Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:33

Tegen wie zit je nu te preken hc? Waar zou siesjuh niet durven te leven.

Bovendien is het onderwerp of het erfelijk/genetisch is bepaald, niet of je in een keurslijf moet lopen. Open daar dan een ander topic voor als je het daar over wil hebben.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:44

Huertecilla schreef:
Siesjuh schreef:
In diezelfde les werd trouwens verteld dat bij veel homoseksuele mensen de lengte van de wijs- en ringvinger gelijk zijn. Dit zou in dezelfde tijd vastgelegd worden.

Alle koeien hebben vier poten. Niet alle dieren met vier poten zijn koeien.

In dit geval hebben niet eens alle koeien vier poten...

Verder maakt het onder de streep allemaal tóch niets uit.
Lééf, durft te leven en laat leven.

Huh? Ik volg je even niet...

Edit: Het ging mij erom dat het interessant was als dit echt zou kloppen en dus samenhing met het wel of niet homoseksueel zijn.
Mij maakt het geen donder uit wie homo, hetro, bi, blond, bruin, donker, licht of whatever is. Zolang iedereen elkaar in zijn waarde laat en elkaar niks opdringt (en dat bedoel ik 2 kanten op), moet iedereen leven zoals hij wil/kan. Ik ben hetro, maar ken genoeg homoseksuele mensen en die zijn stuk voor stuk ontzettend tof. Dus ik snap eerlijk gezegd niet zo waar je reactie vandaan komt...

Anoniem

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:14

HC praat wel vaker filosofisch tegen zichzelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:03

Sammie schreef:
Tegen wie zit je nu te preken hc? Waar zou siesjuh niet durven te leven.

Bovendien is het onderwerp of het erfelijk/genetisch is bepaald, niet of je in een keurslijf moet lopen. Open daar dan een ander topic voor als je het daar over wil hebben.

Het wel/niet genetisch bepaald is een listig punt op een hellend vlak.

Het punt van vinger ratio is idem. Niet eens een bruikbare vuistregel. Kán maar hoeft niet dus beter weg ermee.

Onder de streep is het alleen maar schadelijk dergelijke aspecten van mens zijn in te kaderen. De uitzonderingen ZIJN de regel.

Míjn punt is dat dit hele onderwerp niet zou moeten zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:06

wordt wetenschap ook maar saai als je niet kan en mag onderzoeken van de mens want er zijn altijd outliers :')

Ik vind het juist interessant hoe genetica werkt, of het nou oogkleur is of seksuele voorkeur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:13

HC, je weet toch wel hoe wetenschap werkt?Naar mijn mening is het hele punt wat jij aan wil snijden hier helemaal niet van toepassing. Volgens mij loopt er ergens op LZP of NM een topic over de identiteit van de mens. Ik denk dat je je daar beter thuis zal voelen wbt deze discussie. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:14

Sammie schreef:
HC, je weet toch wel hoe wetenschap werkt?Naar mijn mening is het hele punt wat jij aan wil snijden hier helemaal niet van toepassing. Volgens mij loopt er ergens op LZP of NM een topic over de identiteit van de mens. Ik denk dat je je daar beter thuis zal voelen wbt deze discussie. :)

Niks mis met het verklaren van waarom, maar het identificeren van bijbehorende uiterlijke eigenschappen is niet altijd veilig zolang de angst/haat/intolerantie nog zo vaak wetten kan maken. De negatieve kanten/mogelijk misbruik van wetenschappelijke ontdekkingen worden wel eens vergeten, kernfusie is daar een bekende van, maar ook in dit geval dus lengte van vingers. Je zal maar in zo'n land wonen, internet komt daar tegenwoordig ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:18

In die landen kan je kop toch al rollen om de een simpele verdenking van overspel bv, dus die hebben geen excuus nodig om mensen om het leven zuur te maken helaas... Ongeacht wat ze wel of niet wetenschappelijk ontdekken en de interpretatie ervan. Ze zetten toch naar hun eigen hand of bedenken het zelf wat. Dat stop je niet door dergelijk wetenschappelijk onderzoek niet te publiceren.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:27

