23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:39

Shenavallie schreef:
Dreamy schreef:
Ik moest, zodra ik een baan had, kostgeld betalen. Nu ik een fijne baan heb, betaal ik ook rond de 250,- kostgeld en dat vind ik zeker niet meer dan normaal! Ik vraag mijn moeder ook nooit om geld. Paardlief en alles wat erbij komt kijken betaal ik zelf en heb dan ook van tevoren voor een mooie spaarpot gezorgd zodat ik financieel niet van haar (of een ander) afhankelijk hoef te zijn.

Ik vind dat ik qua financieen best goed bezig ben. Ik schaam me er echter wel voor dat ik nooit écht heb leren koken of wassen/strijken (af en toe wel simpele gerechtjes gemaakt of simpele wasjes)..
Mijn moeder doet dat liever zelf, net als de rest van het huishouden. Ik doe uiteraard wel zelf mijn kamer :+

Koken zou ik best willen doen, maar ik werk onregelmatig dus ik eet 5 van de 7 dagen op werk of iets simpels na een nachtdienst zodat ik m'n bed snel in kan. (En dan slaap ik dus rond etenstijd)

Er zijn (hier althans) meerdere "kookscholen", waar je in een middag of avond een leuke maaltijd leert maken. En anders is 24 Kitchen ook heel leuk om te kijken! +:)+

Dat kijk ik ook wel eens :j. Ik heb ook echt wel eens rijst/pasta gekookt, aardappels & vlees bereidt.. maar dat noem ik alsnog niet echt koken :))
Ik kan ook prima eitjes & pannenkoeken bakken. Op zich zal ik mezelf echt wel redden en zal het ook vrij snel leren..
Maar ik doe het de laatste tijd al helemaal weinig tot niet meer. Als ik 2x in de week de pan gebruik dan is dat veel..

In Amerika heb ik trouwens ook 3 maanden lang zelf de was & huishouden gedaan, wat ook prima ging.
Zal het vast nog kunnen, maar zo voelt het op dit moment gewoon echt niet.. :+

Met mijn huidige baan is het sowieso al een uitdaging om paard & sociaal leven op pijl te houden, dus dat wordt nog leuk als ik op mezelf ga. Alhoewel ik daar wel echt aan toe ben.. Alleen het financiele gedeelte wil ik meer zekerheid in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:02

Toen ik net op mijzelf was heb ik zelfs de groentenman wel eens gevraagd hoe ik iets het beste kon klaarmaken. Vond hij nog leuk om uit te leggen ook!
Inmiddels gaat alles vanzelf. Heb wel mijn man moeten leren koken. Om te beginnen was het meer "opwarmen": groente uit een potje, voorgesneden piepers uit een pakje en het simpelste tartaartje. Ik grapte dan ook wel eens: "Je hebt het lekker opgewarmd, kokkie". Dan moest hij wel lachen, maar inmiddels kan hij al broccoli en bietjes zelf maken. Witlof vindt hij nog wat te ingewikkeld, maar dat komt wel goed. En zo zie je maar: een mens is nooit te oud om te leren. Hij niet met koken en ik niet wat betreft het idee dat hij zo "lui" was. :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:12

Shenavallie schreef:
@ Kwanyin: Er zitten luie varkens tussen, maar in het geval van mijn man bleek het een Asperger-kwaaltje te zijn. Hij zag het gewoon niet (en nog wel eens niet). Het was bij hem gelukkig wel aan te leren, maar voordat ik erachter kwam dat het door Asperger komt hebben er wel wat militaire verorderingen plaatsgevonden. Ik ben van nature echt niet onaardig, maar in die tijd vond ik mijzelf wel eens onaardig. Mijn man haalde dan zijn schouders op en zei hetzelfde als jouw ex: je hebt het niet gevraagd. Ik zei dan wel eens dat ik geen werkgever ben, want om elk klein dingetje te gaan vragen... dan had ik het inmiddels zelf wel gedaan. Nou ja, heel verhaal maar het is uiteindelijk goed gekomen! *\o/* Ben nu mijn zoon nog af en toe aan het klaarstomen voor later, want ik wil geen schoondochter die bij me komt klagen dat ik hem niet zelfstandig heb gemaakt. :D

Haha ja, jij hebt hem nog kunnen repareren, en ik heb hem ingeruild voor een nieuwer exemplaar :') .

