zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:08

ik snap het helemaal ts, ik heb zelf ook enorm angst door het verleden in het water.
en geef me zoontje al is die nu nog een stuk jonger als jou kindje ook niet mee aan iemand die gaat zwemmen.

ik zou het dus ook nog niet doen als je je er niet goed bij voelt. en heeft niks met te beschermend te maken hoor.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:09

kwita schreef:
Maar je maakt mij niet wijs dat je elke dag thuis in je zwembad oefent met je eigen kind, Water hoort bij Nederland en ook bij onze opvoeding zwemles, dagje strand, varen, schaatsen etc maar niemand is continu hier mee bezig en zeker als water niet je ding is dan ontwikkel je hier niet zo in!

Ik begrijp ts haar dilemma, je zou het jezelf nooit vergeven! :o

zelf heb ik nog weleens als strandwacht rond gelopen en dan juist hoeveel kindjes de diplomas wel hebben maar gewoon overvallen worden door de kracht en stroming van het water. Daar waar de ouders juist een veilig gevoel hadden door die diploma's het is echt een schijnveiligheid omdat er zoveel andere factoren meespelen en de doorslag geven op zo een moment!

Kwita, mijn kind gaat 1x in de 2weken zwemmen, ik zie dat je mij quote dus reageer maar even zo.
Dat heet onderhoud. en Zomers praktisch dagelijks daar wij een eigen boot hebben, en hij dus zomers praktisch dagelijks in "open "water ligt of op een band achter de boot.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:15

BloemBloem schreef:
Hahahaha Sammie, fiets het gevoel! Cijfers zullen ons wel zeggen
wanneer we los moeten laten :+

Sorry ik moet om je lachen, ik ga mee in je verhaal, want ik vind het
ook sneu dat het jongetje niet mee mag, maar je gevoel baseren op feiten
slaat natuurlijk ook nergens op.
Lach maar een eind raak. :+ Ik denk dat jij het even niet snapt. Er werd hier door een aantal mensen geroepen dat er 'zoveel' kinderen verdrinken in het zwembad terwijl o.a. de ouders zelf al aan het opletten waren. Dát is dus helemaal niet waar. Cijfers tonen aan dat de meeste kinderen die al verdrinken dit niet in het zwembad doen, dit zonder diploma doen en vaak zonder toezicht. Dit heeft niks met gevoel te maken. Als jij zegt ik wil het niet vanwege mijn gevoel kun je dat niet meten. Als je het zegt vanwege 'want er komen al zoveel kinderen om in het zwembad terwijl de ouders toekijken' dan is dat dus dikke poep. Enige dat deze cijfers wel kunnen doen is je irrationele angstgevoel minder maken.

BloemBloem schreef:
Hebben ze zulke statistieken ook voor kinderen die vallen in de speeltuin ?

Klik :+ Het zou je verbazen..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-03-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:19

Ik denk niet dat de cijfers ervoor gaan zorgen dat
het jongetje er wel heen kan :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:20

Daar gaat het ook helemaal niet om...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:21

Sammie schreef:
Daar gaat het ook helemaal niet om...

Nee jij wil je punt maken, dat kinderen niet "zomaar" verdrinken
onder begeleiding van toezicht, maar dat dit vaak gebeurd wanneer
er helemaal geen oplettende ouder is.

Dat punt heb je echt wel gemaakt hoor. Echter is het jongetje daar
toch niet mee geholpen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:21

Sammie schreef:
Hoe groot is de kans in deze situatie dat het misgaat.. Iedereen gilt maar wat als het mis gaat of ongefundeerde redenen als al die kinderen die jaarlijks verdrinken terwijl de ouders wel opletten.. Grote kul... Ja je kind kan naar school fietsen of lopen en plat gereden worden. Wat als.. De rest van z'n leven maar binnen houden? Hoe veiliger wil je het hebben als twee volwassenen op zes kinderen niet voldoende zijn in de ogen van diverse mensen hier? Per kind 1 volwassene? Is volgens mensen hier ook niet genoeg, want er schijnen nog genoeg kinderen te verdrinken terwijl de ouders er opletten. Heb er nog geen enkele statistiek van gezien, maar 't schijnt volgens sommigen hier te gebeuren..

