Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:23

ach, er zijn minstens zoveel tegenonderzoeken te vinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:23

xMercury schreef:
@ janderegelaa, grappig dat jij vindt dat zulke onderzoekers bevooroordeeld zijn. Wat zijn de onderzoekers dan die beweren dat wij vleeseters zijn? En wat ben jij zelf? Ik heb al zoveel starre reacties en onnozele argumenten van jou voorbij zien komen... Jammer dat je zo kortzichtig bent en niet open staat voor andermans visie en mening. Als je het er niet mee eens bent en onzin de wereld in wilt brengen, prima. Maar ga dat dan niet aanzien als dé waarheid hè ;)

Er is geen enkele onderzoeker die beweerd dat wij vleeseter zijn. Ons gebit en darmstelsel zijn die van een omnivoor. Dat is niet mijn waarheid, dat vind je overal terug op internet. Als docent moet jij dat kunnen bevestigen.

Daarnaast moeten zwangere vrouwen die vegetarisch zijn getest worden op vitamine B12 tekort omdat dit alleen in dierlijke producten voorkomt in de hoeveelheid die je moet hebben en de inname van foliumzuur het vitamine B12 niveau kan verlagen. En dan moet er of vlees gegeten worden of chemische supplementen geslikt.

En ik sta prima open voor iemands mening om vegetariër te zijn. Wat maakt mij dat nou uit wat of hoe iemand eet. De vraag hier was hoe je het een klein kind uitlegt. En dan vind ik dat er vegetariërs zijn - waarvan jij er 1 bent - die hun mening op een dusdaninge confronterende manier aan een kind opdringen die niet alleen pedagogisch niet verantwoord is maar ook voorbij gaat aan de opvoeding die een kind van zijn of haar ouders krijgt.

Helemaal in jouw beroep vind ik dat not done.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:24

Kinke schreef:
ach, er zijn minstens zoveel tegenonderzoeken te vinden.

Gesponsord door de vleesindustrie. *Kuch* Want die hebben macht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:27

Het is wel een feit dat er een aantal stoffen in vlees zitten die ongezond zijn. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die bv allergiën hebben of bepaalde soorten plantaardig voedsel niet kunnen eten waardoor ze toch voor het vlees moeten gaan en in welk geval vlees 'gezond' is, maar ik heb inmiddels wel genoeg onderzoeken gezien om te weten dat het voor de normale mens toch echt ongezond is. Kankerverwekkend zelfs, en een van de hoofdoorzaken van hart- en vaatziektes. Wanneer kun je iets een feit noemen? Als het wetenschappelijk is bewezen? Want dan is het wel een feit dat vlees ongezond is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:32

Dat B12 alleen in dierlijke producten voorkomt is alweer achterhaald. B12 wordt aangemaakt door een bacterie, en krijg je ook binnen via champignons, zeewier, kefir.. en wij mensen maken het zelf aan in onze dikke darm, en hoewel het nooit bewezen is dat we het zelf ook kunnen opnemen is het ook nooit bewezen dat we dat niet kunnen. Ik ben al 20 jaar vegetariër met een allergie voor koemelk en eieren, nooit pillen geslikt, en heb totaal geen tekorten..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:37

Deoiridh schreef:
Kinke schreef:
Tja, die eerlijkheid, daar zit het hem ook. Zolang ik nog regelmatig opmerkingen zie over 'groeihormonen' en 'kistkalveren' etc. heb ik ernstig mijn twijfels over de kennis van vegetariërs mbt de veehouderij.

Plofkippen? Varkenshouderijen? Is dat nou echt diervriendelijk?
Relatie tussen vlees en kanker, hart en vaatziekten etc?
De ene vegetariër is de andere niet. Mensen die wel vlees eten verzinnen ook vaak genoeg onzin om het goed te praten, of omdat ze gewoonweg niet beter weten.

@ vuurneon, ik ga echt niet een preek geven tegenover kinderen. Daar ben ik best voorzichtig mee, maar liegen of zwijgen doe ik niet. En het is bewezen ongezond, dieronvriendelijk en slecht voor het milieu. Daar ga ik geen mening van maken als het feiten zijn.

Vlees is niet ongezond. Onze consumptie van vlees is wél ongezond. We hebben vlees nodig voor zink, ijzer en vitamine B12. Alleen daarvoor hoeven we niet iedere dag vlees te eten. Wat dat betreft zijn de flextariërs goed bezig.

