Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:26

NoorW schreef:
"Ik vindt het te lekker" & "Ik kan niet zonder vlees" zijn non-argumenten. Iedereen went sneller dan ie denkt aan

En wat als ik nu niet wíl wennen? Ik vind vlees gewoon erg lekker. En er zijn ook vegetarische gerechten die ik heerlijk vind. Ik eet niet dagelijks vlees omdat sommige van mijn lievelings gerechten geen vlees bevatten.

Ieder moet voor zichzelf besluiten wat je eet. Ik respecteer vegetariërs maar andersom is dat respect vaak ver te zoeken.

Iets wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die hun hond of kat geen vlees voeren omdat ze zelf vegetariër zijn. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:27

Magrathea.
Omdat dode dieren stemmingmakerij is, het heet gewoon vlees.
Natuurlijk komt het door de mens, zonder ons zouden die slachterijen niet bestaan.
Imo maakt het alleen niet waarom je vlees koopt, voor jezelf of voor een huisdier, bij beide kies je er zelf voor om vlees te kopen.. Dan kan de hond het nodig hebben maar je kiest er zelf voor om een hond in huis te nemen, indirect is het vlees dan dus ook een luxe product, zeker met vers omdat je dan echt vlees voert in plaats van die paar procent kadavermeel in de brokken dus je gebruikt dan meer vlees per dag.
Dus ik kan wel vegetarisch worden maar dan nog betaal ik voor zoals jij het noemt de dode dieren, er is dan geen verschil tussen mij en iemand die vlees eet, beide betalen we voor het vlees.

minikatje

Ach, dood gaan ze toch :P

melissapupa

Wij hebben vleesvarkens ik kom regelmatig in de schuur en de beestjes hebben het echt niet slecht, ze hebben speeltjes, om de paar weken worden ze "gesorteerd" zodat zwakkere varkens ook kunnen eten, de leiders van de groep krijgen het meeste eten natuurlijk

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:30

Fiffill schreef:
Magrathea schreef:
Fifill: Daar heb je gelijk in. Echter: als we het dan doen, kunnen we het maar beter zo goed mogelijk doen, denk ik dan. Niet dieren bij de fokker halen maar ergens anders (uit het asiel bij honden en katten bijvoorbeeld): deze dieren zijn er al, en we kunnen dan maar beter als mensen de verantwoordelijkheid nemen en het hen zo goed mogelijk maken.
Toch heb ik het idee dat de kat van mijn ouders het niet zo erg vindt dat hij twee keer per dag een bordje voor zijn neus krijgt met eten en daar niets voor hoeft te doen :=

Natuurlijk probeert iedereen (nouja, velen) het zo goed mogelijk te doen maar is dat niet in feite ook gewoon een vorm van ons geweten sussen? Net zoals vele van de reacties in dit topic.

Dat hangt er vanaf. De oudste kat van mijn ouders is 12 jaar geleden gevonden in Rotterdam Zuid en naar het asiel gegaan, waar wij hem hebben geadopteerd. De jongste heb ik via via gekregen van iemand die huisjes zocht voor de kittens van een zwerfpoes die in het trappenhuis van een flat was bevallen.
Die beestjes hebben er niet om gevraagd om op de wereld te komen, en ze waren welkom bij ons om hun leven in alle luxe te slijten: inclusief zelfgemaakte kussentjes en een tuin om in te zonnebaden. :)

Natuurlijk is het onmogelijk om een leven te leiden dat vrij is van welke schade aan dieren dan ook. Maar iedereen is in de positie om schade aan dieren te minimaliseren. :) Dus dat is wat ik doe.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:33

Ik vind dit wel een interessant topic. ik lees even mee.

ik studeer dier- en veehouderij en ik ben al op verschillende bedrijven geweest. wat ik heb onthouden is dat een boer zei: ik weet zeker dat bijna alle boeren het zo voor de dieren zouden willen doen dat het welzijn optimaal is en de dieren gewoon gelukkig zijn. alleen mensen willen/kunnen er niet voor betalen.
we hadden pas ook een stelling over het wel of niet vlees eten op school. alleen er was niet veel discussie want iedereen at vlees.

