Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:53

Ik ken ook mensen waarvan de een zo jong als jou was TS. En dat is nu meer dan 10 jaar nog steeds dik aan.
Zelf was ik 16, nu bijna 6 jaar gelukkig!

maralyn

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:10

Ik snap dat gezeur nooit over leeftijden en relaties.
Als ouder wil ik wel met zn vier om tafel over het hele gebeuren. Direct een praatje over veilig vrijen en wat als mijn dochter zwanger wordt?
Wij geven haar opvoeding. Jij als vriend hoeft dat niet te doen en enig vorm van geweld is uit den boze.
Nee... jaa nee en amen hoeft niet. En je hoeft niet alles van dr te pikken.
Bij dronkenschap breng je haar thuis. Dan zien we wel weer wat voor consequenies daar aan vast zitten.
Drugg komen niet in huus en roken mag... buiten.

Lekker leven en laten leven. Dat hadden wij óók gewild toch?
Het leven is niet altijd rozengeur en manenschijn. En bij het leven hoort vallen. Als ouder waarschuw ik en daarna help ik je weer iets op.

Bij zwanger thuis komen? Johh succes! Samen met vriendlief en dochter bekijken hoe en wat. En beiden moeten ze inzicht tonen in de toekomst.

Vriend vertrekt? Bij zwangerschap of iets anders? Noooit meer welkom.

Of een relatie serieus is? Mag ze zelf bepalen. Ik vond vroeger handje vasthouden en kusjed heel wat. Nee je mocht t écht geen verkering noemen! Nee. Dat was n relatie! Dat klonk volwassen.

En nu zeg ik; dis mijn verkering. Al zoveel jaar...

Hoort erbij... en dat is zo mooi er aan...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:28

Veel mensen denken dat jongens van 18 al volwassen mannen zijn. Geloof me, dat zijn ze lang niet allemaal. Sommigen zijn echt nog jongens die prima passen bij jongere meisjes ;).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:08

Eens met Urielle.
Mijn toenmalige vriend moest ook eerst op audientie komen hoor en laat het nu ook een jongen zijn die groot èn breed was _O- zie mijn moeder nog omhoog kijken!
Ik heb mijn dochters ook opgevoed met vertrouwen en praten en het zijn nu zelfstandige moeders met een groot hart.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:19

Diablo schreef:
Veel mensen denken dat jongens van 18 al volwassen mannen zijn.Geloof me, dat zijn ze lang niet allemaal.

Geloof me, dat zijn ze gelukkig met 58 ook niet allemaal :D +:)+ *D

Hier in huis heb ik voor mijn 13 jarige zoon een grote pot met Wingmans staan en de sleutel van het gastenhuisje kan/mag hij ook pakken wanneer hij maar wil.
Overigens heeft hij het vrijblijvende advies om voor de komende minstens 10 jaar veel en gedegen marktonderzoek te doen.
Ik hóóp dat hij een tijdje tegen een wat oudere vriend/-in oploopt en wat niet te ´serieuze´ levenservaring opdoet zodat hij daar niet mee voor hééél lang in de vingers snijdt.
Ben er helemaal voor dat één partner wat meer draai-uren op de teller heeft staan; scheelt een hele berg met eigen schade en schande reeds lang uitgevonden wielen uitvinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:24

Daar moet je ook het type voor zijn HC. Ik wou op mijn veertiende nog De Ware en ik heb die vier jaar heel veel geleerd over mezelf, wie ik ben en wat ik wil, in en buiten een relatie. Daar heeft de zekerheid van een vaste relatie wel aan bijgedragen. Daarna nog een keer verkeerd verbonden geweest voor lange tijd en toen een tijdje wilde haren verloren. Dus daar is ook op iets latere leeftijd nog gelegenheid voor :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:30

Ik vind ze met 13 toch echt te jong voor sex.

Kwa serieuze relaties is het heel erg kind afhankelijk denk ik, als zou ik het als ouder liever anders zien. Ben toch wel bang dat een jong meisje vol in de pubertijd, zichzelf nog helemaal moet vinden en snel (te ) afhankelijk van een oudere jongen kan worden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:37

Ik vind het niet raar. Ik ken zelfs een stelletje wat vanaf de lagere school al "verkering" heeft en nu al jaren getrouwd met twee puber kinderen. De meeste relaties halen dat helaas niet, maar dat geldt ook voor de relaties die je aangaat op oudere leeftijd.

