Geen autorijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Geen autorijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:31

Dat klopt maar TS geeft aan in het bezit te zijn van rijbewijs AM (bromfiets) en voor het bromfietsrijbewijs hoef je geen EV in te dienen bij het CBR en kan je zo die keuring omzeilen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:01

doezel2 schreef:
Ayasha schreef:
als het zo licht is hoef je je ook nergens zorgen om te maken bij het bijkomende onderzoek lijkt me. :)

Klopt. Alleen veel heel veel geld voor een "bewijsje"

Wat zijn de extra kosten hier dan voor? Ik las ergens 135 euro? Natuurlijk is het balen dat je dat extra moet betalen, maar in vergelijking met wat een rijbewijs kost valt het nog wel mee. Als je een keertje zakt, dan ben je meer geld kwijt. Een rijbewijs is sowieso duur.

Je moet voor jezelf bepalen of je het het geld etc waard vind. Zo ja, gewoon lekker gaan lessen, zo nee, dan een andere oplossing (bv OV) verzinnen. Meer smaken zijn er niet.

En natuurlijk is het vervelend dat je autisme hebt, en je daardoor extra kosten moet maken, maar zo zijn er meer kosten die men moet maken wat niet eerlijk is. Iedereen wordt wel ergens benadeeld, haha! Wanneer je dus bv faalangst hebt, en dat weet, dan moet je dus alsnog eerst 4 keer normaal afrijden (en dus zakken) en pas daarna kan je een aangepast examen krijgen. Als je zelfvertrouwen al kilometers ver de grond is ingetrapt.... En moet je eens kijken wat dat dan kost.

Die keuringen zijn er niet voor niets. Het is om het verkeer zo veilig mogelijk te houden. Dit is allemaal onderzocht, anders zou men het heus niet doen. Er is een reden voor. En ik vind het alleen maar goed. Dit geldt niet specifiek voor autisten, maar ook bv de keuringen voor oudere bestuurders zouden wat mij betreft strenger mogen. Als ik soms zie wat voor graftakken er uit een auto stappen... Om maar te zwijgen over hun rijgedrag.
Het zijn wel de levens van de mede weggebruikers waar je voor verantwoordelijk bent als je in een auto stap en wegrijdt...

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:17

Ik vind me zelf redelijk normaal, maar ook ik moest door de molen van de Eigen Verklaring heen :D

Ik heb namelijk astma. Dus dat heb ik ook ingevuld, en toen duurde het alsnog 2 maanden eer ik hem goedgekeurd en wel terug kreeg. Hoefde er zelf niet veel voor te doen, dat werd allemaal achter de schermen gedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:31

eilleen333 schreef:
Wat zijn de extra kosten hier dan voor? Ik las ergens 135 euro? Natuurlijk is het balen dat je dat extra moet betalen, maar in vergelijking met wat een rijbewijs kost valt het nog wel mee. Als je een keertje zakt, dan ben je meer geld kwijt. Een rijbewijs is sowieso duur.

€95,- voor het gesprek met de psycholoog, rijtest is qua cbr kosteloos je betaald alleen huur van de lesauto en instructeur

eilleen333 schreef:
En natuurlijk is het vervelend dat je autisme hebt, en je daardoor extra kosten moet maken, maar zo zijn er meer kosten die men moet maken wat niet eerlijk is. Iedereen wordt wel ergens benadeeld, haha! Wanneer je dus bv faalangst hebt, en dat weet, dan moet je dus alsnog eerst 4 keer normaal afrijden (en dus zakken) en pas daarna kan je een aangepast examen krijgen. Als je zelfvertrouwen al kilometers ver de grond is ingetrapt.... En moet je eens kijken wat dat dan kost.

Daar is sindskort het faalangstexamen voor, examen vergelijkbaar met een BNOR examen, alleen zijn de kosten behoorlijk hoger

eilleen333 schreef:
Die keuringen zijn er niet voor niets. Het is om het verkeer zo veilig mogelijk te houden. Dit is allemaal onderzocht, anders zou men het heus niet doen. Er is een reden voor. En ik vind het alleen maar goed. Dit geldt niet specifiek voor autisten, maar ook bv de keuringen voor oudere bestuurders zouden wat mij betreft strenger mogen. Als ik soms zie wat voor graftakken er uit een auto stappen... Om maar te zwijgen over hun rijgedrag.
Het zijn wel de levens van de mede weggebruikers waar je voor verantwoordelijk bent als je in een auto stap en wegrijdt...