Heb de cijfers er zelf maar even bijgepakt. Wat oudere cijfers uit 2005.
Citaat:
In de afgelopen 25 jaar verdronken 669 kinderen jonger dan 5 jaar en 216 kinderen van 5 tot 10 jaar. De meeste gevallen doen zich dus voor op leeftijden waarop toezicht een grote rol speelt. (dat is dus iets meer dan 8 kinderen van 5-10 jaar per jaar, opmerking sammie)
Ongeveer twee derde van alle gevallen van verdrinking bij kinderen vindt in of rondom het ouderlijk huis plaats. In de meeste gevallen gaat het om peuters die in een vijvertje in de tuin of water bij de woning zijn gevallen. Veel minder vaak zijn het oudere kinderen van 5 tot 10 jaar die niet of onvoldoende konden zwemmen en in open zwemwater of het zwembad (5%) zijn verdronken. (Die circa 5% is 1,77 kind per jaar, opmerking sammie)

En dan een stuk uit 2014. Zonder directe aantallen.
Citaat:
Kinderen krijgen vaker te maken met verdrinking dan volwassenen. Bij jongetjes tussen de 2 en 5 jaar oud is dit zelfs doodsoorzaak nummer één. Baby's verdrinken het vaakst in bad, jonge kinderen in een vijver of een plas/vaart.(...)Kinderen tussen de 2 en 12 jaar oud sterven het vaakst aan kanker. Voor jongetjes tussen de 2 en 5 jaar oud geldt dat de grootste doodsoorzaak ligt bij verdrinking. Vooral kinderen van buitenlandse afkomst verdrinken vaker, omdat deze te weinig met water in aanraking komen (zwemles, spelenderwijs leren omgaan met water). Meisjes verdrinken minder vaak dan jongens. Dit heeft te maken met het feit dat jongens meer op ontdekkingstocht gaan en eerder worden aangetrokken door plassen water. In de thuissituatie verdrinken kinderen over het algemeen in de vijver, een waterplas (vaart) in de directe omgeving of in het bad.

kind van ts is én geen peuter én gaat naar een zwembad én heeft toezicht van twee meezwemmende ouders én heeft overal toezicht van badmeesters én heeft drie zwemdiploma's. Nogmaals de vraag hoe veiliger moet het zijn?

Hoeveel van de bijna verdronken kinderen heeft blijvende hersenbeschadiging ivm zuurstof tekort?

En hoeveel kinderen overlijden na reanimatie en coma?

Maar goed, moedergevoel is het belangrijkst. DE OUDERS bepalen of een kind er wel of niet klaar voor is. ABC staat voor techniekbeheersing als momentopname....

Als moeder moet OOK IK leren loslaten, maar maak IK het besluit wanneer en of het verantwoord is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:25

Ik had er ook niet blij mee geweest, ik vind dat ze dan moeten zorgen voor 1 op 1 toezicht. Wat is je beslissing geworden?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:25

Zelf heb ik als meisje van 6 zijnde mijn ABC diploma en ben ik daarna verder gegaan bij de zwemvereniging. En inmiddels ben ik gestopt op mijn 19de met 27 zwemdiploma's.

En ja ik heb ook zwemlessen gegeven en in verschillende zwembaden stage gelopen en ook bij een Centerparcs als toezichthouder gewerkt 3 jaar.

ik vind het niveau per kind heel erg verschillen, maar observeer de ouders eens als je zwemles sta te geven en hoe de ouders langs de kant zitten.

