Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:36

lieveli schreef:
Nou het lijkt me heel logisch dat als jij een rotmoment hebt je niet die medicatie krijgt bij een pakje kauwgom. Je zult daar gegronde redenen voor moeten hebben.

Ja, en in een zware depressie zitten is vaak geen goed genoeg argument (om maar een voorbeeld te noemen). Terminale kanker hebben, vaak weer wel. Misschien heb je wel aanleg om depressief te worden, maar dat is geen genoeg argument.

Een psychische reden hebben voor euthanasie tegenover een lichamelijke reden hebben zijn vaak niet 1 op 1 gelijk. Of dat goed of slecht is, daar waag ik me niet aan in dit topic. Wel is het iets om overna te denken als je de levenseinde kliniek als argument noemt voor mensen die zelfmoord willen plegen vanwege psychisch lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:37

Mensen die het egoïstisch vinden dat iemand zelfmoord pleegt, zijn zelf egoïstisch om iemand in leven te willen laten die ondragelijk lijdt.

Ik vind mensen die zelfmoord (willen) plegen ontzettend sterk!
Je hebt ontzettend veel moed nodig en kracht nodig om tot zo'n beslissing te komen.
En natúúrlijk zou in een ideale wereld iedereen het leven leuk vinden, natuurlijk zou je iedereen een fijn leven gunnen, maar dat heb je nou eenmaal niet in je macht.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:38

lieveli schreef:
Ik denk dat de makkelijke methodes overal het algemeen gebruikt worden door impulsieve zelfmoordenaars.

En ophangen kan heel makkelijk gaan mits je het zo doet dat je nek meteen breekt.

Hmm, de poging kan impuls zijn, maar de suïcidale gedachtes hoeven daarbij niet impulsief te zijn. Ik denk zeker wel dat het een makkelijke methode is, je weet in ieder geval dat het slaagt en je geen zorgen hoeft te maken dat je gered wordt of het overleeft.
En je moet net maar weten hoe lang je touw moet zijn, hoe groot de afstand tot de grond of de hoogte waarvan je afstapt. Ophangen is niet voor niets 'afschaft' als executie, het ging te vaak mis (soms tot onthoofding toe, soms moest de persoon minuten lijden totdat ie stikte).

Urbiezira

Zoe_97 schreef:
Urbiezira schreef:

Ik denk dat ik maar voor de agree to disagree ga. Een mens is veerkrachtig, en als je niet al systematisch ergens mee zit spring je niet zomaar voor de trein. Je hebt niet voor niets een lage grens, die komt ergens vandaan. Je wordt niet geboren met een lage grens, er gaan dingen mis waardoor je die lage grens krijgt.

een groot deel van je draagkracht is wel erfelijk en ook een groot deel door opvoeding. Dat nemen bijna alle psychologische verklarings theorieën aan hoor.

Al is het genetisch, dan geloof ik niet dat je door een slechte dag denkt "laat maar zitten, ik ga voor de trein". Je zegt zelf dat het een groot deel opvoeding is, en dan neem ik aan slechte opvoeding, zou je dan niet juist medelijden moeten hebben met de mensen die die lage grens hebben? Het is voor niemand leuk, zelfdoding, echt voor niemand, en niemand doet het voor de lol. Dat geloof ik echt niet.

Misschien snap ik het verkeerd hoor, maar vind jij dat er geen enkel excuus is voor zelfdoding? Dat vraag ik mij namelijk oprecht af.

uggy

Urbiezira schreef:
Ik moet toch even invallen hoor, maar ik neem aan dat je niet voor de trein springt als je emotioneel en mentaal helemaal op en top bent. Depressie is een ziekte, een psychische ziekte, niet iets wat over is als je een nachtje goed slaapt of een keertje extra gaat sporten.

In deze alinea reageer ik hier even op hoor, ik ben namelijk zeker van mening dat dit klopt. Maar er zijn ook kinderen die voor de trein springen omdat ze zo gepest zijn en/of worden.
Die kinderen zijn misschien niet gelijk depressief, maar zien het in ieder geval niet meer zitten.
Ik vind het best heel erg als kinderen er een eind aan maken, vooral omdat ze nog een heel leven voor zich hadden (Dit houd niet in dat ik bij volwassen iemand het minder erg vind hoor).

