Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:58

verootjoo schreef:
Shenavallie schreef:
Dan ook in dit geval: zijn er verschillende stromingen binnen JG? Die bij ons in de wijk zijn erg hardnekkig en zeker niet gezellig (ongeacht of je ze vriendelijk of minder vriendelijk afwijst).

Ik denk dat dat meer aan de mensen zelf ligt; niet iedereen is er goed in subtiel en beleefd iets over te brengen ;) daarom ben in er altijd voor mensen te laten doen wat bij hun talenten past. Mensen laten evangeliseren die het kunnen en mensen penningmeester oid laten zijn die dat goed kunnen.
Bij de JG moet iedereen echter de staat op omdat dat gezien wordt als belangrijkste taak voor God. Uiteindelijk doen ze dit uit naastenliefde, ze willen dat iedereen de kans krijgt naar de hemel te kunnen gaan.

Dank voor je uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:01

Interessant Nathalie :) Hoe zit dat dan met het stilzwijgen?

XFiemoX

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:05

Het enige waar ik in geloof is in mezelf!

Bij ons durven ze al enige tijd niet meer aan te bellen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:10

Ze zijn hier gelukkig niet opdringerig ofzo, maar ze komen wel het erf oplopen dus de deur niet open doen is ook niet echt een optie. Ik zeg zo snel mogelijk vriendelijk doch duidelijk dat ik geen interesse heb en dan gaan ze eigenlijk altijd meteen weg na een 'prettige dag verder', dan wens ik ze hetzelfde.

Ik vind het alleen wel sneu als ze hun kinderen meenemen, we hebben hier al een paar keer mensen met een peutertje aan de deur gehad. Dan denk ik echt, ach wat sneu ga alsjeblieft naar de kinderboerderij met je kind ipv de deuren bij langs met iets wat je beter thuis kan laten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:11

Dat is ook een keuze

Er is een verschil in gedoopt zijn en niet gedoopt zijn

Bij veel geloven word je als baby gedoopt. Bij de jg word je gedoopt wanneer je daar zelf voor kiest. Hiermee geef je aan neer voor het geloof te zullen doen. Binnen en buiten de gemeente. Kom ik terug op het langs de deuren gaan. Hier kies je dus voor. Uiteraard word het dopen gestimuleerd. Het mooiste is namelijk als iedereen moeite doet voor het geloof. Hiervoor ga je ook in de leer bij oudere jg die meer kennis hebben. Wederom kies je hier zelf voor. Ze zullen mij nooit dwingen meer te gaan doen of me te laten dopen.

Wanneer iemand niet gedoopt is is er weinig aan de hand. Mooi voorbeeld is dat mijn broer een man als partner heeft. Ook hij is nooit gedoopt. Dit is ook niet echt een probleem. Iedereen zal hem vriendelijk benaderen. Ze stimuleren het natuurlijk niet.
Wanneer hij wel gedoopt zou zijn ligt het iets lastiger. Hij heeft daar immers voor gekozen. Dan word er wel gezegt dat door contact te hebben je het eigenlijk stimuleerd. En dat is eigenlijk niet gewenst.

Of je iemand dood zwijgt is eigen keuze. Mijn ouders hebben er nooit een probleem van gemaakt. Verdere vrienden en familie ook niet.

De verdere ins en outs ken ik ook niet zo goed moet ik bekennen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:12

Mijn vriendin mag zelf kiezen of ze mee wilt volgens mij. Dus het is niet echt 'dwingen' lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:13

DeMolenhoek schreef:
Interessant Nathalie :) Hoe zit dat dan met het stilzwijgen?

Dat valt volgens mij, afhankelijk van de gemeente, sowieso wel mee. Mijn vriend is ook nog steeds gewoon welkom als hij eens in de zoveel tijd mee gaat en zijn ouders zelf hebben zijn manier van leven ook geaccepteerd (bijvoorbeeld dat wij ongetrouwd samenwonen, hoewel we bij hun thuis echt niet in dezelfde kamer slapen). Zijn neven en nichten zijn er ook bijna allemaal vanaf gestapt en die kunnen ook nog prima af en toe mee als ze dat willen.

