Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:10

absoluut shadow,

alhoewel, voor sommige zaken is een andersoortige verklaring nodig dan voor een andere natuurlijk.

als je slecht ter been bent, heb je een verklaring nodig die deuren opent in het ov, parkeerbeheer en dergelijken.

terwijl als je slechter ziet, je misschien een verklaring moet kunnen krijgen die van toepassing is op onderwijs en dergelijken..

Je zit natuuurlijk ook met aandoeningen van voorbijgaande aard, waarbij niet altijd te voorspellen is wanneer er weer 'normaal gefunctioneerd' kan worden. Diegene zullen dus niet zondermeer een standaard verklaring digitaal beschikbaar krijgen.

maar net als met een herhaalrecept zou je het gewoon moeten kunnen ophalen, voorzien van originele stempel/handtekening, waarbij de arts zelf weet en verantwoordelijk is, om de tijdelijken in het oog te houden.

het zou veel breder moeten zijn dan slechts de groep mensen die altijd slecht ter been is denk ik...

Shadow0

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:22

Het lijkt me dat je 1 centrale uitgebreide verklaring krijgt waar de beperkingen in staan, waarbij met de mensen met beperkingen en de belangrijkste organisaties (gemeente, ov, onderwijs, rijbewijs en wat er verder langskomt) wordt bepaald welke dingen daar in moeten komen te staan, zeg maar de 'veelgestelde vragen.'
En die laat je dan eens per x tijd door de arts afstempelen. Vervolgens geef je afhankelijk van de situatie ofwel dat volledige verhaal in, of een beperkte samenvatting met alleen de dingen die van belang zijn. (Als je visuele aanpassingen aanvraagt is het immers niet echt van belang hoe lang iemand kan staan, en dat gaat ze ook niet allemaal aan.)
Da's digitaal immers een eitje.

Het doel van WijStaanOp.nl is zeker om het breder te trekken, toegankelijkheid is immers iets breeds.

Maar zie je wat er gebeurt? Hoe we in de maatschappij getraind zijn om alleen maar problemen te zien en te bedenken waarom het niet kan, en het dus ook niet op te lossen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:35

elenaMM77 schreef:
M_D_H schreef:
Goed idee elenaMM77, echter geven de meeste doktoren geen verklaring meer af... zelfs niet als de patiënt daar zelf om vraagt.

NS dwingen tot een keuringsarts dan maar ;)

het lijkt mij de meest reële oplossing..
zo hoeft er niemand extra bij te betalen en blijft eerste klas voorbestemd voor diegene die daar ook voor willen betalen.

De bus heeft toch ook gewoon minder valide plekken? daar kun je rustig je kont parkeren tot er iemand komt die m nodig heeft.

waarom heeft nog niemand dit opgelegd bij NS?

Wat denk je dat dat kost?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:49

D'r zijn, als je ruim rekent, iets van 3000 treinstellen/rijtuigen/bakken of hoe die dingen ook heten. Hang in elk ding een paar stickertjes... Lijkt me allemaal best mee te vallen, toch?

(Maar oh nee! Geld uitgeven voor medemenselijkheid! Dat moeten we niet willen met z'n allen.)

Niet dat ik het een erg goede oplossing vind, maar als zelfs dat al teveel gevraagd is zinken we wel heel diep zeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:50

Die stickers en bordjes hangen er toch al?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:51

De ns had jaren geleden al iets moeten doen aan hun sardientjes-in-blik beleid. T is allemaal duurder geworden en kwaliteit is ook achteruit gegaan. Klopt toch iets niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:51

_San87_ schreef:

Alleen bij de daadwerkelijke gehandicapten plek toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:52

vuurneon schreef:
_San87_ schreef:

Alleen bij de daadwerkelijke gehandicapten plek toch?