ik eet dus wel gewoon vlees. als ik het voor het zeggen had at ik het liefst biologisch.
ik vind gewoon dat het hoort. we zijn zo gebouwd, we hebben bepaalde stoffen nodig. die kun je wel vervangen maar worden niet altijd opgenomen. ik vind wel dat de Nederlander te veel vlees eet. minderen zou wel een stuk beter zijn. maar er is gewoon veel vraag naar. en de aanbieders spelen daar op in.

nog een leuke stelling: het is bewezen dat vegetarische mensen over het algemeen gezonder zijn. reactie erop: mensen gebruiken het argument voor het standpunt dat géén vlees eten gezonder is. maar dat klopt niet. vegetariërs zijn over het algemeen heel erg met hun eetgedrag bezig en zullen dus veel gevarieerder en veel meer groenten, fruit en noten eten. Daardoor zijn ze gezonder. niet omdat ze geen vlees eten. Als mensen die wel vlees eten ook meer op die manier zouden eten zouden zei ook zo gezond zijn. misschien wel gezonder.

als het gaat over natuurlijk. van nature zijn wij carnivoren. er is nog discussie over of je vegetarisch kan eten en alle stoffen binnen krijgt ook al eet je geen vlees. Ze zeggen het kan. maar dan wel met aanvulling dmv pillen. wat niet natuurlijk is. dus het zou kunnen. allemaal prima. maar het kan een argument zijn voor het standpunt dat de mens vlees hoort te eten.

over de mening dat het zielig is voor dieren. hmm. ik hoef misschien ook geen dier geslacht zien te worden. maar dat is ook maar net wat je gewent bent (ook als je bijv kijkt naar bepaalde landen). Hoe de dieren gehouden worden vind ik niet zielig. (in Nederlands althans) zoals ik zei, ik heb verschillende bedrijven van binnen gezien en in Nederland hebben de dieren het goed. het kan altijd beter. maar ze leiden niet en er wordt al zoveel meer naar welzijn gekeken. De paardenhouderij loopt erg achter vergeleken met de veehouderij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:34

Het is best logisch. Buiten het hele vlees eten om, zijn er überhaupt maar weinig dierenliefhebbers. Het gros van de mensen houdt weinig rekening met hun eigen dier, laat staan met dieren die ze toch niet zien en kennen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:35

Magrathea waar ik op doel is dat die kat er helemaal niet was geweest als mensen niet om egoïstische redenen huisdieren willen houden. Je kunt proberen het goed te blijven praten maar feit is wel dat wij dieren gebruiken voor ons eigen genot, zowel door ze te houden als huisdier, er op te rijden, vlees te eten, etc.
Ik heb ook opvangers hier zitten, heb ook dieren opgevangen die gedumpt waren op straat bijv... maar dat maakt de essentie van het hebben van huisdieren niet minder egoïstisch.

Iedereen minimaliseert op zijn eigen manier. Het is vrijwel onmogelijk om geen 'gebruik' te maken van dieren.
Maar, de titel 'echte dierenliefhebbers eten geen vlees' vind ik te extreem. Wanneer ben je een echte dierenliefhebber? Als je echt geen gebruik maakt van dieren, op welke manier dan ook? Dan blijven er nog maar weinig mensen over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:35

Franciee schreef:
Alleen schapen worden zo geslacht, varkens zijn onrein.

Uhhh, koeien worden ook gewoon met halssnede afgemaakt.. evenals geiten enz.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:37

Tazzey schreef:
NoorW schreef:
"Ik vindt het te lekker" & "Ik kan niet zonder vlees" zijn non-argumenten. Iedereen went sneller dan ie denkt aan

En wat als ik nu niet wíl wennen? Ik vind vlees gewoon erg lekker. En er zijn ook vegetarische gerechten die ik heerlijk vind. Ik eet niet dagelijks vlees omdat sommige van mijn lievelings gerechten geen vlees bevatten.

Ieder moet voor zichzelf besluiten wat je eet. Ik respecteer vegetariërs maar andersom is dat respect vaak ver te zoeken.

