Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:00

Artikel van het bijgenoemde wetboek er bij pakken voor meer duidelijkheid.
Daarom ook vernoemd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:03

Zal zo als ik thuis ben het wetboek er eens bij pakken :).

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:04

Tsja als de leukere clubs 18+ zijn, dan wacht je toch nog even tot je 18 bent of gaat ergens anders heen. Dat heb ik sowieso al nooit begrepen, de club kan er inderdaad een groot probleem door krijgen.

Daarnaast.
Mijn beste vriendin heeft ook weleens mijn iD geleend voor een feestje en ik heb haar toch echt duidelijk gemaakt dat als ze gepakt wordt, ze zelf mag betalen.

Ts betaal jij mee aan de boete? In dit geval was jij ook fout want je kwam zelf ook binnen met een valse iD, als je nou 18 was geweest zou ik gezegd hebben: Betaal maar zelf. Maar in dit geval zou ik ook zeker mee betalen aan de boete (wel zo eerlijk)

Ik kan alleen niet begrijpen waarom je dit topic precies geopend hebt. Je kan zelf ook wel bedenken dat je je ten alle tijden moet kunnen legitimeren en dat als je je vals legitimeert dat je dan moet betalen. Ik geloof dat het niet uitmaakt tegenover wie je je moet legitimeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:05

MarlindeRooz schreef:
Nou moet ik wel toegeven dat je in Utrecht voor de leuke dingen vaak 18+ moet zijn. :P

Nu zeer zeker, vanwege de Kamasutra beurs in de Jaarbeurs :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:06

Morganlefay schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou moet ik wel toegeven dat je in Utrecht voor de leuke dingen vaak 18+ moet zijn. :P

Nu zeer zeker, vanwege de Kamasutra beurs in de Jaarbeurs :+

O god nee. :')

3x raden waar ik straks langs moet lopen en in de buurt woon. -O- |(
Wilde vanavond een late trein naar huis nemen maaruuh. :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:12

De TS vraagt in haar topic titel "Is dit strafbaar?"

Ja, je voor iemand anders uitgeven is strafbaar, is noemt men identiteitsfraude. (Ongeacht aan wie je je voor iemand anders uitgeeft.)

Ziehier een mooie uitleg vanaf de politiesite: https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:13

Het mooie is dat TS later zegt 'ik vroeg geen mening maar antwoord op mijn vraag', maar in haar OP staat 'wat denken jullie' :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:16

Celiien schreef:
Het mooie is dat TS later zegt 'ik vroeg geen mening maar antwoord op mijn vraag', maar in haar OP staat 'wat denken jullie' :')

Ik krijg de indruk dat TS had willen horen: "Nee hoor, is niet strafbaar, flauwekul die boete!!"

Ik denk maar zo: door schade en schande wordt men wijs, we gaan er maar vanuit dat ze nu 370 redenen kennen om het niet meer te doen! :P

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:19

De meeste portiers zij boa, dus ook bevoegd om id fraude vast te stellen, ze mogen niet arresteren of boetes uitdelen, wel de politie inschakelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:20

Eigenlijk levert opgave van onware gegevens een gevangenisstraf van 4 jaar op of een geldboete in de vijfde categorie :)).

Je vriendin mag in dr handjes knijpen, TS. Identiteitsfraude is echt een zwaar misdrijf met straffen oplopend tot 14 jaar en langer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:22

Uiteraard is dit misdrijf vrij onschuldig. Maar mijn god, dit topic _O-.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:26

Ts ik snap dat jullie er van balen dat als eerste maar jullie nemen zelf het risico en dan kan dit gebeuren.
En je moet ook even verder denken wat voor risico aan een vals id zit. Stel dat er iets zou gebeuren in zo club waarbij gewonden en/of doden vallen leuke taak voor al die mensen die er dan mee belast zijn om iemand zijn identiteit vast te stellen als er meerdere mensen met een vals id binnen zijn. ook leuk voor je nabestaande. Ik weet het deze stel dat is ver gezocht maar toch soms mag over deze dingen ook wel eens na gedacht worden.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:26

Martina67 schreef:
Het gebruiken van andermans id geeft trouwens wel aan dat beide dames (de gebruiker van het id en degene die de ID-kaart uitgeleend heeft) het niet erg nauw nemen met de regelgeving.
Dat beloofd wat voor de toekomst.....

Nou, nou, beetje overdreven. Nooit geprobeerd om die vet gave disco binnen te komen toen je 15 was, maar officieel 16 moest zijn? Overigens zelf nog nooit met ID gefaket, vroeger vroegen de portiers gewoon hoe oud je was en met een stalen gezicht zei ik dan '16 meneer'. En zo volwassen mogelijk proberen te kijken ;-)
Maar joh, 'dat beloofd wat voor de toekomst...'. Het is niet handig van ze, maar kan het ergens wel begrijpen. Ze wilden er ook gewoon bij zijn!

Maar helaas, risico van 'het vak'! De boete is dus geheel terecht en te verwachten.
Laatst bijgewerkt door DominiqueDG op 27-09-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:28

DominiqueDG schreef:
Martina67 schreef:
Het gebruiken van andermans id geeft trouwens wel aan dat beide dames (de gebruiker van het id en degene die de ID-kaart uitgeleend heeft) het niet erg nauw nemen met de regelgeving.

