na insectenburger nu ook hondenvlees???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:30

8nnemiek schreef:
wendyenbram schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=GF0sqFkZjYk

Tja als tegenhanger dan maar een filmpje van koeien welke voor het eerst naar hun nieuwe stal gaan... Net zo vrolijk, als eerste keer wei.

Ik zie hier helemaal geen vrolijke koeien.. De koeien proberen juist om te keren en worden met hekken en trekkers geblokkeerd..

Gelijk als een paard de trailer opladen voor wedstrijd bedoel je? tenminste heel veel paarden? En denk je dat de koeien die naar buiten gaan de eerste keer niet naar buiten gejaagd worden? met soms zelfs blessures door het draad gaan? zelfs als je met veel mensen bent om langs het draad te gaan staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:37

Paarden hebben het slecht, daar geef ik je zeker gelijk in, wendyenbram. Het grootste deel van de paarden heeft gewoon een vreselijk leven. 23 uur per dag in een kleine stal, en dan laatste uur geen pas verkeerd mogen zetten of ze kunnen een tik verwachten..
Maar dat mag natuurlijk geen excuus zijn om andere dieren ook slechter te mogen behandelen.
Als het aan mij lag dan zou er gewoon een wet zijn die ervoor zou zorgen dan elk gezond paard en elke gezonde koe toegang zou moeten hebben tot een weiland, en zelf zou mogen kiezen om binnen of buiten te staan.
De koeien die ik ken kunnen allemaal kiezen, en staan juist vaker buiten dan de paarden.. Wel zoeken ze vaak de schaduw op van een boom om te herkauwen.
En nee, de koeien die ik heb gezien worden in de lente niet naar buiten gejaagd. De poort gaat open en ze stormen allemaal op de wei af. Ik heb het in al die jaren nooit mis zien gaan.

wendyenbram

Re: na insectenburger nu ook hondenvlees???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:32

Klopt, je mag omdat het ene diersoort, het slechter zou hebben, niet het andere tekort doen.
Maar aangezien we hier op een paardenforum zitten, en ik niets anders langs zie komen, dan wedstrijd paarden die niet vies mogen worden, of paarden die gewoon wat mankeren toch bereden worden, of veel te zwaar zijn, en dan toch op je paard zitten onder het mom van kan ie best hebben.
En ook hier zie je veel verschillende meningen in. De een vind dat alles op de natuurlijke weg moet (hoezo natuurlijk, een paard houden is verre van natuurlijk ;-) ) De ander vind dat je best mag vragen van een paard om wedstrijden te rijden, want het paard vind het zelfs leuk... En de ander houd paarden voor inkoop en verkoop. en verdiend daar zijn/haar brood mee.

Maar wanneer een boer (welke toch echt wel meer verstand van zijn soort vee, dan de doorsneeburger) geld verdiend aan zijn dieren dan is hij niet goed voor het dier, want hij verdiend eraan. Tenminste dat word de laatste tijd vaak ik topics gegooid. Ja Ik als mens vind het fijn dat onze koeien buiten lopen. merken we daar financieel iets van? JA want door de vele schommelingen in het rantsoen zien we dat terug in de melk. Maar wij willen onze koeien gewoon ook buiten hebben. MAAR een koe die hele dagen binnen gehouden worden hebben het niet slecht!, de temperatuur is optimaal, altijd vers en schoon water, altijd vers en nieuw voer, altijd een borstel tot je beschikking, veel echte verse lucht doordat er open stallen zijn, en lekkere ligbedden, en altijd knuffel contact met gelijksoortige.

De koeien die buiten zijn, hebben het in de lente goed, aan het eind van de zomer ook, maar tijdens de hete zomerdagen, hebben ze het echt slecht! Ook nu met de regenachtige dagen staan ze allemaal te drommen om binnen te komen.

Doordat er vaak niet genoeg grond direct om de stal is, kunnen we ook niet kiezen om ze zelf te laten bepalen of ze binnen of buiten staan. Ze gaan zomers van 07.00 tot 16.00 naar buiten. en Nu rond deze natte dagen vaak van 09.00 tot 15.00 En dan krijg je ze moeilijk naar buiten toe, en heel makkelijk weer naar binnen.

