Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:22

Zo werkt de etiquette wel maar ja.. er zijn idd mensen die dat niet snappen :+

Liezel1

Re: Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:28

En wat betreft de mensen die uitgenodigd worden:
Vorig jaar had ik een bruiloft waarvoor mijn vriend niet was uitgenodigd.
Regel die het bruidspaar had aangehouden was: als je niet getrouwd bent, dan is je wederhelft niet uitgenodigd.
Dit terwijl wij toch al bijna 8 jaar een relatie hadden en al meerdere jaren samenwonen.
Maar goed... die bruiloft was in het buitenland, met verblijf op kosten van het bruidspaar. Ik kan me voorstellen dat het in de papieren gaat lopen als iedereen z'n scharrel meeneemt :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:29

Liezel1 schreef:
Wat ik niet helemaal snap...
Er wordt hier meerdere kerel aangehaald dat het met borstvoeding allemaal niet zo makkelijk is en dat je een kind niet een paar uur van de moeder kan "scheiden".
Maar hoe doen jullie dat dan als je gaat werken?

Dan is je kindje al zo'n 12 weken, dus is niet te vergelijken met een baby van 4 weken oud.

Bij ons was de boodschap overigens wel duidelijk. Familie stond op de envelop voor mijn broers. De overige gasten kregen een kaart met voornamen en achternamen van de genodigden.

Vrienden hadden dus verder allemaal zelf oppas geregeld.

En ooms/tantes/neven/nichen had ik sowieso niet uitgenodigd.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:30

Wij hebben ook feesten van 12.5 of 25 jaar getrouwd. Daar zijn soms de kinderen ook niet welkom, nou ik zie het probleem niet, in sommige gevallen zou het gewoon ontaarden in een kinderfeest, dus ik snap dat prima.
Toen we zelf trouwden 20 jaar geleden. Waren er wel kinderen maar niet zoveel, en die bleven overdag mooi rustig en s'avonds gingen ze naar de oppas. Hadden de ouders zelf geregeld.
Verder, als je geen kinderen hebt kan je daar imo geen oordeel over geven hoe het voelt. Verder zat ik een paar weken na de geboorte niet meer zo vast aan mijn kinderen dat ik ze niet los kan laten. Ze hebben, 14 en 16 jaar, geen problemen met kampeer weken of logeer partijen. En dat is wat ik op de scholen etc vaak zie, dat kinderen die zo gehecht zijn. Vaak last van heimwee hebben. Hier ook al een paar keer kinderen laten ophalen die gewoon niet kunnen logeren.
Lang verhaal kort te maken :D Bruiloft zonder kinderen moet het bruidspaar zelf weten. Het is hun feest.
Laatst bijgewerkt door Gea99 op 24-07-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:30

PowerReiner schreef:
_Nadia_ schreef:

Ook als ze geen autisme hadden gehad, of wat dan ook ga ik niet zonder ze weg. Een kundige oppas of opa/oma kan papa of mama niet vervangen, niet alleen bij borstvoeding, maar als ze zo klein zijn hebben ze gewoon papa of mama nodig. (en voor iemand het vraagt, nee wij gebruiken, uit overtuiging, ook geen kinderdagverblijf etc)

Ik heb geen kinderen, mijn broer heft er 3.
Ik ben het niet met je eens, een ander kan ook prima voor jouw kinderen zorgen en ik denk zelfs dat het belangrijk is dit regelmatig uit handen te geven. Ik denk als je dit vol houdt dat je straks een flink probleem krijgt met een kind dat bij niemand anders wil zijn dan mama/papa. En als er een keer een oppas komt dat er een flink drama is, omdat kind niet gewend is aan andere mensen.
Iedereen zijn eigen keuzes natuurlijk, maar denk dat dit wel een dingetje is om rekening mee te houden.