Zelf mocht ik als kindzijnde ook overal mee naar toe en verschillende feestjes toe te zijn geweest. Maar zwemmen leer je pas echt als je klaar ben met je ABC. En vaak gaan de kinderen dan voetballen of paardrijden etc. Omdat ze nu hun verplichte diploma hebben van paps en mams. En daaarna gaan ze nooit meer zwemmen. En als je het onderhoud dan ontwikkeld een kind kracht en blijven de zwemslagen up to date :)

Ik ben ook in te huren voor kinderfeestjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:26

Ik vraag mij af waar jullie hier zo druk om maken.

Kindje mag niet zwemmen. Klaar. Kunnen jullie weinig aan veranderen. Ts is volwassen en mag zelf haar keuzes maken.

En als zij besluit dat haar zoon niet mag zwemmen dan is dat zo. En als zij vind dat haar zoon niet genoeg kracht heeft. Dan is dat zo. Dan kunnen jullie wel zeggen hij heeft a, b, c. Maar dat zegt niks over kracht. Wel techniek die ze beheersen.

Dus jullie kunnen allemaal wel blijven door drammen. Maar is gewoon zonde van je tijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:33

BloemBloem schreef:
Echter is het jongetje daar
toch niet mee geholpen.

Moet dat dan? Jongetje mag niet mee van z'n moeder.. Einde verhaal..

Mijn punt is én was dat mensen niet zomaar iets moeten roepen zonder te weten of het waar is om zo hun gevoel te onderbouwen. "kind mag niet, want er verdrinken jaarlijks zoveel kinderen terwijl de ouders toekijken".

Santos_05 schreef:
Hoeveel van de bijna verdronken kinderen heeft blijvende hersenbeschadiging ivm zuurstof tekort?
Daarvoor heb je cijfers nodig van bijna verdronken kinderen. Daar kun je naar aanleiding hiervan weinig van zeggen. Laten we wel wezen het is echt niet zo dat duizenden kinderen ‘bijna’ verdrinken. Ze zijn er vast wel, ongetwijfeld maar dan is de vraag of er überhaupt hersenbeschadiging op treedt. Bovendien ging het helemaal niet om bijna verdronken kinderen. Het ging om kinderen die verdrinken terwijl ouders toekijken.

Citaat:
En hoeveel kinderen overlijden na reanimatie en coma?
Ik vermoed nul, want die hadden hier wel bijgestaan. Maar vraag het anders zelf aan het CBS of zoek het zelf op.

Dit zijn de cijfers en die kan men nu wel proberen te ondermijnen met wat als dit en wat als dat.. Maar feit blijft dat de opmerkingen dat er jaarlijks zoveel kinderen verdrinken of jaarlijks zoveel kinderen verdrinken terwijl ouders toekijken dikke poep is.

Niet meer dan dat, maar ook niet minder dan. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-03-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:42

Maar Sammie volgens mij ga je voorbij aan nog een feit; ouderlijke gevoelens. Dat kun je zien als dooddoener, maar niets is minder waar.
Bij de geboorte van je kind (of verkrijgen van ouderrol door bijv adoptie) krijg je deze gevoelens. Bestaande uit verantwoordelijkheidsbesef, angsten en onvoorwaardelijke liefde. Althans zo zou het moeten zijn.
En dus wil je je kind behoeden voor gevaren. Dat zit in je natuur als ouder. Echter, hoort bij behoeden ook loslaten. Alleen is die grens soms erg moeilijk. En dan kunnen er theoretische feiten genoemd worden, maar die staan los van gevoelens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:54

Nee, daar ga ik niet aan voorbij. Ik heb al aangegeven dat ik daar begrip voor heb. En heb ook al aangegeven dat je dat niet kan meten met zulke cijfers.

Het ging puur om dat mensen hier roepen.. “Nee niet doen hoor, want als je ziet hoeveel kinderen er wel niet verdrinken terwijl de ouders zelf toekijken. “

Maar alles dat ik hierboven heb getypt, heb ik al eerder getypt evenals dat deze cijfers wel kunnen helpen om je irrationele angstgevoel weg te nemen.