Wat als iemand van hondenvlees houdt? Is het dan gerechtvaardigd om honden te doden, want ze worden opgegeten en mensen houden van de smaak?
Stel, iemand vindt mensenvlees erg lekker. Is het dan gerechtvaardigd om mensen te doden omdat diegene van de smaak van mensenvlees houdt?

Ongerelateerd aan bovenstaande post en wel gerelateerd aan dit topic kwam ik dit trouwens net toevallig tegen :)

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:42

Fiffill schreef:
Magrathea waar ik op doel is dat die kat er helemaal niet was geweest als mensen niet om egoïstische redenen huisdieren willen houden. Je kunt proberen het goed te blijven praten maar feit is wel dat wij dieren gebruiken voor ons eigen genot, zowel door ze te houden als huisdier, er op te rijden, vlees te eten, etc.
Ik heb ook opvangers hier zitten, heb ook dieren opgevangen die gedumpt waren op straat bijv... maar dat maakt de essentie van het hebben van huisdieren niet minder egoïstisch.

Iedereen minimaliseert op zijn eigen manier. Het is vrijwel onmogelijk om geen 'gebruik' te maken van dieren.
Maar, de titel 'echte dierenliefhebbers eten geen vlees' vind ik te extreem. Wanneer ben je een echte dierenliefhebber? Als je echt geen gebruik maakt van dieren, op welke manier dan ook? Dan blijven er nog maar weinig mensen over...

Op zich is geen vlees eten toch wel de makkelijkste en meest invloedrijke manier om gebruik van dieren te minimaliseren. Dus waarom zou je het niet doen?

Het concept huisdieren is toch wel lastig, eigenlijk. :) Ik geloof inderdaad niet dat een herplaatser in huis nemen 100% onbaatzuchtig is, maar egoïstisch zou ik het eigenlijk ook niet willen noemen...
Moeilijk. Ik ga er even over nadenken :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:45

De actie zelf (het opvangen) is niet zozeer egoïstisch, maar het veranderd niets aan het hele hebben van huisdieren; uiteindelijk waren die opvangers er niet geweest als wij mensen geen huisdieren hielden. Natuurlijk is het mooi om dieren uit het asiel te halen. Maar dat wil niet zeggen dat iemand dat volledig, puur alleen voor het dier doet.

Ik ben zelf vegetariër dus met je andere punt ben ik het gewoon eens, maar imo kun je niet zo stellig zeggen (topictitel) dat mensen die vlees eten geen dierenliefhebbers zijn.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:47

Als je kijkt naar onze oorsprong, dan zijn we omnivoren; dus we eten zowel plantaardige als dierlijke producten. Inmiddels is er meer bekend over alternatieven en kun je als mens dus een keuze maken.

Maar ik denk ook dat we evolutionair veranderd zijn. Er zijn mensen die van bijvoorbeeld een Paleo-dieet (oorspronkelijk eten) heel slap worden. Ons stelsel is er niet meer zo op ingericht. Alles met mate is dan nog steeds het beste en dat geldt ook voor dierlijke producten.

Als niet-vleeseter eet je waarschijnlijk wel eens een eitje of iets van zuivel. Daarnaast noten, peulvruchten etc. en je hebt een prima dieet. Sommige mensen moeten echter extra B-vitamines nemen om ook daarvan voldoende binnen te krijgen.

Als iemand veganist is en dus helemaal geen dierlijke producten gebruikt, wordt het al een stuk uitdagender!
Ik zou het best willen zijn vanuit een soort idealen, maar dat gaat me echt niet lukken. Geen vlees gaat me goed af, maar ik ben dol op een eitje en roomboter op mijn brood! Over brood is trouwens ook veel te zeggen, maar dan gaan we helemaal off-topic.

Ik heb respect voor iedereen die een bewuste keuze maakt. Voor geen vlees, alleen biologisch vlees of gewoon waar hij/zij zin in heeft. Het valt me alleen op dat de vega's zich harder lijken te moeten verdedigen dan de vleeseters. Waarom is dat?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:47

Alles met dieren is egoïstisch... een hond nemen is egoïstisch, een paard rijden is egoïstisch, een dier eten is egoïstisch, zelfs een kind nemen is eigenlijk egoïstisch.