Kinderen raken ook in andere situaties gewend aan andere mensen, denk aan theater club waar mijn oudste 3, 2 keer per week 2 uur heen gaan, zangles voor de oudste, de oudste en 2 na oudste (de 1 na oudste niet) gaan 3 ochtenden per week naar school (8 en 5 jaar)
De oudste 5 spelen rustig met een hele hoop andere kinderen zonder oog te hebben voor mama tijdens meetings, dus nee, daar ben ik totaal niet bang voor.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:31

Liezel1 schreef:
Wat ik niet helemaal snap...
Er wordt hier meerdere kerel aangehaald dat het met borstvoeding allemaal niet zo makkelijk is en dat je een kind niet een paar uur van de moeder kan "scheiden".
Maar hoe doen jullie dat dan als je gaat werken?

Ik werk niet, bewuste keuze voor dat ik aan kinderen begon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:32

Liezel: Kolven kan prima hoor, heb ik ook moeten doen op de bruiloft van mijn oudste broertje. Enige minpunt was dat er was toegezegd dat er een afsluitbare ruimte voor me zou zijn om te kolven, plus een koelkastje om de melk in te doen. Beiden waren niet aanwezig. Heb dus bij de kerk en bij de feestzaal naar de auto moeten gaan om te kolven. En de melk heb ik in een koeltasje met koelelementen mee naar huis genomen. Op mijn werk was het allemaal prima geregeld, en heb ik gekolfd tot mijn dochter een maand of 11 was. Baby van 4 weken had ik ook niet alleen gelaten. Ze kon toen trouwens ook nog niet uit een flesje drinken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:33

Weet je, iemand die zo moeilijk zou doen over een simpele vraag als sommigen hier, zou zelfs niet meer welkom zijn als ze de kids wel thuis liet. Genoeg mensen die niet moeilijk doen om lol mee te maken. En nee ik ben geen familie-mens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:38

Ik weet zeker dat die hint niet begrepen wordt. Ook de hint van oppas nemen niet.

Voor mij zou het ook nog uitmaken hoe de kindjes zijn.
Ik hen een neefje
ondertussen 18, maar als klein kind was dat al zo'n fijn kindje.
Nooit schreeuwen en dreinen. Die zou ik er zo bij willen.
Maar ik heb ook een neefje. Nu 10. En dat is nog steeds een vervelend jong.
Altijd de aandacht opeisen. En is de positieve aandacht op gaat hij wel voor negatieve. Succes gegarandeerd.
Die wil je er niet bij hebben. En die gaat echt niet braaf in een speelhoek zitten. Daar is geen aandacht.
En de ouders. Die doen alsof er niets gebeurd.
We zijn als eens gaan uiteten en de tafel naast ons is elders gaan zitten. Zegt genoeg denk ik.

Eerder las ik dat iemand schreef dat de kindjes echt wel beseffen dat er een feest is waar hun niet bij mogen zijn.
Ja nou en. Zo werkt het leven.
Vroeger was het heel gewoon dat er grote mensen feestjes waren en kinderfeestjes. En nooit heb ik me gepasseerd gevoeld. Want zo was dat nu eenmaal.
Nu komen ouders bij een verjaardagsfeest wat in de avond is al om half 7 want dan kan de kleine mee.
Om 9 uur vertrekken ze Dan met een kind dat al anderhalf uur lastig was.
Laat toch thuis. Regel een oppas en heb zelf ook een onbezorgde avond waar ook gesprekken voorbij komen die niet voor kinderoortjes bestemd zijn.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 24-07-15 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:40

Ik moet zegen dat ik me ook vaak erger aan kinderen .
Dat deed ik al toen ik ze nog niet eens had en zei ik al dat de mijne dat niet moesten proberen.
Later sprak ik mijn toenmalige baas nog eens en ze vond dat ik mijn kinderen inderdaad streng maar wel zeer prettig in gedrag had opgevoed.

