palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:27

Vergis jullie niet in hoe druk je het eigenlijk nog hebt als een naaste in het ziekenhuis ligt. Je bent constant van bezoekuur naar bezoekuur aan het leven en tussendoor nog je andere dingen regelen.
Ik hoop dat je toch idd wel wat meer rust kan pakken nu TS?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:42

Anoniem schreef:
Vergis jullie niet in hoe druk je het eigenlijk nog hebt als een naaste in het ziekenhuis ligt. Je bent constant van bezoekuur naar bezoekuur aan het leven en tussendoor nog je andere dingen regelen.

Zo is dat. Ik liep me rot .
Maar het is wel een mooie tijd om het gesprek aan te gaan. Naar huis? Ok dan komen er afspraken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:44

Misschien is nu een mooi moment om stampij te maken en te zeggen dat je het niet meer red. :o Gewoon niet ophalen voordat er hulp geregeld is. En dan geen vage beloftes maar zwart op wit, helemaal afgesproken en klaar.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:08

kohtje schreef:
Anoniem schreef:

Zo is dat. Ik liep me rot .
Maar het is wel een mooie tijd om het gesprek aan te gaan. Naar huis? Ok dan komen er afspraken.

Absoluut. Als mijn moeder in het ziekenhuis lag, was het ook altijd drie slagen in de rondte draaien. En mijn vader, die haar altijd verzorgde, raakte in die periodes alleen maar vermoeider...

Ik zou ook in het ziekenhuis aangeven dat je het zelf niet meer trekt. Misschien kan er iemand met je vriend gaan praten?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:59

Ik zou niet iemand met je vriend laten praten. Jij moet gewoon via het ziekenhuis hulp regelen. En zo is het dan als je vriend thuiskomt. Punt.

Dit is een mooi breekpunt en het ideale moment om veranderingen door te voeren. Dan is het ook makkelijker voor hem om het te accepteren. De boel staat nu toch al op zijn kop dus dan is een verandering thuis minder heftig. Dat zal hij alleen nooit toe willen geven, juist omdat hij altijd zo mordicus tegen was, dus moet je het gewoon doorvoeren.

Hij is nog niet ver genoeg voor een hospice zeker? Anders is dat ook nog een optie.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:10

Pff sterkte, ik heb het de afgelopen tijd okk heel erg druk gehad met mijn opa&oma, zijn beide dik in de 90. Nadat mijn opa op z'n 94 besloot om in een half jaar 2 nieuwe knieën te nemen en mijn oma haar been had gestoten en dat was gaan ontsteken zijn ze allebei heel erg achteruit gegaan waardoor ik er vaak 3x per dag naar toe ging om te zorgen dat ze nog iets aten en om standaart klusjes te doen, ik zat op dat moment al thuis met een depressie en als gevolg daarvan was ik 20 kg afgevallen... Toen ben ik na als het gedoen met mijn opa&oma nog slechter gaan voelen.

Dus hoeveel je ook van je vriend houd het is heel belangrijk om aan jezelf te denken, anders stort je straks zelf in en heeft je vriend helemaal niks meer aan je en kost het voor jou ook weer heel veel tijd om weer een beetje je leven op de rit te ktijgen.

Sterkte !

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:17

Misschien eens de transfer verpleegkundige van het ziekenhuis aan de jas gaan trekken.
Voor extra zorg bij jullie thuis.
Nu een mooi moment daarvoor.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:21

Allereerst wat ben jij dapper.
Wat ik me afvraag is hou je (nog) van hem?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:18

kohtje schreef:
Geef in het ziekenhuis ook aan dat je het niet meer alleen red. Met wat mazzel mag hij alleen naar huis met extra hulp.

Dit vooral TS! Als ontslag in zicht komt gaan ze kijken hoe verder. Dan moet jij echt aan de bel hebben getrokken. Overbelaste mantelzorger noemen ze dit!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:42

Naar zeg dat dit moet gebeuren. Ik herken dat een naaste in het ziekenhuis niet bepaald rust geeft, maar ik hoop dat je als je thuis bent wel ontspanning voelt. Dat je zodra je thuis bent niks/weinig meer moet vond ik altijd wel fijn.

