis kan brengen 's avonds of dat de broers op één kamer gaan en jij de andere neemt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:29

Evelijn schreef:
En waarom zou dat erg zijn? .... wat zou dat de band die je met je vader hebt anders maken?

En een vader zal het altijd moeilijk vinden om zijn 15 jarige dochter te snappen ... dat moet je niet jezelf aanrekenen... dat hoort bij het vaderschap. :D

Alleen ts zal er niet met zo'n smiley bij zitten als vader haar niet begrijpt.
Ik denk dat ts bang is dat vader denkt dat zij de relatie afkeurt of dat ze A niet aardig vind, of het hem niet gunt of wat dan ook. Maar dat kun je opvangen door het er meteen bij te zeggen.
Het idee van een brief schrijven is een hele goede, dan kan je vader er ook even over nadenken voor hij reageert wat de spanning er ook al even af haalt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:31

Dank jullie wel. Lief dat jullie mij begrijpen. A is nu even hier voor wat weet ik niet maar ik heb net een hoi gekregen maar ze heeft mij niet aangekeken. Ze zijn nu in de garage. Ik ga me denk ik nu omkleden en even knuffelen met de pony. Rijden lukt nu toch niet....

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:32

Evelijn schreef:
Alleen ts zal er niet met zo'n smiley bij zitten als vader haar niet begrijpt.
Ik denk dat ts bang is dat vader denkt dat zij de relatie afkeurt of dat ze A niet aardig vind, of het hem niet gunt of wat dan ook. Maar dat kun je opvangen door het er meteen bij te zeggen.
Het idee van een brief schrijven is een hele goede, dan kan je vader er ook even over nadenken voor hij reageert wat de spanning er ook al even af haalt.

Ja dit precies. Daar ben ik bang voor.

Yenni

Re: Moeite met vriendin van vader.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:33

Ik ga zaterdag tegen mama zeggen dat ik liever niet bij papa en A op de kamer lig en dat ik mijn eigen plekje wil. En ook dat ik niet snap dat A nooit bij ons komt slapen. Misschien heeft mama ook nog tips. :)

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:33

Ik begrijp best dat het voor de TS heel lastig is... maar het een beetje luchtig houden zodat het niet ook hier in het topic alleen maar moeilijk en zwaar is.. lijkt me geen rare insteek.

TS krijgt hier prima tips hoe ermee om te gaan... en reageert zelf ook zeer verstandig en redelijk.. maar ze moet juist even het zetje hebben om het ook irl te bespreken en dat hoeft ook niet meteen een zware beladen toon te hebben...

Elke dochter hoopt volledig begrepen te worden door haar ouders maar in de werkelijkheid is dat bij niemand zo... en is dat ook helemaal niet nodig... met een beetje liefde is veel te overbruggen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:35

Ik denk dat er wel degelijk rekening met haar gehouden wordt, kom zeg, ze maakt zich al druk als vader en vriendin 20 minuutjes in de garage gaan roken (roken niet bij de kinderen, is toch positief?) en ze dan wat gesmek hoort, dan word ik zomaar alleen gelaten. Dat was wat mij betreft de aap uit de mouw. Deze puber is jaloers.

dat sexverhaal geloof ik ook niet zo, ze stoort zich ook al aan zoengeluiden uit keuken en garage. Komt op mij juist over dat ze daarvoor juist zich even terugtrekken maar helaas...Puber hoort dat (en let daar erg op ook denk ik) en heeft daar al moeite mee.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:38

farahdiba46 schreef:
Ik denk dat er wel degelijk rekening met haar gehouden wordt, kom zeg, ze maakt zich al druk als vader en vriendin 20 minuutjes in de garage gaan roken (roken niet bij de kinderen, is toch positief?) en ze dan wat gesmek hoort, dan word ik zomaar alleen gelaten. Dat was wat mij betreft de aap uit de mouw. Deze puber is jaloers.

dat sexverhaal geloof ik ook niet zo, ze stoort zich ook al aan zoengeluiden uit keuken en garage. Komt op mij juist over dat ze daarvoor juist zich even terugtrekken maar helaas...Puber hoort dat (en let daar erg op ook denk ik) en heeft daar al moeite mee.