Ik heb nooit begrepen waarom kinderen zulke ettertjes moeten zijn, toch een kwestie van opvoeden.

Heb je zulke kinderen in je familie, ze lekker vragen thuis te blijven.
Je trouwt in principe maar 1 x, kost klauwen met geld dus daar hoeven geen vervelende mensen bij.
Wat mij betreft ook geen dementerende oma's of lui die zich dronken zuipen en vervelend worden.

Ik heb trouwens 3 x 4 maanden borstvoeding gegeven.
Een bruiloft was toen wel een probleem geweest maar die hadden we in die tijd gelukkig niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:43

Niet alleen kinderen zijn irritant op feestjes hoor. Ken zat mensen die met een drankje teveel op ook niet meer leuk zijn om erbij te hebben :+ en dat vind ik persoonlijk veel storender op feestjes.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:46

SusanH schreef:
Niet alleen kinderen zijn irritant op feestjes hoor. Ken zat mensen die met een drankje teveel op ook niet meer leuk zijn om erbij te hebben :+ en dat vind ik persoonlijk veel storender op feestjes.

Dat is dus precies 1 van de redenen dat ik, indien er ooit getrouwd gaat worden :+ , op maandag ochtend naar het gemeentehuis wil... en daarna samen op vakantie!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:48

Liezel1 schreef:
SusanH schreef:

Dat is dus precies 1 van de redenen dat ik, indien er ooit getrouwd gaat worden :+ , op maandag ochtend naar het gemeentehuis wil... en daarna samen op vakantie!

Dat hadden wij ook moeten doen. En nee de kinderen waren het probleem niet, meer de "leuke" familie van manlief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:48

Wij zijn gewoon getrouwd op een plek waar maar een kleine groep mensen mee kon, en hebben dus alleen de mensen uitgenodigd die we allebei het meest gezellig en leuk vonden om erbij te hebben. Ideaal!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:49

liezel dat is weer het andere uiterste :D

Wij hebben toendertijd gewoon een klein clubje familie en vrienden uitgenodigd.
We waren de eerste die trouwden aan beide kanten dus geen gezeur wat dat betreft en niemand had al kinderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:50

Daar heb je weer alcohol vrije feestjes voor. :+ En die ken je ook nog bijtijds naar huis sturen. Kinderen niet.

Persoonlijk vind ik dat een slap excuus. Hoe moeilijk is het om te accepteren dat iemand geen kinderen op zijn of haar feest wil. Waarom moeten er dan allerlei randzaken bij gehaald worden als dronken mensen. We doen ook niet moeilijk over kledingeisen of over de locatie (goh moet ik helemaal naar.. jullie zijn gek..) Dit zijn de uitnodigingsvoorwaarden en daarop beslis je of je wel of niet gaat. Da's niet zo moeilijk hoor.. (wij hebben nu ook een uitnodiging voor de ceremonie + avondfeest, tussendoor wordt verwacht dat we (op 2 uur rijden afstand van huis) zo'n vijf a zes uur lang ergens in de middle of nowhere maar gaan 'hangen', want we zijn geen daggast. Da's prima, maar dan zijn we er dus niet bij de ceremonie. Dus hebben we gewoon gemaild dat we er alleen 's avonds zijn. )

Als mensen het zo moeilijk vinden om hun koters thuis te laten dan ga je gewoon niet. Probleem opgelost.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:54

Wij kregen een uitnodiging voor een bruiloft vlak bij Schotland, waren wel de hele dag uitgenodigd maar was toch ook even een reisje.
Kinderen hebben we thuis gelaten maar die zijn ook groot genoeg daarvoor.