En inderdaad, ik zeg ook altijd tegen mezelf, als ik ooit een zoon zou hebben dan mag die mooi meedraaien :j . Echt verschrikkelijk hoeveel mannen ik ken die gaan samenwonen en automatisch aannemen dat de vrouw alles wel zal doen, want "mama deed dat toch ook" :x . Of nog erger (echt gebeurd!): een moeder die tegen schoondochter kwam vertellen wat ze moest maken voor haar zoon, en zoonlief die zei dat hij "verwachtte dat hij wel elke dag een 3-gangen maaltijd kreeg, want zijn mama had dat ook altijd voor hem gedaan" -O- -O- . Neeee hoor, zo iemand wil ik niet aan een schoondochter kwijt :') .

AnnemiekvM

Re: 23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:09

Elke situatie is weer anders.
Persoonlijk vind ik het 'gezond' om op eigen benen te staan.
Ik vond het heerlijk om op mezelf te wonen. Al had ik het bij mijn ouders heel goed.
Een nieuw hoofdstuk in mijn leven.

Om alles te kunnen bekostigen werk ik naast mijn fulltime baan ook nog wat uurtjes op de manege. Daardoor kan ik mijn paard betalen en alles wat er bij komt.
Huren is waar ik woon helaas ook erg duur, maar kopen is voor mij nog niet te doen.

Maar toch zou ik het niet anders willen. Althans een hoger salaris zou fijn zijn :) maar verder heb ik alles goed voor elkaar.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:25

Ik ben 24 en woon ook thuis, ik heb een eigen bedrijf en een paard. Met het eigen bedrijf krijg ik het steeds drukker en daarnaast heb ik nog een part time baantje als extra. Ik had een spaarpotje maar dat heb ik in mijn bedrijf gestoken, ik ben expres nu voor mezelf begonnen omdat ik nu sowieso een dak boven mijn hoofd heb. Mijn ouders zijn erg makkelijk en vinden het prima als ik er op mijn 30e maar uit ben. :') En dat wil ik zelf ook wel, hoewel het gezellig is zou ik erg graag een eigen plekje willen. Maar helaas is dat nog niet te betalen. Hopelijk ziet het er volgend jaar beter uit.

Wat zelfstandigheid betreft, ik eet nogal anders dan de rest hier dus koken doe ik altijd voor mezelf. Ouders zijn weleens weg en draai met gemak het hele huishouden, no problem. Kostgeld betalen we hier niet en de boodschappen betalen mijn ouders. Alle andere dingen betaal ik zelf.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:38

Ik ben een moeder met nog thuis wonende kinderen.En eerlijk gezegd stoort me het niet dat ze thuis wonen.er studeren er en 1 werkt er dat is de oudste en hij heeft nog geen vast contract.Dus wij hebben gezegd,zolang hij geen vast contract heeft hoef je niks af te dragen en leg je je geld maar opzij.Raakt hij namelijk werkeloos krijgt hij een aantal maanden geen uitkering( belgische regeling waar hij net onder valt).
Waar ik me wel aan irriteer is dat ik en een pensionstalling run en een baan heb en een kleine boerderij en dat ik thuis de boel kan runnen omdat er ook echt niemand een poot uitsteekt in het huishouden.Dus af en toe roep ik wel heel wanhopig waar neer gaan julie op je zelf wonen,dat zou gewoon zo veel werk schelen.Het thuis wonen an sich vind ik wel gezellig.Maar please ,houd een beetje rekening met de oudere generatie.
Om 3/4 uur thuis komen waardoor de honden aanslaan,wij klaar wakker.Maar voor ons gaat wel de wekker om 5 uur :-(.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:31