Nou en bedankt....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:39

anneliesdj schreef:
Fijn Cerastes, dat iemand het nog met me eens is :+

Cerastes is niet de enige hoor, heb net het hele topic zitten lezen en ben het echt woord voor woord eens met elk bericht van jou Annelies.

TS, zou het kunnen dat jouw vader en zijn vriendin proberen ruzies te vermijden? Je schrijft dat het jou niet duidelijk is waarom zij niet vaker naar jullie komen en dat ze (misschien) over 1 of 2 jaar wel bij jullie willen intrekken. Tel daarbij op dat je stiefbroers 15 en 16 zijn, elkaar in de haren vliegen als ze bij elkaar op een kamer moeten en het niet getroffen hebben met de nieuwe vriendin van hun vader en dan is mijn inschatting dat je vader en zijn vriendin zo goed mogelijk proberen het de jongens naar de zin te maken. Niet eens omdat ze de jongens willen voortrekken of iets, maar omdat die blijkbaar niet zo goed met de nieuwe situatie om kunnen gaan. Het is voor hun blijkbaar het beste om hun leven zo vertrouwd mogelijk te houden, ofwel, zij slapen elke avond veilig in hun eigen bed. Dat verklaart misschien ook dat jij het gevoel hebt er wat bij te hangen voor A, het zou best kunnen dat haar zoons erg kritisch zijn op hoe ze met jou omgaat, ze heeft tenslotte hun vader al ingeruild voor de jouwe en het kan niet de bedoeling zijn dat jij belangrijker (of even belangrijk) voor haar wordt als zij zijn.

Zo te lezen laten die jongens flink van zich horen als er iets gebeurt waar zij zich niet goed bij voelen (ze kunnen niet op 1 kamer want dat wordt oorlog), maar klap jij eerder dicht wanneer er iets gebeurt waar je geen raad mee weet. Het is handig om te leren assertiever te worden, maar dat is een proces dat tijd nodig heeft. Komt vast goed, je bent ook pas 15 dus nog tijd zat.

Er is volgens mij wel een andere oplossing als je vader en zijn vriendin toch, vanwege de jongens of om welke andere reden ook, liever de weekenden in haar huis doorbrengen dan bij jullie. Namelijk dat jij de slaapkamer van A in het weekend krijgt (en dan niet alleen om te slapen, maar ook om op zondag je eigen ruimte te hebben). Kwestie van een goede tweepersoons slaapbank aanschaffen en dan kunnen zij gewoon in de woonkamer. Beter lijkt het mij overigens wanneer jij in de weken dat je bij je vader bent altijd daar in je eigen bed kunt slapen, want je hebt al twee huizen, maar ik vindt 15 eigenlijk nog wel wat jong om de hele nacht alleen thuis te zijn dus ik kan me voorstellen dat je vader (en moeder) dat niet willen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:40

Dat ze daar moeite mee heeft komt ws voort uit de hele situatie. Ze geeft zelf al aan A in het begin wel aardig te vinden.
Ik denk dat A een beetje een typisch 'puber versus stiefmoeder' beeld heeft en ts daarom maar met rust laat. Maar daar kan ts zelf iets aan doen, je kunt namelijk zelf ook naar A toe gaan en vragen hoe het gaat enz. Als je dat een paar keer blijft doen als ze binnen komt, zal bij haar het kwartje wel vallen dat je ook graag wat aandacht wilt en zal ze er zelf ook eerder naar vragen. Maar als jij niets zegt, wordt haar beeld dat jij met rust gelaten wilt worden, alleen maar bevestigd.

EvelijnJarig

Nou.. farahdiba46... en wat als ze jaloers is... dat is ook een emotie die ze mag hebben en die helemaal niet vreemd is als je 15 jaar bent en je ouders gescheiden zijn en je vader een nieuwe vriendin heeft...

Maar jij vind het dus normaal om een 15 jarig meisje in dezelfde slaapkamer als vader en vriendin te laten slapen... ipv een andere oplossing te zoeken (of uberhaupt aan meisje te vragen of dit wel goed is)

Jennifuur

farahdiba46 schreef:

Dit is een van de punten die ze benoemd, een van de meerdere.
Snap niet zo goed waarom je als 43-jarige een 15 jarig meisje onderuit wilt halen en bestempelt als 'puber' en 'jaloers'. Jij, als volwassen vrouw, zou toch moeten kunnen begrijpen dat die vader hier en daar zijn dochter ten zeerste tekort komt?

