eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:21

Abercrombie schreef:
Die rente op die studie lening is zo laag dat studenten volle bak lenen en weg zetten op een spaarrekening met een hogere rente.

Mwah, als student kan ik zeggen dat er inderdaad een groepje is die hun geld op een spaarrekening zet en er zo aan 'verdient', maar ik kan je ook met zekerheid vertellen dat het overgrote deel hun volledige lening gebruikt om de lokale kroeg mee te ondersteunen hoor

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:22

Emmaa_ schreef:
En voordat er geroepen gaat worden dat de basisbeurs komt te vervallen en dat het dus geen 3 delen meer zijn... Ga maar eens na hoe veel het kost per maand om een student op te leiden... Dat is een stuk meer dan die 140 euro collegegeld die je af moet tikken.

Ik weet dat het veel meer kost om een student op te leiden, maar waar haal jij die 140 euro vandaan? Ik betaal per jaar bijna 2000 euro collegegeld en dan nog 400 huur per maand. En dan nog kosten coor boeken (in totaal een 2000-3000 euro maar ik heb ze niet allemaal gekocht, maar enkele als pdf).
Maar ik meen dat een student de overheid 55.000 euro per jaar kost. Heeft een docent ooit gezegd dacht ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:22

Emmaa_ schreef:
Abercrombie schreef:
Die rente op die studie lening is zo laag dat studenten volle bak lenen en weg zetten op een spaarrekening met een hogere rente.

Mwah, als student kan ik zeggen dat er inderdaad een groepje is die hun geld op een spaarrekening zet en er zo aan 'verdient', maar ik kan je ook met zekerheid vertellen dat het overgrote deel hun volledige lening gebruikt om de lokale kroeg mee te ondersteunen hoor

En geld moet rollen! :j

Of studenten het nou lenen en uitgeven of bedrijven het lenen bij de bank tja...

Supervixen

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:26

Spaarrekening met hoge rente?? Die bestaan niet meer tegenwoordig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:31

eilleen333 schreef:
Emmaa_ schreef:
En voordat er geroepen gaat worden dat de basisbeurs komt te vervallen en dat het dus geen 3 delen meer zijn... Ga maar eens na hoe veel het kost per maand om een student op te leiden... Dat is een stuk meer dan die 140 euro collegegeld die je af moet tikken.

Ik weet dat het veel meer kost om een student op te leiden, maar waar haal jij die 140 euro vandaan? Ik betaal per jaar bijna 2000 euro collegegeld en dan nog 400 huur per maand. En dan nog kosten coor boeken (in totaal een 2000-3000 euro maar ik heb ze niet allemaal gekocht, maar enkele als pdf).
Maar ik meen dat een student de overheid 55.000 euro per jaar kost. Heeft een docent ooit gezegd dacht ik.

Ik betaal in 10 termijnen, 8 van 140 euro en 2 van het dubbele of iets meer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:31

Supervixen schreef:

Genoeg studenten die beleggen. :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:36

Emmaa_ schreef:
Wat betreft betalen voor studies.. Er wordt altijd uitgegaan van 3 delen bij studenten. Het eerste deel betaalt de overheid, het tweede deel betalen de ouders en het derde deel betaalt de student zelf (dat is in het geval van op jezelf wonen bijvoorbeeld boodschappen). In het ideale geval zijn dit drie evenredige delen, al komt het er uiteindelijk op neer dat de overheid altijd meer betaalt. Op het moment dat je ouders je studie niet kunnen financieren kom je als student in aanmerking voor een aanvullende beurs. Ook met het nieuwe leenstelsel verandert hier helemaal niks aan. Als je ouders je studie niet kunnen betalen neemt de overheid dat over.

140 euro ? Ik betaal ruim 250 per maand !
En aanvullende beurs, heel leuk, maar als je ene ouder, die je niet spreekt, te veel verdient, maar een familie breuk niet genoeg is om alleen salaris van andere ouder mee te rekenen, dan krijg je niks extra.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:37

ik denk niet dat dit het juiste topic is voor zulke discussies ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:41

Emmaa_ schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="Emmaa_"En voordat er geroepen gaat worden dat de basisbeurs komt te vervallen en dat het dus geen 3 delen meer zijn... Ga maar eens na hoe veel het kost per maand om een student op te leiden... Dat is een stuk meer dan die 140 euro collegegeld die je af moet tikken.
[/quote

Ik betaal in 10 termijnen, 8 van 140 euro en 2 van het dubbele of iets meer.

Ah, dus rond de 1600 per jaar?
Ik betaal 5 termijnen van rond de 400 euro.

Mijn vaste lasten voor de studie per maand zijn dus ruim 550 euro, en dan komt er nog verzekering, telefoon, reiskosten en boodschappen bij. Stufi is 250 (uitwonend) dus dat schiet lekker op:p
Daarom werk ik twee avonden in de week , op vrije dagen en fulltime in vakanties (alleen heb ik die nu niet echt meer op de uni helaas).
Maar dat is goed te doen. Het is hard werken, maar ik kan een paard hebben, dus ik mag niet klagen. Je moet alleen geen nutteloze prullaria blijven kopen,

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:48

Supervixen schreef:

De rente op de rekening is iig hoger dan de rente voor de studie lening. Was op t nieuws.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:05

Voordat de studie begint zijn de kinderen al ontzettend duur: middelbare school is duur....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:06

Kinderen zijn altijd duur denk ik haha, begint al met al die luiers :')