Ik snap best dat je vind dat het geen oplossing is. Maar om het egoïstisch te noemen vind ik gewoon zo lélijk gezegt. Niet alleen voor iedereen die het niet van mening is, maar ook voor de mensen die hier mee te maken hebben of gehad hebben. Je weet niet hoeveel bokkers er zijn die het misschien ook niet echt meer zien zitten.. Voor hun is het zoooo fijn om egoïstisch genoemd te worden.
Respectloos is het woord. Verder niks persoonlijks O:)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:39

KoudbloedKim schreef:
Mensen die het egoïstisch vinden dat iemand zelfmoord pleegt, zijn zelf egoïstisch om iemand in leven te willen laten die ondragelijk lijdt.

Je hebt ontzettend veel moed nodig en kracht nodig om tot zo'n beslissing te komen.
En natúúrlijk zou in een ideale wereld iedereen het leven leuk vinden, natuurlijk zou je iedereen een fijn leven gunnen, maar dat heb je nou eenmaal niet in je macht.

dus jij vind andreas lubitz een enorm sterk persoon, komop nou --'
en je eerste zin is jou mening, geen feit, dus zo moet je dat niet verkondigen ;)

UhNee

Zoe_97 schreef:
UhNee schreef:

Dat weet jij niet. Jij weet iemands voorgeschiedenis en ervaringen niet.

Klopt, maar degenen die zeggen dat ze het egoïstisch vinden want 'papierwerk, vertraging van de trein' oid hebben duidelijk nooit zo diep gezeten.

dat weet jij niet... wat een domme kortzichtige reactie is dat ![/quote]

Een domme kortzichtige reactie??? IK vind de opmerking zelfmoord is 'egoïstisch' onzettend kortzichtig en zelfs dom! Zo'n hard klotewoord gebruiken voor iets dat ZO diep gaat vind ik verschrikkelijk triest!!! Het is niet zo zwart wit!!! Iemand met zelfmoordgedachten zal NOOIT zeggen dat zelfmoord egoïstisch is! Dit is zo'n ontzettend gevoelig, moeilijk onderwerp waarover je imo pas over mee kan praten als je het van dichtbij hebt meegemaakt.... Doet me echt pijn om te lezen dat mensen het egoïstisch vinden, echt.

veerle92

Wauw, er steekt er een echt met kop en schouders uit qua respect! Schaam je!

Ik vind zelfdoding totaal niet egoïstisch!vind hetjuist egoïstisch om de persoon die zo moeilijk zit in leven te laten houden!

Mensen die zeggen dat het egoïstisch is hebben blijkbaar zelf nooit zoooooo diep gezeten om zich enigszins in te leven in de persoon!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:41

Dames (en heren?). Kunnen we voorkomen dat wel elkaar in de haren vliegen door de termen dom te gebruiken. Probeer het a.u.b. inhoudelijk te houden met respect naar andere bokkers. Zelfs als een reactie op jou bericht dat niet bevat.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 13-05-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:41

Dribbel schreef:
lieveli schreef:
Nou het lijkt me heel logisch dat als jij een rotmoment hebt je niet die medicatie krijgt bij een pakje kauwgom. Je zult daar gegronde redenen voor moeten hebben.

Ja, en in een zware depressie zitten is vaak geen goed genoeg argument (om maar een voorbeeld te noemen). Terminale kanker hebben, vaak weer wel. Misschien heb je wel aanleg om depressief te worden, maar dat is geen genoeg argument.

Een psychische reden hebben voor euthanasie tegenover een lichamelijke reden hebben zijn vaak niet 1 op 1 gelijk. Of dat goed of slecht is, daar waag ik me niet aan in dit topic. Wel is het iets om overna te denken als je de levenseinde kliniek als argument noemt voor mensen die zelfmoord willen plegen vanwege psychisch lijden.

Ik weet niet of dat argument valide genoeg is. En wat ik al eerder aanhaalde, psychiatrie is geen exacte wetenschap en dat daar grove fouten gemaakt worden zoals Shadow aanhaalde, neem ik aan voor waar.

Maar die kliniek is slechts 1 hit van de velen als je op google zoekt. Ik heb er geen ervaring mee behalve dan een documentaire over een meisje dat zich met behulp van één van die instanties het leven ontneemt. In overleg met intimi, na afscheid te hebben genomen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:42

Urbiezira schreef:
Zoe_97 schreef:

een groot deel van je draagkracht is wel erfelijk en ook een groot deel door opvoeding. Dat nemen bijna alle psychologische verklarings theorieën aan hoor.