Het leeftijdsverschil vind ik ook niet vreemd. Ik heb in mijn tienertijd ook altijd vriendjes gehad die ouder waren. Ik vond de jongens van mijn leeftijd niets aan, veel te kinderlijk. Mijn eerste vriendje kreeg ik op mijn dertiende en dat heeft ruim twee jaar aangehouden. Ik was al verliefd op hem vanaf de kleuterschool. Ik heb het toen ook zelf weer beëindigd omdat ik vrij wilde zijn. Ik heb er nooit spijt van gehad en we zijn nu nog vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:38

Ik denk dat geen enkele ouder zijn/haar kind op de 13e al graag seks ziet hebben, maar sommige kinderen zijn nou eenmaal wat sneller ontwikkelt wat dat betreft dan de ander. Je kan er maar beter op ingespeeld zijn dan dat het ineens over je heen komt terwijl je er niks van wist. Vind een pot met condooms dan ook helemaal niks raars, mijn ouders hebben ook condooms voor mij gekocht toen ik naar de bovenbouw van de middelbare school ging.. En toen was ik 14.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:41

Ik ken er best wel wat die al zo vroeg een relatie hebben. Iemand uit mijn vorige klas is zelf 15 en heeft het met iemand van 18/19
Mijn moeder en vader waren 13 en 16 toen ze aan een serieuze relatie begonnen en zijn tot vandaag de dag nog smoor op elkaar en iemand van mijn klas nu heeft ook al een serieuze relatie met iemand die in ieder geval een stukje ouder is dan haarzelf. Dus ik vind het niet vreemd. Natuurlijk kom je het niet snel tegen maar als jij je ermee gelukkig voelt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:10

TS als eerste moet ik zeggen dat ik het heel netjes vind hoe je hier reageert +:)+

Voor jouw eerste vraag stelling uit de OP of het nou zou abnormaal is om op 14 jarige leeftijd al een serieuze relatie te hebben, zou ik zeggen : ja. Waarom? Omdat het zo zeldzaam is maar dat maakt het niet minder prachtig om als jij wel dat kunt. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen en daar mag je best trots op zijn! En ik vind het heel netjes dat je afspraken maakt met je vriend over bepaalde onderwerpen ,dat maakte mij alvast een stuk geruster en was voor mij lichtjes bewijs dat je dit wel degelijk serieus neemt.

voor degene die opmerkte dat het misschien vervelend is voor de vriend om zo lang te wachtten zou ik zeggen waarom? Als TS daar nog niet aan doe is dan is dat zo en vind ik het netjes dat hij wacht. En wie zegt dat hij daar behoefde aan heeft. Ken zat mensen die niet eens seks in hun relatie hebben. Maar die zien de romantiek voor elkaar als het belangrijkste in hun relatie en het gevoel voor elkaar. Maar ik vind ook dat seks niet de belangrijkste hoofdfactor is. Het is wel zeker belangrijk maar voor mij niet zo belangrijk dat ik degene waarvan ik hou ervoor zou opgeven bv.
Spoiler:
Al zou ik dat heel erg zuur vinden
In mijn huidige relatie heb ik ook vijf maanden gewacht omdat zij er nog niet aan toe was.(oke ik geef toe soms had ik wel een beetje last van hormonen)Maar voor mijn vriendin was het ontzettend fijn dat ze pas de eerste keer seks had op het moment dat zij eraan toe was. Een kans die ik niet heb gehad waardoor ik je op je hart wil drukken om het pas te doen wanneer jij daadwerkelijk eraan toe bent.Ik ben trouwens 21 en vriendinlief 19

En laat je niet ontmoedigen door mensen die zeggen dat het jullie niet gaat lukken! Beide mijn oudere broers hebben hun huidige vrouw op leeftijd van 16 ontmoet en relatie gekregen. Zij zijn 30 & 32 en nog steeds bij dezelfde vrouw en beide 2 keer pappa geworden ( de jongere eergisteren nog :D )Ikzelf ben 21 en begin nu pas aan een relatie die serieus begint te kijken. Daarvoor niks serieus gehad maximale wat ik behaald had was 2 maanden relatie toen ik 20 was.(
Spoiler:
die echt niks voor stelde behalve met elkaar dingen uitvinden
In tegenstelling tot mijn vriendin die drie jaar een serieuze relatie had(13 tot 16) maar waar geen seks in voor kwam. Ik moet er wel bij zeggen dat zij ook wel heel vroeg door omstandigheden volwassen is geworden. Dus het kan heel verschillend lopen tussen mensen.

