Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:12

Emita schreef:
Vreemdgaan is een keuze, verliefd worden niet... wat je ermee doet is aan jezelf. Ik weet van mijzelf dat ik heel trouw ben. Maar ik vind vreemdgaan niet altijd onvergeeflijk. Stel ik ben 10 jaar samen met een man, en hij heeft na die 10 jaar behoefte aan een andere vrouw, afhankelijk van de manier waarop het gaat (is het een relatie? is het eenmalig? is het lust? zijn er gevoelens in het spel? is het een affaire?). Tuurlijk zou ik er stuk van zijn maar het betekent voor mij niet altijd meteen einde relatie. Maar ik denk dat je er pas over kunt oordelen als je zelf in zo'n situatie terecht komt.

Nog even een aanvulling op mijzelf: mijn hart zou meer gebroken zijn als ik weet dat mijn partner gevoelens heeft voor een ander, dan als hij een snelle wip heeft gehad. Dit laatste zou ik ook liever gewoon nooit te weten willen komen. Daar zou ik meer mee kunnen leven dan als hij verliefd wordt op een ander. Daarnaast, ik heb in een relatie gezeten waar mijn (inmiddels ex-)vriend vreemd ging, dus ik weet hoe het voelt. Het is niet leuk, en natuurlijk zou ik boos zijn als hij -ook al vergeef ik hem- een eenmalige wip zou hebben. Ook heb ik veel gezien bij andere stellen dat vreemdgaan voorkomt. Inmiddels zou ik het naïef en onrealistisch van mijzelf vinden als ik zou denken dat mijn partner nooit vreemd zou gaan. Ik ben niet jaloers aangelegd, ik vind het prima als mijn eventuele vent uit eten gaat of op stap gaat met vriendinnen (ik heb inmiddels zelf ook veel mannelijke vrienden en zou het niet chill vinden als hij daar een probleem van zou maken), ik claim mijzelf niet aan hem vast, ik word niet boos als hij niet reageert op berichtjes of als ik zie dat hij iets gelezen heeft (man, wat kunnen wijven daarin irritant zijn zeg), ik ben niet klef in het openbaar, ik vind het prima als hij met vrienden op stap of op vakantie gaat, ik zeur niet over dat hij te weinig aandacht geeft, ik loop hem niet te controleren etc. (al deze voorbeelden kunnen aanleiding zijn voor een man om een n**kertje buiten de deur te gaan zoeken) en ik vind persoonlijk dat de desbetreffende man wel van geluk mag spreken als ik met hem uit wil ( :') :') geen arrogantie ofzo) dus waarom zou ik bang zijn dat hij met een ander gaat? Hij heeft mij toch? Bang ben ik er niet voor. Ik verander pas in een psycho als ik echt door heb dat hij gevoelens heeft voor een ander, dat is voor mij vele malen kwetsender. Maar zoals ik al zei, stel het gebeurt, het is niet altijd niet-te-vergeven en het hoeft ook niet direct einde relatie te betekenen. Maar of vreemdgaan je overkomt?? Absoluut niet, je bent er altijd zelf bij en het is ALTIJD een bewuste keuze. Naar mijn mening. EDIT: oh ja, en zelf vreemd gaan? Nooit.. Je wordt met een reden verliefd op iemand en als ik eenmaal in een relatie zit dan ga ik ook voor de volle 100% voor hem. Die keuze maak je aan het begin van een relatie en het is het niet waard om dat aan de kant te zetten voor een ander.

JudithGigi

Re: Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:19

Wat je niet met iemand anders zou doen als je partner ernaast staan, zou je ook niet moeten doen als hij er niet naast staat. Of het nou gaat om seks, een kusje of zelfs maar op een bepaalde manier praten.

Ik vind trouwens dat vreemdgaan altijd een bewuste keuze is. Zelf stomdronken sla ik jongens weg die wat van me willen terwijl ik een vriend heb, en als je daar echt te dronken voor bent had je het niet zover moeten laten komen. (expres gedrogeerd worden door iemand is wat anders natuurlijk).
Verliefd worden op iemand anders is natuurlijk geen bewuste keuze, maar wat je ermee doet wel.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:20

Ik vind het wel heel makkelijk gezegd van de meeste mensen hier... "vreemdgaan is een bewuste keuze".

