Vandaag is mijn dorp weer een beetje lelijker geworden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 02:45

Renee1991 schreef:
Ongeacht de achtergrond van TS, vind ik dit topic enorm negatief. En dan doel ik vooral op de berichten van TS. Je leven kan wel poedersuiker met peren zijn, maar het is ook maar net wat je er zelf van maakt hè.

ou renee beetje "liever"hoor meisje zit volgens mij echt inn gat letterlijk en figuurlijk en voelt zzich onbegrepen:)

fleurtjeuh

Re: Vandaag is mijn dorp weer een beetje lelijker geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 00:18

Ik heb genoeg meegemaakt waardoor ik nog maar weinig positief kan zien, en me behoorlijk machteloos voel over mn eigen leven.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:25

fleurtjeuh schreef:
Ik heb genoeg meegemaakt waardoor ik nog maar weinig positief kan zien, en me behoorlijk machteloos voel over mn eigen leven.

Dat is je conclusie nu.... geloof me: over 20 jaar lach je om deze uitspraak. Je legt de lat te hoog en je verwachtingen ook.... je moet de balans nog vinden. Komt goed, stel jezelf en je omgeving niet van die grote eisen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 06:25

fleurtjeuh schreef:

Dan moet je hulp zoeken :) Ga morgen naar de dokter en vraag om een doorverwijzing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:13

Met Ceyenne eens.
Dat is immers waar de psychologische hulp voor uitgevonden is: mensen die zelf de touwtjes niet meer in handen hebben weer leren de controle terug te nemen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:08

4 dagen terug is al gezegd dat je naar de huisarts kan gaan. Maar het enige wat je hier blijft doen is klagen. Zo werkt het niet. Het komt niet zo aanwaien. Je had allang een afspraak kunnen maken. Onderneem eens iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:39

Crypto schreef:
ou renee beetje "liever"hoor meisje zit volgens mij echt inn gat letterlijk en figuurlijk en voelt zzich onbegrepen:)

Dit bedoel ik:

Argai schreef:
4 dagen terug is al gezegd dat je naar de huisarts kan gaan. Maar het enige wat je hier blijft doen is klagen. Zo werkt het niet. Het komt niet zo aanwaien. Je had allang een afspraak kunnen maken. Onderneem eens iets.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:48

Oja, omdat ik hier niks neerzet ben ik er natuurlijk niet mee bezig. Jullie hebben geen idee of ik al een afspraak heb staan of niet.
Dat het hier niet staat zegt niet dat ik er niet mee bezig ben.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:02

Waarom zet je dat dan niet neer ipv alwéér een negatief bericht? Of zet het dan erbij. Dan weet tenminste iedereen dat je er wél mee bezig bent en dat we niet tegen een muur aan het praten zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:08

fleurtjeuh schreef:
Oja, omdat ik hier niks neerzet ben ik er natuurlijk niet mee bezig. Jullie hebben geen idee of ik al een afspraak heb staan of niet.
Dat het hier niet staat zegt niet dat ik er niet mee bezig ben.

Ipv standaard in de aanval te gaan tegen mensen die het graag beter voor je zien zou je ook gewoon kunnen zeggen: ik ga kijken wat ik met jullie tips kan.

Als je iedereen die je een schouderklopje geeft in het leven direct een beuk op zijn neus terug geeft dan blijf je uiteindelijk inderdaad alleen achter.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:22

Hebben we op die leeftijd niet allemaal wel eens een dip(je)? Van je af schrijven helpt dan vaak.
TS, dompel jezelf even compleet onder in alle misere, zet zielige muziek op en ga even flink een potje huilen. Daarna naar buiten om je hoofd weer fris te maken.
Hoelang moet je nog naar school? Wil je niet liever van studie wisselen? Neem kleine stapjes tegelijk indien je iets wilt veranderen. Héél veel succes in ieder geval!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:34

InekeN schreef:
Hebben we op die leeftijd niet allemaal wel eens een dip(je)? Van je af schrijven helpt dan vaak.

