hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:09

mooi gezegd marije :D
ben het helemaal met je eens.
soms veranderen er dingen in je leven waardoor je een stapje terug moet doen.
in mijn geval dus ook,maar hopelijk blijft dit niet zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:54

Even heel concreet op de vraag van TS: niet. In die financiele situatie is er geen haar op mijn hoofd die aan een eigen paard denkt.
Heb zelf ook in die situatie gezeten, en heb mijn paardendroom opzij gezet. Toen mijn situatie anders werd heb ik mijn pony gekocht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:34

ellepel schreef:
nikass...zeg je nou echt dat je vind dat ik geen toeslagen nodig heb??

mag ik vragen waarom je dat zegt?
ik ben juist blij met de toeslagen...zonder dat had ik hier niet kunnen wonen.

Ik bedoel het niet persoonlijk want zo goed ken ik je situatie niet. Maar het gaat om het principe dat andere mensen belasting betalen om jouw toeslag te betalen, terwijl jij als je geen paard had gehad gewoon de volledige huur zou kunnen betalen.
Ik bedoel dit niet zo lomp als het er staat en ik gun jou echt wel je paard (of andere hobby) natuurlijk, maar dat is een beetje het gevoel wat het oproept. (en ik weet niet zeker of dat gevoel wel terecht is - ik moet daar even over nadenken)
Ik hoop niet dat ik je er een vervelend gevoel door heb gegeven, dat is niet mijn bedoeling.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:16

Neonlight schreef:
Even heel concreet op de vraag van TS: niet. In die financiele situatie is er geen haar op mijn hoofd die aan een eigen paard denkt.
Heb zelf ook in die situatie gezeten, en heb mijn paardendroom opzij gezet. Toen mijn situatie anders werd heb ik mijn pony gekocht.

Hier hetzelfde. :)

Yessy

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:34

Het probleem is vermoed ik ook dat het paard er meestal al is en het om wat een reden dan ook een probleem is om het paard weg te doen. Het lijkt me niet dat er veel mensen zijn die denken 'oh wat leuk ik hou maandelijks 150 euro over, laat ik een paard kopen' (hoop ik) :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:35

Precies, in mijn huidige situatie zou ik geen paard kopen (spaar dat dan liever), maar een paard blijven houden kan wel. En als het zo net kan, dan ga ik hem ook geen enkelte paardenhemel geven (door gezondheid paard is in de handel sturen niet verantwoord)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-03-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:36

Hierbij een lijstje van mijn situatie (in België). Bij kosten die eerder schattingen zijn heb ik goed doorgerekend.

Ik ben 32, werk voltijds en woon op mezelf (met een hond en kat). Mijn paard staat in een privéstalling. Vorig jaar heb ik een huis gekocht voor €240 000. Voor de duidelijkheid: m'n ouders hebben me hierbij een voorschot op m'n erfenis gegeven en zelf had ik ook al wat bij elkaar gespaard, maar dat heb ik dus in m'n huis gestopt. Op m'n spaarrekening heb ik nog een kleine reserve gehouden.

Over mijn inkomen kan ik absoluut niet klagen, en toch heb ik er ook moeite mee om te sparen. Elke maand is er wel iets waardoor het er niet van komt. Maar dat ligt uiteraard ook aan m'n levensstijl. Zo ga ik regelmatig uit eten, ben ik nogal budgetloos als het op cadeautjes aankomt (voor mensen zoals vriend, beste vriendinnen, metekindjes, ouders, ...) en ga ik graag eens op stap of naar een festival. Op vakantie ga ik niet.

Ik sta nu voor de keuze om m'n auto te laten herstellen voor ongeveer €2000 of een nieuwe te kopen. Hoewel m'n auto al oud is en heel wat kilometers heeft vrees ik dat het eerste zal worden, omdat ik een nieuwe gewoonweg niet kan betalen op dit ogenblik. (Ik wil uiteraard een 4x4, anders kan ik niet op stap met m'n paard :roll:)

Inkomen: 1968,60

Uitgaven:

WONEN
Afbetaling lening huis: 646
Water: 15
Elektriciteit: 40,50
Stookolie: 70,00
Telenet (tv, internet, gsm): 70,00
Boodschappen: 250

DIEREN
Stalling: 240
Les: 40
Varia paard: 50
Kat en hond: 50
DA, hoefsmid, tandarts, medicatie, supplementen: 150

AUTO
Diesel: 100

VERZEKERINGEN
Auto + trailer: 31,12
Familiale + brand: 20,49

VARIA
Uitjes: 200

Nog op te zoeken:
Kadastraal inkomen
Wegentaks
Onderhoud auto
Afschrijving auto
Bijdrage mutualiteit
Eigen doktersbezoeken
Eigen tandartsbezoeken