Overigens ben ik van mening dan een vegetariër die niet wil dat een dier doodgemaakt wordt niets van een dier moet gebruiken. De koe die melk geeft en de kip die het ei legt worden óók een keer doodgemaakt dus daar draag je dan als vegetariër gewoon aan bij. En dat geldt ook voor leren schoenen, riemen, jassen, tassen etc. Kijk je verder dan zie je bijvoorbeeld gelatine in drop wat van botten wordt gemaakt. Stiekem zit in best een hoop dingen vlees of vis. Zag laast een reportage waaruit bleek dat in Coolbest visspul zit om het product stabiel te houden.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:38

Ik als moeder van 2 kids van 5 en 8, zou het compleet geen probleem vinden als je in jip en Janneke taal jou beweegredenen zou uitleggen. Ik vind dat zelfs heel leerzaam voor ze. Ze leren dat elk mens anders is, die ieder zijn eigen keuzes mag maken. Mochten ze ook geen vlees meer willen, zien we dan wel weer. Lijkt mij niet zoemen groot probleem.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:39

8nnemiek schreef:
Dat B12 alleen in dierlijke producten voorkomt is alweer achterhaald. B12 wordt aangemaakt door een bacterie, en krijg je ook binnen via champignons, zeewier, kefir.. en wij mensen maken het zelf aan in onze dikke darm, en hoewel het nooit bewezen is dat we het zelf ook kunnen opnemen is het ook nooit bewezen dat we dat niet kunnen. Ik ben al 20 jaar vegetariër met een allergie voor koemelk en eieren, nooit pillen geslikt, en heb totaal geen tekorten..

Vitamine B12 wordt gemaakt door micro-organismen. De mens kan wel vitamine B12 aanmaken door de micro-organismen in de darm, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet meer kan worden opgenomen. We zijn dus afhankelijk van vitamine B12 in onze voeding. Vitamine B12 zit in alleen vlees, vis, eieren en zuivel. Mensen die dus geen dierlijke producten eten, lopen het risico op een vitamine B12-tekort.

Bron: stichting B12 tekort.

http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12/

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:43

@ Janderegelaa

Het gaat niet alleen om het doodmaken van een dier, maar ook om milieu en andere aspecten. Daarbij komt dat alle beetjes helpen. Hoe minder dierlijke producten je gebruikt hoe beter, maar alleen vlees weglaten is ook al een hele stap. Veel mensen beseffen gewoon niet wat er achter andere dierlijke producten zit, maar ik denk dat menig vegetariër zich daar vroeg of laat wel in gaat verdiepen.

Daarbij is het "feit" dat vit. B12 alleen in dierlijke producten zit allang achterhaald. Deze vitamine zit ook in genoeg plantaardige producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:48

Laat ons nu toch even een kat een kat noemen. Wij mensen zijn met de vernieling van de natuur begonnen de dag dat we van jager/verzamelaars naar boeren gegaan zijn. Natuurlijk hadden we amper nog inpakt in de begin periode, maar nu we met zo veel op deze bol rondlopen, is alles wat we doen schadelijk voor de natuur. Velden voor vleesvee, velden voor groenten, gassen van de runderen en gassen van de machines die de groentenvelden bewerken (en niet te vergeten het bemesten van die velden) en wat dacht je van de milieuvervuiling die we op ons geweten hebben door onze glastuinbouw. En wat dierenleed betreft, ook voor de groentjes die geoogst worden, sterven er dieren. Buiten Europa kijken ze echt niet zo nauw met het gif dat ze spuiten, binnen Europa gaan jagers aan de slag om dieren die de oogst bedreigen af te knallen.
Heel die pro en contra discutie is zo zinloos, we brengen allemaal onze natuur en andere levende wezens schade toe. Het enige wat we kunnen doen is proberen van bewust te leven en zo veel mogelijk aan onze planeet te denken. De ene doet dit door vegetarisch te leven, de ander koopt enkel producten van eigen streek en het liefst nog seizoensproducten of kweekt alle groenten in eigen tuin.
Kunnen we het hier nu verder houden op de vraag van TS aub, ipv de rest er verder bij te sleuren? Ik eet ook niet alles, de kinders in mijn omgeving zijn nog veel te klein om vragen te stellen, dus ik zit ook te wachten op goede adviesen voor als mijn tijd er komt en niet op heel die welles/nietes spelletje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:51

Deoiridh schreef:
@ Janderegelaa

Het gaat niet alleen om het doodmaken van een dier, maar ook om milieu en andere aspecten. Daarbij komt dat alle beetjes helpen. Hoe minder dierlijke producten je gebruikt hoe beter, maar alleen vlees weglaten is ook al een hele stap. Veel mensen beseffen gewoon niet wat er achter andere dierlijke producten zit, maar ik denk dat menig vegetariër zich daar vroeg of laat wel in gaat verdiepen.

Daarbij is het "feit" dat vit. B12 alleen in dierlijke producten zit allang achterhaald. Deze vitamine zit ook in genoeg plantaardige producten.

