Waar haal je tijd vandaan? (Te?) Veel op een dag doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:40

Ik kan ook niet sporten naast mijn eigen paarden en lesgeven. Hou nu al maar amper tijd over om zelf eens even in de zetel te gaan hangen.
Ik kom er gerust voor uit dat mijn moeder mijn strijk mee door neemt en af en toe zelfs was omdat zij maar alleen is en anders geen machine vol krijgt. Scheelt me toch ook weer wat te doen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:05

Even een tegenhanger: Ik werk zo'n 20-24 uur per week, geen kinderen, wel een vriend en een paard. Door mijn werktijden kan ik altijd overdag naar mijn paard en heb ik genoeg tijd voor huis/boodschappen/sport enz. En een mooi koophuis en geen geldzorgen . Ik vind het heerlijk zo. Niks geen stress en vaak genoeg tijd voor de dingen die ik wil doen. Moet wel zeggen dat ik het in mijn eentje niet zou redden (hypotheek en andere vaste lasten) maar mijn vriend en ik delen alle kosten. Ik teer niet op zijn zak.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 15-10-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:06

Ik sport voor mn werk dus tussen half 7 en half 8 smorgens :')

Pluttersput

Re: Waar haal je tijd vandaan? (Te?) Veel op een dag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:13

Tips? Planning? Geen idee, bestaat dat? Gewoon doen..

Ik werk 28 uur, heb 2 honden, 2 pony's, 2 fretten, 5 muizen die allemaal aandacht wensen. De luipaardgekko hoeft dat niet, maar die moet wel ook verzorgd. Een huishouden, op en neer rijden naar mijn pony's, koken, en dan inderdaad nog een soort van sociaal leven. En dan heb ik nog niet eens de sociale verplichtingen meegeteld.

Natuurlijk allemaal eigen keuze, daar niet van. Maar een planning? Ik begin er niet eens aan, want dat draait uit op niks :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:18

Nou ik heb het helemaal uitgevonden!

Ik ben deze week begonnen met savonds douchen. En een half uur eerder beginnen met werken (en dus een half uur eerder klaar)

Dat scheelt een hele bult file per dag (behalve als het regent, want dan vergeet iedereen hoe ze moeten autorijden).

En daarnaast heb ik meer tijd smorgens, Sta een kwartiertje eerder op, maar omdat ik de avond ervoor al heb gedoucht scheelt het me zeker een half uur. Dus nu al 2 ochtenden op rij een kwartiertje over waarin ik een beetje afwas doe. Zo komt het einde van de berg vaat ook in zicht. Want s avonds doe ik dat echt niet meer, gewoon geen zin/puf voor.
Vannacht de was laten draaien en die vanmorgen in de droger gekiept, dus dat hoef ik in het weekend ook niet meer te doen.

Nu nog volhouden dit... :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:26

Het is inderdaad ook een beetje je weg erin vinden. Ik had heel lang een goed ritme maar ben hem nu weer even kwijt en dan lopen meerdere dingen gelijk in de soep.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:45

Mijn geheim: Een extra vriezer in de tuinschuur. :D

Serieus, scheelt zo veel stress. Als ik tijd heb om te koken, kook ik veel te veel en vries het in. Zo heb ik altijd lekkere en gezonde 'diepvriesmaaltijden' bij hand als ik doordeweeks echt geen tijd heb om te koken.

En ik maak hardere keuzes mbt mijn sociale leven. Als ik te moe ben om met vrienden af te spreken doe ik dat ook niet en ik voel me daar helemaal niet schuldig over. Ik heb het echt nodig om af en toe helemaal niks gepland te hebben. Beetje loos naar de vogeltjes in de tuin staren. Ik probeer los te laten dat ik elk schaars vrij uurtje ook nuttig moet besteden. Ben er nog niet maar het geeft al een stuk meer rust.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:55

Ik zou graag iets van sport willen doen, maar ik ga om 7 uur naar het werk en als ik geluk heb ben ik 19:00 thuis. In het weekend heb ik een hond die niet alleen thuis kan zijn, daar loop ik wel heel wat kilometers mee, maar ik kan het niet echt sporten noemen. Als ik dan om 19:30 klaar ben met koken, eten en opruimen kan ik eigenlijk al geen fut meer vinden om nog iets te gaan doen. Ik heb een tijdje hard gelopen, maar dat viel me nogal zwaar omdat als je op wilt bouwen je het gelijk 3x per week moet doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:59

Dat zijn lange dagen inderdaad, 5 dagen in de week?