Op het moment dat je daadwerkelijk verliefd wordt op een ander denk je niet zo logisch mee na hoor. Zeker niet als je diegene vaak tegenkomt (niet kunt ontlopen) en het ook nog eens wederzijds is... Het is niet zo dat je ineens met diegene in bed ligt, maar ik denk dat je steeds een beetje verder gaat en het voor jezelf goedpraat (gewoon met elkaar praten moet kunnen toch? Ach het is maar een knuffel..) en dat zo de grenzen een beetje vervagen, tot het moment dat het echt vreemdgaan wordt.. Vaak komt dan ineens wel het besef... En ja, zullen de meesten ervoor kiezen om het niet te vertellen, uit angst degene met wie ze een relatie hebben kwijt te raken.

Op het moment dat je in een dronken bui zoent/sex hebt denk je ook niet zo na denk ik zo.

Persoonlijk zou ik het laatste veel minder erg vinden.. dat zou ik denk niet eens willen weten. Als het eerste het geval is hoop ik dat mijn partner het tijdig laat weten... Of anders achteraf mij ervan kan overtuigen dat hij echt voor mij kiest.

Mijn punt is, het is niet allemaal zo zwart wit als veel mensen hier willen geloven.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:24

Vreemdgaan is in mijn ogen een hele bewuste keuze.
Verliefd worden overkomt je, maar als je gevoelens hebt voor een ander doe je er in mijn ogen goed aan om je huidige relatie te verbreken. Je wordt alleen verliefd op een ander als het in je eigen relatie niet goed loopt.

Voor mij is trouwens ook, 1x een misstap is onvergefelijk!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:42

PM1 schreef:
Ik vind het wel heel makkelijk gezegd van de meeste mensen hier... "vreemdgaan is een bewuste keuze".

Op het moment dat je daadwerkelijk verliefd wordt op een ander denk je niet zo logisch mee na hoor. Zeker niet als je diegene vaak tegenkomt (niet kunt ontlopen) en het ook nog eens wederzijds is... Het is niet zo dat je ineens met diegene in bed ligt, maar ik denk dat je steeds een beetje verder gaat en het voor jezelf goedpraat (gewoon met elkaar praten moet kunnen toch? Ach het is maar een knuffel..) en dat zo de grenzen een beetje vervagen, tot het moment dat het echt vreemdgaan wordt.. Vaak komt dan ineens wel het besef... En ja, zullen de meesten ervoor kiezen om het niet te vertellen, uit angst degene met wie ze een relatie hebben kwijt te raken.

Op het moment dat je in een dronken bui zoent/sex hebt denk je ook niet zo na denk ik zo.

Persoonlijk zou ik het laatste veel minder erg vinden.. dat zou ik denk niet eens willen weten. Als het eerste het geval is hoop ik dat mijn partner het tijdig laat weten... Of anders achteraf mij ervan kan overtuigen dat hij echt voor mij kiest.

Mijn punt is, het is niet allemaal zo zwart wit als veel mensen hier willen geloven.

En mijn punt is, dat het voor sommigen nou eenmaal wel zo zwartwit is.
Ik heb mn huidige vriend leren kennen toen ik nog een relatie had. Eerst vriendschappelijk (middelbare school) maar gevoelens namen steeds meer toe. De relatie zat al niet goed en dit was voor mij de druppel om er een punt achter te zetten. Stiekem was ik al smoorverliefd, maar geen haar op mn hoofd die er aan dacht daar op te handelen zolang ik de vorige relatie niet juist had afgerond! Juist omdat ik me zo voelde, heb ik ervoor gezorgd dat er geen potentieel gevaarlijke situaties ontstonden. Dus dat hele riedeltje van goedpraten en doorgaan DOE ik gewoon niet. Ik vind dat daar juist de fout zit, als je het gaat goedpraten kan je ook bewust stilstaan en het juist niet doen. Grenzen vervagen niet, grenzen laat je vervagen....