Conclusie: ik kan als alleenstaande wel financieel rondkomen met paard. Alleen zou ik mijn levensstijl hier wat beter op moeten afstemmen zodat ik ook kan sparen voor onvoorziene kosten (zoals een nieuwe auto).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:14

Zoals iemand anders ook al aangaf in dit topic vind ik dingen als een nieuwe auto, schoenen kapot, kapper, jaarlijkse belastingen e.d. geen onvoorziene kosten. Je weet dat dit een keer zal gebeuren en daar hoor je gewoon maandelijks voor te sparen zodat je het wel kunt betalen mocht er iets zijn.

Wij doen dat wel. Zo zetten wij maandelijks geld op een spaarrekening voor de BSR, voor het water, voor de afvalstoffenheffing, voor de waardevermindering van de auto, reparatie + onderhoud + banden auto.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:28

Dan moet je wel kunnen sparen dorientjuh.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:34

Hannanas schreef:
Dan moet je wel kunnen sparen dorientjuh.

Ik denk dat veel mensen niets overhouden om te sparen.

Ik heb alleen gewoond tot 8 jaar geleden. Ik werkte fulltime, had nog een bijbaantje, geen recht op toeslagen, 2 paarden, 2 katten, 2 honden en een klein autootje. Het was elke maand lastig, maar ja... ik had gekozen voor de paarden, dus ze zouden niet hierdoor sneuvelen. Toentertijd had ik ook absoluut geen geld om te sparen, ik was allang blij dat ik nog adem kon halen :+

Maar veel dingen rijzen de pan uit, denk aan huren, ziektekostenpremie, elektriciteit, etc.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:45

Inderdaad dorientjuh, tot op zekere hoogte kan je dat inschatten. Zo had ik bv. ingeschat dat ik met deze auto 5 jaar zou doen, ik zit nu op 3,5 jaar. Het is een voorziene kost die vroeger komt dan ingeschat, wat hem toch onvoorzien maakt.
Laatst bijgewerkt door singa op 31-03-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:49

Paarden staan nu op doe het zelf stalling: 350 euro per maand.
Stro €100
Hooi €100
Korrel €30
Hoefsmid €85
Tandarts €15 (ruim overdreven)
Inentingen €10

Maakt 690 euro.

Als we verhuizen naar ons koophuis vallen de stallingskosten weg en ook het stro.
Wat toch wel €450 per maand is.
Dus in mijn ogen win ik alleen maar geld door te kopen en paarden van de stalling weg te halen.
Zeker als ik daar ook nog eens dieselkosten bij op tel (10km enkel minstens 1x per dag in het weekend minstens 2x)

De leningskost is (mijn aandeel 50/50 met vriend): 530euro.
Daar tellen we 170 euro voor de overige kosten op.

Zodat we samen aan €1400 komen voor de gemeenschappelijke kosten.
+ €300 maaltijdcheques

Dan blijven er nog andere kosten over voor mij ook uiteraard. (gsm, taks auto, verz auto)
Er gaan heel wat dingen veranderen op korte termijn.
Zoals mijn loon, afstand tot werk (dus dieselkosten), aankoop andere auto (dus verz, taks, dieselkosten).
Vriend gaat wisselen van werk, maar koopt ook andere auto aan, waardoor mijn oudere, veel verbruikende jeep weg kan.

Ik heb het geluk op al een potje gespaard te hebben, dat dus aangewend kan worden voor zieke paarden (heb er ook 1 in verz zitten) of kapotte auto.

Ik spaar 50euro per maand in een pensioenplan + 100 in een 'hoge' % rekening.
Daarnaast hoop ik (nu met de nog dure auto en hoge dieselkosten/taks) een 400euro per maand over te houden.

Gaat voor mij de eerste keer zijn dat ik met een 'plan' ga werken ivm geld.
Ben al gewend geweest van te kopen/betalen wat ik wil en op het einde van de maand wel te zien wat er over is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:54

Kirr betaal jij 350 euro voor een lege stal en daarnaast nog apart voor je voer, hooi en stro?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:34

Vraag ik me ook af Sammie

Verder vind ik dat een ander niet kan bepalen of iemand met 18 uur werk een pony onderhoud of niet wie weet heeft ze een goede spaarpot of mensen achter de hand voor stel dat.