Zijn ouders hebben het er ook eigenlijk nooit over. Alleen de ouders van mijn schoonzus (nog wel JG) zijn er een beetje pusherig over, vragen ook gerust aan mij of ik niet mee zou willen naar de gemeente op zondag etc :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:15

Nathalie, hoe is het bij jou gegaan? Besloot je opeens niet meer mee te gaan en heb je dat ook gewoon zo gezegd?
Mijn vriend ging studeren en kwam toen in het weekend gewoon nooit naar huis zodat hij nooit mee kon op zondag en uiteindelijk hebben zijn ouders het zo stilzwijgend geaccepteerd :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:15

Ik ben het eens met pearlie. Je kunt van een klein kind niet verwachten dat die al keuzes maakt op dat gebied. Het wordt hem/haar ingeprent en het zal doen wat pappa en mamma willen (veelal ook omdat er anders wat vervelends staat te gebeuren). Naar mijn mening zouden kinderen op latere leeftijd zelf moeten kunnen kiezen of ze al dan niet mee willen doen aan de werkwijze van een bepaalde kerk. Tot die tijd moeten ze gewoon kind kunnen zijn en leuke dingen als - wat pearlie zegt - een kinderboerderij bezoeken of een speeltuin.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:16

pearlie schreef:
Ik vind het alleen wel sneu als ze hun kinderen meenemen, we hebben hier al een paar keer mensen met een peutertje aan de deur gehad. Dan denk ik echt, ach wat sneu ga alsjeblieft naar de kinderboerderij met je kind ipv de deuren bij langs met iets wat je beter thuis kan laten.

Dat hoef je echt niet sneu te vinden . Ik vond dat als kind erg leuk.

Jij vind dat ze het beter thuis kunnen laten. Maar erg veel mensen staan er voor open. Daar drinken ze koffie. De kinderen spelen met elkaar. En voor die mensen gaan ze langs de deuren.

Mijn vader deed alleen vaste adressen van geïnteresseerde.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:20

Eulogy schreef:
Nathalie, hoe is het bij jou gegaan? Besloot je opeens niet meer mee te gaan en heb je dat ook gewoon zo gezegd?
Mijn vriend ging studeren en kwam toen in het weekend gewoon nooit naar huis zodat hij nooit mee kon op zondag en uiteindelijk hebben zijn ouders het zo stilzwijgend geaccepteerd :+

Ik ben met alles heel vrij opgevoed. Toen ik aangaf geen zin te hebben zijn ze het eerst blijven stimuleren. Logies ook want als je bij de eerste x geen zin gelijk af haakt verander je ook niet meer van gedachte. Uiteindelijk besproken dat ik er echt geen zin meer in had en andere dingen wilde doen op dat tijd stip. Ze vonden het jammer maar begrepen het en lieten me daarin vrij.

Echter een vriendin van mij mocht op zaterdag avond niet uit logeren bij een niet jg omdat ze zondag ochtend mee moest. Mijn ouders zeiden dan sla je maar een keer over.
Kom ik weer terug op het persoonlijke vlak. Ieder mens is verschillend dat heeft niks met het geloof te maken

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:22

Shenavallie schreef:
Ik ben het eens met pearlie. Je kunt van een klein kind niet verwachten dat die al keuzes maakt op dat gebied. Het wordt hem/haar ingeprent en het zal doen wat pappa en mamma willen (veelal ook omdat er anders wat vervelends staat te gebeuren). Naar mijn mening zouden kinderen op latere leeftijd zelf moeten kunnen kiezen of ze al dan niet mee willen doen aan de werkwijze van een bepaalde kerk. Tot die tijd moeten ze gewoon kind kunnen zijn en leuke dingen als - wat pearlie zegt - een kinderboerderij bezoeken of een speeltuin.

Dat is juist de reden dat er pas gedoopt word wanneer je er zelf voor kiest.

En hoe kom je er bij dat er anders wat vervelends staat te gebeuren?

Ik had vroeger de keus om mee te gaan langs de deur en wilde dit zelf omdat ik dat leuk vond!

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:24

Goof schreef:
Ze zijn bij mij een keer aan de deur geweest toen ik ziek op bed lag. Ze hebben drie keer de bel ingedrukt (waarom in hemelsnaam als er de 1e keer niet open gedaan wordt...) en na de 3e keer heb ik me uit bed gehesen en de deur geopend waarna ze geirriteerd waren want ze hadden immers al 3x staan aanbellen :?
Ik heb ze de tip gegeven om volgende keer door te lopen als na 1x aanbellen de deur niet open gaat en heb ze ook gezegd dat ik ziek op bed lag, geen zin had om daaruit te komen en geen zin had in een gesprek en toen kreeg ik alsnog een "ja maar, het geloof blabla....".

En daarom zijn ze dus irritant.