Van je af schrijven helpt inderdaad, maar het van je af schrijven op een forum geeft je ook de kans om nog meer ammunitie te verzamelen voor het in stand houden van je zelf gecreëerde gevangenis. Want iedereen die tegen je in gaat kun je weer gebruiken "Zie je wel, iedereen is tegen mij en niemand begrijpt mij.".

TS zit in een vicieuze cirkel waar ze zelf niet uit komt. Ze wijst haar omgeving en mensen in die omgeving aan als 'schuldige' voor haar rotgevoel. Vervolgens klaagt ze daar over bij anderen, die daar tegenin gaan en haar wijzen op haar eigen aandeel in het geheel. Daarop kan ze weer zeggen dat die mensen haar niet begrijpen en dat ook die mensen 'tegen haar' zijn. Zo dragen de nieuwe mensen ook weer bij aan haar rotgevoel. Uiteindelijk kan TS alleen nog maar denken dat iedereen tegen haar is dat het daarom logisch is dat ze zich rot voelt.

Een goede therapeut kan haar leren dat de verantwoordelijkheid voor haar gevoel zich op één plek bevind: in haar zelf. Die kan haar ook leren hoe je met die verantwoordelijkheid om gaat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:53

Fleurtje, ik de k dat je echt ergens hulp moet gaan zoeken. Niet omdat je niet sterk kunt zijn of bent, maar omdat je zelf even niet weet waar je moet beginnen en hoe. Doe dit alsjeblieft voor jezelf!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:16

Fleurtje wij willen je enkel helpen. Dat wij zeggen dat je hulp nodig hebt is niet negatief maar wij willen je enkel een duwtje in de juiste richting geven. Nu reageer je weer met een vreselijk negatieve ondertoon alsof wij het zeggen om je te pesten. Wij hebben echt het beste met je voort, als ik namens de andere nikkers mag spreken :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:25

Fleur de ene mens krijgt in zijn leven meer 'bagage' mee als de andere niet fijn maar ook daarmee kan je weer een gelukkig leven gaan hebben.

Soms heb je daar een beetje hulp bij nodig maar de eerste stap is je wel open stellen voor de hulp die geboden wordt. Je gaat hier heel erg in de verdediging op zich logisch je topic gaat over je omgeving die heel erg verpest is en zit je niet te wachten op al die reacties die je waarschijnlijk niet verwacht had.
Maar zie het positief mensen vinden het waard om op je topic te reageren omdat ze je het gunnen dat je happy bent.
En als je niet schrijft dat je evt al met een afspraak bezig bent maar alleen verdedigend reageert kunnen wij dat niet weten he?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:01

soms helpt het ook, om eens goed om je heen te kijken..
wat voor problemen hebben anderen..

wil je jouw bagage echt ruilen voor dat van die mensen..
of kijk eens een aflevering van over de streep.
hoeveel vragen worden wel niet gesteld waar je uberhaupt nooit aan gedacht hebt.

eerste keer dat ik het keek, heb ik letterlijk met tranen in mijn ogen gezeten.
Niet omdat ik op bijna alle vragen 'ja' kon zeggen en over de lijn zou stappen,
maar voor die paar vragen waarbij ik niet over de lijn zou hoeven te stappen en ik zag jongeren die dat wel deden.. om hen zat ik bijna te huilen.. en dan realiseer ik mij heus wel dat alles bij elkaar opgeteld, ik een groter pak bagage heb meegekregen dan menigeen ooit aan bagage zal hoeven dragen. maar ik zou het niet ruilen tegen de enkele vraag waarop sommigen 'ja' moesten antwoorden, ook al konden ze met opgelucht hart op de rest nee antwoorden.

soms helpt het bij het relativeren..
zovelen hebben geen goede band met hun ouders, geen band is soms nog beter dan een slechte band, of slechts met 1 ouder slecht of weinig contact.

In een gehucht wonen zonder vrienden, lijkt mij altijd nog een stuk aangenamer dan midden in het stadcentrum van Damascus wonen en met al je familieleden de perfecte band te hebben en tientallen vrienden.