Ik sport voor m'n werk, maar ik begin om half 9 en moet kwart over 8 van huis dus dat scheelt nogal ;-)

Wat mij wel helpt is om een HIT training te doen (high intensity) dus dat is 30/40 min explosieve krachttraining. Daarmee bereik ik veel meer dan 3x per week naar de sportschool. Leuker, korter en voor mij meer resultaat. perfect voor mensen met drukke agenda's. Ik doe het bij een personal trainer in een klein groepje van max 6 mensen.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:06

Wat een tof topic! En fijn om te lezen dat er nog meer mensen zijn die 24/7 doorracen om de dingen te doen die ze leuk vinden.

Ik ben er wel eentje die het mega druk heeft met leuke dingen en mag van vriendinnen daarom nooit zeggen dat ik het druk heb of dat ik niet kan voor een afspraak.. Vind het zelf wel een beetje onzin, die leuke dingen (me paarden en me honden, me andere hobby's) zijn dingen die veel voor mij betekenen en waar ik heel had voor werk om mogelijk te maken. Maar vaak gaan ze daardoor wel voor bij een avondje stappen, uiteten (ook vanwege financiele redenen).

Op verjaardagen kom ik standaard als laatse, want tja het was lekker weer dus mooi dat ik tot stikdonker bij me paard bezig was.. Of het waaide, dus ik was aan het windsurfen. Ik ben dan wel weer iemand die dan de laatste is die weggaat bij een feestje, maar wel lekker met de auto naar huis, zodat ik goed slapen en de volgende dag weer fris en fruitig buiten kan spelen met de beestenboel ;)

Sinds kort woon ik samen met me zus in een nieuwbouw huisje en we hebben samen 2 paarden. Zij werkt 40u per week en ik ben met de laatste dingen van mijn opleiding bezig en aan het solliciteren naar een fulltime baan.
We komen er tot nu toe aardig uit, zolang ik nog geen werk heb zorg ik dat ik de honden doe (dagelijks rondje strand/mee naast de fiets/wat trainen) en de boodschappen in huis haal, 1x per week. Om de dag proberen we ieder te stofzuigen (gelukkig maar klein huisje) en wassen doen we vaak in het weekend en dan zoveel mogelijk 's avonds en snachts, timer aan en gaan!
Diegene die de paarden die dag niet doet kookt, diegene die niet kookt ruimt de boel af en maakt de keuken schoon.
Zelf probeer ik nog 3/4x per week te sporten, vaak hardlopen of mountainbiken want dat kan ik met de honden combineren.

Me zus begint 2x per week vroeg en is dan optijd klaar, dat zijn de dagen dat zij 's avonds de paarden doet. Dan 2 dagen doe ik ze en 1 avond doordeweeks doen we ze samen. In het weekend doen we ze ook samen. Zo heeft ieder 2 dagen per week vrij van stal, voor sociale dingen of lekker bankhangen.
Moet wel zeggen, paarden doen is hier 2 stallen, paddock en wei mesten, plus dan je eigen paard trainen.
We trainen ieder 5x per week ons eigen paard. Als je de boel alleen doet ben je met de dagelijkse dingen 1.5u bezig en toch ook wel snel 1.5u met je paard, dus 3u stal is het dan. Doen we samen mesten, zijn we in een half uurtje klaar.
In het weekend moeten we dan wel een karretje met mest legen en eens per maand stro laten bezorgen en eens per 2 maanden hooi (dat moesten we eerst elke maand zelf halen, dus daar hebben we nu wel wat tijd in bespaard).

Opzich prima haalbaar en zou ook goed haalbaar moeten zijn zodra ik een 40 urige werkweek heb, maar toch zitten we vaak in de klinch met dingen die wel moeten gebeuren, maar niet per se nú. Of dingen die ons 'schema' in de war gooien.
Zoals een omheining die kapot gaat, weide bemesten, bak slepen, idee om schuilstukje te bouwen, nieuwe huis wat nog lang niet klaar is.. Maar ook hoefsmid afspraak, plots naar de Osteo, Da.
Dat soort dingen kosten vaak toch veel tijd en passen niet zo snel in de standaard week, toch regel je het dat het gewoon gebeurd, maar dat kost je vaak wel net even die paar uurtjes rust voor jezelf.
Dan komt er nog bij dat we 1 of 2x per maand wel een weekend met de paarden weg zijn, dus dan zijn de vrije (klus) dagen ook weer weg.

We hebben wel veel tijd en geld kunnen besparen door de paarden nu met inloopstallen te kunnen zetten, zo hoeven ze geen dekens meer op en geen geregel meer met binnen zetten, wat voor weer het is etc.

Toch zie ik er wel tegenop als ik dalijk ook fulltime werk.. en dan hebben we beiden nog niet eens een vriend :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:10

Collie2008 schreef:
Dat zijn lange dagen inderdaad, 5 dagen in de week?