Anyways, ik hoop ook dat jullie nav dit moment kunnen gaan praten. Evt met een transfer verpleegkundige en/of de behandelend arts (die regelt meestal de toewijzing van zorg, de transfer verpleegkundige zorgt voor de contacten en evt hulpmiddelen in huis)

Ga in elk geval praten over het al dan niet bellen van 112. Het is begrijpelijk dat je vriend in zijn situatie niet perse alles meer gedaan wil hebben aan zijn lijf. Laat hem daarover evt verklaringen afsluiten (niet-reanimeren bijvoorbeeld), maar spreek ook af dat jij wel 112 mag bellen zo nodig.

En een hele dikke knuffel vanaf hier!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:05

Niet naar huis laten komen !! Geef aan dat je het niet meer aan kan. Dit is je opening.
Speel het hard. (in principe is daar niks aan gelogen)
Fam is de eerste verantwoordelijke, als die dat niet gaat doen, kan je nu een crisis plek afdwingen of in ieder geval (thuis)hulp.
Hoe moeilijk ook hou je poot stijf. Sleep er alles bij, je thuis situatie (geen hulp geen aanpassingen) en je eigen "niet meer aankunnen".
Laat die "vriend" maar praten over wat tie allemaal niet wil. Als het zover is is het voor hem ook zoveel makkelijker. Denk aan zorg, denk aan medische hulp, aanpassingen, rust, psychische hulp.
Het is geloof ik al geen makkelijke man, maar een COPD patient denkt over het algemeen alleen aan zichzelf.
Niet naar huis laten gaan !!!
Meteen aangeven bij arts in het ziekenhuis. Het gaat zo niet langer. En niet toegeven. Schakel zijn huisarts ook maar in. Je hoeft dat gesprek met hem niet aan te gaan, doe het met de artsen !! En doen.
Wordt wakker en denk g.v.d. aan jezelf. (sorry)
Als je mijn dochter was sleepte ik je aan je haren mee naar huis op dit moment.

In het ziekenhuis en verpleeghuis e.d. kan hij een niet reanimeren verklaring tekenen. Dan staat comfort voorop tijdens de medische zorg, maar worden er geen levens verlengende handelingen meer gedaan. En voor jou : altijd 112 bellen ! Denk jezelf in als er iets gebeurt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:09

Werkt dat zo in een zkh? Volgens mij laten ze iemand gaan als zij vinden dat de noodzaak weg is...?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:12

Zonnetje81 schreef:
Werkt dat zo in een zkh? Volgens mij laten ze iemand gaan als zij vinden dat de noodzaak weg is...?

Dat dacht ik ook. Het zsm bed leeg beleid -O-

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:15

Zonnetje81 schreef:

Nou ik heb een andere ervaring, ik heb moeten vechten om mijn moeder naar huis te krijgen ipv verpleeghuis. Voor alles geregeld was mocht ze niet weg.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:35

Wat het beleid is hangt heel erg af van de arts die je treft. De meeste ziekenhuizen hebben een bed-leeg beleid. Maar sommige artsen kijken verder dan hun neus lang is en houden mensen een paar dagen extra. Het enige dat je kunt doen is goed laten merken dat naar huis gaan, voor thuis niet kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:44

Niet geschoten is altijd mis :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:03

Als iemand in het ziekenhuis ligt en die kan niet naar huis omdat er geen zorg is..... dan zal er toch iets geregeld moeten worden.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:14

WendyLotte schreef:
Als iemand in het ziekenhuis ligt en die kan niet naar huis omdat er geen zorg is..... dan zal er toch iets geregeld moeten worden.

Maar dat is het nu net. Haar vriend zal zeggen dat er wel zorg is, n.l. TS. Dikke kans dat het ziekenhuis dan niet verder kijkt, die willen vooral dat bed leeg. Zeker als TS niet voor zichzelf opkomt.
Of wat je ook vaker ziet is dat iemand dan naar huis gaat op voorwaarde dat er thuiszorg is. Eenmaal thuis weigert de zieke alsnog de thuiszorg en komt het toch weer op TS neer.