beatje schreef:
Ik ben een moeder met nog thuis wonende kinderen.En eerlijk gezegd stoort me het niet dat ze thuis wonen.er studeren er en 1 werkt er dat is de oudste en hij heeft nog geen vast contract.Dus wij hebben gezegd,zolang hij geen vast contract heeft hoef je niks af te dragen en leg je je geld maar opzij.Raakt hij namelijk werkeloos krijgt hij een aantal maanden geen uitkering( belgische regeling waar hij net onder valt).
Waar ik me wel aan irriteer is dat ik en een pensionstalling run en een baan heb en een kleine boerderij en dat ik thuis de boel kan runnen omdat er ook echt niemand een poot uitsteekt in het huishouden.Dus af en toe roep ik wel heel wanhopig waar neer gaan julie op je zelf wonen,dat zou gewoon zo veel werk schelen.Het thuis wonen an sich vind ik wel gezellig.Maar please ,houd een beetje rekening met de oudere generatie.
Om 3/4 uur thuis komen waardoor de honden aanslaan,wij klaar wakker.Maar voor ons gaat wel de wekker om 5 uur :-(.

Ik zou me er niet alleen aan ergeren, maar het ook ronduit onbeschoft vinden als er zo respectloos met me omgegaan zou worden. Je hebt je aan de regels te houden en je steekt je handen uit de mouwen. Zo niet, dan is het toch echt: daar is de deur. Ik denk dat je zelf wat meer op je strepen moet gaan staan, want je kinderen vinden het wel makkelijk zo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 08:46

beatje schreef:

Dan geef je ze toch klusjes?
Ik moet ook gewoon twee keer per week het hele huis stofzuigen. Pak regelmatig de vaatwasser uit, maar aangezien de tegenwoordig alleen maar overdag of 's avonds draait komt het nog wel eens niet uit dat ik er aan toe kom. Dus zodra ik de vaatwasser vol aantref pak ik 'm even uit.
Het is allemaal niet zo heel moeilijk. Gewoon wat dingen uit handen geven.

Ik heb dat ook maar gewoon te doen, en het kost me in totaal eens een drie kwartier per week...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:57

Daar ben ik het helemaal mee eens! Wij hebben sowieso al jaren de regel dat mijn broertje en ik meehelpen met de afwas (hebben geen vaatwasser) en vind het niet meer dan normaal dat ik mee help met schoonmaken en zo. Ze moeten het ook als ze op zichzelf wonen, dus ze kunnen het nu mooi leren door jou mee te helpen!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis ook geen vaste klusjes heb, maar ik kook regelmatig (ook mede omdat ik het leuk vind) en als mijn moeder vraagt of ik wil stofzuigen doe ik dat ook gewoon hoor.
Vind het niet meer dan normaal om ook wat te doen in huis.... Al is het bij mij thuis ook anders omdat mams geen werk heeft maar dan nog....

Ik heb trouwens nog nooit uit mijn omgeving gehoord "Wordt het niet eens tijd dat je het huis uit gaat". Ik heb ook wel wat vrienden die wat jonger zijn misschien ligt het daar ook aan.... :Y)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:32

Ik vraag me ook af of je dat niet ook een deel zelf in de hand hebt? Mijn moeder heeft ook vaak genoeg gezegd "dit is een huis, geen hotel, dus hier doe de strijk" :D . Op den duur als je opstaat en je ziet een gewassen mand liggen, weet je vanzelf wat er verwacht wordt te doen, evenals wanneer je kruimels op de keukenvloer ziet liggen. Ik kreeg wel dadelijk de wind van voren als mijn moeder thuiskwam en ik had geen poot uitgestoken. En dan geldt ook de regel: als het je niet aanstaat om thuis te helpen, ga dan op je eigen wonen en maak er maar een varkensstal van zo veel je wilt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:35

Kwanyin schreef:
Ik vraag me ook af of je dat niet ook een deel zelf in de hand hebt? Mijn moeder heeft ook vaak genoeg gezegd "dit is een huis, geen hotel, dus hier doe de strijk" :D . Op den duur als je opstaat en je ziet een gewassen mand liggen, weet je vanzelf wat er verwacht wordt te doen, evenals wanneer je kruimels op de keukenvloer ziet liggen. Ik kreeg wel dadelijk de wind van voren als mijn moeder thuiskwam en ik had geen poot uitgestoken. En dan geldt ook de regel: als het je niet aanstaat om thuis te helpen, ga dan op je eigen wonen en maak er maar een varkensstal van zo veel je wilt!