Ik hou van vlees, doden voor eten vind ik ook niet slecht (of lijden), alle andere redenen wel. Ik ben een omnivoor, ik hou niet van veel vleesvervangende producten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:48

Hipar schreef:
Ik heb respect voor iedereen die een bewuste keuze maakt. Voor geen vlees, alleen biologisch vlees of gewoon waar hij/zij zin in heeft. Het valt me alleen op dat de vega's zich harder lijken te moeten verdedigen dan de vleeseters. Waarom is dat?

Want vlees eten is de norm :) (althans, nu nog wel)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:49

Margrathea, dat slaat echt als een tang op een varken. Ga je me nu serieus vergelijken met iemand die hondenvlees eet of een kannibaal is :') _O-

Ik vind vlees van de slager in een normaal Nederlands winkelcentrum heerlijk. Dit om je even gerust te stellen. Ik heb nog geen sashimi van de hondjes van m'n ouders gemaakt en heb ook nog nooit geknabbeld aan een mens. :P

You just made my day.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:50

Tazzey, wat een gekke reactie, heb je er überhaupt wel over nagedacht? Waarom is het eten van een hond zo super raar en ondenkbaar terwijl het eten van een lammetje driedubbel oké is?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:51

BaileyMix schreef:
Wat een heerlijke reacties, zo tegenstrijdig en hypocriet dat het bijna mooi is.

Kort maar krachtig antwoord TS: Mensen, ook hier op bokt, zijn egoïsten, allemaal. En daarom eten ze vlees, puur voor hun eigen genot. Ze ondervinden genot van vlees eten, ze ondervinden genot van schattige dieren houden/knuffelen etc. En zo bestempelen ze zich als zowel vleeseter als dierenliefhebber.

En zoals je merkt kunnen mensen er niet zo goed tegen als ze op hun gebreken gewezen worden, zoals in dit topic. Want eigenlijk valt het natuurlijk niet goed te praten.

En zoals ik zei, IEDEREEN is een egoïst. Dus ja, iedere vleeseter die hier reageert en ja, ikzelf ook. Want ik eet geen vlees omdat ik dat niet naar mezelf kan verantwoorden. Maar mijn hond krijgt het wel, ik plant ook soms mijn kont in een lederen zadel, ik heb lederen laarzen en ga ook gewoon naar restaurants waar (al dan niet bio-industrie) vlees geserveerd wordt.

Prima, natuur van de mens. Maar probeer het in godsnaam niet goed te praten.

Dit vind ik een mooi stukje tekst :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:52

Ik reageer alleen op een rare vergelijking. ;)

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:54

Tazzey schreef:
Margrathea, dat slaat echt als een tang op een varken. Ga je me nu serieus vergelijken met iemand die hondenvlees eet of een kannibaal is :') _O-

Ik snap het grappige hieraan niet? Waarom zou je wel varkensvlees eten maar geen hondenvlees? Is dat niet hetzelfde als wel koeienvlees maar geen paardenvlees?

Waarom is het verschrikkelijk als er iemand is die zwerfhonden neerknalt om later lekker op te knabbelen en waarom is het normaal dat iemand eenden uit de lucht knalt om op te eten?

Tazzey

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:55

Waar zeg ik dat dan Drogon?

Drogon

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:56

Dat laatste is puur als algemene vraag bedoelt, ik bedoelde daar niet mee dat jij dat ergens gezegd had.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:57

Hipar schreef:
Als niet-vleeseter eet je waarschijnlijk wel eens een eitje of iets van zuivel. Daarnaast noten, peulvruchten etc. en je hebt een prima dieet. Sommige mensen moeten echter extra B-vitamines nemen om ook daarvan voldoende binnen te krijgen.

Als iemand veganist is en dus helemaal geen dierlijke producten gebruikt, wordt het al een stuk uitdagender!
Ik zou het best willen zijn vanuit een soort idealen, maar dat gaat me echt niet lukken. Geen vlees gaat me goed af, maar ik ben dol op een eitje en roomboter op mijn brood! Over brood is trouwens ook veel te zeggen, maar dan gaan we helemaal off-topic.