Gezien de ervaringen met de partner van TS tot nu toe zijn dit geen denkbeeldige scenario's.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:16

Dan is het aan TS om te reageren. En doet ze dat niet, dan kan niemand anders daar wat aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:54

Ayasha schreef:
Dan is het aan TS om te reageren. En doet ze dat niet, dan kan niemand anders daar wat aan doen.

Precies. Of de situatie verandert ligt in handen van TS. Als zij niks doet om wat te veranderen, kunnen we met z'n allen roepen wat we willen, maar dan blijft het zoals het is.

Het is gewoon een keuze. En soms kunnen mensen voor zichzelf redenen hebben om hun situatie niet te willen veranderen. Dat kan. En daar is ook niks mis mee.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:19

safina schreef:
Ayasha schreef:

Precies. Of de situatie verandert ligt in handen van TS. Als zij niks doet om wat te veranderen, kunnen we met z'n allen roepen wat we willen, maar dan blijft het zoals het is.

Het is gewoon een keuze. En soms kunnen mensen voor zichzelf redenen hebben om hun situatie niet te willen veranderen. Dat kan. En daar is ook niks mis mee.

Mag ik hier een nuance in leggen door te zeggen dat het wel een keuze is waar je veel moed en energie voor nodig hebt?
Verder ben ik het wel met je eens. Hoe jammer ook, alleen ts kan de situatie veranderen (en haar vriend natuurlijk, maar die heeft daar duidelijk geen zin in)

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:42

Ik reageer nu even kort. Ik heb vrijdag ochtend vroeg gebeld met de afdeling waar hij lag over hoe nu verder. Dat konden zij mij niet vertellen omdat de arts nog moest komen ze zouden mij zsm terug bellen 2 uur later nog niks dus zelf weer gebeld en toen was de verpleegkundige druk of ik 45 min later weer kon bellen. Dus dat gedaan maar wist weer niks arts was nog niet geweest. Uur later belden ze mij terug dat ik hem kon komen halen. Arts was geweest en hij stond erop dat hij naar huis ging en de arts heeft hem dus laten gaan. Ze heeft niet met mij gesproken. Toen ik in het ziekenhuis kwam was alles incl. Afspraken voor onderzoeken al geregeld.
Tijdens de telefoontjes was er al geen speld tussen te krijgen en werd na het geven van antwoord de verbinding verbroken en ook bij het ophalen werden we nog net niet weggejaagd door de verpleging.
Ik wil hem eigenlijk naar Groningen hebben dus ik ga maandag de ha bellen voor een doorverwijzing

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:55

Heel veel sterkte TS. Succes maandag met je belletje.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:12

He, bah. Balen dat hij alles zelf heeft geregeld.
Succes met de huisarts maandag

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:18

Tjongejongejonge... Met open mond heb ik dit verhaal van voor tot achter doorgelezen.

Mbt het bed-leeg-beleid kan ik zeggen dat ze mijn demente vader ook na 1 nacht ZH (staaroperatie) naar huis wilden laten gaan, terwijl hij continue aan het spugen was en zijn BD veel te laag was.
Ik ben toen heel stellig geweest (en zij trouwens ook: zij wilden hem weg hebben) dat ik hem pas kwam halen als hij beter was en uiteindelijk heeft hij 5 dagen! moeten blijven.
Ik kreeg ook het dringende verzoek om zelf daar te blijven en voor hem te zorgen, echter heb ik dat gauw afgekapt omdat ik 2 kinderen, een huishouden en een paar getrokken verstandskiezen had.

Maar dat terzijde, het zorgsysteem is zo op geld belust: alles en iedereen moet wijken, zodat de kosten gedrukt worden. Dramatische omstandigheden ontstaan zo.

Ik begrijp uit het verhaal niet helemaal in hoeverre je vriend terminaal is. Wat is zijn levensverwachting en hoe oud is hij zelf?
Heb je al contact met de gemeente of maatschappelijk werk of de huisarts over je problemen mbt de mantelzorg gehad?