Ook wat betreft leeftijden wil ik iets kwijt. leeftijd is echt maar een getal. Als ik naar de verschillen kijk in de gemiddelde 18 jarige is dat nogal wat. De een is al ontzettend volwassen en de ander kinderachtig als wat. Als ik zo je reacties lees denk ik dat jouw vriend het eerste is
Spoiler:
Door je verhaal moet ik wel denken aan mijn ex. Als ik zo terug kijk is zij minder volwassen dan mijn huidige vriendin. Mijn ex is 23. Dus die schelen ook al 4 jaar
En ik denk ook dat jij vrij volwassen bent voor je leeftijd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:15

Joolien schreef:
Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.

Ik vind eigenlijk wel dat iemand dat zelf bepaald.
Als iemand van 14 niet gepushed wordt en gewoon zelf openstaat, en de wat oudere vriend ook, vind ik dat geen problemen geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:23

fokfanaat schreef:
Ik vind ze met 13 toch echt te jong voor sex.

Wat een ouder daar ook van vínd is allemaal leuk en cultureel bepaald politiek correct doch uiteindelijk beslist de jeugd zelf.
Zo kan je ook de zwaartekracht verbieden of zonlicht aan de ketting willen leggen.
Ik kan me nog prima herinneren wat er buiten medeweten van mijn strikt katholieke ouders en ditto schoolleiding in het fietsenhok van de lágere!!! school uitgespookt werd.
Ik heb liever dat het goed voorgelicht/voorbereid veilig, onder goede omstandigheden onder nog énig wakend oog gaat.

Wat betreft het onderwerp is het imo relevant om ´serieus´ te definiëren.
In dit kader lijkt mij diepe genegenheid, intiem zijn en niet ´de ware´ een goede kern voor een verwachting.
Dit laatste is imo een haast zekere weg naar een mogelijk zelfs traumatische teleurstelling. Als het daar via een betekenisvolle relatie tot zou uitlopen prima, maar everder vind ík dat gewoon schadelijk Disney irrealistisch.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:36

chantalnadia schreef:
Joolien schreef:
Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.

Als iemand van 14 niet gepushed wordt en gewoon zelf openstaat, en de wat oudere vriend ook, vind ik dat geen problemen geven.

Ik geloof wel dat iemand van 14 sneller 'ja' zegt door een bepaalde druk dan iemand die volwassener is. Het is gewoon zo dat de gemiddelde tiener kwetsbaar is. Net zoals iemand boven de 18 (gok ik) behoefte heeft aan seks, daar kan je niet omheen draaien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:43

Interesse in seks is er JUIST in de puberteit, de gemiddelde meid vindt het maar wat interessant.
Ik bedoel, mijn dochter van negen kletst al met vriendinnen (en mij hahaha) over vriendjes en seks enzo. Die heeft geen dwang nodig als ze veertien is en een oudere jongen treft denk ik :=

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:45

[/quote]

Als iemand van 14 niet gepushed wordt en gewoon zelf openstaat, en de wat oudere vriend ook, vind ik dat geen problemen geven.[/quote]

Ik geloof wel dat iemand van 14 sneller 'ja' zegt door een bepaalde druk dan iemand die volwassener is. Het is gewoon zo dat de gemiddelde tiener kwetsbaar is. Net zoals iemand boven de 18 (gok ik) behoefte heeft aan seks, daar kan je niet omheen draaien.[/quote]

Blijkbaar hebben TS en vriend daar wel goed afspraken over. Al geloof ik wel dat wat je zegt waar is wat betreft druk zetten. Maar ik denk dat TS volwassen genoeg is om haar standpunt te houden . Met het tweede gedeelte ben ik niet eens. Niet iedereen boven de 18 heeft behoefde aan seks . ik hoor zelfs steeds meer mensen om mijn heen die aseksueel zijn( dan bedoel ik mensen categorie 16-25)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:46

Er zijn meiden die er niks van willen weten tot ze ouder zijn, er zijn ook meer dan genoeg meiden die staan te popelen tot ze van zichzelf mogen. Als je als ouder moeilijk gaat doen over dat soort zaken werkt het alleen maar averechts geloof ik, alles wat niet mag is 100x leuker. Vriendinnetjes van mij werd van alles verboden als het op vriendjes aankwam, die mochten nooit blijven slapen en het moest allemaal heel kuis. Lijkt me dat je als ouder weet dat je tussen 3 en 5 's middags ook seks kan hebben, daar hoef je niet voor te blijven slapen :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:48

Dat ook idd. Ik mocht alles en heb als puber weinig spannends gedaan. Mijn beste vriendin zat strak aan de lijn, sliep zogenaamd bij mij en deed alles wat niet mocht _O-

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:48

9 goeie God. Ik droomde toch over pony's ipv seks toen ik 9 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:52

Argai schreef:

Toch is het helemaal niet raar om op die leeftijd al bezig te zijn met seks. Als je kijkt naar de kinderpsychologie zie je dat kinderen al op 4-6 jarige leeftijd seksuele bewustwording vormen en dus ook beginnen te leren dat 'het kietelt als ze aan een bepaald plekje zitten'. Er zijn zelfs gevallen onderzocht waarin 2/3-jarigen al masturberend werden ontdekt.

