Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:59

Balen, nou hier heb je m dan alsnog. Die gasten hebben mazzel dat ze onder het viaduct zitten:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:04

Awesome, bedankt! _O_
Ik ben gisteren heel bewust heel ongemakkelijk gaan zitten, maar ik hield mijn ogen echt niet meer open. := Hoe laat was dit uiteindelijk?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:08

Wat vet gezicht En dan denk je dat je droog staat onder zo een viaduct, nu geen storm chasers op de weg

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:22

Brrr, wat een monster....

Joolien, ik woon zelf in het zuiden. Is hier vaak erg interessant wat het weer betreft. Ook de heuvels van de Ardennen en de Eifel hebben veel invloed op het weer hier.

Ik leer een hoop van deze website: www.meteomaastricht.nl
Vooral de shoutbox, verder naar beneden, daar zitten de echte weerfanaten, die vooral onder bijzondere omstandigheden heel erg actief zijn. De maker van de site gaat ook regelmatig stormchasen en plaatst dan filmpjes en veel mensen uit het noorden kijken er zelfs op omdat hij vaak beter voorspelt dan het KNMI etc.

Hele site is vrijwilligerswerk :-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:32

Afbeelding
Wat een leuk topic! Ik jaag ze niet na, ze lijken altijd om me heen te hangen.. :P
Deze vond ik zeer indrukwekkend, ben er helemaal omheen gereden destijds..
Het leek wel een massief geheel, heel bijzonder

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:35

Dat is inderdaad een hele bijzondere Knollentuin! Daar zou ik met alle liefde omheen gereden zijn om hem beter te kunnen bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:45

Dat is een schitterende cumulonimbus oftewel een aambeeld. Komt altijd paasei van :P
De bovenkant waaiend uit omdat ie daar tegen een onzichtbaar kouplafond komt. Dus wordt de rest opzij gestuwd. Dit is op een hoogtevan ong 9 kilometer. Soms gaan de buien dan nog hoger, en hoe hoger de bui gaat, hoe meer kou erin komt. Dus hoe heftiger ook de bui.
Dit soort buien ontstaan vaak door warmte. Als de warmte opstijgt en er een bepaalde luchtvochtigheid is gaat de lucht zich omzetten in wolkjes die zich heel snel samen pakken. In zo'n cumulonimbus komt dus veel warmte met hoge snelheid van onder en koude lucht valt van boven naar beneden. Die botsing van kou en warm zorgt voor onweer. Ook als de bui hard groeit en hoogte pakt komt er zoveel kou in, die valt naar beneden wat kan zorgen voor valwinden. In hun val nemen ze neerslag mee omlaag en omdat het zo hard gaat heft ijs vaak geen kans om te smelten dus krijgj e van die kanonskogels van een hagel :P

Hoe instabieler de lucht, hoe harder zo'n bui groeit.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:46

Ik heb even op de pc rondgekeken en vond daar ook nog een aantal foto's van mooie luchten.
Mijn ouders (en ik voorheen ook) wonen in het Noordoosten van Groningen op het platteland en daar hebben we altijd een prachtig uitzicht op wat er kilometers verderop gebeurt. Meestal maken we er geen foto's van, maar deze foto's zijn van mijn moeder die op facebook een mapje 'uitzichten vanuit mijn kantoor' gemaakt heeft. Hierin staan reeën, haasjes, koeien, schapen, windmolens, een lekker zonnetje en ook de volgende foto's. Wat het allemaal precies is weet ik niet, maar ik vind ze wel mooi om hier te delen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit; die laatste zou misschien ook wel een cumulonimbus kunnen zijn?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:39

* kruipt onder meeleessteen vandaan *

Jolien ik heb speciaal voor jou vandaag op 3km hoogte een paar bizarre wolken gefotografeerd. Ik weet niet of je het goed kan zien (ik kan alleen op m'n telefoon kijken) maar hier dus in het dal heel slecht weer, wij zaten boven de wolken en het donkere gat wat je ziet leek wel de niagra falls! De wolken 'stroomden' een soort van in dat gat en het werd daar donkerder en donkerder terwijl het dek bovenop gewoon vlak bleef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:00

Wat indrukwekkend _Nelleke_. (Ook mooi waar je nu bent)
Dat gat is waar de koude lucht naar beneden zakt en waar de bui zich beneden bevindt, toch? Wel lekker dat je boven de wolken in de zon zit daar :-)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:12

Mooi topic, interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:50

Oeh nog nooit gezien, zal wel met warmteverschil te maken hebben denk ik.

Animal, die laatste heeft wel de vorm maar is nog niet hoog genoeg. Zou uiteindelijk wel een kunnen worden.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:02

Ik meld mij! Word altijd helemaal hyper als er slecht weer voorspeld word. En keek altijd storm chasers. :D
Hoop deze zomer ook wat mooie plaatjes te schieten :)
Er staan al een hoop toffe foto's in het topic!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:05

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:06

Gaaf die wolken die naar beneden lijken te stromen, ik heb t idd weleens gezien op wintersport .
Die van de foto gaf idd een hele bak ellende, t bijzondere vond ik dat bij m'n huis en m'n werk (ik reed van huis en zag m liggen en ben er een soort van omheen gereden naar m'n werk ) de zon scheen terwijl onder de wolk de hel losbrak

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:18

Hier trouwe storm chasers fan :o
Zo gaaf om moeder natuur bezig te zien ! Alleen niet als ik op de scooter zit naar paard lief haha ..

Ga jullie volgen :D

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:22

Goh, zag de titel en dacht gelijk : dat is Jolien! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:22

Verona2000 schreef:
Goh, zag de titel en dacht gelijk : dat is Jolien! :Y)

:D :D :D

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:38

Ben je nu in Amerika dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:39

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:42

Let us know! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:44

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:04

Bootsiebob, die link die jij postte komt inderdaad heel erg overeen met hoe het hier was. Super mistig, ik heb me nog nooit eerder in zulke dikke mist begeven en in ben echt regelmatig (deze wk nog) door wolken heen gesnowboard, maar dat was echt anders.

Sneeuw ligt hier inderdaad ook in het dal en bovenop was het warm, zonnig en windstil, terwijl het in de mist heel koud was en er een flinke wind stond! Raar verschijnsel he?

Uiteindelijk kan ik niet zeggen hoe het er echt in het dal uit heeft gezien want we verblijven op 2000m dus lager zijn we niet geweest.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:10

Bijzonder inderdaad! Het weer in de bergen blijft toch fascinerend. Ik heb er eens in juni sneeuw gehad op 1700 m en de volgende dag was het 23 graden op dezelfde locatie...
Die wind en buien zullen het gevolg van juist dat grote temperatuurverschil zijn. Fijne vakantie nog daar (ben maar een beetje jaloers)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:11

Nelleke, wat een super gave foto's!! waar be je nu?