Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:10

Dankje wel TS, Nu ik deze Topic gelezen heb kijk ik ineens teveel op de spelling van anderen en mezelf :')

Wat mij ook erg opvalt is dat mensen met IK en dan De naam van vriend of vriendin schrijven.
Ik had gedacht dat je jezelf nooit vooraan schrijven mag. >;)

Met D,DT en T heb ik nog steeds erg moeite mee. Ook de gramatica heb ik veel moeite mee, en nee ik heb geen Dyslexie (Sorry voor fout schrijven)

Op scholen wordt veel tijd besteedt aan woorden ontleden Enzo Maar aan correct schrijven mag ook wel Meer gedaan worden vind ik.

Ik heb moeite met de Nederlandse taal omdat ik nu in Duitsland woon, ik schrijf, lees en praat niet zoveel in het Nederlands.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:11

Leuk topic dit. Ik ga even meelezen :D

Ik merk bij mijzelf dat ik ook wat minder op spelling etc ben gaan letten sinds dat ik geen Nederlands les meer krijg, en meer tijd besteed op social media. Dan ga je toch uit gemak sneller van die stomme fouten maken, welke je zelf nog wel had kunnen voorkomen. Ik heb vooral nog vaak fouten wbt ''d'' of ''dt''. En probeer er wel echt op te letten dat ik de woorden ''dan'' en ''als'' juist gebruik. Dat gaat ook nog wel eens mis :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:14

Oh ik kreeg echt helemaal de kriebels van die titel :')

Maar volgens een leraar van mij is t momenteel best wel een groot probleem op HBO scholen omdat er eerder nooit voldoende aandacht aan is besteed.
Kwestie van slechte scholing maar zeker ook laksigheid en digitalisering (denk ik dan).

Zelf was/ben ik er ook barslecht in. Gelukkig heb ik het afgelopen schooljaar een spellingstoets met 90% moeten halen waardoor ik er het afgelopen jaar hard aan heb gewerkt en dat was best veel werk. :))
Vooral omdat er bij mij eerder op het MBO geen aandacht aan werd besteed.

Waar ik mezelf goed aan kan irriteren is ME paard en ME schatje. Waar dat dan vandaan komt.. Het zijn zelfs volwassenen van 30 die dat doen..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:16

IsaCalixa schreef:
Leuk topic dit. Ik ga even meelezen :D

Ik merk bij mijzelf dat ik ook wat minder op spelling etc ben gaan letten sinds dat ik geen Nederlands les meer krijg, en meer tijd besteed op social media. Dan ga je toch uit gemak sneller van die stomme fouten maken, welke je zelf nog wel had kunnen voorkomen. Ik heb vooral nog vaak fouten wbt ''d'' of ''dt''. En probeer er wel echt op te letten dat ik de woorden ''dan'' en ''als'' juist gebruik. Dat gaat ook nog wel eens mis :+

Tip:
Dan is vaak bij een vergelijking en als bij iets wat gelijkwaardig is. Er zullen vast wel weer wat uitzonderingen voor zijn maar die basis heb ik mezelf geleerd om mijn toets te halen haha ;)

Fearn

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:21

Is het niet juist andersom?

Dat je bij een vergroting/verkleining etc, ''Dan'' gebruikt, en bij een vergelijking ''Als''? Of heb ik het nu al mijn hele leven fout :')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:28

IsaCalixa schreef:
Is het niet juist andersom?

Dat je bij een vergroting/verkleining etc, ''Dan'' gebruikt, en bij een vergelijking ''Als''? Of heb ik het nu al mijn hele leven fout :')

Ja zo bedoelde ik het ook haha. Iets met op telefoon zitten en kromme uitleg van mij :+

Maar die vergelijking moet wel gelijkwaardig zijn; net zo groot als
En anders is het pietje is groter dan jantje

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:55

Tipje daarvoor. als is een gelijkmatig woord -lage lettere, hoge lettere, lage letter- dus hoort bij een vergelijking waarbij het resultaat gelijkwaardig is, dan is ongelijkmatig - hoge letter, lage letter, lage letter - dus is de vergelijking niet gelijkwaardig.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:01

dejavu schreef:
Aranel schreef:
Dejavu: ook de onverschillige Vlaamse pubers van tegenwoordig?

Ja, die tendens is er nog wel, wellicht minder dan voorheen. De pubers van nu krijgen wel weer les van die gewetensvolle spellers en dat effect is er nog wel.

Ik dacht zelf altijd dat het wellicht kon komen doordat er een groter verschil is tussen de schrijf en spreek wijze en dat ze daarom bewuster leren schrijven zeg maar.. beetje lastig uit te leggen wat ik bedoel.. maar ik bedoel net als dat het ook kan zijn dat een nederlander beter engels schrijft dan een Engelse omdat hij de taal echt heeft moeten leren omdat het niet de moedertaal is..
Weet niet of dat ook voor vlaams/nederlands geldt.. maar dat is altijd de verklaring die ik voor mezelf bedacht heb :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:23

Queelens schreef:

Maar volgens een leraar van mij is t momenteel best wel een groot probleem op HBO scholen omdat er eerder nooit voldoende aandacht aan is besteed.
Kwestie van slechte scholing maar zeker ook laksigheid en digitalisering (denk ik dan).