Al is het genetisch, dan geloof ik niet dat je door een slechte dag denkt "laat maar zitten, ik ga voor de trein". Je zegt zelf dat het een groot deel opvoeding is, en dan neem ik aan slechte opvoeding, zou je dan niet juist medelijden moeten hebben met de mensen die die lage grens hebben? Het is voor niemand leuk, zelfdoding, echt voor niemand, en niemand doet het voor de lol. Dat geloof ik echt niet.

Misschien snap ik het verkeerd hoor, maar vind jij dat er geen enkel excuus is voor zelfdoding? Dat vraag ik mij namelijk oprecht af.

er zijn zeker wel gevallen die ik kan begrijpen, maar die keur ik nogsteeds niet goed meestal. Het is natuurlijk helemaal anders als die persoon wel hulp accepteerde en er na het hele traject blijkt dat er geen hulp kan baten. Dat kan ik begrijpen mits ze er geen/zo min mogelijk mensen bij betrekken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:43

uggy schreef:
Urbiezira schreef:
Ik moet toch even invallen hoor, maar ik neem aan dat je niet voor de trein springt als je emotioneel en mentaal helemaal op en top bent. Depressie is een ziekte, een psychische ziekte, niet iets wat over is als je een nachtje goed slaapt of een keertje extra gaat sporten.

In deze alinea reageer ik hier even op hoor, ik ben namelijk zeker van mening dat dit klopt. Maar er zijn ook kinderen die voor de trein springen omdat ze zo gepest zijn en/of worden.
Die kinderen zijn misschien niet gelijk depressief, maar zien het in ieder geval niet meer zitten.
Ik vind het best heel erg als kinderen er een eind aan maken, vooral omdat ze nog een heel leven voor zich hadden (Dit houd niet in dat ik bij volwassen iemand het minder erg vind hoor).

Ik snap best dat je vind dat het geen oplossing is. Maar om het egoïstisch te noemen vind ik gewoon zo lélijk gezegt. Niet alleen voor iedereen die het niet van mening is, maar ook voor de mensen die hier mee te maken hebben of gehad hebben. Je weet niet hoeveel bokkers er zijn die het misschien ook niet echt meer zien zitten.. Voor hun is het zoooo fijn om egoïstisch genoemd te worden.
Respectloos is het woord. Verder niks persoonlijks O:)

Ik snap even niet of het tweede gedeelte van je reactie op mij slaat of niet, ik noem ze namelijk juist niet egoïstisch. :)

Over die kinderen...er is niet zo heel lang geleden onderzoek gedaan naar depressie bij jonge kinderen, en het resultaat daarvan is dat het helaas alarmerend vaak wel voorkomt dat het kind depressief is. Het is niet iets leeftijdsgebonden, het is iets hormonaals, naar mijn weten. En inderdaad, of een kind nou depressief is of niet, het zag geen uitweg. Dat is echt iets heel ernstigs en om dat nou egoïstisch te noemen...dat vind ik best wel heftig.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:43

Ik weet niet of mensen wel eens het programma beschadigd hebben gekeken? Dit gaat dan wel meer over automutilatie, maar komen ook stukken over zelfmoord in voor. En hoe en wat voor hulp ze (niet) krijgen, hoe er word omgegaan met hun problemen en hoe vreselijk ze behandeld worden in het ziekenhuis '' oh die wonden heb je zelf gemaakt, dan hechten we u wel zonder verdoving'' vind je het gek dat niemand meer iets durft te zeggen.. Tegenwoordig wat je zo raar aangekeken als je zegt dat je naar de psycholoog moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:44

Zoe_97 schreef:
[naam] schreef:

en je eerste zin is jou mening, geen feit, dus zo moet je dat niet verkondigen ;)
Edit; ik heb geen zin in een ban vanwege jou.
Met iemand die op die manier mijn woorden verdraait, ga ik niet eens in discussie.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:46

UhNee schreef:
Zoe_97 schreef:

Klopt, maar degenen die zeggen dat ze het egoïstisch vinden want 'papierwerk, vertraging van de trein' oid hebben duidelijk nooit zo diep gezeten.

dat weet jij niet... wat een domme kortzichtige reactie is dat !