Nou is seksuele bewustwording een groeiproces, maar er zijn genoeg kinderen die met negen jaar al masturberen, dromen over seks, weten hoe alles in elkaar steekt. Daarom is het ook zo belangrijk dat er op de basisschool al begonnen word met seksuele voorlichting. In de eerste paar jaren de verschillen tussen jongetjes en meisjes uitleggen, wat de geslachtsorganen precies zijn en wat ze doen. Je hoeft kinderen van zulke jonge leeftijd niet te leren wat een baarmoeder is en waar zaadleiders precies lopen, dat is meer iets voor biologie.. Maar ik ben van mening dat kinderen de basisschool moeten verlaten met bewustzijn over veilige seks, hoe ze moeten bepalen of iemand wel toestemming geeft voor hun acties en dergelijke.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:53

Zoiets raar vinden vind ikzelf nogal kort door de bocht.
De een heeft op z'n 14e nog nooit over een relatie nagedacht en de ander is misschien, zoals jij, allang toe aan een serieuze relatie.
Tsja, als jij er klaar voor bent zou ik zeggen waarom in hemelsnaam niet?
Mijn moeder heeft op haar 13e een relatie gekregen met een jongen waarmee ze op haar 17e is verloofd en later mee getrouwd.
En over leeftijdsverschil, ook daarbij, ik zou zeggen als jij je er goed bij voelt waarom niet?
Ik zou er lekker van genieten :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:53

Het ene sluit het andere ook helemaal niet uit :D ! Al die boeken voor seksuele voorlichting bij kinderen zijn toch vanaf 9 jaar en ouder? Ik had er alleszins zo 1 toen ik ongeveer die leeftijd was...
Wat kinderen allemaal niet uitspoken in de kleuterklas op de speelplaats, lagere school etc., het is allemaal het begin van de interesse in seks op latere leeftijd. Begint allemaal heel onschuldig en zo hoort het ook, alles uitzoeken en leren kennen, als ouder kan je daar imo maar beter van op de hoogte zijn en mee in zijn dan alles strikt gaan verbieden en doodzwijgen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:54

Jahoor, ik was zelf 16 en mijn vriend 22. Nu zijn we zeven jaar verder en nog altijd samen.

Mijn ouders hebben er heel even moeite mee gehad maar dat was dan dat. Meer niet hoor. Het ligt helemaal aan de situatie en hoe volwassen je zelf bent. Wel of geen seks ga ik niet over, dat moet je doen als je er klaar voor bent.

Ik ben zelf liever altijd geweest van de relaties, en ik ben bij nummer twee blijven hangen. Persoonlijk heb ik niks met vakantieliefdes of een beetje zoenen in een discotheek elke week. Alhoewel alle meiden van mijn leeftijd het toen wel deden. Heb de meerwaarde er nooit van gesnapt en ik ben van mening dat ik echt niks gemist heb qua jeugd :-) Anders hadden we nu ook niet meer bij elkaar geweest gok ik zomaar eens! Dus ja, het kan makkelijk, en vooral doen wat voor jou goed voelt, en niet het plaatje van de maatschappij volgen!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:55

Argai schreef:

ik was op mijn 9de daarin ook al geintersseerd kreeg een boekje met uitleg in mijn handen geduwd ,ouders waren te beschaamd om uit te leggen :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:56

Ik ook (de ponies) maar tijden veranderen. Zij is bezig met beha's, puistjes, de groei van haar borsten (ja dat begint al wat) en epileren/scheren. Ik denk dat ik 17 was toen ik een keer aan mijn wenkbrauwen ging denken. := En ik had op de basisschool nog geen puistjes, daar in de vierde basisschool al best wat meisjes. Ook aan de humeurtjes merk ik een soort prepuberteit. Menstruatie en veilig vrijen zijn dus alvast maar duidelijk uitgelegd _O-
Maar dat is offtopic verder.