Probleem met vinger ratio is dat het zeer waarschijnlijk een spurieuze relatie is (relatie tussen twee variabelen die eigenlijk wordt veroorzaakt door een achterliggende variabele of per toeval bestaan).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:36

MacavityL schreef:
Probleem met vinger ratio is dat het zeer waarschijnlijk een spurieuze relatie is (relatie tussen twee variabelen die eigenlijk wordt veroorzaakt door een achterliggende variabele of per toeval bestaan).

:j
Net als de kromme vingertop bij syndroom van down.
Dan hoor je wel eens de meest kromme beredeneringen. Bijv: ik heb een kromme vinger en mijn moeder was 42 toen ze mij kreeg dus ik heb echt geluk gehad :')
Dan heb je weinig kaas gegeten van geneticazeg maar rustig :P

Er zijn al diverse gen correlaties gevonden in verband met homosexualiteit, uiteraard is dit geen 1 mono-allel eigenschap zoals vos of schimmel bij paarden, maar waarschijnlijker een multifactoriale eigenschap die een pre-dispositie geeft om homosexueel te worden.
Enkel hoge hormoonspiegels doet namelijk niets als je de receptoren niet hebt. Dus je kunt bijvoorbeeld genetisch gevoeliger zijn voor de hormoonspiegels in de baarmoeder.

Is reuze interessant en zal in de toekomst vast wel een keer duidelijk worden hoe het precies in zijn werk gaat.

Waarom is homofiel eigenlijk een beladen woord volgens sommigen hier? Mis ik iets?
Het woord zegt precies wat het is toch?
Iemand die houdt van hetzelde (geslacht).

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:38

wat is nou precies het verschil tussen erfelijk en genetisch?
Sorry kon geen goed /passend antwoord vinden op het net..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:39

Komt op hetzelfde neer.
Je vererft je genen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-05-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:40

zillionke schreef:

Genen zijn je bouwstenen :) als de bouwstenen worden doorgegeven aan je nageslacht, spreek je over erfelijk.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:41

Sizzle schreef:
Geen.
Je vererft je genen.

je vereft je genen? Kom ik nu zo dom over?
Genetisch is toch gewoon wat in je DNA gebeurt dus als je vader en moeder een kind krijgen dan mengen die 2 DNA soorten als waren met elkaar en dat noemt de mensheid genetisch
en Erfelijk is dus al wat je van je ouders 'krijgt'

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:44

En wat is dan volgens jou het verschil daartussen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:46

Genetisch is doorgaans geen alleenstaand begrip (in de wetenschap). Het geeft doorgaand een toestand weer: genetisch sterk verwant, genetisch recessief overerfbaar etc.
Iets kan genetisch, maar ook epi-genetisch (soort aan uit/ schakelaar van he genen) vererfbaar zijn.
Erfelijk is gewoon een verzamelwoord in de spreektaal van alles wat je van je ouders mee krijgt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-05-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:48

DNA bevat erfelijk materiaal, maar niet al je DNA is overgeërfd.

Maar idd in de spreektaal wordt het vaak aan elkaar gekoppeld; genetische overerving.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:52

Ik vertelde alleen wat ik geleerd had uit een wetenschappelijk boek >;) :n
Ik heb er niet eens aangehangen wat ik er zelf van vind of niet. En dacht dat dit hele topic ging om de discussie over homoseksualiteit. Waarom zit je in dit topic als je het onzin vindt?
Ik vind het overigens wel interessant waar dingen vandaan komen, zonder daar een oordeel aan vast te plakken. Want imo is iedereen gelijk en heeft iedereen recht op zijn leven. Wie ben ik om te bepalen wat goed en fout is? Leven en laten leven is mijn motto.
Maar dan kan het nog steeds interessant zijn waarom de 1 het ene voelt/doet/kiest dan de andere. Ik ben echt oprecht benieuwd naar waarom iemand hetro/homo/bi is en de ander weer iets anders. Is dat een keuze, opvoeding, omgeving, genetisch, etc? Maar ook waarom mensen bepaalde keuzes maken. Waarom kiezen mensen in bepaalde situaties het 1 en anderen het ander en komt de volgende met nog een heel andere oplossing?
Het is toch geweldig dat niemand gelijk is? Iedereen zijn eigen normen en waarden naleeft en we zoveel van elkaar kunnen leren?
En weer terug ontopic :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:53