@anneliesdj, ik ben het ook met je eens hoor.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:41

Yenni schreef:
Ayasha schreef:
Weet je vader dat jij hen hoort? Heb je hem dat al gezegd?
Het zou me zeer verbazen maar ergens hoop ik nog steeds dat je pa gewoon te dom is om te beseffen dat jij hen hoort.... :\

Dat weet ik niet. We gingen een keer uiteten nadat ik hen had gehoord en toen zei mijn pa: vannacht niet weer kijken he? (Ik had niet gekeken.)
Ik heb toen ook de hele tijd liggen rollen en met mijn dekbed liggen doen enzo maar de boodschap kwam niet binnen. Sinds dien heb ik goede oordopjes in.

Als mijn kind dit zou vertellen aan mij dan zou ik echt verhaal gaan halen en aan mijn kind vragen of ze er nog wel heen wil.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:44

farahdiba46 schreef:

Ik walg echt van jouw toon, 'deze puber is jaloers'??
Dat je dat nog durft te zeggen, ten eerste ken je ts niet persoonlijk. Ten tweede zijn er zelden meiden van die leeftijd die zo volwassen reageren. Echt petje af hoor ts.
Tevens komt ts niet echt op mij over als een enorme aandacht trekker, dus ik vraag me af waarom jij impliceert dat het seks verhaal verzonnen is.
Erg bijzonder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:46

Jis_ schreef:
Yenni schreef:
Dat weet ik niet. We gingen een keer uiteten nadat ik hen had gehoord en toen zei mijn pa: vannacht niet weer kijken he? (Ik had niet gekeken.)
Ik heb toen ook de hele tijd liggen rollen en met mijn dekbed liggen doen enzo maar de boodschap kwam niet binnen. Sinds dien heb ik goede oordopjes in.

Als mijn kind dit zou vertellen aan mij dan zou ik echt verhaal gaan halen en aan mijn kind vragen of ze er nog wel heen wil.

Daarom denk ik dat het wel verstandig is als ts het tactvol brengt aan haar moeder en de details maar even achterwege laat. Anders gaat moeder op hoge poten daar naartoe en dat komt de relatie met vader zeker niet ten goede.
Ik zou het eerst eens bij vader zelf aankaarten en als dat niet werkt, kun je altijd nog met moeder overleggen.
En ik begrijp dat ts nu bij haar vader is en dit weekend bij haar moeder, dus dit lijkt me het ideale moment.

callum

farahdiba46 schreef:

Wat een nare en niet helpende reactie zeg bah.

Ts ik lees al een tijdje mee en weet uit ervaring dat een relatie met stiefouders moeilijk is. Het op de kamer slapen vind ik not done op deze leeftijd. Alleen ben je daar wel zelf bij. Probeer daar iets assertiever in te zijn en duidelijk te zeggen dat je dat niet meer gaat doen. En dat je graag een band op wil bouwen met a maar dat dat op deze manier niet gaat.

Ik snap dat het eng is. Maar als je zo een goede band hebt met je vader komt het echt wel goed. En anders samen met de psychiater een gesprek hebben met je vader. Heb ik toen ook gedaan. Heeft hel erg geholpen.
Sterkte

Sleeper

farahdiba46 schreef:

Het kan best dat 'deze puber' jaloers is, moeite heeft met de situatie en weet ik wat nog meer maar buiten dat: een 15 jarige hoort haar eigen plek te hebben en niet in verlegenheid gebracht te worden. Juist omdat pubers al onzekerheden genoeg hebben. 15 jaar is gewoon te oud om een slaapkamer te delen met vader en nieuwe vriendin! Begrijp ook werkelijk niet dat de volwassenen dit zelf niet zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:48

Te oud te jong. Ik vind dat het zowieso niet kan.

En al is ts een tikje jaloers, nou en? Is haar goed recht ook nog, vader heeft een nieuwe vriendin en doet het waar zij bij is. Welk kind zou daar niet jaloers of boos van worden?