Ik sport voor m'n werk, maar ik begin om half 9 en moet kwart over 8 van huis dus dat scheelt nogal ;-)

Wat mij wel helpt is om een HIT training te doen (high intensity) dus dat is 30/40 min explosieve krachttraining. Daarmee bereik ik veel meer dan 3x per week naar de sportschool. Leuker, korter en voor mij meer resultaat. perfect voor mensen met drukke agenda's. Ik doe het bij een personal trainer in een klein groepje van max 6 mensen.

Ik heb even gezocht en hier op 10 minuten rijden zit wel een zwembad waar ze ook van die fitness groepslessen doen. Daar hebben ze ook lessen van 30 minuten inderdaad. Mij lijkt Zumba of iets anders op muziek wel leuk. De zumbales daar is echter wel een uur en begint pas laat.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 12:27

Hoi druktemakertjes!

Zijn er mensen die daadwerkelijk wat hebben veranderd nav dit topic?

Ik heb gisteren Jillian Michaels workout gedaan (een half uurtje knallen ipv uuuuren sportschool!).

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:11

Ik heb nav dit topic wel besloten het mezelf af en toe wat makkelijker te maken met koken, bv voorgesneden groente te kopen. Heb gisteravond (toen ik paardvrij had) alvast de groente gesneden voor vanavond. Dan kan mijn vriend als ik vanavond op stal ben alles al samen in een ovenschotel mikken.

Oh ja en we zijn zaterdagavond gewoon iets leuks gaan doen, en heb nu dus half gesnoeide bomen omdat ik geen tijd meer had om het af te maken (en zo'n ramp blijkt het niet te zijn ;) )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:13

Jah hoor, mijn huishouden blijft nog steeds liggen. De paarden gaan nog steeds voor en ik ben nog steeds minder uren aan het werken en neem er nog een lesklant bij aan zodat ik nog minder tijd overhoud :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:29

Ik heb voorgenomen als m'n paard er is te stoppen met boksen tot ze gewend is en ik evt een bijrijder heb. En ik heb voorgenomen in november ergens een weekend te houden om iets leuks met mijn vriend te gaan doen. Filmpje, uit eten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:50

Ik rijd in ieder geval al minder paard (2x per week en 1x per week wordt ze gelongeerd door iemand anders).
Qua werk & deeltijd studie is het nog éven doorbijten. Wilde minder werken maar kon niet en is zelfs meer geworden.
Tot november maak ik werkweken van 50 uren en heb ik amper tijd voor de studie. Stapelt allemaal op.
Eind oktober echt even de rem er op. Dan kunnen de uren wel naar beneden. Maximaal 32 uur en wat meer rust&tijd voor de studie.
Sta nu ingeschreven bij twee sportscholen maar wil 1x per week gaan sporten dus waarom twee sportscholen? :+

Om de daad bij het woord te voegen: ik ga er vanavond eentje afmelden
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 20-10-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:59

Ik ga vanaf januari 4 uur minder werken ;-) En dus altijd de maandag vrij, da's al een heel fijn vooruitzicht.

Zwemmen (2 x per week voor m'n werk) even stil gelegd, ga ik oppakken als ik die 4uur minder ga werken ;-)

ben wel voornemens m'n paard wat meer te rijden want bijrijdster staat een beetje op stilstand vanwege eigen drukte.

Dus einde van de rit weinig winst :+

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:13

Wat een schema's komen er voorbij. Maar moet eigenlijk niet veel zeggen. Hier is het ook van smorgens tot savonds druk. Ik ga mij voornemen om terug met een schema te werken zodat ik het rijden beter kan inplannen want dit vergeet ik meestal te doen. Jammer genoeg.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:23

Nee, helaas nog niet zoveel in mijn schema veranderd.

Ik heb overigens wel besloten om minder privélessen te geven de aankomende twee maanden om tijd vrij te maken voor mijn afstuderen. Nu heb ik herfstvakantie en probeer heel hard alles bij te werken voor m'n werk en school. Doordeweeks is het geen haalbare kaart om 2 paarden te rijden, 50 uur te werken, 10 uur rijlessen te geven en overige verplichtingen te voldoen, naast mijn afstuderen. Dus ik probeer deze dagen heel veel bij te werken, zodat ik daar weer even op kan teren! :D

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:32

Wat een schema's hebben sommige mensen zeg. Pff, word al moe als ik het alleen maar lees.

Mijn schema is over het algemeen niet heel druk (meer). Vroeger was het wel drukker, maar tegenwoordig neem ik bewust veel tijd voor mezelf, omdat ik er heel slecht tegen kan om altijd van alles te gaan doen.
Als het kon zou ik graag nog minder uren werken, maar dat zit er helaas niet in.