Een tractor spoor op een mooi plekje, wat dan tijdelijk even minder mooi is, lijkt mij een prettigere woonomgeving dan een bom op schoot krijgen.

of om het minder erg te houden, nog steeds beter dan in een wereldstad te leven, maar niet zonder mondkapje over straat te gaan vanwege de hoeveelheid smog.

15 kilometer fietsen om naar werk te gaan, lijkt mij gezonder en minder erg dan elke dag een uur in de file staan in de randstad om de 10 kilometer naar je werk lekker per auto te doen.

vroeger zei men altijd 'van ruilen, komt huilen'. door zelf heel negatief naar dingen te kijken, lijkt het net of iedereen het zoveel beter heeft.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 00:31

over de streep is inderdaad echt een ontzettend sterk programma. ik schoot ook helemaal vol van emoties van een oudere aflevering die ik net zag van een ROC hier in de omgeving. begon met het levensverhaal van een amerikaan wiens gehandicapte broer zelfmoord had gepleegd. ik heb zelf ook een gehandicapt broertje.. tjah... dan raakt dat je echt ontzettend... je ziet dan echt dat vrijwel iedereen zijn eigen rugzak heeft... het leven gaat niet over rozen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:02

Ts, psychologische hulp zoeken, is geen schande. Het kan je echt nieuwe inzichten geven wanneer alle deuren gesloten lijken te zijn. Gewoon doen!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:29

lifaya schreef:
Fleurtje wij willen je enkel helpen. Dat wij zeggen dat je hulp nodig hebt is niet negatief maar wij willen je enkel een duwtje in de juiste richting geven. Nu reageer je weer met een vreselijk negatieve ondertoon alsof wij het zeggen om je te pesten. Wij hebben echt het beste met je voort, als ik namens de andere nikkers mag spreken :)

Excuses voor off-topic maar dit is wel een hele ongelukkige typefout :D . Ik neem aan dat er 'bokkers' moest staan.

sallandval schreef:
Van je af schrijven helpt inderdaad, maar het van je af schrijven op een forum geeft je ook de kans om nog meer ammunitie te verzamelen voor het in stand houden van je zelf gecreëerde gevangenis. Want iedereen die tegen je in gaat kun je weer gebruiken "Zie je wel, iedereen is tegen mij en niemand begrijpt mij.".

Dat klopt, maar ik zie hier toch ook nog wel wat ruimte voor wat meer empathie in - ongetwijfeld goedbedoelde - reacties. Bijvoorbeeld het gebruik van het woordje 'wij'. Wij willen helpen, wij zien allemaal hetzelfde, wij vinden dat je zus of zo moet doen. Er is helemaal geen wij, iedereen hier is een anonieme onbekende die reageert onder een naam die meestal niet te herleiden is naar de echte wereld, laat staan naar de kennis en ervaring die achter die goedbedoelde reactie zit. Maar door het gebruik van het woordje 'wij' dragen die reacties wel actief bij aan het beeld van TS dat het zij tegen de rest is, want het is wel duidelijk dat zij niet bij die 'wij' hoort.

elenaMM77 schreef:
In een gehucht wonen zonder vrienden, lijkt mij altijd nog een stuk aangenamer dan midden in het stadcentrum van Damascus wonen en met al je familieleden de perfecte band te hebben en tientallen vrienden.

Hier lees ik heel duidelijk een goede bedoeling. Maar iemand die zich machteloos voelt over haar eigen leven, leest waarschijnlijk iets anders. Die ziet vermoedelijk een standje, een oproep om zich te schamen en schuldig te gaan voelen dat ze zich zo slecht durft te voelen terwijl je niet eens in een oorlogsgebied woont. En aangezien schaamte en schuldgevoel in zo'n situatie meestal zo ruim aanwezig zijn dat ze juist onderdeel zijn van het probleem, schiet helemaal niemand iets met zo'n vergelijking op, hoe goedbedoeld ook.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:35

oh god maura :') dat is idd wel een heel ongelukkige actie van mijn telefoon :') die kent blijkbaar het woord bokkers niet haha... ik had het ook niet gezien anders uiteraard meteen gecorrigeerd... waarom kent mijn mobiel dat woord? :')