Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:51

Bij ons alles op 1 hoop, 7 jaar samen en werken allebei hetzelfde aantal uur (ik verdien wat meer, maar heb ook meer kosten). Gaat prima, overleggen veel over de financiën, grote aankopen moeten we gewoon allebei achter staan :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:09

HouVanUtopia schreef:
L_Rivaldo schreef:
Wij gaan rond mei samenwonen. Montee al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?

Ons huis staat op naam van me vriend
hebben beide eigen rekening eigen spaarrekening
gezamenlijke rekening gezamenlijk spaar

storten beide 50/50 op rekening voor lasten en spare n zelfde bedrag op spaar.
Ik werk met min max contract sommige maanden verdien ik minder maar altijd zelfde regeling

wat je zelf spaart of uitgeeft is aan jou.

In samenlevingscontract laten vastleggen dat mocht het uit gaan Ik het volledige bedrag wat ik heb meebetaald aan de hypotheek terug krijg

de gezamenlijke rekening en spaarrekening worden hesplits en eigen rekening zijn altijd van jezelf
tuurlijk help je elkaar is het 1 pot nat maar het eerlijkste als dr wat gebeurd

Bedankt voor deze tip, helaas is er is ons situatie niet een exhte hypotheek om het zo maar te noemen. Het huis word overgenomen van zijn ouders wat betaald word uit het bedrijf ik weet er het fijne niet nog niet van.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:52

Wat een verschillen hier zeg.

Wij hebben allebei onze eigen rekening en een gezamenlijke rekening.
Hij betaald huur, tv internet en de wegenbelasting voor de 2 auto's (en natuurlijk zijn prive dingen telefoon motor enz.) van zijn eigen rekening (vind ie makkelijk)
Ik betaal de boodschappen, verzekeringen van de auto's/huis en de brandstoffen (diesel en benzine)

Ik leg een x bedrag in de maand neer op de gezamenlijke en hij alleen de zorgverzekering. Vanuit de gezamenlijke betaal ik de boodschappen en alles wat ik overhoud per maand (slim inkopen :') doen hahaha) spaar ik.
Diesel enzo betaal ik vanaf mijn priverekening.

Ik zou wel graag alles op 1 hoop willen doen, maar hij wilt dit niet om mij te beschermen. Hij is meer van het makkelijk geld uitgeven terwijl ik echt op mijn centjes zit en zoveel mogelijk spaar.

Op dit moment huren wij nog dit huis maar dat moet gekocht gaan worden in de toekomst. Of ik mede-eigenaar word van het huis is nog niet beslist. Als ik geen mede-eigenaar word betaal ik niet mee aan grote verbouwingen (keuken badkamer enz.) is dit wel zo dan investeer ik wel in de grote verbouwingen.

Qua uit eten gaan en efteling enzo is net wat uitkomt. Over het algemeen betaald hij meer aan uit eten enz.

*edit*
Oja wij zijn 8 jaar bij elkaar met een tussenstop van anderhalf jaar.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:03

Op dit moment krijgt hij gewoon maandelijks een bedrag van mij voor mijn verblijf en onkosten. Verder hebben we samen nog niets geregeld. We zijn nu echter al een tijdje bij elkaar en gaan dan ook binnenkort het één en ander regelen: o.a. samenlevingscontract en overlijdensrisicoverzekering en een gezamenlijke (spaar)rekening.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:09

Nicje87 schreef:
Hoi bokkers,

Ik kon hierover nog geen topic vinden.
Wat ik mij af vroeg, hoe hebben jullie de financiën geregeld?

Betaald diegene die het meest verdiend meer aan de vaste lasten?
Delen jullie de vaste lasten volledig?
Sparen jullie samen?
Sparen jullie evenveel?
Hoelang zijn jullie samen en hoelang wonen jullie samen? Wel/geen kinderen enz?

Wij betalen samen naar ratio van ons netto inkomen. We hebben een gezamenlijke rekening voor onze vaste lasten en boodschappengeld en recreatiegeld etc. Daarnaast hebben we beiden onze eigen rekeningen. Wij sparen samen op een rekening voor o.a. onderhoud van de auto, jaarlijks terugkerende belastingen etc. Wij zijn ruim vijf jaar samen en we wonen nu ruim drie jaar samen, geen kinderen. Mijn paard betaal ik overigens wel volledig zelf, maar dit vind ik niet meer dan logisch. De autokosten doen we 50 / 50.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:13

1 gezamenlijke rekening, 1 spaarrekening, 1 beleggersrekening, 1 koophuis, 1 kind :+

14 jaar samen, niet getrouwd

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:28

nummer13 schreef:
ieder heeft zijn eigen betaalrekening (komt loon op binnen) en eigen spaarrekening en we hebben gezamenlijk een betaalrekening.
alle vaste lasten en de huishoudelijke boodschappen worden vanuit de gezamenlijke rekening betaald (inleg op deze rekening naar rato van verdiend inkomen)
Teruggave Belastingdienst (hypotheekrenteaftrek) komt ook weer op gezamelijke rekening terug)