Een domme kortzichtige reactie??? IK vind de opmerking zelfmoord is 'egoïstisch' onzettend kortzichtig en zelfs dom! Zo'n hard klotewoord gebruiken voor iets dat ZO diep gaat vind ik verschrikkelijk triest!!! Het is niet zo zwart wit!!! Iemand met zelfmoordgedachten zal NOOIT zeggen dat zelfmoord egoïstisch is! Dit is zo'n ontzettend gevoelig, moeilijk onderwerp waarover je imo pas over mee kan praten als je het van dichtbij hebt meegemaakt.... Doet me echt pijn om te lezen dat mensen het egoïstisch vinden, echt.[/quote]
Maar jij weet toch niet waarom die mensen die woorden kiezen. Ik heb ook enorm diep gezeten na enkele gebeurtenissen. Ik heb met die gedachten gezeten, en ja ik vind dat egoïschtisch. Dus om zomaar te zeggen dat mensen daar geen ervaring etc mee hebben kan niet...

kevertje04

Dat heb ik idd weleens gezien, lovem_mandy. Mijn ervaring is dat als je mensen vertelt over je depressie je al gauw als gek, gestoord en ziek wordt verklaard. Er is weinig begrip voor in de maatschappij, en dat komt in dit topic zo te zien ook goed naar boven.

Urbiezira

Zoe_97 schreef:
Urbiezira schreef:

er zijn zeker wel gevallen die ik kan begrijpen, maar die keur ik nogsteeds niet goed meestal. Het is natuurlijk helemaal anders als die persoon wel hulp accepteerde en er na het hele traject blijkt dat er geen hulp kan baten. Dat kan ik begrijpen mits ze er geen/zo min mogelijk mensen bij betrekken.

Als ik dan nog een persoonlijke vraag mag stellen, en je bent absoluut niet verplicht te reageren, heb je zelf ooit in deze situatie gestaan?

Ik persoonlijk wel, en heb het (te vaak) van dichtbij gezien. Ik was de eerste die zei "Ik heb hulp nodig" en ik kreeg hulp, direct, maar dat nam niet weg dat ik niet zag hoe ik verder moest. Ik ken meerdere mensen die hulp hadden en waarbij er nog steeds iemand continu aanwezig moest zijn om te zorgen dat er niks gebeurde. Dat had niet te maken met wat ze wel of niet wilden, want ze (en ik) wilden allemaal beter worden. Dit had te maken met een chemische onbalans in de hersenen. Dat is niet iets waar je wat over te zeggen hebt.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:47

@Urbiezira
Ik heb het in het 2e gedeelte absoluut niet over jou!
Daarom zette ik er ook neer:'In deze alinea reageer ik hier even op hoor'
Ik vind namelijk dat jij vrij duidelijk bent, en op de hoogte van deze zaken.
(Stiekum leer ik daar van, thanks)

NatasjavE

Zelfmoord is verre van egoïstisch.

Zelfmoord is de meest ernstige uitingsvorm van de ziektes zoals bijvoorbeeld depressie en schizofrenie.

Zelfmoord ten gevolge van een ernstige psychiatrische ziekte egoïstisch noemen is net zoiets als dood gaan aan de gevolgen van een hartaanval egoïstisch vinden.

En ja, deze psychiatrische ziektebeelden zijn gewoon lichamelijke aandoeningen. De werking van de neurotransmitters in je hoofd is uit balans.

Dribbel

lieveli schreef:
Ik weet niet of dat argument valide genoeg is. En wat ik al eerder aanhaalde, psychiatrie is geen exacte wetenschap en dat daar grove fouten gemaakt worden zoals Shadow aanhaalde, neem ik aan voor waar.

Maar die kliniek is slechts 1 hit van de velen als je op google zoekt. Ik heb er geen ervaring mee behalve dan een documentaire over een meisje dat zich met behulp van één van die instanties het leven ontneemt. In overleg met intimi, na afscheid te hebben genomen.

In mijn ogen was het argument niet valide genoeg en ik vraag me af waarom je het gebruikte als je niet weet of het valide genoeg is (maar misschien is dat offtopic). Het is zeker geen exacte wetenschap, waardoor het makkelijker is om foute diagnoses te stellen, maar dat gebeurd ook als het om lichamelijke zorg gaat (in mindere mate misschien). Je moet daarom ook erg voorzichtig zijn met zo'n diagnose en de levenseinde kliniek moet dus zeer streng zijn als het gaat om lijden door psychische aandoeningen. Begrijpelijk, maar daardoor geen sluitend argument.