Precies dit :P En als je dan al niet naar buiten komt, vindt je vervolgens een folder tussen het hek over het geloof. Uiteindelijk deden wij gewoon nooit meer open. Er liepen 4 grote waakhonden op het erf dus verder dan de poort durfden ze toch niet te komen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:28

Ik zie vaak inderdaad geen dwand maar wel indoctrinatie. Ik weet niet wat ik moeilijker te accepteren vind.
Maar dat hangt niet aan de Jehova's maar net zo goed aan het Christendom of welk geloof dan ook.
Het 'aan de deur komen' heb ik niet zo'n probleem mee. Ik zit er niet op te wachten maar heb de drie keer dat ik ze aan de deur heb gehad (in 7 jaar) vriendelijk het foldertje aangepakt, verteld dat ik protestants christelijk ben opgevoed en nog steeds ergens in geloof maar dat ik het niet kan en vooral niet wil definiëren en er niet actief mee bezig ben. Nooit discussies over gehad, mij werd altijd een fijne dag gewenst en dan gingen ze weer door. Prima!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:32

__Nathalie__ schreef:
Shenavallie schreef:

Dat is juist de reden dat er pas gedoopt word wanneer je er zelf voor kiest.

En hoe kom je er bij dat er anders wat vervelends staat te gebeuren?

Ik had vroeger de keus om mee te gaan langs de deur en wilde dit zelf omdat ik dat leuk vond!

Het dopen inderdaad, dat gaf je al aan. Het gaat mij om vóór die tijd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de LFDS (ook mensen met een geloof). Daar worden kinderen al vanaf jonge leeftijd letterlijk geïndoctrineerd, tot het enge af. Nu zijn de geloofsvormen in Nederland niet zo extreem (of het moet goed geheim gehouden worden), maar ik vind het afschuwelijk dat een kind vanaf jonge leeftijd iets wijs wordt gemaakt, terwijl dat helemaal niet de enige echte waarheid is/hoeft te zijn. Laat een kind gewoon kind zijn en als het op latere leeftijd interesse krijgt voor het geloof, laat het dan kennismaken. Het geloof wordt vaak gebracht als enige waarheid en dat strookt met mijn gevoel. Er wordt over een god en jezus gesproken alsof alles alleen maar daar om draait en dat het allemaal ook echt zo is. Maar als je aangeeft dat je zelf een andere denkwijze hebt, dan verandert een gesprek vaak naar een heel onplezierig iets of men blijft je aanspreken met "hun enige waarheid". Alsof men gewoon niet openstaat voor andere of meerdere mogelijkheden. Gelukkig ken ik een hoop gelovigen waar ik fijne gesprekken mee kan hebben, maar allemaal zeggen ze dat je het niet op mag dringen: dan is het een vorm van sekte.

Anoniem

Bedankt voor de uitleg Nathalie :) Interessant om te lezen :)

__Nathalie__

Ik heb nog een leuk voorbeeld.

Mijn andere broer gaat ook al jaren niet meer. Heeft 2 dochters van 4 en 8. Die gaan weleens mee naar de zaal Ze sliepen vrijdag nacht bij opa en oma. Mijn ouders dus. Zaterdag belde ze mijn schoonzus zelf op of ze nog een nachtje mochten blijven want ze wilde met opa en oma mee naar de zaal. Is dat dan ook zielig? Die kinderen vinden het hartstikke leuk daar!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:33

Wij hebben een jehova's getuige kerk in onze straat :+
Valt op zich mee hoe vaak we ze aan de deur hebben. Ik heb echter een paar jaar geleden bij het veldje naast hun kerk mijn hond even lekker laten uitwaaien. Het is een klein dorpje, een beetje een ons-kent-ons cultuurtje, en ik kreeg drie dames naast me toen ik lekker in de zon zat, wachtend tot mijn vriendin mij zou komen oppikken. Ik was wat bezig met mijn telefoon, tot ze ineens een praatje begonnen te maken.