Mars

Wat Sammie zegt :j
'Ja maar dronken mensen vind ik veel vervelender, etc etc...' Dat doet helemaal niet ter zake, feestje van het bruidspaar, hun regels. Kun je je er niet in vinden, blijf je thuis.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je tijdens het diner er geen kinderen bij wilt hebben. Dit kun je ook gewoon vermelden op de kaart. Het is jullie dag en anderen horen dat te accepteren.
'Vroeger' :D moesten wij ook regelmatig ergens anders slapen wanneer ouders feest hadden waar wij niet waren uitgenodigd. Zelfs bij opa en oma op de verjaardag had je een kindertafel waar de kinderen mochten zitten zodat de ouders niet steeds gestoord werden.
Het was overigens ook not done om te storen in een gesprek tussen volwassenen of om zelfs mee te praten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:56

Ik vind ook dat Sammie gelijk heeft. Waarom zijn mensen zo bedrogen als ze horen dat hun kinderen niet welkom zijn? Ik vind het raar dat mensen zich niet in kunnen leven in elkaar...

Lekker je eigen ding doen hoor, TS! Het is jouw feestje :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:57

SusanH schreef:

Ik wil allebei niet, of het een nou vervelender is dan het ander, dat interesseert me niet :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:57

Coby schreef:
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je tijdens het diner er geen kinderen bij wilt hebben. Dit kun je ook gewoon vermelden op de kaart. Het is jullie dag en anderen horen dat te accepteren.
'Vroeger' :D moesten wij ook regelmatig ergens anders slapen wanneer ouders feest hadden waar wij niet waren uitgenodigd. Zelfs bij opa en oma op de verjaardag had je een kindertafel waar de kinderen mochten zitten zodat de ouders niet steeds gestoord werden.
Het was overigens ook not done om te storen in een gesprek tussen volwassenen of om zelfs mee te praten.

Zo was mijn vroeger ook. :)
En nee niet alles van vroeger was beter. Maar dit zeker wel.
Wat zou het fijn zijn als ouders dit zelf weer bedachten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:59

SusanH schreef:

Mee eens dat ook dat heel storend is. Mijn man drinkt principieel nooit, en ik was toen zwanger. Wij hadden een beperkt aantal biertjes, en op voorhand heel duidelijk gemaakt dat zatte mensen naar de mesthoop verbannen zouden worden, opgelost :D

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:00

Onze bruiloft was afgelopen mei. Wij wilden graag een feest zonder kinderen. We vinden kinderen best lief, maar hebben ze zelf niet en zaten niet te wachten op gehuil of rennende kinderen tijdens het ja-woord. Daarom hebben we op de uitnodigingen specifiek alleen de namen van de ouders gezet. Bijvoorbeeld:

Henk & Ankie de Boer
Stationsweg 1
1111AA Utrecht

Nu zal het schelen dat de familie die we hebben uitgenodigd (alleen ouders, broers en zussen en mijn oma) geen kinderen heeft. Vrienden die wel kinderen hebben weten hoe we over kinderen denken en hadden zelf al een oppas geregeld. Niet alleen voor ons, maar ook omdat ze dan onbezorgd zelf konden genieten van het diner en daarna lekker mee konden feesten.

Overigens hadden we het personeel ingelicht over het mogelijk excessieve drankgebruik van één van de genodigden, maar die heeft zich juist heel beschaafd ingehouden :-)

Mayflower_

Re: Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:10

Ik snap heel goed dat je geen kinderen op je bruiloft wilt. Heb vorig jaar een bruiloft meegemaakt waar de kinderen de show steelden, gilden en joelden tijdens de kerkdienst, hingen in de gordijnen bij het feest, gingen bij het lopend buffet alles proeven en wat ze niet lekker vonden spuugden ze weer uit in de bakken := het was niet 1 kindje die dat deed, nee de rest deed het mee. Want ja dat is ''stoer/grappig''. En heb nog een bruiloft meegemaakt waar de kinderen stierlijk vervelend waren. Ik heb zelf geen kids, heb mij gruwelijk geërgerd dat die ouders er niks van zeiden. Nee zou ik ooit trouwen, dan hoef ik er ook geen kinderen bij. :)