inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:10

Fijn te weten. Ik loop gigantisch vast in het systeem van " voorlopige aanslag 2015 wijzigen"
Ik zal ze eens bellen. Lijkt me leuker in 1x een bedrag te ontvangen dan steeds een beetje.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:11

Is het ook :D En als je de voorlopige teruggave verder niet nodig hebt... Ik vind het wel net zo rustig zo :j

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:28

Ja precies!
Ik probeer het nu toch digitaal in te vullen. Ik loop nu alleen vast op mijn hypotheekschuld van 31-12-2015. Ik houd alleen de overzichten aan van de hypotheekverstrekker die je in januari krijgt. Niet aan mij besteed denk ik :')

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:53

Celiien schreef:
Hmmm hier een vraagje.. kon t in mijn belastingbundel niet vinden namelijk
Heb afgelopen jaar van januari t/m augustus studie mét studiefinanciering gehad.. en september t/m december zonder studiefinanciering. Instellingsgeld heb ik in september zelf betaald (1900). Nu zou ik dat volgens het programma moeten doen door ze allebei apart neer te zetten, begrijp ik en dat is prima. maar ze hebben het over scholingsuitgaven. ik was eerst in de veronderstelling dat ik schoolgeld /12 maanden * aantal maanden in 2014 moest doen. Maar omdat ik uitgaven ipv kosten zie staan, twijfel ik of ik die 1900 niet in een keer in 2014 kan nemen? Zou wel schelen qua aftrek :+ (krijg ik ipv 700, 900 terug := )

Iemand die antwoord weet :+ ?
. Volgens mij is je vraag nog niet beantwoord. De uitgaven van je nieuwe studie met instellingsgeld moet je echt zien als uitgaven. Een deel zal je voor 2014 indienen, de rest voor 2015. Dus bereken die niet de kosten maar echt de uitgaven van het betreffende jaar. Vergeet je afschrijving van laptop e.d. En boeken etc. Niet mee te nemen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:15

ik moet 110 terug betalen.... beetje jammer aangezien ik onrelegmatig werk en met toeslagen enz te maken heb dacht ik dat ik terug zou krijgen maar helaas -O-

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:01

Ik krijg 1850 euro terug... Had ik niet helemaal aan zien komen, ik dacht dat het hooguit 100 euro zou zijn.
Meevaller dus. Komt me goed uit, ik heb net een nieuwe auto gekocht :D. Gelijk de spaarpot weer aangevuld.

Bij mij stond trouwens ook het vakje kapitaalverzekering ingevuld. Is een foutje in het systeem denk ik.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:25

Ik krijg 400 euro terug, toch lekker!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:41

Djonah schreef:
Celiien schreef:
Heb afgelopen jaar van januari t/m augustus studie mét studiefinanciering gehad.. en september t/m december zonder studiefinanciering. Instellingsgeld heb ik in september zelf betaald (1900). Nu zou ik dat volgens het programma moeten doen door ze allebei apart neer te zetten, begrijp ik en dat is prima. maar ze hebben het over scholingsuitgaven. ik was eerst in de veronderstelling dat ik schoolgeld /12 maanden * aantal maanden in 2014 moest doen. Maar omdat ik uitgaven ipv kosten zie staan, twijfel ik of ik die 1900 niet in een keer in 2014 kan nemen? Zou wel schelen qua aftrek :+ (krijg ik ipv 700, 900 terug := )

. Volgens mij is je vraag nog niet beantwoord. De uitgaven van je nieuwe studie met instellingsgeld moet je echt zien als uitgaven. Een deel zal je voor 2014 indienen, de rest voor 2015. Dus bereken die niet de kosten maar echt de uitgaven van het betreffende jaar. Vergeet je afschrijving van laptop e.d. En boeken etc. Niet mee te nemen.

Boeken heb ik in 2014 niet hoeven te kopen, laptop was al afgeschreven.
Het ging mij echt om de studie idd. Ze zeggen overal (ook in de wetbundell) dat je de uitgaven mag nemen. Heb hem in september in zn geheel betaald, dus mag hem dan toch ook voor 2014 opnemen in zijn geheel? Zoals ik het dus zei?
En het is niet voor een nieuwe studie. Krijg gewoon geen stufi meer :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:15

Zo, weten jullie het al joh! Dat is lekker!

Ik heb het gister allemaal naar de boekhouder gefaxt, nu nog wachten op de blauwe enveloppe.
Blijf het elk jaar toch weer errug spannend vinden, ook al heb ik tot nu toe eigk alleen maar teruggehad. Maar toch.. Al die horrorverhalen... Duim, duim, duim!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:50

Weet iemand misschien wat ik fout doe?
Heb vorig jaar stage gelopen naast mijn bijbaan, hiervoor loonheffingskorting uitgezet omdat ik die al bij mijn bijbaan had.

Nu kreeg ik voorgaande jaren altijd rond de 300/400 euro terug. Ik had verwacht nu veel meer terug te krijgen i.v.m. met de hoeveelheid stagevergoeding die ik heb ingeleverd. Echter krijg ik nu maar 8,- terug terwijl ik bijna 1000 aan loonheffing heb betaald.

Weet iemand wat ik misschien fout doe?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:52

Ik heb net al eventjes snel gespiekt naar de vooraf ingevuld aangifte maar wij krijgen ook nog een lekker bedragje terug. Van de week eventjes alles controleren en dan kan hij ook weg !