Het is misschien maar 1 van de hits, maar wel een van de legale. Zodra je iemand namelijk helpt met zelfmoord (en dat is geen legale euthanasie) ben je mede verantwoordelijk en voor de wet illegaal bezig. En als je zelf zelfmoord wil plegen, en als je van de wet geen euthanasie mag plegen, dan kom je aan methodes die minder 'mooi' zijn.

Zoe_97

KoudbloedKim schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="Koudbloe

Edit; ik heb geen zin in een ban vanwege jou.
Met iemand die op die manier mijn woorden verdraait, ga ik niet eens in discussie.

ik verdraai je woorden niet.... je zegt dat je mensen die zelfmoord plegen sterke personen vind, en dat is exact wat hij gedaan heeft...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:48

Shadow0 schreef:
@Summerly, Daar zou ik aan toe willen voegen dat de GGZ en andere zorg soms ook echt niet de juiste hulp biedt. Er zijn enkele situaties bij de IGZ gemeld waar de psychiater van een instelling of crisisdienst de situatie bv totaal verkeerd inschatte (en soms gebeurt dat want fouten maken is menselijk, maar het is ook voorgekomen uit een te lakse houding van de betreffende instelling), en ik ken helaas enkele situaties waarin mensen in accute nood toch zijn afgewezen door bv de huisarts of crisisdienst.

Het is niet altijd zo dat als je maar om hulp vraagt, je ook werkelijk de juiste hulp krijgt... en dat kost soms letterlijk levens. In dat geval is een oordeel dat die persoon de hulp niet wilde accepteren in elk geval niet gepast.
Zeker. :j Op het moment probeer ik mijn DGT-trainster ervan te overtuigen dat de DGT en de nieuwe door haar voorgestelde behandeling niet gaan helpen, maar zolang zij haar eigen mening door blijft drammen en totaal niet luistert naar wat ik nou eigenlijk zeg, kan ik lang wachten op de juiste behandeling. Ik snap best dat dit sommigen dusdanig veel energie kost en dusdanig veel frustraties oplevert dat ze op den duur behandeling staken en weigeren opnieuw in behandeling te gaan - overleven kost immers al genoeg energie en mensen willen ook door met hun leven zonder continu onzekerheden omtrent behandelingen te moeten incalculeren. Om inderdaad nog maar te zwijgen over de verkeerde inschattingen die worden gemaakt.

Urbiezira schreef:
Ik denk dat ik maar voor de agree to disagree ga. Een mens is veerkrachtig, en als je niet al systematisch ergens mee zit spring je niet zomaar voor de trein. Je hebt niet voor niets een lage grens, die komt ergens vandaan. Je wordt niet geboren met een lage grens, er gaan dingen mis waardoor je die lage grens krijgt.
Dat laatste geloof ik niet. Sommige mensen zijn nou eenmaal stabieler dan anderen, ongeacht hun levensomstandigheden of levensloop. Nature versus nurture vraagstuk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:48

NatasjavE schreef:
Zelfmoord is verre van egoïstisch.

Zelfmoord is de meest ernstige uitingsvorm van de ziektes zoals bijvoorbeeld depressie en schizofrenie.

Zelfmoord ten gevolge van een ernstige psychiatrische ziekte egoïstisch noemen is net zoiets als dood gaan aan de gevolgen van een hartaanval egoïstisch vinden.

En ja, deze psychiatrische ziektebeelden zijn gewoon lichamelijke aandoeningen. De werking van de neurotransmitters in je hoofd is uit balans.
_/-\o_

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:49

Jeetje Zoe_97 eerst ga je mij woorden in de mond leggen en nu KoudBloedKim!? Ik lees nergens dat KBK die betreffende persoon een sterk persoon vindt. Wat kun jij woorden goed verdraaien zeg. Op die manier kun je aan alle uitspraken wel een volledig andere draai geven.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 13-05-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:49

kevertje04 schreef:
Dat heb ik idd weleens gezien, lovem_mandy. Mijn ervaring is dat als je mensen vertelt over je depressie je al gauw als gek, gestoord en ziek wordt verklaard. Er is weinig begrip voor in de maatschappij, en dat komt in dit topic zo te zien ook goed naar boven.

Precies op dit soort dingen rust helaas altijd nog een taboe. Vertel iemand dat je depressief bent en je word aangekeken of je van mars komt. Ik snap wel dat niemand het kan begrijpen als je het zelf niet heb meegemaakt, maar af en toe een beetje inlevingsvermogen is wel op zijn plaats.