B12 is inderdaad iets waarvoor je moet supplementeren. Onnatuurlijk, zeggen veel mensen, maar dat valt best mee. Voor de geïnteresseerden kan ik er wel een artikel voor opzoeken :) Het is een beetje een technisch verhaal namelijk.

Ik ben ook geen perfecte veganist: ik eet veel buitenshuis en dan wil men vaak geen rekening houden met een veganist. Daar heb ik me maar bij neergelegd: ik doe wat ik kan zonder mijn omgeving er teveel mee te belasten, dat is altijd nog beter dan helemaal niets doen, tenslotte.
Maar je hebt gelijk dat als ik voor 90% goed bezig ben in dat opzicht, mensen het toch nodig vinden om te gaan kijken naar die laatste 10%, terwijl ze nog een hap nemen uit hun varkensfabriek-hamlapje of plofkip-drumstick. Wat ik al eerder zei: er is geen vegan/vegetariërs-bijbel waar je je perfect aan moet houden om bij het heilige clubje te mogen :') Het gaat er toch om dat je je best doet en dierenleed waar mogelijk vermijdt? Tenminste, dat dacht ik altijd -O-

Tazzey, ik vergelijk je nergens mee. Jij zegt dat als je de smaak van vlees lekker vindt het gerechtvaardigd is om er dieren voor dood te maken. Maar waarom is een hond hierin anders dan een koe of een varken? Of een mens?
Je vindt het belachelijk klinken, maar ik vraag me oprecht af waar de grens wordt getrokken en vooral waarom precies.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:58

Magrathea schreef:
Hipar schreef:

B12 is inderdaad iets waarvoor je moet supplementeren. Onnatuurlijk, zeggen veel mensen, maar dat valt best mee. Voor de geïnteresseerden kan ik er wel een artikel voor opzoeken :) Het is een beetje een technisch verhaal namelijk.

Ik ben ook geen perfecte veganist: ik eet veel buitenshuis en dan wil men vaak geen rekening houden met een veganist. Daar heb ik me maar bij neergelegd: ik doe wat ik kan zonder mijn omgeving er teveel mee te belasten, dat is altijd nog beter dan helemaal niets doen, tenslotte.
Maar je hebt gelijk dat als ik voor 90% goed bezig ben in dat opzicht, mensen het toch nodig vinden om te gaan kijken naar die laatste 10%, terwijl ze nog een hap nemen uit hun varkensfabriek-hamlapje of plofkip-drumstick. Wat ik al eerder zei: er is geen vegan/vegetariërs-bijbel waar je je perfect aan moet houden om bij het heilige clubje te mogen :') Het gaat er toch om dat je je best doet en dierenleed waar mogelijk vermijdt? Tenminste, dat dacht ik altijd -O-

Tazzey, ik vergelijk je nergens mee. Jij zegt dat als je de smaak van vlees lekker vindt het gerechtvaardigd is om er dieren voor dood te maken. Maar waarom is een hond hierin anders dan een koe of een varken? Of een mens?
Je vindt het belachelijk klinken, maar ik vraag me oprecht af waar de grens wordt getrokken en vooral waarom precies.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:01

Ik vind een gezonde dosis egoïsme helemaal niet verkeerd. En inderdaad houden we huisdieren om egoïstische redenen, nemen we al dan geen kinderen om egoïstische redenen en als we vlees eten is dat ook om puur egoïstische redenen. Voor mij persoonlijk gewoon puur omdat ik het lekker vind en gemakzucht in de zin van gemakkelijker een complete voeding.
Maar behalve misschien het wereldwijde voedselvoorzieningsprobleem in de toekomst zie ik ook geen kwaad in het gebruik maken van dieren voor consumptie. Net zo min ik er moeite mee heb dat de kat met regelmaat een muis soldaat maakt.
Of ik daarmee dan geen dierenliefhebber ben? Dat is maar net hoe dat je een dierliefhebber definieerd.
Maar behalve voor de consumptie maken we natuurlijk allemaal gebruik van dieren. Denk aan dierproeven nodig in de medische wereld en het ontwikkelen van medicijnen. Schijnbaar plaatsen we vaak het eigen belang (of dat van onze dierbaren) boven dat van de dieren. Ik vind dat gegeven niet per definitie verkeerd.