En ik heb geen zin om constant in herhaling te vallen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:59

StalNollie schreef:
ik snap het helemaal ts, ik heb zelf ook enorm angst door het verleden in het water.
en geef me zoontje al is die nu nog een stuk jonger als jou kindje ook niet mee aan iemand die gaat zwemmen.

ik zou het dus ook nog niet doen als je je er niet goed bij voelt. en heeft niks met te beschermend te maken hoor.

Waar heeft het dan mee te maken volgens jou? Je geeft zelf aan dat het met eigen angsten te maken heeft.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:09

x_Jeanine_x schreef:
Maar zwemmen leer je pas echt als je klaar ben met je ABC. En vaak gaan de kinderen dan voetballen of paardrijden etc. Omdat ze nu hun verplichte diploma hebben van paps en mams. En daaarna gaan ze nooit meer zwemmen. En als je het onderhoud dan ontwikkeld een kind kracht en blijven de zwemslagen up to date :)

Ik heb niet alles gelezen, alleen de eerste en laatste 2 pagina´s. Al lezende kon ik maar 1 ding bedenken die ik hierboven toch gelukkig tegenkwam...
Onderhouden!

Als je het idee hebt dat je zoontje de kracht mist, is hij dus kennelijk niet zwemvaardig genoeg.
Je gaf al aan dat je iedere vakantie gaat zwemmen; fijn en goed natuurlijk...
Je gaf ook aan dat je zoontje zwemmen leuk vindt. 1+1=2? Waarom niet doorgaan met zwemmen?

Het gebeurt helaas zeer regelmatig dat kinderen hun a-diploma halen en dan een andere sport mogen gaan doen.
En natuurlijk: zolang je geen water opzoekt zal je niet verdrinken... maar wat als je door een schuiver met de auto in het water belandt? Wat als je in de zomer wel naar een meertje gaat (al ben je 12 ofzo) en overmoedig wat dieper loopt dan mag? Naar zee gaat en in een sterkere stroming terecht komt?
We zitten hier in Nederland met overal water om ons heen...

Oftewel: een diploma? Super, maar blijf regelmatig zwemmen, blijf oefenen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:13

x_Jeanine_x schreef:

:') :D

TS: doen, wat je gevoel je ingeeft....je moet niet alles laten overheersen door jouw angsten,maar het is jouw kind en jouw beslissing.

Ik dacht er ook altijd makkelijk over, en nu ik zelf kinderen heb, ben ik er soms best zeikerig mee :+

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:25

@sammie, jij blijft jezelf herhalen, maar ik spreek je graag nog eens als je zelf kinderen hebt....

Cijfers zijn en gegeven, maar moedergevoel is voor mij (en de TS) belangrijker.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:33

Ik blijf mijzelf inderdaad herhalen, omdat jullie contstant met dezelfde argumenten komen. :')

En wat betreft mijn kinderen.. Dat is het onderwerp niet en het verandert al helemaal niks aan de cijfers.. dus wij spreken elkaar (tegen die tijd) helemaal niet. :+

Graag op de bal spelen.. niet op de persoon..

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:11

Sammie schreef:
Ik blijf mijzelf inderdaad herhalen, omdat jullie contstant met dezelfde argumenten komen. :')

En wat betreft mijn kinderen.. Dat is het onderwerp niet en het verandert al helemaal niks aan de cijfers.. dus wij spreken elkaar (tegen die tijd) helemaal niet. :+

Graag op de bal spelen.. niet op de persoon..

Het gaat om moedergevoel. Een dooddoener of niet... als je geen kinderen hebt is het niet voor te stellen hoe sterk dat is.... Voor iedereen die geen kinderen heeft is het niet voor te stellen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:20

Getup schreef:
x_Jeanine_x schreef:

:') :D

TS: doen, wat je gevoel je ingeeft....je moet niet alles laten overheersen door jouw angsten,maar het is jouw kind en jouw beslissing.