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:40

@ ivy-power89 je kan ook verliefd worden op een ander en achteraf beseffen dat je juist nog wel voor je huidige relatie wilt gaan... Heb jij al eens een relatie gehad waarin de ander een misstap heeft begaan? Heb jij zelf wel eens een misstap begaan? Ik denk dat je dan pas weet hoe je zou reageren.

@ Zwerte Jij kunt het heel zwart wit zien, maar er is toch echt een heel groot grijs gebied, juist omdat er gevoelens en emoties bij komen kijken. En wat is vreemdgaan? Die definitie is voor iedereen anders. Je zeg dat er eerst een vriendschappelijke basis was, maar dat je gevoelens toenamen. Hoe kwam dit? Wat deden jullie? Blijkbaar was dit wederzijds, want het is nu je huidige relatie. Of werd je van de 1 op andere dag verliefd en heb er toen meteen diezelfde dag een punt achter gezet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:53

PM1 schreef:
@ Zwerte Jij kunt het heel zwart wit zien, maar er is toch echt een heel groot grijs gebied, juist omdat er gevoelens en emoties bij komen kijken. En wat is vreemdgaan? Die definitie is voor iedereen anders. Je zeg dat er eerst een vriendschappelijke basis was, maar dat je gevoelens toenamen. Hoe kwam dit? Wat deden jullie? Blijkbaar was dit wederzijds, want het is nu je huidige relatie. Of werd je van de 1 op andere dag verliefd en heb er toen meteen diezelfde dag een punt achter gezet?

Tuurlijk is een een grijs gebied. Maar ook in dat grijze gebied ben je niet constant ontoerekeningsvatbaar.

Er komt een moment dat je thuis zit dat je echt kan bedenken: Oeh,...dit is eigenlijk niet kies. Ik moet nu links of rechts af.(praten met je partner of afkappen die handel,...hoe leuk en spannend het ook is)

Nee, als je verliefd bent maak je niet altijd de meest rationele beslissingen. Dat klopt.

Maar je kan niet zeggen ik was verliefd en had het leuk en dat mijn partner nu met een gebroken hart achter blijft kan ik niks aan doen. Want je laat een ander met de brokstukken zitten.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:06

TammyVN schreef:
Ik was 17, dronken en we waren op een 'break', ik was heel verdrietig. En niet zo wijs als dat ik nu ben haha.

Dit doet me echt denken aan Friends :') sorry. Moest even lachen.
Afbeelding

Anyway, grappig om te lezen dat veel het erger zouden vinden als diegene echt gevoelens kreeg voor een ander dan een wip. Bij mij is het denk ik andersom. Ik zou het persoonlijk erger vinden als hij de intimiteit buiten de deur zoekt. Als hij gevoelens krijgt voor een ander dan is dat jammer voor mij :') maar aan gevoelens kan je niet zoveel doen (in het kader van: verliefdheid overkomt je)
Wat daar mee gedaan word (en nu val ik in herhaling) is wederom een keuze. Zou het wel op prijs stellen als hij mij er over informeert alvorens verder te gaan. :o

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:42

PM1 schreef:
@ ivy-power89 je kan ook verliefd worden op een ander en achteraf beseffen dat je juist nog wel voor je huidige relatie wilt gaan... Heb jij al eens een relatie gehad waarin de ander een misstap heeft begaan? Heb jij zelf wel eens een misstap begaan? Ik denk dat je dan pas weet hoe je zou reageren.