Zelf was/ben ik er ook barslecht in. Gelukkig heb ik het afgelopen schooljaar een spellingstoets met 90% moeten halen waardoor ik er het afgelopen jaar hard aan heb gewerkt en dat was best veel werk. :))

MBO?HBO? Dit is toch gewoon Basisschool stof?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:42

Ik denk dat Vlamingen beter zijn met de Nederlandse taal dan nederlanders, omdat ze tweetalig zijn - dat scheelt.

Instinkertje van de lagere schoolbank:
"Gisteren begonnen de klokken opeens te ..... ( zet hier de correcte vervoeging van het werkwoord 'luiden').

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:47

Veel mensen denken dat ze allltijd woorden moeten verlengen...Dus wandelde....nou dan is dus wandeld met een -d!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:48

Klopt, als is gelijkwaardig, dan is 'anders'. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:50

"Gisteren begonnen de klokken opeens te luiden."

Dit is m toch? :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:54

horsies5 schreef:
"Gisteren begonnen de klokken opeens te luiden."

Dit is m toch? :D

...maar het gebeurde gisteren ;) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:58

Dus dan is het luidden? Of zeg ik nu iets heel doms. :+

Edit; ik zeg iets heel doms... dat is alleen als het;"Hij luidde de klokken gisteren" is.

Ik snap het instinkertje niet. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:01

Nope, bijvoegelijk gebruikt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:02

Ooh, het woordje opeens? Daar twijfelde ik over.
Hm... is opeens persé tegenwoordige tijd?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:03

Kinke schreef:
Queelens schreef:

MBO?HBO? Dit is toch gewoon Basisschool stof?

klopt maar ergens op de middelbare gaat het mis.
Taal is iets wat je moet onderhouden denk ik. als dat niet gebeurd ben ik in ieder geval na 8 jaar de regeltjes kwijt.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:10

Janneke2 schreef:
Ik denk dat Vlamingen beter zijn met de Nederlandse taal dan nederlanders, omdat ze tweetalig zijn - dat scheelt.

Ook dat is (deels) waar. Ze hebben hierdoor een beter ontwikkeld metalinguistisch vermogen. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:13

Janneke2 schreef:

"Gisteren begonnen de klokken opeens te ..... ( zet hier de correcte vervoeging van het werkwoord 'luiden').

Tweetaligheid helpt.
Ik zeg hetzelfde in het (steenkolen)engels:
Yesterday, suddenly the bells started to ring.

In grammaticaal jargon:" luiden" is de infinitief. Omdat het gisteren gebeurde schrijf je 'begonnen / started' - maar wat ze deden, dat vervoeg je niet.
De correcte schrijfwijze is dus luiden met één d - maar ik vloog er in toen ik 10 was.....

(Valt grammaticaal inzicht ook onder metalinguistisch vermogen? )

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:21

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:

Tweetaligheid helpt.

In grammaticaal jargon:" luiden" is de infinitief. Omdat het gisteren gebeurde schrijf je 'begonnen / started' - maar wat ze deden, dat vervoeg je niet.
De correcte schrijfwijze is dus luiden met één d - maar ik vloog er in toen ik 10 was.....

Ik heb het simpel opgelost door spelen of roepen in te vullen op de plek van luiden ;)

Ik was nu alleen hard aan t nadenken waarom t zo was en dat kon ik niet meer bedenken.. en bij mn zoektocht op internet las ik ook weer veel dingen over koppelwerkwoorden enz.. toen dacht ik owja die bestaan ook nog haha
Ik weet de regels die erbij horen allemaal niet meer maar heb t me blijkbaar eigen genoeg gemaakt destijds dat ik nu toch gewoon goed kan vervoegen en spellen :+

In havo 5 kregen wij een toets werkwoorden spellen en iedereen die minder dat 2 fouten had hoefde niet naar de lessen werkwoordspelling te komen.. ik geloof dat er maar 2 waren die dat gelukt was, 1 daarvan was ik.. vond het toen al opmerkelijk dat het blijkbaar toch voor velen erg moeilijk bleek te zijn

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:24

Ik sta er soms ook van te kijken hoe slecht (om het maar even zo te noemen) het Nederlands van sommigen is.
Ik zit nu in 3 VWO en er wordt heel veel aandacht besteed aan spelling en grammatica.
Waar 'hij leerd' vandaan komt en 'me ...' vraag ik me ook af.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:49

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:

Tweetaligheid helpt.

Ja, en dat bouw je ook op met de jaren. Er komen immers steeds meer woorden in jouw mentale lexicon, waardoor er steeds meer verbindingen mogelijk zijn. Je wordt taalrijker, je ziet meer. :)
Het is dus ook logisch dat je het als kind niet meteen ziet (luiden/luidden). Die syntactische, snelle analyse die je moet maken, was te lastig. Nu doe je dat feilloos goed, ook bij de immer veranderende zinscontexten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:52

...eh, ik denk dat het niets te maken heeft met veel woorden kennen, maar met het vermogen om complexe structuren te doorzien.
(Heel veel woorden zonder confrontatie met de grammaticale structuur doet nasr ik vermoed niet veel. )
Na het leren van mijn zevende taal waren de meeste grammaticale zaken een somehow verankerde gewoonte.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:08

Ik erger me als juf ook kapot aan slecht taalgebruik. Waar ik helemaal jeuk van krijg zijn zinnen als: hij zecht dat...of...hij licht op de grond.. aaarrgghhh
Gisteren zag ik dat iemand een machtegaal adviseerde in een topic :'). Over klok en klepel gesproken.