Ik durf het niet te zeggen, reis tegenwoordig echt nog maar zelden met de trein :o . Vind zulke bordjes wel een idee. Hoewel ik wel gewoon opsta wanneer iemand aangeeft niet te kunnen staan wegens een aandoening en die bordjes eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:08

Hangen stickers inderdaad. Het lastige is dat je niet even op zoek gaat naar een conducteur als iemand niet op wil staan. Tenminste, ik ga met m'n krukken niet door een rijdende trein waggelen :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:28

En hoeveel mensen staan er daadwerkelijk op als ze een persoon in zien stappen die slecht ter been zijn? Ik wed dat ze op m'n handen te tellen zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:29

purny schreef:
En hoeveel mensen staan er daadwerkelijk op als ze een persoon in zien stappen die slecht ter been zijn? Ik wed dat ze op m'n handen te tellen zijn

Op één hand, waarschijnlijk :).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:35

Maar vooralsnog wel aannames. Nu nog wachten op de praktijk. .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:36

Heb wel een twintigtal ervaringen uit de praktijk, hoor :). Maar dat is niet representatief, inderdaad.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:39

purny schreef:
Eclair je kunt ook melding maken van de te volle treinen. Daar is op dit moment een meldpunt van.
Ik vind dat er gewoon genoeg plek moet zijn of dat iemand die zoveel hinder ondervind eerste klas mag reizen zonder dat iemand de dupe is omdat hij chronisch ziek is

Dit is al eerder aangegeven maar dat 'meldpunt' helpt geen zak. Ik reis dagelijks op een van de drukste trajecten in NL, als je dan op een maandagochtend de IC die normaal 12 karren telt met 3 karren binnen laat rijden en het gooit op 'materiaal tekort' doe je iets niet goed.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:08

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 07:47

Ik heb jaren met een nare knie blessure gelopen en zoals ik al eerder heb gepost een super makkelijk koffertje gekocht. Op die manier kan ik altijd zitten. Want aan mij kon je het vaak niet zien. Dus ook niet van mede reizigers verwachten dat ze op staan. Zo veel simpeler dan hopen dat de ns er wat aan gaat doen. Staan in een overvolle trein is voor iedereen belastend en vervelend.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 08:23

Ik heb alleen pagina 1 en 2 gelezen, maar kan mij niet voorstellen dat mensen niet willen opstaan.
Ik heb afgelopen juli mijn been gebroken en daaraan geopereerd. Studeer in Utrecht en ga nu pas weer anderhalve maand naar school ong. maar zodra ik erom vraag wordt er opgestaan voor mij. Zonder weerwoord of wat dan ook. Desnoods loop je naar een ander iemand en vraagt het aan diegene. Kan mij niet voorstellen dat de hele trein niet voor jou wil opstaan.
Heb 1x gehad toen ik in een drukke tram zat en een vrouw wel vond dat ik op kon staan want ik was veel jonger dan zij was en de jeugd op moest staan voor oudere. Toen liep ik overigens nog met twee krukken en mocht ik het been nog niet belasten(zat ook nog ingegipst). Daarnaast was ze zo onbeleefd dat ik vanuit daar tegensputterde. Dat zei een vrouw die naast mij zat ook.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:06

kim345 schreef:
Daar sta je dus in de rij voor de bus en bedank je de buschauffeur vriendelijk.

Doe jij dat in NL niet dan? :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:02

Maar als je op krukken loopt, waarom ga je dan in de spits? Ik zou dan serieus zo lang mogelijk op school blijven werken of eerder komen etc. Zodat je dat vermijdt.

Ik kan dus niet goed tegen staan in de trein, ik sta ook niet op... Maar ik ga dan ook zoveel mogelijk buiten de spits.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:11

MarlindeRooz schreef:
Maar als je op krukken loopt, waarom ga je dan in de spits? Ik zou dan serieus zo lang mogelijk op school blijven werken of eerder komen etc. Zodat je dat vermijdt.

Ik kan dus niet goed tegen staan in de trein, ik sta ook niet op... Maar ik ga dan ook zoveel mogelijk buiten de spits.

Als dat over mij gaat, ik reis ook zoveel mogelijk buiten de spits(nu zonder krukken maar nog niet geheel hersteld ook). Dit incident was om half twee 's middags, kan ik niet echt spits noemen.
Verder ben ik het met je eens hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:17

MarlindeRooz schreef:

Precies, want als je zo dom bent om op krukken te belanden, is het best redelijk dat je nog veel meer extra moeite moet doen en extra reistijd moet nemen. Het kost allemaal extra moeite, en de sociale manier van de Nederlandse samenleving: 'gewoon nog meer moeite doen.'

Maar soms kan het dus echt niet. Soms is er geen eerder vervoer, of alleen met hele slechte aansluitingen. (25 minuten extra in de kou moeten wachten is ook echt heel prettig als je reuma hebt.)
Soms is het kantoor / de school helemaal niet eerder open, en moet je dus buiten wachten.

Later kan ook niet altijd, omdat scholen lang niet altijd zo flexibel zijn om dat toe te staan, en werkgevers ook niet. Want ook daar, het idee dat je wat tegemoet komt aan iemand met een beperking is volkomen vreemd.

Idem over het naar huis reizen, plus dat dan de spits veel langer duurt en je dus helemaal niet altijd makkelijk voor of na de spits kunt.

Ik vind het echt schokkend hoezeer we dit als probleem van het individu lijken te zien, ipv te bedenken dat we ons als maatschappij star en onsociaal opstellen. Blaming the victim tot en met.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:20

We kunnen de NS niet veranderen? Je kan de drukte in de spits niet veranderen? Je kan wel heel boos met je voetje stampen en zeggen dat zij er wat aan moeten doen maar dat gebeurt toch niet.

En schoolwerk moet je toch maken, of je dan even 2uur extra op school blijft of het thuis doet... Tja dat moet wel te plannen zijn.

En scholen zijn vaak tot 's avonds laat open, daar kun je gewoon blijven werken. Bij ons op de HU kun je zelfs tot 22:30 op school studeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:22

Het IS in feite ook het probleem van het individu. Als ik mijn been breek is dat mijn probleem, niet dat van een ander. poedersuiker voor mij, maar het IS gewoon zo.

Toen ik met krukken liep heb ik ook zo veel mogelijk geprobeerd voor of na de spits te reizen. Niet alleen omdat er nooit plaats is (die ik wel kreeg aangeboden, trouwens), maar ook omdat het zwaar klote is je op krukken door mensenmassa's te moeten manoeuvreren, hoe meewerkend mensen ook zijn. Het is imo wel iets dat twee kanten op werkt, mensen moeten rekening met je houden, maar ik vind ook dat je de 'problemen' niet bewust op moet gaan zoeken omdat mensen maar rekening met je moeten houden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:23

Sammie schreef:
Doe je ook oefeningen om je spieren sterker te maken zodat je gewrichten ontlast worden?

Dat maakt staan niet minder vervelend.

Ik ken je probleem ts, heb zelf ook HMS en kan nog geen minuut stilstaan zonder te wisselen op de kant waar ik sta.

Het helpt wel als ik evenveel gewicht zet op beide benen, maar dan heb ik na een kwartier alsnog pijn.

Ik rijd ook elke doordeweekse dag 3 uuur met de trein maar heb nooit zo last van drukte.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:26

Ik wil heel even inhaken om het 'waarom reis je tijdens de spits'. Omdat het soms gewoon niet anders kan!
Toen ik naar school ging moest ik, als ik direct 's morgens les had, de eerste bus die er was hier in het dorp nemen om mijn volgende aansluiting, in het spits te halen. Vroeger vertrekken ging niet want er was geen bus. En op school vonden ze het niet zo tof als ik dan maar een uur later kwam ;)
En s' avonds na spits reizen was ook geen optie omdat ik dan weer geen bus naar huis had...