Af en toe vraag ik me af of mijn ouders misschien gekloond zijn, als ik jouw berichten lees _O-
Op enkele dingetjes na, maar dat noemen we dan maar het verschil tussen België en noord nederland _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:55

Ik mag in m'n eigen huis ook geen troep maken van m'n moeder :') Als het niet opgeruimd en schoon is als ze langskomt krijg ik de wind van voren en gaat ze vervolgens zelf alles schoonmaken en opruimen, waardoor ik dan niets meer kan vinden :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:58

Eulogy schreef:
Ik mag in m'n eigen huis ook geen troep maken van m'n moeder :') Als het niet opgeruimd en schoon is als ze langskomt krijg ik de wind van voren en gaat ze vervolgens zelf alles schoonmaken en opruimen, waardoor ik dan niets meer kan vinden :')

Werkelijk? Als mijn moeder dat ooit gaat doen als ik een eigen huisje heb, kan ze meteen weer vertrekken. Mijn huis, mijn paasei als ik dat wil.
Niet dat ik verwacht dat ik ooit een paasei van mijn eigen huis zal maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:11

Mwah, als mijn moeder langskomt dan komt ze ook voor minstens een week of zo (m'n ouders wonen gewoon in Nederland) dus op zich heeft ze dan wel het recht om te klagen :P Het is ook meer dat ze dan bijvoorbeeld kookt en dan dingen in de keukenkastjes anders terug zet als ze heeft afgewassen of spullen nodig heeft, dat zou ik denk ik ook doen. Echt boos wordt ze niet hoor, het is meer gewoon gemopper en meestal kan ik die schop onder m'n kont ook wel gebruiken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:13

Mijn moeder heeft een tik , huis moet op haar manier schoon worden gemaakt en als wij het deden was het toch niet goed. Heb haar afgeleerd dat geintje bij mij te flikken, de respecteert de soms puinhoop beter. Ze mag afwassen en meer niet :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:29

beatje schreef:

Dit vind ik dus een ongezonde situatie. Het stoort je niet dat ze thuiswonen, maar eigenlijk kost het je wel een hele hoop tijd, moeite en ergernissen. Zou ik niet pikken.
Besef je overigens dat vaste contracten zo goed als niet meer gegeven worden en als ze wel gegeven worden, het geen zekerheid biedt? :) De tijden zijn wat dat betreft echt veranderd.

Als ik of mijn vriend moeten gaan wachten totdat wij een vast contract krijgen dan kunnen we wachten tot we een ons wegen. :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:35

Eulogy schreef:

Die gewoonte had mijn moeder ook in het begin (ze ging echt zoeken naar iets om te doen), maar dat heb ik de kop ingedrukt. Het bleek dat zij er moeite mee had om mij los te laten in plaats van andersom. Heeft even wat voeten in aarde gehad, maar zolang ik er zelf bij ben doet ze niets meer in ons huis. Alleen als ik op mijn werk ben en ze bij m'n man en zoon langs komt, dan wil ze nog wel eens de vaatwasser gaan uitruimen ofzo. Ze zal het niet echt afleren, ben ik bang. Mijn broer vindt het allemaal wel best, want dan hoeft hij niets meer te doen. Ik kan daar niet tegen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:34

dorientjuh schreef:
beatje schreef:
.
Dit vind ik dus een ongezonde situatie. Het stoort je niet dat ze thuiswonen, maar eigenlijk kost het je wel een hele hoop tijd, moeite en ergernissen. Zou ik niet pikken.
Besef je overigens dat vaste contracten zo goed als niet meer gegeven worden en als ze wel gegeven worden, het geen zekerheid biedt? :) De tijden zijn wat dat betreft echt veranderd.