Verder spaart ieder voor zich en betaalt ieder voor zich zijn eigen kleding, hobbies, uitjes, uitgaan, vakantie, persoonlijke uitgaven etc. vanaf zijn eigen rekening

Dit dus :) . Wij zijn 3 jaar samen maar zou het niet anders willen, ook niet later.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:14

Yucca schreef:
Ik vind het gek dat je bij huren 'gemakkelijk' de helft kan meebetalen, maar dat dat opeens niet meer 'kan' bij een koopwoning. Je hebt toch bij allebei de gemakken van een woning en daar hangt toch een prijskaartje aan?

Mijn vriend en ik hebben aparte rekeningen + één gezamenlijke. Ik heb een koopwoning, hij betaald de helft van het rentebedrag. Ik betaal dus ook de helft + het spaardeel. Verder betalen we alle vaste lasten die we samen gebruiken ook samen (gas/water/licht/gemeentebelasting/boodschappen/uitjes/vakanties).

We hebben beide een bedrijf dus we willen onze in- en uitgaven graag gescheiden houden. Hij werkt ook in loondienst en verdient daarbij veel meer dan mij, maar het deel dat hij meer verdient dan mij stopt hij terug in zijn bedrijf.

Mijn vriend heeft de hypotheek op zijn naam staan, dus hij betaald de hypotheek, mocht het tussen ons fout lopen, heeft hij het volledige huis, ik mijn spaargeld.
Overigens is het bij ons wel de bedoeling dat ik mijzelf in ga kopen over een jaar of 2.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:32

Yessy schreef:
Plien91 schreef:
Wij wonen twee jaar samen. Hebben een gezamenlijke rekening waar we elk ongeveer evenveel geld op storten. Daar betalen we hypotheek, boodschappen en verzekeringen voor het huis van en soms ook de etentjes en dergelijke.
Salaris komt op eigen rekening binnen. We hebben nagenoeg hetzelfde salaris.
Zorgverzekering, contributies en andere eigen kosten betalen we van onze eigen rekening.
We hadden allebei een eigen spaarrekening maar na een verbouwing en straks een nieuwe auto zijn beide potjes nagenoeg even leeg :+. Misschien dat we straks ook wel alles op 1 spaarrekening zetten. Net zo makkelijk denk ik. Hoe doen anderen dat wbt samen sparen?

Het lege potjes moment was bij ons het moment om alles samen te gooien. We hebben beide nog een eigen rekening en spaarrekening waar de salarissen op binnenkomen. Dat is ook ideaal als je cadeautjes wil kopen en daar gaan ook bijv de mobiele telefoonrekeningen af die we al hadden voor we elkaar leerden kennen.
Overigens was het plan om alleen de gezamenlijke lasten van de gezamenlijke rekening te betalen maar toen die potjes toch leeg waren, maakte het ineens ontzettend weinig uit. Na aftrek van hobbies verdienen we nagenoeg gelijk en hebben we ook gelijkwaardige uitgavenpatronen dus we hebben het nooit meer aangepast :)

Ik heb vandaag ook maar een gezamenlijke spaarrekening aangevraagd. Ee houden beiden ook nog onze eigen betaal- en spaarrekening, maar dan kunnen we i.i.g. makkelijker samen sparen voor de grotere gezamenlijke uitgaven :).

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:33

Toen ik nog samenwoonde hadden we onze eigen rekeningen en een gezamenlijke. Op de gezamenlijke stortten we beiden een vast bedrag. Daarvan werden alle lasten voldaan.

We hadden ook een samenlevingscontract. Dat was voor zijn werk makkelijker.

Goddank hadden we het zo geregeld want we zijn na twee jaar samenwonen uit elkaar gegaan. Het was alleen een kwestie van spullen verdelen die we in de tijd samen hebben gekocht. Heeft me een boel ellende bespaard!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:13

Hier idd ook alles laten opstellen in samenlevingscontract en testament

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:39

Ik heb een koophuis waar mijn vriend bij ingetrokken is.

Ik wilde graag nog steeds alle vaste lasten blijven betalen, gewoon omdat ik er trots op ben dat ik dat zelf kan en ik graag daaraan gewend wil blijven (controletripper? := ).

Mijn vriend betaalt alle boodschappen, uitjes, vakanties, extraatjes etc.
Hij spaart ook voor ons.

Hij is helaas sinds een paar maanden zijn vaste baan verloren dus het voelt eigenlijk ook wel eerlijker zo, daar ik een fulltime baan heb. Voordeel is wel: hij doet ALLES in huis nu. Heeeerlijk!