Medicijnen testen voor geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:16

Klopt, maar wat mij niet bevalt is dat er geld wordt betaald voor deze dienst.
Makkelijk geld......voor als je het hard nodig hebt, makkelijk geld dat mensen blind maakt, en vaak nét die groep die het zo hard nodig heeft.
Bovendien moet je altijd tekenen dat je je bewust bent van het risico.....hoe gering dan ook.
Voor mijn gevoel is het gewoon een beetje misbruik van iemands positie maken.
Als je je écht wilt inzetten voor dit soort medische onderzoeken doe het dan op vrijwillige basis of trakteer de mensen op een midweek vakantie of een verwen-weekend.
Alles, behálve met klinkende euro's.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:21

maava schreef:
Interesant om twee kanten te horen. Snap dat zomaar dingen op je lichaam testen is inderdaad niet slim, maar dingen die nu als 'veilig' zijn worden ook nog wel ineens als 'onveilig' bestempeld. Dus dan maar niks meer gebruiken?

Ook dat is waar, maar dat zijn dingen die je zélf moet afwegen.
Slik ik iets voor mijn pijntjes en kwaaltjes of bikkel ik even door als dat gaat.
En soms heb je nu eenmaal geen keuze in het wel of niet nemen van medicatie....dan moet je wel.
Maar ook dán wordt je niet lekker gemaakt met geld.
Dan kies je voor je gezondheid........( ook al kan je daar inderdaad wel eens bedrogen in uitkomen )
Het is ook niet voor niks dat er nog steeds mensen meer geloof hebben in natuurlijke producten, dan in de medische wetenschap?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:23

Ik denk dat dat reuze meevalt. Je mag niet 'zomaar' meedoen, er zitten uitgebreide medische testen aan vast en als jij in een gevoelige groep zit die bv veel drugs gebruikt mag je niet meedoen. Ook mag je bij de meeste onderzoeken een tijd niet roken etc.

En ik denk dat dat niet loont. Niemand gaat op vrijwillige basis twee weken in een onderzoekscentrum overnachten, meerdere malen per dag bloed laten prikken en eventuele andere behandelingen laten doen. Er moet wel een vergoeding aan vast zitten, anders komt er gewoonweg niemand op af waardoor die medicatie ook weer niet op de markt kan komen.. Terwijl het in de meeste gevallen juist zo veel mensen helpt.

7ofhearts

Re: Medicijnen testen voor geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:46

Als je het wel overwogen doet is er ook niks mis mee.
Zolang je je er maar van bewust bent dat er altijd een risico is dat..... én zolang je het niet om de verkeerde reden doet.
Puur om het geld.
Het lijkt MIJ in ieder geval vreselijk om me bij wijze van spreken één maand rijk te voelen zodat ik ál dat extra's kan doen........en over 10 jaar er achter te komen dat ik door die actie van toen iets onder de leden heb.
Hoe krap ik dus ook bij kast zit.......ik zou dít nooit doen!!

Ik herinnerde me ook opeens weer een passage uit het boek van Christiane F waar destijds een bevriende junk bloed gaf in het ziekenhuis voor een paar banketstaaf marken, die hij dan weer om kon zetten in een shot......
Tegenwoordig krijg je daar dan ook geen geld meer voor. ( al zal dat los staan van het boek ;-) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:51

Doordat ik een opleiding volg apotheekassistente, zou ik het wel aandurven als ik voldoende info heb over het geneesmiddel.

Ik vind het echter een gevaarlijke zaak als ze veel proefpersonen hebben: dan kunnen ze er de sterkste en gezondste mensen uitkiezen, "bewijzen" dat hun medicijn onschadelijk is, terwijl mensen met een zwakkere gezondheid of bepaalde aandoeningen onverwacht kunnen reageren op de medicatie, terwijl die soms ook die medicatie nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:52

Ik snap je punt hoor, het is namelijk voor mij ook een van de redenen waarom ik het niet zo snel zou doen. Maar mensen die bereid zijn om dit te doen en krap bij kas zitten (ik ken vooral veel studenten die meedoen aan dit soort onderzoeken) vind ik ook helemaal niks mis mee, prima als je op die manier je geld wilt verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:53

hwn schreef:
Doordat ik een opleiding volg apotheekassistente, zou ik het wel aandurven als ik voldoende info heb over het geneesmiddel.