Jij zei dat het niet zo zwartwit IS. En ik zeg dat het voor mij dus wel zo is. Kan het niet makkelijker maken dan dat, ik vind vreemdgaan gewoon absoluut een nogo. En de definitie is voor iedereen misschien wel anders, ik heb het over seksueel contact achter je rug om. Alles wat je niet met vrienden zou uitspoken dus.
En tja, hoe het kwam dat mn gevoelens toe namen? Mn relatie liep al twee jaar ellendig, ik was allang het gevoel kwijt als ik terug kijk, maar ik hield nog wel van hem (nu nog btw) Dat had ik echter pas door toen ik dus mn huidige vriend liever zag dan mn ex. Ik zag mn ex alleen in de weekenden (afstand) en de eerste keer dat ik uitkeek naar maandag ipv wachten op de vrijdag, was het me ineens duidelijk. En ja, toen heb ik vrij direct een punt achter de relatie gezet, namelijk het eerste weekend daarna. Ging makkelijk, omdat we er al mee bezig waren, ik had hem allang vertelt dat het voor mij niet meer genoeg was en er dingen moesten veranderen, anders was ik weg. Er was dus veel meer mis in die relatie, dit was gewoon de spreekwoordelijke druppel.
En wat we deden? Niks bijzonders. Waren klasgenoten en vrienden, hielpen mekaar met huiswerk (serieus!) en groeiden gewoon langzaam naar elkaar toe. En idd was het wederzijds, van zijn kant blijkbaar vanaf dag 1 al. Ik was echter bezet, dus heeft hij hier nooit iets mee gedaan (tot het uit was dus) en nooit echt iets laten merken.
Dus ja, ik ken verliefheid tijdens een relatie en ik weet uit ervaring dat ik ook dan niet vreemd ga, ik zorg er gewoon voor dat ik niet in die situatie terecht kom.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:40

PM1 schreef:

Ik ben al 8 jaar gelukkig met mijn huidige vriend, maar daarvoor al paar keer belazerd.
Ieder zn mening, maar MIJN mening is zoals ik al eerder gezegd heb. 1 misstap en het is klaar voor mij. Ik heb totaal geen behoefte aan een ander, want ik ben stapel verliefd op mn eigen vriend. Als ik ineens verliefd zou worden op een ander dan kan dat gebeuren maar dan zet ik eerst een punt achter mijn eigen relatie. Vreemdgaan is denk ik de grootste angst van ieder die in een relatie zit en ik wil mijn partner niet onnodig kwetsen. En je kunt verliefd worden en er wat mee doen (dan ben je bewust van je gevoel) en verliefd worden en er niets mee doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:26

De mens is zwak.

Het beseffen dat je je eigen impulsen soms niet onder controle hebt en zwak bent, kan je zeker overkomen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:23

Shiloh schreef:
De mens is zwak.

Het beseffen dat je je eigen impulsen soms niet onder controle hebt en zwak bent, kan je zeker overkomen denk ik.

en ik vind het sterk, om niet alleen je eigen "zwakheid" te onderkennen en soms te accepteren, maar ook die van een ander.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:30

Wesco schreef:
Verliefd worden overkomt je. Maar er iets mee doen en dan vreemdgaan is een bewuste keuze.

Precies dit.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:34

Inderdaad, als je verliefd wordt op (of gevoelens hebt voor) een ander kun je er bewust voor kiezen om daar niets mee te doen, en om te vechten voor je relatie. Verliefdheid gaat weer over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:45

Het hele concept vreemdgaan begint al met de keuze voor een hek om de relatie.

Het is erg makkelijk om vervolgens te stellen dat het over dit hek stappen een keuze is. Hoewel dat logisch LIJKT is het in de praktijk voor een schokkend hoog % in modaal niet eens lang durende relaties toch wat complexer.

Lees http://www.amazon.es/Sex-Dawn-Stray-Mod ... ex+at+dawn

Kost je 7.66 € op Kindle en verklaart veel.
Nee, gaat NIET over sex maar over moderne relaties.

Zoals IK dat zie, ligt de oorzaak van vreemdgaan bij het concept ervan op ZICH. Indien het hek niet bespreekbaar is, wordt bedrog voorgeprogrammeerd door de natuur van de mens.
Het is daarom imo een ONBEWUSTE keuze. Door te kiezen voor een onbespreekbaar hek om de relatie wordt vreemdgaan gecreeerd.
Haal het hek weg en *\o/* geen vreemdgaan +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:23

Ik hoef hier helemaal niet te reageren. HC kan prima mijn mening verwoorden :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:44

In mijn ogen is het een bewuste keuze. :) Je tong beland niet per ongeluk in iemand anders mond en die edele delen komen al helemaal niet "per ongeluk" in elkaar.