Of ik geloofde? Nou nee, wel gelovig opgevoed, maar vrije keuze gekregen wat we ermee wilden doen. Ik zie het als een waardevolle aanvulling van de kennis erover, maar een kerk bezoeken is niks voor mij :') Heb verder niks met het geloof.
Een kleine stilte van een paar seconden viel, waarna een van de dames riep dat zij mij konden helpen.
Helpen? Waarmee? :o?
Nou ja, hun god kon mij wel genezen van mijn ziekte :j Ze gaven mij een papiertje over hun kerk, en liepen weer weg. Ik was met stomheid geslagen...mijn ziekte...welke ziekte?
Ah tuurlijk, de ziekte dat ik op vrouwen val :)*

Afijn, papiertje thuis bij het oud papier gegooid, en er verder niks meer mee gedaan. Het was wel bizar, en het blijft me nog altijd goed bij.
Niet erg opdringerig, gewoon...vreemd dus :')

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:35

Ik heb er geen behoefte aan en heb daarom ook een sticker op de deur :+

Een kennis van mijn moeder is een jehova getuige, dat is een heel vriendelijk vrouwtje die haar geloof niet opdringt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:37

Shenavallie dat zal ook best gebeuren hoor. De ene ouder is strenger in zijn opvoeding en het geloof als de andere ouder. Echter is het in Veel gevallen heel anders.

In onze gemeente was het voor kinderen heel relax allemaal. Op spelenderwijs krijg je wat mee van het geloof. Je leert zachtjes te praten en op je stoel te blijven zitten. Je luistert wat mee en kleurt in een kleurboekje of speelt een spelletje. Wanneer je ouder word mag je dingen op gaan zoeken in de bijbel etc. Het gaat over het algemeen heel speels op een manier dat kinderen leuk vinden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:41

Zelf heb ik geen ervaringen met Jehova getuigen aan de deur. Mijn opa woonde heel lang in Ierland en daar kwamen ze wel. De eerste keer heeft hij heel duidelijk gezegd dat hij het prima vond dat ze binnenkwamen, zolang er maar niet over het geloof gepraat werd. Volgens mijn een goede vriendschap van 20 jaar! Daarna kwam hij naar Nederland en via via kamen zijn er mensen uit een nederlandse gemeente door het contact dat mijn opa had in Ierland, in Nederland bij mijn moeder gekomen. Mijn moeder kan het wel waarderen, het levert soms hele interessante gesprekken op. En daarnaast ruilen ze ook vaak huisgemaakt producten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:44

Hier in mijn familie zitten er personen die evangelisch zijn. Ik weet er het fijne niet van maar weet dat ik nog veel ruzies zijn geweest daardoor omdat mijn ouders het niet zijn en ze ons proberen te bekeren. Uiteindelijk was het zo erg dat we een tijd niet op bezoek zijn gegaan. Vorig jaar is mijn zusje nog eens gegaan (16 jaar) en ondanks dat ze weten dat ze het er met ons gewoon niet moeten over hebben zijn er andere mensen (geen familie) naar mijn zusje gegaan en op haar beginnen inpraten.

Als ik zie wat het evangelisch geloof inhoud, pfieuw... Het valt niet zo op als een Jehova maar ik vind het persoonlijk nog erger. Overigens zijn alle mensen in mijn familie heel lieve en zachte mensen, maar zoals ze soms doen (en de verwijten die wij al hebben gehad...) Dan heb ik liever gewoon eens jaarlijks een Jehova aan mijn deur :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:45

Ondanks ik zelf niet meer ga gaat mijn dochter van bijna 1 ook met mijn ouders mee. Ze logeert daar wel eens op zaterdag en dan gaat ze mee. En als ze niet meer wil hoeft dat niet. Maar mijn nichtjes vinden het geweldig.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:22

Heb ze ook en paar keer aan de deur gehad en altijd hele nette mensen. Zelfs binnen uitgenodigd, maar ze kwamen nooit binnen. Nu waren dat wel twee vrouwen en ik een alleenstaande man in badjas, dus daar zal het wel aan gelegen hebben.

@Nathalie,
Ik vraag me wel af hoe ze het probleem van naar de hemel gaan oplossen. Er zijn, als ik het me goed herinner, zo'n 144000 plaatsen. Maar, door de jaren heen zijn er natuurlijk al veel meer JG's geweest. Goed bezien, zit de hemel dus al vol. Enig idee hoe ze dat oplossen? Of gaat er echt maar een heel select groepje door?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:27

Mijn zus is een JG. Moet ze zelf weten maar ik heb er niks mee. Laatst stond er wel iemand met een uitnodiging voor de deur en die heb ik aangenomen. Maar ik interesseer me er niet echt voor.
Wat ik wel hoorde was dat als een JG iets doet wat niet hoort ze verstoten word en er niemand meer met haar praat. Ook van dichtbij meegemaakt dat iemand letterlijk de toegang tot een openbaar gebouw word ontzegt. Achterbaks vind ik dat