Ik werk 40 uur.
Dan nog 4 keer per week naar verzorgpaard. Is ook een uur reistijd in totaal.
Vroeger ging ik 5 keer maar dat werd me echt teveel.
2 avonden per week slaap ik bij mijn moeder.
Dan nog het huishouden. Ik woon alleen.
Dat zijn de vaste dingen.
Dan komt er nog familie bezoekjes, een keer weg, vriendinnen opzoeken.

Ik vind het meer dan genoeg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:37

Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag sta ik 6 uur op, ga naar mijn werk. Na mijn werk meteen door naar mijn paard, dan rond 17.15 thuis, koken, opruimen en vaak wat in de huishouding doen. In de zomer 's avonds vaak wandelen of fietsen. Ik loop drie keer per week hard. Op woensdag vrij, uurtje later op, naar paard, boodschappen doen, schoonmaken en 's middags haal ik mijn neefje van bijna 2 jaar op bij de kinderopvang en zorg ik voor hem. Eind van de middag komt mijn zusje hem ophalen en kook ik voor ons (en voor mijn vriend).
In het weekend ook naar mijn paard, vaak nog wat werken, huishouden, aan hardloopwedstrijden meedoen, met mijn vriend op pad of met vrienden afspreken.
Doe mij maar een uurtje extra in een dag!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:58

Mijn planning ruwweg:
Maandag: werk 8.00-19.30, na het eten soms nog een rondje hardlopen en anders lekker niksen
Dinsdag: werk ik vanuit huis, niet echt vaste tijden voor maar voor ik het weet is het alweer half 6 :7. Tussendoor sport ik vaak een uurtje.
Woensdag werk ik van 8-13 op kantoor en in de middag thuis. Om de week heb ik muziekles.
Donderdag werk ik van 8-18 en vanaf 19u tot 23.30 ben ik bij de muziekvereniging
Vrijdag werk ik van 8.30-17.00. De avond staat altijd in het teken van lekker borrelen met vriendlief of met vriendinnen.
Zaterdag en zondag begin ik de dag met hardlopen en de rest van de dag vult zich wel met huishouden, even kop koffie halen bij nn (schoon)moeder, naar de markt, nog even aan het werk, etc etc etc.
Daarbij heb ik minstens 1x per week nog wel een vergadering 's avonds, soms 2 of 3. En ik zit toch ook ng wel regelmatig met mijn laptop op schoot te werken.

Mijn lifehacks zijn gebleken:
* elk weekend een weekmenu maken, daarbij rekening houdend met de planning van vriendlief en mijzelf. Als we allebei een lange werkdag hebben en vroeg weg moeten, zorg ik ervoor dat we de dag ervoor een dubbele portie koken
* niet teveel spullen willen hebben en spullen direct opruimen! Scheelt veeeeeeel troep en troep opruimen duurt langer dan iets direct op z'n plekje terugleggen
*nee leren zeggen en mezelf niet te hoge doelen willen stellen (ben nog druk aan het oefenen)
* en ik wil HEUL graag een schoonmaakster, lijkt me zó fijn om vrije tijd te kunnen kopen :D.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:32

Denk dat er maar twee opties zijn: minder hooi op je vork nemen (keuzes maken) óf beter plannen. Ik volg een HBO voltijd studie (rechten), werk gemiddeld zo'n 13 uur in de week, heb 2 pony's, een vriend, maak huiswerk/leer en zo af en toe ben ik met tuigonderleggers bezig (ik maak ze in kleine maten op maat). En dan wil ik ook graag nog een beetje tijd voor mezelf om lekker op de bank te zitten of iets leuks met vriendje/vriendinnen te doen. Soms heb ik uren te weinig in een dag, maar ik probeer het zo te plannen dat ik altijd net goed uit kom met werk en school etc.

Edit: ik ga meestal zo'n 15 à 20 uur naar school en moet ook 15 à 20 uur thuis besteden aan huiswerk maken/leren etc.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:59

Roos_M schreef:
Zijn er mensen die daadwerkelijk wat hebben veranderd nav dit topic?

Ik ben 's avonds gaan douchen ipv smorgens en sta een kwartiertje eerder op, zodat ik soms voor het werk nog een kwartiertje/20 minuutjes wat in huis kan doen en een half uur eerder kan beginnen met werken, en dus ook een half uurtje eerder klaar ben. Dat scheelt zoveel in de files dat ik dan voor het eten naar stal kan. We eten dan wel een uurtje later (om 19 uur) maar dan zijn we wel de rest van de avond samen, soms doen we wat in huis en soms hangen we lekker heel de avond samen op de bank.
Maar al met al is het goed voor de rust mijn hoofd en voor onze relatie!
Verder probeer ik me minder druk te maken als de vaat een dag langer blijft staan... het wordt er niet schoner of viezer op.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:20

Wat goed!! Heb je veel last van file? Werk je 5 dagen?