Ik dacht er ook altijd makkelijk over, en nu ik zelf kinderen heb, ben ik er soms best zeikerig mee :+

Moest wel lachen om jou smiley, maar ik word regelmatig gevraagd om mee te gaan met kinderfeestjes :) zowel nat als droge feestjes :p lees sport en spel en zwemmen :p

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:21

Maar dat is toch helemaal niet Sammies punt Santos?
Het gaat erom dat een paar paniekzaaiers roepen dat er weet ik hoeveel kinderen met diploma's onder toezicht van de ouders verdrinken, en Sammie heeft de daadwerkelijke cijfers opgezocht die aantonen dat het helemaal niet zo veelvoorkomend is als sommige mensen doen geloven. Puur informatie die je mee zou kunnen nemen in een beslissing.
Welke beslissing jij of TS op basis van moedergevoel neemt is volledig jullie keuze, en ik lees nergens dat Sammie zegt dat dat gevoel niet bestaat. Ze geeft alleen aan dat je op basis van de cijfers kan zeggen dat het risico niet groot is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:23

_/-\o_ _/-\o_

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:45

Voor ik kinderen had zou ik ook met cijfers komen... met kinderen weeg ik continue af: is het een druk of rustig zwembad, zijn er veel grote of alleen kleinere kinderen.. maar ook met voetbal... zijn er alleen grote kinderen, wordt er erg hard gespeeld enz enz. En de ene keer mag het dan wel, de andere keer mag iets niet.

Nu spelen cijfers een veel kleinere rol, dat wil ik hiermee aangeven. En paniekzaaiers? Het zal je eigen kind zijn, dan hoeft er maar 1 per jaar te zijn.. als het een kind is, dan is zelfs 1 kind per jaar te veel ;(

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:47

Mijn moeder heeft mij vroeger ook huilend (met zonnebril zodat ik het niet zag) uitgezwaaid op
elk uitje van school en kinderfeestje. Ze had ook allerlei angsten maar mede door mijn nuchtere
vader is dat nooit echt zo ver gegaan dat ik niet mocht. Ik voelde het wel, want ik was ook bang
voor de zee, zwemmen, onweer, dat er brand zou komen/inbrekers, vreemde mensen die ons iets zouden aandoen enz. (Allerlei angsten van mijn moeder) Dus dat je zoon het zo vergeten is geloof ik niet helemaal. Hij zegt het misschien niet maar hij voelt het wel.

Ik ben blij dat ik zelf in ieder geval nooit thuis heb hoeven blijven omdat mijn moeder bang was.

En als juf kan ik zeggen dat bezorgde ouders niet altijd de beste beslissing maken hoor voor hun
kinderen :') Vaak als ouders er niet bij zijn gedragen kinderen zich heel anders (en bijna altijd in
het positieve). Ouders zouden versteld staan van hoe goed kinderen hun eigen problemen oplossen
en hoe vaardig ze al zijn :j Maar natuurlijk respecteren we ieders wens. Hier zijn ook wel eens kinderen thuis gehouden van een schooluitje omdat ouders het eng vonden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:52

Santos_05 schreef:
Voor ik kinderen had zou ik ook met cijfers komen... met kinderen weeg ik continue af: is het een druk of rustig zwembad, zijn er veel grote of alleen kleinere kinderen.. maar ook met voetbal... zijn er alleen grote kinderen, wordt er erg hard gespeeld enz enz. En de ene keer mag het dan wel, de andere keer mag iets niet.

Nu spelen cijfers een veel kleinere rol, dat wil ik hiermee aangeven. En paniekzaaiers? Het zal je eigen kind zijn, dan hoeft er maar 1 per jaar te zijn.. als het een kind is, dan is zelfs 1 kind per jaar te veel ;(
Je moet het ook wel willen snappen, natuurlijk! Maar je mag 't winnen hoor :) Ik houd het bij deze voor gezien.

Veel succes ermee! :j