Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
doezel2 schreef:Ayasha schreef:als het zo licht is hoef je je ook nergens zorgen om te maken bij het bijkomende onderzoek lijkt me.
Klopt. Alleen veel heel veel geld voor een "bewijsje"

eilleen333 schreef:Wat zijn de extra kosten hier dan voor? Ik las ergens 135 euro? Natuurlijk is het balen dat je dat extra moet betalen, maar in vergelijking met wat een rijbewijs kost valt het nog wel mee. Als je een keertje zakt, dan ben je meer geld kwijt. Een rijbewijs is sowieso duur.
eilleen333 schreef:En natuurlijk is het vervelend dat je autisme hebt, en je daardoor extra kosten moet maken, maar zo zijn er meer kosten die men moet maken wat niet eerlijk is. Iedereen wordt wel ergens benadeeld, haha! Wanneer je dus bv faalangst hebt, en dat weet, dan moet je dus alsnog eerst 4 keer normaal afrijden (en dus zakken) en pas daarna kan je een aangepast examen krijgen. Als je zelfvertrouwen al kilometers ver de grond is ingetrapt.... En moet je eens kijken wat dat dan kost.
eilleen333 schreef:Die keuringen zijn er niet voor niets. Het is om het verkeer zo veilig mogelijk te houden. Dit is allemaal onderzocht, anders zou men het heus niet doen. Er is een reden voor. En ik vind het alleen maar goed. Dit geldt niet specifiek voor autisten, maar ook bv de keuringen voor oudere bestuurders zouden wat mij betreft strenger mogen. Als ik soms zie wat voor graftakken er uit een auto stappen... Om maar te zwijgen over hun rijgedrag.
Het zijn wel de levens van de mede weggebruikers waar je voor verantwoordelijk bent als je in een auto stap en wegrijdt...
doezel2 schreef:Waarom woeden die oudjes die niet kynne rijden niet van de weggehaald. Mijn mening is dat juist jongeren(jongens) en ouderen die ingelukken veroorzaken. Wil natuurlijk niet zeggedqt verder niemand. Wat kan verorzaken/ of bij betrekken)
doezel2 schreef:Waarom woeden die oudjes die niet kynne rijden niet van de weggehaald. Mijn mening is dat juist jongeren(jongens) en ouderen die ingelukken veroorzaken. Wil natuurlijk niet zeggedqt verder niemand. Wat kan verorzaken/ of bij betrekken)
Judass schreef:Dat heb je op elke leeftijd, niet alleen bij ouderen of jongeren. Als je zelf niet in een hokje geplaatst wil worden moet je dat zelf ook niet doen. Regels zijn er nou eenmaal niet voor niets, het is aan jou om te bepalen of je het je geld waard vind.
Ik ken ook genoeg mensen die 'gewoon' en een jaar of 35 zijn waar ik liever niet bij instap. In elke leeftijdscategorie en bij alle 'soorten' mensen, zijn er die beter niet kunnen autorijden. Maar juist die mensen die mogelijk een hoger risico vormen voor zichzelf en andere weggebruikers, worden bij voorbaat al even gecheckt. Ik vind dat alleen maar heel fijn. Die regels zijn gebaseerd op onderzoek en echt niet bedoeld om autistische mensen te testen.
Als je al zooooo moeilijk doet over aanvullend onderzoek die er echt niet is om jou te pesten of jou 'in een hokje' wil stoppen. Het is puur voor de veiligheid van ons allemaal, de mogelijke risico groepen zijn gevormd door onderzoek. Gewoon wetenschappelijk bekeken.Judass schreef:Dat heb je op elke leeftijd, niet alleen bij ouderen of jongeren. Als je zelf niet in een hokje geplaatst wil worden moet je dat zelf ook niet doen. Regels zijn er nou eenmaal niet voor niets, het is aan jou om te bepalen of je het je geld waard vind.
krijg je ook een goed idee over de kosten etc

doezel2 schreef:Boos ben ik nie hoor. Vind gewoon raar. Want sommige weten niet eens dat ze een beperking hebben. ik weet het pas zins mijn 21ste
Zwerte schreef:doezel2 schreef:Boos ben ik nie hoor. Vind gewoon raar. Want sommige weten niet eens dat ze een beperking hebben. ik weet het pas zins mijn 21ste
Maar wat vind je er dan raar aan? Je hoort gewoon tot een groep mensen die extra risico op ongelukken heeft. Ik vind het verstandig dat ze die groepen van tevoren extra bekijken, voorkomt veel ellende op de weg. Ik behoor zelf ook tot zo'n groep, heb alleen mn rijbewijs gehaald voordat ik dat wist (adhd). Ik ga dus ook dit doorgeven, wil geen gedoe als er ooit wel iets gebeurd. Daar kan ik moeilijk over gaan doen, of accepteren en meewerken. Ik rijd al 12 jaar schadevrij, heb toch best wel bewezen dat mn adhd dus geen enkel probleem is. Dus moet die test ook geen enkel probleem zijn. Ik ben dan wellicht geen gevaar op de weg, dus voor mij persoonlijk vind ik het zonde van het geld en tijd en overbodig, maar ik ken wel genoeg adhders die ik liever niet achter het stuur zie... En voor die mensen zijn deze regelingen er. Jongeren pakken ze ook al, daar is het puntenrijbewijs voor. Ouderen moeten ook verplicht testen, alhoewel dat imo nog altijd een wassen neus is en veel strenger zou moeten. Maar het punt is, alle risicogroepen bekijken ze dus extra. Stukje veiligheid, niks mis mee en niks persoonlijks naar jou.
Is jouw autisme geen belemmering voor het rijden, dan is er dus geen probleem. Waarom maak je zo'n discussie van een simpel feit waarje niks aan gaat veranderen? Werk mee of niet, dat zijn je keuzes. Wil je je rijbewijs, dan zal je wel moeten.