EENS!!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 15:49

Ik heb mijn scooter rijbewijs in 2008 gehaald

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 15:52

Waarom woeden die oudjes die niet kynne rijden niet van de weggehaald. Mijn mening is dat juist jongeren(jongens) en ouderen die ingelukken veroorzaken. Wil natuurlijk niet zeggedqt verder niemand. Wat kan verorzaken/ of bij betrekken)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 15:54

Ben er ok mee eens hoor dat je verandwoorelijk bent voor medeweggebruikers

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:55

doezel2 schreef:
Waarom woeden die oudjes die niet kynne rijden niet van de weggehaald. Mijn mening is dat juist jongeren(jongens) en ouderen die ingelukken veroorzaken. Wil natuurlijk niet zeggedqt verder niemand. Wat kan verorzaken/ of bij betrekken)

Ook die worden vanaf een bepaalde leeftijd weer getest :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 15:58

Soms zie ik nog lui dat ik denk nou nou nou

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:00

Dat heb je op elke leeftijd, niet alleen bij ouderen of jongeren. Als je zelf niet in een hokje geplaatst wil worden moet je dat zelf ook niet doen. Regels zijn er nou eenmaal niet voor niets, het is aan jou om te bepalen of je het je geld waard vind.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:04

doezel2 schreef:

Ik weet dat je Bokt op je mobiel, maar deze post is voor mij nogal onleesbaar.

Judass schreef:
Dat heb je op elke leeftijd, niet alleen bij ouderen of jongeren. Als je zelf niet in een hokje geplaatst wil worden moet je dat zelf ook niet doen. Regels zijn er nou eenmaal niet voor niets, het is aan jou om te bepalen of je het je geld waard vind.

Precies :) Ik ken ook genoeg mensen die 'gewoon' en een jaar of 35 zijn waar ik liever niet bij instap. In elke leeftijdscategorie en bij alle 'soorten' mensen, zijn er die beter niet kunnen autorijden. Maar juist die mensen die mogelijk een hoger risico vormen voor zichzelf en andere weggebruikers, worden bij voorbaat al even gecheckt. Ik vind dat alleen maar heel fijn. Die regels zijn gebaseerd op onderzoek en echt niet bedoeld om autistische mensen te testen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:04

Je hoeft geen autorijles te nemen hoor :') Als je al zooooo moeilijk doet over aanvullend onderzoek die er echt niet is om jou te pesten of jou 'in een hokje' wil stoppen. Het is puur voor de veiligheid van ons allemaal, de mogelijke risico groepen zijn gevormd door onderzoek. Gewoon wetenschappelijk bekeken.

Tja, je stopt jezelf ook in een hokje, in je onderschrift staat notabene dat je autisme hebt immers.

Als je iemand gevaarlijk ziet rijden, noteer het kenteken en geef het door aan de politie; ook weer opgelost.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:11

Judass schreef:

Precies. Die regels zijn er voor de verkeersveiligheid, niet om jou te pesten. Mensen zijn heel slecht in hun eigen rijgedrag beoordelen, en daar zijn al die regels voor. Het is nou eenmaal wetenschappelijk vastgesteld dat autisten een extra risico in het verkeer kunnen zijn, vandaar dat je moet bewijzen dat jij geen extra risico bent.

Het zijn echt niet alleen autisten die hierdoor 'benadeeld' worden. Voorbeeld: mijn ogen zijn net te slecht om zonder lenzen/bril auto te mogen rijden. Ik heb daarom speciaal een bril en een zonnebril op sterkte aangeschaft, want als ik onderweg m'n lenzen kwijtraak, kan ik niet meer veilig rijden, en mag ik niet meer rijden. Dan kan ik wel gaan zeggen "ja, maar, dat is niet eerlijk! Want anderen hoeven dat niet!", maar dat maakt mijn situatie niet anders. Ik ben er vrij zeker van dat ik ook zonder lenzen veilig kan rijden, maar regels zijn regels. Die zijn opgesteld door mensen die hier véél meer verstand van hebben dan ik, dus daar houd ik me netjes aan.

TS, probeer je hier niet over op te winden. Boos worden verandert niets, en is alleen maar slecht voor je humeur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:15

Je kan ook gewoon een keer een proefles volgen natuurlijk met autorijden :) krijg je ook een goed idee over de kosten etc :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:25

Boos ben ik nie hoor. Vind gewoon raar. Want sommige weten niet eens dat ze een beperking hebben. ik weet het pas zins mijn 21ste

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:29

Ik ben 38 en heb ook geen rijbewijs... wel een brommerrijbewijs. Sinds een klein jaartje heb ik mn eigen koekblik: een 45 km auto'tje... :D

Een echt rijbewijs zit er niet in, want ik word misselijk in auto's (en bussen)... een koekblik word ik niet misselijk in, want dat is heel stug op de weg, terwijl auto's veel meer over de weg "zweven".... :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:51

Als je zelf rijdt, heb je als het goed is geen last van wagenziekte. Ik niet tenminste, rijbewijs halen was geen probleem!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:13

Dat je een verstandelijke beperking hebt wil helemaal niets zeggen.
Ik heb geen verstandelijke beperking maar toch binnen 10 jaar tijd 4 auto's naar de kl..... gereden.
Ook mijn huidige auto is niet schadevrij.