Nou, nou, beetje overdreven. Nooit geprobeerd om die vet gave disco binnen te komen toen je 15 was, maar officieel 16 moest zijn?

Maar helaas, risico van 'het vak'! De boete is dus geheel terecht en te verwachten.

Gebeurt veel, daarom ook maar een boete van 370 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:29

DominiqueDG schreef:
Martina67 schreef:

Nou, nou, beetje overdreven. Nooit geprobeerd om die vet gave disco binnen te komen toen je 15 was, maar officieel 16 moest zijn?

Euh nee, ben pas beginnen uitgaan toen ik 16 was en ging alleen naar fuiven waar mensen van mijn leeftijd kwamen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:30

lijkt ook echt alsof hier nog niemand jong is geweest en een beetje lol wou hebben :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:32

Ik heb het ook nooit gedaan, 4 jaar terug was alles nog 16+ en die 18+ regel ging in toen ik 18 was. Echte 18+ clubs zijn er niet in de buurt van Ommen. Ik woon pas een paar maand in Utreg.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:33

renskesanne schreef:
lijkt ook echt alsof hier nog niemand jong is geweest en een beetje lol wou hebben :')

Exact! En ik ben echt een brave Hendrik, maar dit vind ik nog een redelijk onschuldig iets. Niet handig, zeker niet in geval van calamiteiten. Maar het hoort wel een beetje bij het jong zijn, dan doe je nu eenmaal niet zulke doordachte dingen. Maargoed nogmaals; je bent jong en je wilt wat :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:34

Het gebruiken van een vals/geleend id hoort bij jong zijn? :=

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:35

Ja, daar is wel wat voor te zeggen. Je moet alleen wel de gevolgen incasseren als je betrapt wordt :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:39

Destination schreef:
Het gebruiken van een vals/geleend id hoort bij jong zijn? :=

Tijden zullen vast veranderd zijn... Mijn ouders waren hier glashelder in := .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:41

En pubers luisteren altijd naar hun ouders? :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:42

en zucht daar gaan we weer; ben je geen moraalridder dan ben je wel een brave hendrik :roll:

Persoonlijk zie ik het meer als; je hebt de regels geprobeerd te overtreden, prima; zolang je er geen kwaad mee berokkend zal het me worst zijn wat je doet, je wordt betrapt; als je van mening bent dat je de regels mag overtreden, moet je wel zo volwassen zijn om de gevolgen te accepteren als je plan mislukt.

En dat heeft niks met een brave hendrik te maken, maar met toegeven dat je fout zat en daar voor gestraft bent ipv een of ander stompzinnig argument gaan verzinnen , om onder de gevolgen uit te komen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:42

renskesanne schreef:

Nee dit soort ongein deed ik niet.
En zou ik het wel gedaan hebben en gepakt worden, zou ik op de blaren zitten ipv janken hoe oneerlijk de wereld is. Ik begrijp niet dat een aantal hier zo licht over gaan en mensen die dat niey doen halvelinge uitlachen. :n

Je bent jong, doet stomme dingen en draagt de gevolgen. Je leert er van en dan ist eenmalig of je blijft stom doen en je sponsort de staat (of solliciteerd op termijn voor kost en inwoon in een van diens faciliteiten.) zo werkt het leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:43

Ik vind het ook nogal buiten proportie allemaal. De boetes voor alcohol voor 17-jarigen aan winkeliers en uitbaters, en de boete in deze situatie ook. Het is een gigantische boetemachine en bezigheidstherapie voor iets wat eigenlijk niks oplost. (Want het werkt niet. Problemen met drankmisbruik zijn er net zoveel.)

Nee, je mag niet met een vals id ergens naar binnen. Dat bestraffen vind ik niet zo'n probleem. Maar wat mij betreft zijn er gradaties. Identiteitsfraude waarbij iemand een ander opzadelt met schulden en dergelijke, dat is een probleem. Er zijn nare situaties geweest met chantage, grootschalige oplichting, huren op andermans naam, een gestolen id gebruiken als een soort katvangers (dus auto's op naam stellen etc.)
Dat is daadwerkelijke criminaliteit en dan is een fikse bestraffing prima.

Maar om 17-jarigen met boetes van 370 euro op te zadelen, wat wil je dan precies bereiken met je maatschappij? Ooit was proportionaliteit een belangrijk uitgangspunt in ons rechtsysteem. Dat schijnen we een beetje losgelaten te hebben?

Ik heb echt niks met het criminaliseren van mensen :n Jongeren die een bar binnen proberen te sneaken zijn geen gevaar voor onze samenleving. Elke generatie doet dat soort dingen, en raad eens? Bijna alle mensen die in hun jonge jaren dingen doen die ofwel erg stom ofwel niet toegstaan zijn ofwel allebei, groeien uit tot hele brave volwassenen waar niks mis mee is. De meeste jongeren groeien er zonder probleem overheen en het is dan ook onzin om er zoveel geld en energie aan te besteden. Daar wordt namelijk niemand veiliger of beter van.