lifaya schreef:Fleurtje wij willen je enkel helpen. Dat wij zeggen dat je hulp nodig hebt is niet negatief maar wij willen je enkel een duwtje in de juiste richting geven. Nu reageer je weer met een vreselijk negatieve ondertoon alsof wij het zeggen om je te pesten. Wij hebben echt het beste met je voort, als ik namens de andere nikkers mag spreken

Excuses voor off-topic maar dit is wel een hele ongelukkige typefout
. Ik neem aan dat er 'bokkers' moest staan.
sallandval schreef:Van je af schrijven helpt inderdaad, maar het van je af schrijven op een forum geeft je ook de kans om nog meer ammunitie te verzamelen voor het in stand houden van je zelf gecreëerde gevangenis. Want iedereen die tegen je in gaat kun je weer gebruiken "Zie je wel, iedereen is tegen mij en niemand begrijpt mij.".
Dat klopt, maar ik zie hier toch ook nog wel wat ruimte voor wat meer empathie in - ongetwijfeld goedbedoelde - reacties. Bijvoorbeeld het gebruik van het woordje 'wij'. Wij willen helpen, wij zien allemaal hetzelfde, wij vinden dat je zus of zo moet doen. Er is helemaal geen wij, iedereen hier is een anonieme onbekende die reageert onder een naam die meestal niet te herleiden is naar de echte wereld, laat staan naar de kennis en ervaring die achter die goedbedoelde reactie zit. Maar door het gebruik van het woordje 'wij' dragen die reacties wel actief bij aan het beeld van TS dat het zij tegen de rest is, want het is wel duidelijk dat zij niet bij die 'wij' hoort.
elenaMM77 schreef:In een gehucht wonen zonder vrienden, lijkt mij altijd nog een stuk aangenamer dan midden in het stadcentrum van Damascus wonen en met al je familieleden de perfecte band te hebben en tientallen vrienden.
Hier lees ik heel duidelijk een goede bedoeling. Maar iemand die zich machteloos voelt over haar eigen leven, leest waarschijnlijk iets anders. Die ziet vermoedelijk een standje, een oproep om zich te schamen en schuldig te gaan voelen dat ze zich zo slecht durft te voelen terwijl je niet eens in een oorlogsgebied woont. En aangezien schaamte en schuldgevoel in zo'n situatie meestal zo ruim aanwezig zijn dat ze juist onderdeel zijn van het probleem, schiet helemaal niemand iets met zo'n vergelijking op, hoe goedbedoeld ook.