Mijn pony's zijn mijn beste medicijn. (Psychisch en lichamelijk in de knoop.)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:36

€100 per lege stal (incl binnenpiste etc) en dan nog €50 voor eentje die op de 24/24 7/7 weide staat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:57

Als je écht helemaal niets kunt sparen elke maand dan moet je dus ook geen paard houden, want wat als die iets krijgt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:59

dorientjuh schreef:
Als je écht helemaal niets kunt sparen elke maand dan moet je dus ook geen paard houden, want wat als die iets krijgt?

Hoezo? Als wij nu niet zoveel extra uren werkten deze periode konden wij ook niet sparen. Neemt niet weg dat er wel geld is op de spaarrekening van de betere tijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:01

Korter gezegd; als je geen geld hebt (en er ook niet aan kunt komen) voor de dierenarts (of andere hulpverlening), moet je niet aan een paar beginnen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:13

Maar dan heb je dus altijd de veranderende omstandigheden. Dat je het pasrd al hebt en dat dan je financiële situatie anders wordt. Dan heb je niks aan "moet je geen paard nemen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:16

Maar je hebt ten alle tijden een verantwoordelijkheid naar je paard toe en als jouw paard een heftige koliekaanval heeft en je kunt geen dierenarts laten komen, vind ik dat je een andere oplossing moet zoeken.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:18

Ik heb het wel gedaan... kreeg(ja, dat dan weer wel) een paard op het moment dat mijn inkomen achteruit ging. Het eerste wat ik altijd overmaakte zodra mijn salaris binnen was, was het stalgeld.
Ik ga niet op vakantie, ga niet uit, maak ook zeer weinig uitjes met vriendinnen, rook niet, drink niet, eet goedkoop en hielp (nu nog steeds) regelmatig mee bij de boer waar mijn paard op stal stond, waardoor hij nog wel eens de hoefsmid betaalde of een zak voer cadeau deed.
En ja, zo was het te doen. Ik had zelfs een dierenartspotje, maar toen hij echt wat kreeg (en het niet haalde) is dat potje meer dan leeg geraakt.
Altijd alles voor het paard! Mijn eigen wasmachine had in die tijd niet stuk kunnen gaan zeg maar...
Ik deed dat toen met een inkomen van zo'n 1200,-, met een huur van 400,- excl. en 200,- stalgeld.
Oftewel, het kan wel, maar dan moet je niet te veel willen en creatief en goedkoop met boodschappen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:19

Maar dat is toch wel iets anders dan ik noem. :j
Jij hebt er wel een dierenarts bij gehaald.
Als je dat daadwerkelijk niet kan, vind ik dat je naar je paard verplicht bent om een andere oplossing te zoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:24

KoudbloedKim schreef:
Maar je hebt ten alle tijden een verantwoordelijkheid naar je paard toe en als jouw paard een heftige koliekaanval heeft en je kunt geen dierenarts laten komen, vind ik dat je een andere oplossing moet zoeken.

Zeker! Maar ik vind "dan moet je maar geen paard nemen" nogal een dooddoener. Niet alles kun je plannen. Maar uiteraard ontslaat je dat niet van de verplichting om de beste zorg voor je paard te organiseren. Hoe dan ook.

En dan kan je het zoals Nickas misschien nog net redden en een ander denkt: "hoe kan zij in haar situatie een paard nemen? " maar die weet niet wat de achtergrond van het verhaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:29

Daar ben ik het mee eens. :j
Ik weet ook dat 95% van de mensen in mijn vroegere situatie geen paard had willen houden.
Maar het is aan de persoon zelf wat hij/zij ervoor over heeft.
Een ander kan het belachelijk vinden dat ik dan een week op water en brood moest leven in sommige periodes, maar wat ik ervoor terug kreeg, was dat dubbel en dwars waard!
Letterlijk; als ik in een bepaalde periode in mijn leven mijn paard niet had gehad, had ik nu niet meer geleefd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:41

Trust me, I know. Ik heb mijn paard nu ruim twee jaar en ik ben vorig jaar op 2 maanden na werkloos geweest en ik kreeg maar 3 maanden uitkering van het UWV, daarna niks meer (ook geen bijstand, want vriend verdient net iets teveel maar niet genoeg om alle vaste lasten volledig te kunnen betalen).

Gelukkig had ik van mezelf geeist dat ik pas een paard mocht kopen als ik een spaarpot had opgebouwd die groot genoeg was om mezelf en mijn paard een jaar lang van te kunnen betalen. En daar ben ik maar wat blij om.

Ik vind inderdaad net als KoudbloedKim dat je die verantwoordelijkheid hebt naar je paard toe, en niet ''maar hopen dat hij niks gaat mankeren''.