Ex-collega van mij (inmiddels VUT) gaf je een bos sleutels vertelde wat er gebeuren moest en reed zo met het voertuig weg. Dat waren niet alleen auto'tjes maar ook heftrucks van 36 ton, of een shovel van bijna 40 ton.
Nog geen krasje heeft hij gereden in al die jaar die hij hier gewerkt heeft!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:15

doezel2 schreef:
Boos ben ik nie hoor. Vind gewoon raar. Want sommige weten niet eens dat ze een beperking hebben. ik weet het pas zins mijn 21ste

Maar wat vind je er dan raar aan? Je hoort gewoon tot een groep mensen die extra risico op ongelukken heeft. Ik vind het verstandig dat ze die groepen van tevoren extra bekijken, voorkomt veel ellende op de weg. Ik behoor zelf ook tot zo'n groep, heb alleen mn rijbewijs gehaald voordat ik dat wist (adhd). Ik ga dus ook dit doorgeven, wil geen gedoe als er ooit wel iets gebeurd. Daar kan ik moeilijk over gaan doen, of accepteren en meewerken. Ik rijd al 12 jaar schadevrij, heb toch best wel bewezen dat mn adhd dus geen enkel probleem is. Dus moet die test ook geen enkel probleem zijn. Ik ben dan wellicht geen gevaar op de weg, dus voor mij persoonlijk vind ik het zonde van het geld en tijd en overbodig, maar ik ken wel genoeg adhders die ik liever niet achter het stuur zie... En voor die mensen zijn deze regelingen er. Jongeren pakken ze ook al, daar is het puntenrijbewijs voor. Ouderen moeten ook verplicht testen, alhoewel dat imo nog altijd een wassen neus is en veel strenger zou moeten. Maar het punt is, alle risicogroepen bekijken ze dus extra. Stukje veiligheid, niks mis mee en niks persoonlijks naar jou.
Is jouw autisme geen belemmering voor het rijden, dan is er dus geen probleem. Waarom maak je zo'n discussie van een simpel feit waarje niks aan gaat veranderen? Werk mee of niet, dat zijn je keuzes. Wil je je rijbewijs, dan zal je wel moeten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:05

Een verstandelijke beperking is iets anders dan autisme he..

Zou je iets meer op je spelling willen letten ts?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 06:36

Zal ik proberen te doen:)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:49

Zwerte schreef:
doezel2 schreef:

Maar wat vind je er dan raar aan? Je hoort gewoon tot een groep mensen die extra risico op ongelukken heeft. Ik vind het verstandig dat ze die groepen van tevoren extra bekijken, voorkomt veel ellende op de weg. Ik behoor zelf ook tot zo'n groep, heb alleen mn rijbewijs gehaald voordat ik dat wist (adhd). Ik ga dus ook dit doorgeven, wil geen gedoe als er ooit wel iets gebeurd. Daar kan ik moeilijk over gaan doen, of accepteren en meewerken. Ik rijd al 12 jaar schadevrij, heb toch best wel bewezen dat mn adhd dus geen enkel probleem is. Dus moet die test ook geen enkel probleem zijn. Ik ben dan wellicht geen gevaar op de weg, dus voor mij persoonlijk vind ik het zonde van het geld en tijd en overbodig, maar ik ken wel genoeg adhders die ik liever niet achter het stuur zie... En voor die mensen zijn deze regelingen er. Jongeren pakken ze ook al, daar is het puntenrijbewijs voor. Ouderen moeten ook verplicht testen, alhoewel dat imo nog altijd een wassen neus is en veel strenger zou moeten. Maar het punt is, alle risicogroepen bekijken ze dus extra. Stukje veiligheid, niks mis mee en niks persoonlijks naar jou.
Is jouw autisme geen belemmering voor het rijden, dan is er dus geen probleem. Waarom maak je zo'n discussie van een simpel feit waarje niks aan gaat veranderen? Werk mee of niet, dat zijn je keuzes. Wil je je rijbewijs, dan zal je wel moeten.

Eens! :D

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:07

Er word hier veel gezegt dat die keuring niet veel voorstelt.
Vergeet njet dat het wen heeele boel kosten(en tijd) met zich mee.brengt! Bij mij kwam in het gesprek naar voren dat hij geen reden zag mij niet tr laten rijden. Toch moest ik de rij test doen en heb ik mijn auto rijbewijs maar voor 3 jaar. Terwijl mijm brommer rijbewijs wel 10jaar gelsig is!
Ik moet voor 1 mei weer door de molen. Helaas heb ik het dan ontzettend druk met examens dua zie ik er wel tegen op!
Kost een hoop geld elke 3 jaar. En dat terwijl nu die keuring is afgeschaft.

Toch vind ik het knap als mensen het zonder rijbewijs kunnen op latere leeftijd.
Stel je kind moet op eens naar ziekenhuis ofZo,
Ik ben onthand zonder haha.

Edit typ fouten door mobiel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:11

hoe kunnen typfouten door mobiel zijn. :?
auto-correct eens over het hoofd zien tot daar aan toe.

Dat je elke drie jaar moet zal ook wel een reden voor zijn. Leuk? Nee. Maar de andere verkeer-gebruikers moeten ook beschermd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:13

Als je ouders je zo lang laten wachten, waarom ga je dan niet lekker zelf je rijbewijs halen? Je bent volwassen genoeg om dat zelf te regelen, toch? :7
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt