Hipar schreef:Als niet-vleeseter eet je waarschijnlijk wel eens een eitje of iets van zuivel. Daarnaast noten, peulvruchten etc. en je hebt een prima dieet. Sommige mensen moeten echter extra B-vitamines nemen om ook daarvan voldoende binnen te krijgen.
Als iemand veganist is en dus helemaal geen dierlijke producten gebruikt, wordt het al een stuk uitdagender!
Ik zou het best willen zijn vanuit een soort idealen, maar dat gaat me echt niet lukken. Geen vlees gaat me goed af, maar ik ben dol op een eitje en roomboter op mijn brood! Over brood is trouwens ook veel te zeggen, maar dan gaan we helemaal off-topic.
B12 is inderdaad iets waarvoor je moet supplementeren. Onnatuurlijk, zeggen veel mensen, maar dat valt best mee. Voor de geïnteresseerden kan ik er wel een artikel voor opzoeken

Het is een beetje een technisch verhaal namelijk.
Ik ben ook geen perfecte veganist: ik eet veel buitenshuis en dan wil men vaak geen rekening houden met een veganist. Daar heb ik me maar bij neergelegd: ik doe wat ik kan zonder mijn omgeving er teveel mee te belasten, dat is altijd nog beter dan helemaal niets doen, tenslotte.
Maar je hebt gelijk dat als ik voor 90% goed bezig ben in dat opzicht, mensen het toch nodig vinden om te gaan kijken naar die laatste 10%, terwijl ze nog een hap nemen uit hun varkensfabriek-hamlapje of plofkip-drumstick. Wat ik al eerder zei: er is geen vegan/vegetariërs-bijbel waar je je perfect aan moet houden om bij het heilige clubje te mogen

Het gaat er toch om dat je je best doet en dierenleed waar mogelijk vermijdt? Tenminste, dat dacht ik altijd
Tazzey, ik vergelijk je nergens mee. Jij zegt dat als je de smaak van vlees lekker vindt het gerechtvaardigd is om er dieren voor dood te maken. Maar waarom is een hond hierin anders dan een koe of een varken? Of een mens?
Je vindt het belachelijk klinken, maar ik vraag me oprecht af waar de grens wordt getrokken en vooral waarom precies.