Als ik of mijn vriend moeten gaan wachten totdat wij een vast contract krijgen dan kunnen we wachten tot we een ons wegen. :+

Wij wonen in Belgie,hier krijg je gewoon nog een vast contract naar verloop van tijd.Gelukkig nog wel.En verder hebben julie gelijk moet ik meer achter ze aan zitten.
Ze zijn gewoon verwend,helaas beseffen ze dat niet.Dat zijn dingen die in de jaren zo gegroeid zijn.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:46

Ik ben 23 jaar en woon ook nog thuis. Mijn 2 broers zijn al een tijd uit huis en mijn zus van 27 is ook sinds de zomer uit huis. Heb altijd geroepen ik wil er ook uit voor mijn 25ste eruit maar in maart is dat helemaal veranderd.
Mijn opa is helaas overleden, en tot grote verbazing heeft mijn moeder het huis van mijn opa geërfd. Dit is een redelijk groot huis maar met aardig wat land erbij. Sinds 2 weken staan mijn pony's nu aan huis. Nu roep ik dus: Ik blijf voorlopig nog wel thuis wonen.
Mijn ouders vinden dit ook prima. Ik betaal af en toe mee aan de boodschappen, ik werk in een supermarkt dus vaak uit mijn werk koop ik eten voor die avond.
En qua ruimte heb ik dadelijk de hele boven verdieping voor me eigen. Wel met de regel dat ik zelf mijn badkamer en slaapkamer moet bijhouden. Prima!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 13:05

dorientjuh schreef:

Hier zal het inderdaad niet meevallen. Daarom hebben mijn ouders al aangeboden borg te staan voor mij, zodra ik ander werk heb. Want een hypotheek krijgen is lastiger dan eentje betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:58

Borg staan doen ze eigenlijk niet meer, dan moet je echt heel goed zoeken tussen de aanbieders en zit je vast aan een heleboel mitsen en maren. Bovendien als diegene die borg voor jou staan hun hypotheek willen verhogen of willen lenen voor bv verbouwing dan kunnen ze last krijgen van het feit dat ze borg staan.

Onze hypotheekvertrekker stond er niet achter, wij hebben om de hypotheek te verlagen gewoon een deel zo contant betaald.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:21

vuurneon schreef:
Borg staan doen ze eigenlijk niet meer, dan moet je echt heel goed zoeken tussen de aanbieders en zit je vast aan een heleboel mitsen en maren. Bovendien als diegene die borg voor jou staan hun hypotheek willen verhogen of willen lenen voor bv verbouwing dan kunnen ze last krijgen van het feit dat ze borg staan.

Onze hypotheekvertrekker stond er niet achter, wij hebben om de hypotheek te verlagen gewoon een deel zo contant betaald.

Ik maak me er niet zo veel zorgen over. Rabobank heeft ook wat nieuws, generatiehypotheek ofzo. Ach, gewoon wat nieuwe woorden voor borg staan.
Onderpand hoef ik me niet druk om maken. Zit allemaal wel goed.

Mijn ouders stellen iets dergelijks niet zomaar voor natuurlijk ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:23

Nee dat snap ik, mijn ouders hadden de centen er ook wel voor :') maar ja... Hypotheekvertrekker wou niet haha dan houdt het op! Wel konden wij korting op de rente krijgen omdat mijn ouders hun hypotheek daar ook hadden lopen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:48

vuurneon schreef:
Nee dat snap ik, mijn ouders hadden de centen er ook wel voor :') maar ja... Hypotheekvertrekker wou niet haha dan houdt het op!

Dit was ook onze ervaring afgelopen jaar.
Nu het kopen maar weer voor een tijd op een laag pitje gezet.