Wij hebben de koeien nog ouderwets (zoals het hoort, vind ik) met horens. En hier gaat het dus steevast fout, met naar buiten doen de eerste keer. De rangorde moet weer bepaald worden, en dat gaat niet zo zachtzinnig.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:31

Ging dit topic niet over hondenvlees? :o?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:02

Hahahahahahaha dat wilde ik ook al typen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:06

269_life schreef:
Spruitjee schreef:
Haha, klopt, boeren doen niet aan dierwelzijn, denken alleen aan hun geld en gebruiken dierwelzijn als excuus. Grappig :+

De optimum temperatuur van een koe ligt tussen de 4 en 12 graden, maar ze voelen zich zelfs goed tussen de -5 en 18 graden. Wordt het kouder dan produceren ze minder omdat ze de meeste energie in het warm-houden moeten steken, wordt het warmer gaan ze minder produceren omdat de kans op hitte-stress wordt vergroot. Een groot dier levert door de grootte vh lichaam veel warmte op en door het produceren van melk wordt er ook meer warmte geproduceerd. Als het buiten warmer is dan 22 graden en de luchtvochtigheid is hoog (en we wonen in Nederland dus die combinatie is komt in de zomer geregeld voor) kan de koe haar lichaam niet goed meer afkoelen. Hierdoor blijft ze langer liggen, eet ze minder (en kan hierdoor pensverzuring krijgen) en geeft ze inderdaad minder melk. Dit is 1 van de redenen waarom er boeren zijn die ze 's nachts weiden en overdag in de stal houden.

Andere redenen; Zoals genoemd, het klimaat is constanter, dus makkelijker voor het dier om in te vertoeven. Dit is bij mensen ook zo, bij temperatuurschommelingen worden enorm veel mensen verkouden en/of grieperig.
Het kan te nat zijn buiten. De koeien vertrappen de weiden, waardoor de bodemzode kapot gaat. Is je zode kapot en vertrapt? Dan is de kwaliteit van het kuil dat je eraf haalt minder en ook de opbrengst is minder. HIerdoor moet de veehouder voer aankopen waarvan hij de kwaliteit niet kent (op een ruwe kuilanalyse na, iets wat boeren uitvoeren om hun koeien zo goed mogelijk te voeren), het moet van verder komen waardoor je ook kans hebt om ziekten binnen te slepen. (Neospora bijvoorbeeld)
Laatste reden, als je nog nooit geweid hebt en je gooit inenen al je koeien naar buiten, krijg je last van longwormen. Deze wormen zorgen ervoor dat een koe verkouden wordt, begint te kuchen, ze gaan in conditie achteruit en geven minder melk. Wat hiervoor als oplossing kan komen is beginnen met het jongvee naar buiten doen en deze in te enten/behandelen tegen longworm. Na de eerste besmetting worden ze bestand tegen de longwormen.

8nnemiek, wat zijn voor jou tekenen dat een koe ongelukkig is, en waar kom je deze ongelukkige koeien tegen?

Maralyn, inderdaad! Ik ben het met je eens :j

Grappig dat het hier uiteindelijk toch weer over meer melk geven gaat (dus economische waarde).

Wendyenbram is hier ook al op ingegaan, maar je moet niet vergeten dat boer zijn een baan is. Ja, een koe moet presteren, maar dit doet ze niet als ze niet goed verzorgd wordt of dat een boer niet probeert het beste voor zijn koeien te doen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:10

Klopt daar begon dit topic over. Echter ergens in het topic kwam naar voren dat dit een hoax scheen te zijn, en dat het was om erover na te denken over waarom een hond niet en een koe wel? En vandaaruit kwam weer dat het eigenlijk maar net is waar je opgroeit, met welk dier je wel/niet eet. En van daar uit kwam weer hoe zielig het wel niet is voor dieren, om gehouden te worden voor melk/vlees. Of het nu een kip, koe varken of HOND is. (HOND om weer terug te keren naar het onderwerp.)

En om dan weer terug te gaan, Ik denk dat mits correct gehouden, en correct gedood, er niks verkeerds aan is, aan het eten van hondenvlees. Ik ben dan zo eerlijk om te zeggen dat ik zelf hypocriete ben en geen hondenvlees eet. Terwijl ik wel (eigen) koe/varken/kip eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:13

8nnemiek schreef:
Spruitjee schreef:
Maar dan heb je nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, dus die quote ik even:

[quote="Spruitjee"
8nnemiek, wat zijn voor jou tekenen dat een koe ongelukkig is, en waar kom je deze ongelukkige koeien tegen?

Daar had ik al antwoord op gegeven; ze kunnen niet praten. Dieren laten het niet zien of ze ongelukkig zijn. Je kan zien of een dier blij is.. Je kan zien als het depressief is en niet meer veel eet/veel slaapt/weinig emotie toont.. Maar daar tussenin is een groot grijs gebied. Maar aangezien een grazer altijd kiest voor het lekkere gras buiten in de zon weet ik dat ie daar gelukkiger is, en dus zijn ze in een stal ongelukkiger. In hoeverre, dat zullen we nooit weten. Maar ik vind dat je alles moet doen om een dier zo gelukkig mogelijk te maken, en dus op z'n minst het dier zelf laten kiezen waar die wil staan.
Mijn paard stond vroeger heel vrolijk met de oren naar voren in zijn stal. Betekent dat dat hij gelukkig is? Nee, ik vind van niet, dus ik ben daar verhuisd en heb hem nu dag en nacht buiten staan. Ik zie totaal geen verschil aan het paard qua gedrag. Toch weet ik dat hij gelukkiger is nu hij kan kiezen waar hij eet en slaapt en ruimte heeft om te spelen.

Ik vraag geen algemeen aangenomen kennis. Ik vraag hoe JIJ kunt zien dat een koe ongelukkig is. Want ja, dit is te zien aan een koe namelijk. Hoevaak zie jij koeien in een stal en waaraan denk JIJ te kunnen zien of ze ongelukkig zijn. Dit vraag ik namelijk na je opmerking dat JIJ liever 90 blije koeien en 10 verkouden koeien ZIET dan 100 ongelukkige koeien.

Grappig iets, bij mijn vriend thuis (biologisch bedrijf) mogen de koeien zelf weten waar ze staan. Ze kunnen kiezen tussen stal, weide, en kavelpad (pad van stal naar weide). Na 2 uur komt de eerste groep terug, daarna staat er een hele groep te keutelen op het kavelpad en een klein deel blijft in de wei.

Inderdaad, als je de keuze hebt om de koeien zelf te laten kiezen waar staan is, doen! Maar als veehouders dit niet doen is het ook niet erg :) Er zijn namelijk ook veehouders die geen huiskavel (weiden direct aan de boerderij gelegen) of een erg klein huiskavel hebben, nog een reden om ze binnen te houden.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:27

Maargoed, blije koe of niet.... Wat nou als het blije honden betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:36

Prima, eet smakelijk :) Parasieten gaat toch wel dood door verhitting. Enkel waar je mee op moet passen zijn prionen, maar ik weet niet of er prionen zijn die van hond op mens over kunnen springen. Prionen gaan namelijk pas kapot bij een hele hoge druk+temperatuur, iets wat in een normale of snelkookpan niet te bereiken valt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:38

Vivian__ schreef:

Daar heb ik al op geantwoord.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:39

Vivian__ schreef:

Als ze diervriendelijk geslacht worden is het niet zielig toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:59

269_life schreef:
Vivian__ schreef:

Als ze diervriendelijk geslacht worden is het niet zielig toch? :)

:') Hoe doe je dat, diervriendelijk slachten? :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:18

Kogel door dr kop en klaar...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:27

safina schreef:
:') Hoe doe je dat, diervriendelijk slachten? :+

Net zoals ze koeien, varkens en kippen slachten! Dat eet je ook, dus dan is het voor een hond ook ok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:34

Alleen de eerste pagina gelezen, maar wat een bs.
Als er hondenvlees zou komen zou ik dat ook rustig eten. Lekker hypocriet om wel koe te eten maar geen paard of hond. Een koe is net zo slim als een paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:43

maralyn schreef:
Kogel door dr kop en klaar...

en wat is er precies diervriendelijk aan? :') dier blijft niet leven immers :') Snel, efficiënt, (nagenoeg) pijnloos slachten is een betere woordkeuze, maar diervriendelijk is een pin door het hoofd niet voor het dier :D

T is niet dat ze door een warme knuffel accuut dood neervallen, daarvoor is toch meer nodig :D

Wat voor soort vlees is hondenvlees eigenlijk? Rood? Wit?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:53

Wat is dan wel humaan diervriendelijk n dier te doden...

Invriezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:08

maralyn schreef:

Invriezen?

Ik vrees dat diervriendelijk slachten een contradictio in terminis is :D

Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:20

maralyn schreef:

Invriezen?

Niet :D

Diervriendelijk slachten spreekt elkaar heerlijk tegen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:26

En wat als de slager glimlacht? Dat is dier-vriendelijk :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:47

hahaha ohh heerlijk!!! We kunnen het natuurlijk ook doen zoals bv leeuwen. eerst fijn de pezen doorbijten/snijden en in de strot hangen/snijden, ook alvast van achter beginnen met eten/ opensnijden voordat de keelpersoon klaar is en tja.. dood gaat t vanzelf. Het duurt alleen wat langer, maar t vlees heeft wel fijn wat adrenaline.
Vind onze manier van slachten toch echt diervriendelijker ... okee misschien verkeerde woordkeuze.. sneller . (en dus minder pijnlijk. )
Je eet vlees of niet en sommige zouden nooit sprinkhanen eten en andere wel, net zo als met hond, kat hamster en cavia.. of slakken en oesters.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:27

maralyn schreef:

Invriezen?

Ieek, breng mensen maar niet op ideeën want bevriezingsdood is een heel erg pijnlijke dood! Word helaas nog veel gedaan door mensen die zelf voedseldieren(muizen/ratten/konijnen) fokken voor reptielen of roofvogels...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:33

Ik denk dat de meest vriendelijke manier de kogel/pin in de kop is, mits dat goed gebeurd dan.
Snel en relatief pijnloos, weinig stress.
Maar idd, een dier doden en diervriendelijk klinkt krom. :+

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:35

vuurneon schreef:
Wat voor soort vlees is hondenvlees eigenlijk? Rood? Wit?

Hondenvlees is rood.