Als je melk drinkt moet een koe daarvoor eerst een kalf krijgen. Dat kalf wordt aangehouden als het een vrouwtje is en vetgemest als het een mannetje is. En die eten we op. En daar draag jij gewoon aan bij. Een kip die een ei legt is eerst een kuikentje. De hennetjes fokken we op en de haantjes gaan in de shredder. Daar draag jij aan bij omdat je ei eet (ga ik even van uit).

Nu het verhaal waaruit blijkt dat jullie gewoon gefopt worden met de B12:

Wel leeft algemeen het idee dat er ook vitamine B12 zit in bepaalde plantaardige producten. De plantaardige vorm van vitamine B12 kan echter door het menselijk lichaam niet gebruikt worden, aangezien het vitamine B12-analogen zijn. Analogen lijken op vitamine B12, maar zijn geen actieve vorm van de vitamine. Wat er wel aan vitamine B12 in zit, is zo weinig, dat het onvoldoende is om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid te komen.

Bron: wederom stichting B12 tekort

http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... voeding-2/

Er staan op die site ook een heel scala van onderzoeken. Misschien leuk om eens te lezen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:54

En alle veganisten hebben een vit. B12 tekort? Want eten helemaal geen dierlijke producten.
Je verhaal over eieren en melk snap ik echt wel. Dat is geen nieuwe informatie. En waarom doe jij aannames over waar ik aan bijdraag? Jij weet niet wat ik eet en doe, toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:58

Deoiridh schreef:
En alle veganisten hebben een vit. B12 tekort? Want eten helemaal geen dierlijke producten.
Je verhaal over eieren en melk snap ik echt wel. Dat is geen nieuwe informatie. En waarom doe jij aannames over waar ik aan bijdraag? Jij weet niet wat ik eet en doe, toch?

Onderstaande link is een site van veganisten waar ze zelf keihard zeggen dat ze geen B12 binnenkrijgen en wat je daaraan moet doen als je klachten krijgt.

http://isis-veganisme.nl/goedomteweten. ... m=&ucat=2&

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:11

janderegelaa schreef:
Deoiridh schreef:

Onderstaande link is een site van veganisten waar ze zelf keihard zeggen dat ze geen B12 binnenkrijgen en wat je daaraan moet doen als je klachten krijgt.

http://isis-veganisme.nl/goedomteweten. ... m=&ucat=2&

Super spannend. Oude en verdraaide info.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:27

Even los van de compleet offtopic discussie over bijv. B12 en omnivoren, ik ben echt enigzins flabbergasted door de adviezen in dit topic.

Het is dus kennelijk sociaal geaccepteerd en wordt zelfs als 'goed' geacht om tegen een kind te LIEGEN (edit: dus 'Ik vind vlees niet lekker' te noemen als reden) zodat je hem of haar de bewuste keuze, om niet aan dierenleed en dierenmoord bij te dragen, kan ontnemen. En dit is dus duidelijk ook nog eens geaccepteerder dan simpelweg te antwoorden 'Ik ben vegetariër omdat ik het zielig vind voor de dieren'? Snap ik dat nou goed :o?

Dus, even samengevat hoor: we kunnen beter tegen een kind liegen. De wetenschap dat een stuk vlees een stuk dood dier is (met een flink stuk dierenleed dat hier aan vast kleeft), zou het kind kunnen beïnvloeden, en dat is slecht. Het is beter voor een kind als we bewust liegen en informatie achterhouden, zodat het kind nooit zelf kan nadenken of een mening kan vormen over deze kwestie, zodat het kind nooit een eigen keuze kan maken maar gewoon doet wat de ouders willen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-15 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:30

WildWings schreef:
Even los van de compleet offtopic discussie over bijv. B12 en omnivoren, ik ben echt enigzins flabbergasted door de adviezen in dit topic.

Het is dus kennelijk sociaal geaccepteerder en wordt beter geacht om tegen een kind te LIEGEN zodat je hem of haar de bewuste keuze, om niet aan dierenleed en dierenmoord bij te dragen kan ontnemen, - dan om simpelweg te zeggen 'Ik ben vegetariër omdat ik het zielig vind voor de dieren'?
Want de wetenschap dat een stuk vlees dus dood dier is, zou het kind kunnen beïnvloeden, en dat wordt dus slecht bevonden? Is het slecht voor een kind om zelfstandig na te denken en is het beter om dus bewust informatie achter te houden zódat het kind niet zelf een keuze kan maken :o? Misschien snap ik het niet, maar... ik snap het gewoon echt niet.

We liegen over zoveel dingen tegen kinderen. Te beginnen bij Sinterklaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:31

WildWings: Dus je vind het oké om bij een kind van een ander (!) van 4 jaar oud te beginnen over moord en leed :?

Je liegt toch niet als je zegt dat je het zielig vind voor dieren als je het ook erg vind voor dieren? Is het zo erg om rekening te houden met het cognitief vermogen van een kind?

Hoe je je eigen kind wil opvoeden, ga je gang maar het gaat nu om wat je als buitenstaander zegt tegen een jong kind.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:31

janderegelaa schreef:

Ben je serieus dat je nu deze vergelijking maakt :o? Of is het een grapje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:32

vuurneon schreef:
Dus je vind het oké om bij een kind van een ander van 4 jaar oud te beginnen over moord en leed :?

Je liegt toch niet als je zegt dat je het zielig vind voor dieren als je het ook erg vind voor dieren? Is het zo erg om rekening te houden met het cognitief vermogen van een kind?

Daar heb ik het dus ook niet over, ik heb het over de suggesties om te zeggen dat 'je vlees niet lekker vindt', voor de duidelijkheid. Ik zeg niet dat je meteen ze met slachtfilmpjes om de oren moet slaan, maar wat is er mis met 'Ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind voor de dieren'?

Edit: hallo haha, dat staat zelfs in mijn bericht als suggestie :+

Citaat:
En dit is dus duidelijk ook nog eens geaccepteerder dan simpelweg te antwoorden 'Ik ben vegetariër omdat ik het zielig vind voor de dieren'?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:34

Ligt aan de leeftijd: iets niet lusten is voor een kind van 4 heel begrijpelijk en tastbaar, iets zielig vinden kan al lastiger zijn om te bevatten. Bij kinderen van een ander die wat verder van mij afstaan ben ik er zelf liever wat makkelijker vanaf hahaha, zonder dat ik daarbij echt ga liegen.

Als ze ouder zijn is het een ander verhaal, of ik moet echt even geen zin hebben in een vragenvuur op dat moment :o soms wil je ook gewoon rustig eten haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:36

vuurneon schreef:
Ligt aan de leeftijd: iets niet lusten is voor een kind van 4 heel begrijpelijk en tastbaar, iets zielig vinden kan al lastiger zijn om te bevatten.

Daar ben ik het zelf niet zo mee eens. En als het lastig te bevatten is, zie ik alsnog niet in waarom je erover zou moeten liegen, dan kun je het toch uitleggen (binnen de grenzen van de leeftijd van het kind)- of gewoon niet uitleggen ennn moving on to the next subject. Kinderen zijn daar ook niet zo moeilijk in, zeker als ze het toch al lastig te bevatten vinden.

Edit: Haha ja precies, dat geen zin in vragenvuur kan ik me voorstellen :') Maar ach als je geen zin hebt in een vragenvuur, denk ik dat je dat ook prima kan aangeven. 'Omdat ik het zielig voor de dieren vind, nou even genoeg vragen, we gaan lekker eten!' Y)(^)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:46

WildWings schreef:
janderegelaa schreef:

Ben je serieus dat je nu deze vergelijking maakt :o? Of is het een grapje?

Als een kind vraagt waarom er zoveel vluchtelingen hierheen komen zeggen we toch ook alleen maar dat het daar oorlog is. Of zeg jij dat IS hoofden afsnijdt en kindertjes verkoopt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:07

janderegelaa schreef:

Over welke welke "we" heb je het, spreek voor jezelf.

Ik lieg niet tegen mijn (of andermans) kinderen. Ook niet over de sint (hier overigens dertien jólasveinar).

Kinderen zijn niet zo traumatiseerbaar als vele mensen aannemen.

Bijvoorbeeld gaat de kleuterschool hier iedere herfst op bezoek in het lokale slachthuis als de lammeren worden geslacht, die zien dus waar het lamsboutje vandaan komt. Heeft geen enkele van de vier/vijfjarigen een probleem mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:11

Maar dat is omdat ouders daar achter staan ;)

Mijn pa is opgevoed met zelf dieren vetmesten en slachten: keuze van zijn ouders. Terwijl mijn moeder dat vreselijk vond en ons op liet groeien met dieren als huisdieren ipv voedselbron. Die had het ook echt niet tof gevonden als een ander zonder overleg met haar of mijn vader, mij werd getoond als kleine meid hoe de kip aan zijn einde kwam. Dat kwam wel aan bod toen ik ouder was en er zelf interesse in toonde.

Een uitje van de kleuterschool ben je als ouder op de hoogte en stem je ermee toe of niet dat een kind mee gaat. Dat bepaal je als ouder of je wil dat je kind mee gaat, niet als buitenstaander wat een kind moet zien.