Volgend jaar wordt een leukere aangifte met de verkoop en aankoop van onze woningen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:54

Lizzle schreef:
Niet helemaal aangifte gerelateerd, maar een belastingvraag: hoe kan ik aanvragen mijn hypotheekrenteaftrek in 1x te ontvangen in plaats van elke maand? Ik kom er maar niet uit. :o

Dat kan niet. Tenminste, niet vooraf. Als het gaat om de voorlopige teruggaaf 2015, dan wordt die in maandelijkse termijnen gedurende 2015 uitbetaald. Als je dit in 1x wilt, dan kun je de voorlopige teruggaaf nu stopzetten en deze in 2016 in 1x laten uitbetalen. Maar dat is denk ik niet wat je wilt (en je ontvangt geen rente, dus is economisch nadelig).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:02

Celiien schreef:
Het ging mij echt om de studie idd. Ze zeggen overal (ook in de wetbundell) dat je de uitgaven mag nemen. Heb hem in september in zn geheel betaald, dus mag hem dan toch ook voor 2014 opnemen in zijn geheel? Zoals ik het dus zei?
En het is niet voor een nieuwe studie. Krijg gewoon geen stufi meer :+

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t41fd.pdf

Ja, jaar van uitgave.

Let op: niet aftrekbaar zijn computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur) (volgens mij sinds 2013).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:33

Ik kan de boel nog steeds niet bekijken.... ik kan wel inloggen, maar vervolgens krijg ik een fout bij het ophalen van mijn gegevens.... Meer mensen die dit probleem hebben?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:26

Pfft, mijn ex en ik zijn in december uit elkaar gegaan en ik ben uit ons gezamenlijke koophuis weggegaan. Nu dus heel hard aan het uitrekenen of het gunstig is als we fiscaal partner zijn of juist niet, ik betaal dan minder belasting (val een schijf lager) en kom in aanmerking voor inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik vraag me wel af of het voor de hypotheekrente-aftrek geen nadelige gevolgen heeft als we geen fiscaal partner meer zijn. We moeten de schuld dan immers voor de helft in mijn lagere belastingtarief aftrekken. Zo ingewikkeld dit!!! Iemand zin om mee te kijken? Morgenavond ofzo?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:31

Je kan dan alleen kiezen voor december, dus het zal waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaken. Voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting zou het volgens mij niet uit moeten maken? Die kan je krijgen als je inkomen binnen de grenzen valt.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e9087ce4a1

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:31

Met mijn simpele bijbaantje in 2 minuutjes mbv de app aangifte gedaan en krijg ook een leuk bedragje terug. Lekker zo vlak voor de zomervakantie straks :)
Voor mij piece of cake dit maar ook totaal niet ingewikkeld natuurlijk :D

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:41

[/quote]. Volgens mij is je vraag nog niet beantwoord. De uitgaven van je nieuwe studie met instellingsgeld moet je echt zien als uitgaven. Een deel zal je voor 2014 indienen, de rest voor 2015. Dus bereken die niet de kosten maar echt de uitgaven van het betreffende jaar. Vergeet je afschrijving van laptop e.d. En boeken etc. Niet mee te nemen.[/quote]
En het is niet voor een nieuwe studie. Krijg gewoon geen stufi meer :+[/quote]
gewoon het kasstromen gebruiken dus. Dus wat je in 2014 hebt uitgegeven aan je studie kan je opgeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:32

Tink89 schreef:
Pfft, mijn ex en ik zijn in december uit elkaar gegaan en ik ben uit ons gezamenlijke koophuis weggegaan. Nu dus heel hard aan het uitrekenen of het gunstig is als we fiscaal partner zijn of juist niet, ik betaal dan minder belasting (val een schijf lager) en kom in aanmerking voor inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik vraag me wel af of het voor de hypotheekrente-aftrek geen nadelige gevolgen heeft als we geen fiscaal partner meer zijn. We moeten de schuld dan immers voor de helft in mijn lagere belastingtarief aftrekken. Zo ingewikkeld dit!!! Iemand zin om mee te kijken? Morgenavond ofzo?

Er zijn mensen genoeg die tegen betaling de papieren in vullen en er verstand van hebben, misschien wel handig om in deze situatie iemand in te huren, kost misschien 50 tot 100 euro maar kan je veel geld besparen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:45

Bedankt allemaal, dan las ik t toch goed. Moeders las t anders namelijk, dus vroeg het mij toch even af :+ joepie 900 terug <3

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:47

Normaal gesproken zou ik een lekker bedragje terug moeten krijgen, maar ik heb geen idee hoe hoog die naheffing uit gaat vallen. Merken jullie hier veel verschil in? Ik heb in ieder geval alles ingeleverd bij m'n vader, dus ben benieuwd!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:48

Lisann__ schreef:
Weet iemand misschien wat ik fout doe?
Heb vorig jaar stage gelopen naast mijn bijbaan, hiervoor loonheffingskorting uitgezet omdat ik die al bij mijn bijbaan had.

Nu kreeg ik voorgaande jaren altijd rond de 300/400 euro terug. Ik had verwacht nu veel meer terug te krijgen i.v.m. met de hoeveelheid stagevergoeding die ik heb ingeleverd. Echter krijg ik nu maar 8,- terug terwijl ik bijna 1000 aan loonheffing heb betaald.

Weet iemand wat ik misschien fout doe?

Waarschijnlijk kom je doordat je een extra inkomen had, in een andere belastingschaahl waardoor je die loonheffing die je voorheen altijd terug kreeg, nu wel moet betalen? Loonheffingskorting is namelijk ook maar tot een bepaald bedrag :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:49

Scheelt geloof ik iets van 150 euro, maar dat is wel afhankelijk van je loon. Lagere inkomens hebben er geen last van. Ik werk maar 3 dagen en had er geen last van, mijn vriend werkt fulltime en hij kreeg wel iets minder terug dan voorgaande jaren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:04

Vorig jaar kreeg ik 220 euro terug. Dit jaar krijg ik 520 euro

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:32

Lekkere vetpot, ik krijg €39 terug :') Maar ach, is weer mooi meegenomen