zillionke schreef:

Meestal bedoeld men met erfelijkheid gewoon of iets vast ligt in je genen en is het dus hetzelfde, maar je kan erfelijkheid ook wel iets breder bekijken en ook andere dingen meenemen zoals omstandigheden in de baarmoeder die bijv ook veel invloed hebben op bepaalde dingen.

Stel bijvoorbeeld dat je een grote merrie met een kleine hengst kruist en andersom, genetisch gezien is de potentie om te groeien dan waarschijnlijk ongeveer hetzelfde toch wordt het jong van de grote merrie waarschijnlijk groter dan die van de kleine merrie (omdat de invloed in de baarmoeder en in het jonge leven waarbij de grote merrie waarschijnlijk meer betere melk geeft etc. heel veel invloed heeft) als je wilt kan ik hier wel een bron van opdiepen. De grote wordt dus wel geërft van de moeder ondanks dat die niet genetisch vast hoeft te liggen.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 05-05-15 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:53

zillionke schreef:

Goede vraag! De meningen kunnen verschillen maar voor mij zit er wel een subtiel verschil in.

Genetisch hoeft niet per se erfelijk te zijn (je hebt ook de novo mutaties, dus nieuwe gen mutaties die je niet van je ouders hebt gekregen) waardoor je een bepaalde ziekte kunt krijgen die nog niet eerder in de familie is voorgekomen (en ook niemand drager van is). Daarentegen zie ik erfelijk in deze context wel als genetisch (je hebt een eigenschap doorgekregen van één of beide ouders).

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:54

maar niet als je DNA is overgeërfd ?? Huh waar komt dan het DNA vandaag wat niet overgeërfd is van je ouders..?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:57

zillionke schreef:
maar niet als je DNA is overgeërfd ?? Huh waar komt dan het DNA vandaag wat niet overgeërfd is van je ouders..?

Toevallige mutaties :) je omgeving heeft ook invloed natuurlijk. Als op dit moment (ben zwanger) ga werken in een gebied met veel straling, kan het het DNA van mijn kind laten muteren. Extreem voorbeeld natuurlijk.

Of simpelweg de DNA strengen maken onderling een net even andere verbinding waardoor mijn kind ontwikkeld zonder duim bv. Dus dat tijdens de celdelingen er net even iets anders gebeurd waardoor er toevallig iets anders ontstaat.

Tijdens de bevruchting geven en man en vrouw hun DNA door; echter heb je daarna de celdeling en dan kan er natuurlijk nog van alles gebeuren waardoor toeval een kans krijgt :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-05-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:57

zillionke schreef:

DNA komt van je ouders maar in het proces van 'samensmelten' treden er allerlei kleine veranderingen (en mogelijk foutjes) op. Zo zijn eeneiige tweelingen nooit helemaal genetisch identiek, al wordt dat vaak wel zo gezien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:01

Je moet genetica ook zien als een groot kansspel; je hebt een pot met 9 blauwe ballen en 1 gele: het is mogelijk dat je geel pakt, ook al is de kans op blauw statistisch gezien groter. Toevalligerwijs pak ik er net die ene gele uit. Maar als ik 50 keer zou graaien, zou ik vooral blauwe ballen pakken. Dus je bent ook overgeleverd aan toeval :) Dat is met genetica niet anders, toeval speelt er ook een rol bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:06