Ik vind het echter een gevaarlijke zaak als ze veel proefpersonen hebben: dan kunnen ze er de sterkste en gezondste mensen uitkiezen, "bewijzen" dat hun medicijn onschadelijk is, terwijl mensen met een zwakkere gezondheid of bepaalde aandoeningen onverwacht kunnen reageren op de medicatie, terwijl die soms ook die medicatie nodig hebben.

Ze testen het in dit geval altijd op de sterkste en gezondste mensen, er zit een klinische keuring aan vast geplakt. Je mag niet meedoen als je rookt (bij de meeste onderzoeken) en ook door dingen als astma of bepaalde allergieën wordt je meestal uitgesloten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:54

Risicoloos is het niet, tijd geleden toch meerdere mensen overleden na toediening van één of ander medicijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:00

mysa schreef:
Risicoloos is het niet, tijd geleden toch meerdere mensen overleden na toediening van één of ander medicijn?

Dat ging volgens mij om een andere testfase, maar het zou heel goed kunnen hoor. Een deel van het geld dat je ervoor krijgt is immers geld voor het risico dat je neemt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:14

M.a.w. Gezond mens, brief ondertekend dat je bij je volle verstand bent en je bewust bent van het risico, hoe klein ook......en dat je geld ontvangen hebt voor deze dienst.

Mocht je dus bij die kleine groep behoren waar het onverhoeds toch mis mee gaat zodat er blijvende schade is, dan heb je geen poot om op te staan.
Denk dat dat wel iets is wat ieder moet laten meespelen bij deze beslissing.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:16

Ik heb zelf overwogen om mee te doen aan zulke testen, maar ze waren allemaal zo ver weg. Het lijkt me relatief veilig, en het is makkelijk geld verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:21

Groot bijkomend voordeel is dat je reiskostenvergoeding krijgt en als je studentenov hebt dan is dat dus eigenlijk gewoon gratis geld.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:34

Oeh het wakkert nu lekker aan hier.
Snap inderdaad dat het ook verkeerd uit kan lopen omdat het zo goed verdient, maar gelukkig is het wel dat het echt grote geld ook in gevaarlijkere onderzoeken zit. Wat helaas ook verkeerd kan uitvallen.
Denk wel dat dit heel goed is voor als je al een tijdaanmoddert met een probleem en de artsen niet meer weten wat ze willen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:06

Iedereen moet goed begrijpen dat de vergoeding die je krijgt niet risico gebonden is. Je krijgt een vergoeding die gebaseerd is op het aantal handeling wat gaat gebeuren tijdens het onderzoek en de duur van je verblijf. Lees je alsjeblieft goed in voordat je hier dingen zegt die niet waar zijn.

Het risico aan deelname aan een geneesmiddelen onderzoek mag niet groter zijn dan het risico dat je loopt in het dagelijks leven. Dit is de richtlijn die word aangehouden door de METC. Voordat een onderzoek mag plaats vinde zal de METC goedkeuring moeten geven.

En mochten mensen last krijgen van bijwerkingen dan zijn de bedrijven verzekerd die het onderzoek uitvoeren. Je wordt dan echt niet in het diepe gegooid, RaafSmits. Je verkondigdt hier dingen die niet waar zijn.

Ik denk dat de meeste vrijwilligers bij medicijn onderzoeken beter weten wat ze binnen krijgen dan de mensen die van de huisarts medicatie voor geschreven krijgen. Lees je goed in voordat je mee gaat doen. Vraag alle informatie op bij het onderzoekcentrum en als je vragen hebt of twijfels bel de onderzoekend arts.
Met de medicijn onderzoeken helpen we gewoon veel mensen die met deze nieuwe medicatie in de toekomst echt geholpen zijn.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:47

Na even zoeken dit topic tegen gekomen, maar t is al wat ouder.
Zijn er gier nog mensen te vinden die aan geneesmiddel onderzoeken hebben meegedaan?
Hoe recent was dit? Voor wat voor middel?
Hoe lang moest je blijven of hoe vaak moest je terugkomen?

T speelt af en toe in mn hoofd, ik zit niet krap bij kas maar t lijkt me een mooie manier om een steentje bij de dragen aan onderzoeken, zeker in deze tijden van steeds meer desinformatie

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:33

Ik zou nooit maar dan ook nooit meedoen. Ik snap dat het verleidelijk is voor mensen die (dringend) geld nodig hebben. En dat vindt ik ook het onethische aspect ervan. Ik woonde in London tijdens het Northwick Park drug trial disaster in 2006. Het was dagelijks nieuws.