Als alles goed gaat kunnen ze gelukkig op een gegeven moment ook zelf de handen hit de mouwen steken en zelf wat geld verdienen. Kunnen ze mooi hun eigen luxe artikelen aanschaffen naar wens.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:43

Deze topic mag gesloten worden :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:49

sweetwendy schreef:
Deze topic mag gesloten worden :)

Ik heb al PB contact met TS gehad, maar ik wil het ook nog even hier melden: dit topic kan gewoon open blijven. :j TS heeft inmiddels een aantal goede tips en daarmee is haar vraag is nu beantwoord. Dat is op Bokt echter geen reden voor een slotje, die plaatsen we eigenlijk alleen als er iets mis is met een topic. Wanneer een vraag beantwoord is en het topic stil valt, zakt deze vanzelf naar beneden in de lijst. Maar het is natuurlijk ook geen probleem als dit topic gebruikt wordt om het onderwerp verder te bediscussiëren. :)

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:58

Weet niet of het al gezegd is, heb niet alle 8 pagina's gelezen.. Maar kinderen kun je ook een groot plezier doen om bijv naar de (gratis) speeltuin in de buurt te gaan en je eigen low budget picknick mee te nemen. Of naar het meer in de buurt? Of gaan vissen? wandelen met de shet? ect ect

Creatief denken.. Laat ze zelf meedenken ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:14

Best wel herkenbaar dit. Niet dat er geen geld meer is voor eten ofzo. Maar wel dat je leuke dingen koopt waardoor het geld er toch harder uitgaat dan je eigenlijk zou willen :j Ik vind het een leuk onderwerp voor een topic en hoop met deze schop dat het topic nog wat langer in leven blijft :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:20

Gianti schreef:
Vanwaar niet een baan erbij zoek om je uren te verhogen?

Logische redenatie, maar dat lost het teveel uitgeven niet op. TS zal minder/evenveel moeten uitgeven als er in komt en dat is iets dat ze onafhankelijk van het inkomen op orde moet hebben. Zonder dat is meer geld enkel ruimte voor het maken van meer schuld en dus meer problemen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 00:04

tamary schreef:
Gianti schreef:
Vanwaar niet een baan erbij zoek om je uren te verhogen?

Logische redenatie, maar dat lost het teveel uitgeven niet op. TS zal minder/evenveel moeten uitgeven als er in komt en dat is iets dat ze onafhankelijk van het inkomen op orde moet hebben. Zonder dat is meer geld enkel ruimte voor het maken van meer schuld en dus meer problemen.

Ja klopt! maar wisselend inkomen maakt het niet makkelijke.. vandaar dat ik het mij in deze situatie afvroeg

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 01:26

Gianti schreef:
tamary schreef:
[quote="Gianti"Vanwaar niet een baan erbij zoek om je uren te verhogen?
[/quote

Ja klopt! maar wisselend inkomen maakt het niet makkelijke.. vandaar dat ik het mij in deze situatie afvroeg

Ik heb ook een wisselend inkomen. Ik weet wel wat ik altijd minimaal verdien (bv 4 uur per week, ik noem maar wat). Dat is dan voor mij mijn vaste inkomen. Als ik extra werk, dan krijg ik meer, en van wat ik dan meer krijg kan ik extra dingen doen. Zo kom je nooit geld tekort.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:34

Ik verdien ook onregelmatig. Hartstikke irritant. Ik moet dan weer wel m'n loonstroken elke 3 maanden opsturen zodat ze me kunnen korten in me uitkering. Nu ga ik denk ik maar uit van 350 netto per maand. Alles wat ik daarboven zit apart zetten. Mocht ik dan in moeten leveren heb ik daar nog een buffertje bij. Zit ik goed heb ik het mooi gespaard en komt m'n doel snel dichterbij.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:39

Abercrombie schreef:
Iemand in de bijstand moet geen dieren in huis halen, of ponies in pension hebben staan. Als je nu al niet rond kan komen wat doe je dan als je beesten ziek worden? Aan een boom binden omdat je het niet kan betalen?

Weet je hoeveel dieren ik heb !!
twee honden , konijnen 3 paarden hamsters vogels kippen en jaja op bijstan niveau !!
En ja alles voor me dieren die komen niets te kort dus oordeel niet zomaar

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:44

Nivea is hier op z'n plaats denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:48

Lil_shorty schreef:
Abercrombie schreef:
Iemand in de bijstand moet geen dieren in huis halen, of ponies in pension hebben staan. Als je nu al niet rond kan komen wat doe je dan als je beesten ziek worden? Aan een boom binden omdat je het niet kan betalen?

Weet je hoeveel dieren ik heb !!
twee honden , konijnen 3 paarden hamsters vogels kippen en jaja op bijstan niveau !!
En ja alles voor me dieren die komen niets te kort dus oordeel niet zomaar
en als ze een grote operatie oid nodig hebben?

En als je 3 paarden kunt onderhouden van een uitkering dan vind ik dat je veel te veel krijgt want dat zou niet moeten kunnen, maar goed :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:49

Mijn gedachte maar durfde hem niet te zeggen :o vind niet kunnen zoveel dieren onderhouden op "ander" hun geld

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:05

Gianti schreef:
Mijn gedachte maar durfde hem niet te zeggen :o vind niet kunnen zoveel dieren onderhouden op "ander" hun geld

dit bedoel ik dus jullie oordelen !!!!!
Ik leef op bijstand niveau !!!!!
Ik verdien me geld met werken maar zit op bijstand niveau .
Dit betekent dat ik elke dag hard werk voor me geld .
Ook als ze geopereerd moeten worden word dit gedaan .
dus oordeel niet