Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:05

Er zijn volgens mij al flink veel tips gegeven over hoe je je kan sparen! Top, doe daar wat mee TS. Ik krijg er spontaan zin van om alles eens flink op orde te brengen/ruimen. :')

Meerdere bank/spaarrekeningen zou ik je ook absoluut aanraden. Dat maakt het sparen ook meteen een stuk makkelijker. Voor jezelf ook handig is één bankrekening voor je vaste lasten, en één bankrekening voor vaste 'leuke' lasten (roken, kleding. Immers is dit wel belangrijk en vrij vast, maar niet je eerste prioriteit.) en de laatste voor alle leuke activiteiten. Daar mag je alleen het geld op zetten dat je overhoud per maand, dan hoef je je ook niet schuldig te voelen als je dat uitgeeft!

Verder zou ik eens gaan beginnen met oppassen! Dit is absoluut een aanrader, je verdient er zó veel mee! Als je dit nu op de bankrekening zet voor vaste lasten dan heb je het nét wat ruimer. Of je zet 75% van wat je verdient bij de vaste lasten, en de rest bij je leuke activiteiten.

Ik zal even schetsen hoe het er nu bij mij uit ziet, momenteel heb ik één adresje waar ik elke week oppas. Gezien ik pas 14 ben verdien ik nog niet zoveel. Ik vraag 3 euro per uur.
Elke week €15,- x 4 = 60 euro in de maand. Daar kan je toch al mooi zeker 3 weken van eten!
Daarnaast wordt ik vaak (door hetzelfde adresje) door omstandigheden vaker gevraagd. Maakt dat ik 2x en soms zelfs 3x per week oppas.
€15,- x 8 = 120 euro
€15,- x 12 = 180 euro
Dat is flink wat geld in de maand! Daarnaast kan je 's avonds aan je studie werken. Over het algemeen slapen kinderen vaak goed. Natuurlijk heb ik het geluk een vast adresje te hebben. Dat moet je maar net overkomen, maar hang een briefje op in de AH en binnen een week heb je (had ik dan tenminste) zeker 3 á 4 adresjes. (Nu had ik wel al ervaring toen ik het briefje ophing)
Daarnaast ben je een stukje ouder ( :+ ) dan ik ben en kan je dus ook meer per uur vragen. Een bedrag van 5 á 6 euro per uur (voor 's avonds) is dan wel redelijk. Ga je ervan uit dat je van half 7 tot half 11 zit is dus 4 uur. 4 x 5 = 20 euro. 4 x 20 euro is 80 euro per maand. Misschien krijg je zelfs wel meer. :P

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:23

Ts, bekijk eens een aantal afleveringen van Een dubbeltje op zijn kant. Hierin komt namelijk elke keer hetzelfde patroon naar voren. Inzicht krijgen in je geldzaken, goedkopere alternatieven zoeken, onnodige uitgaven stoppen (zoals roken), zorgen voor meer inkomen. Dat is het in grote lijnen volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:25

san4nie schreef:
Ts, bekijk eens een aantal afleveringen van Een dubbeltje op zijn kant. Hierin komt namelijk elke keer hetzelfde patroon naar voren. Inzicht krijgen in je geldzaken, goedkopere alternatieven zoeken, onnodige uitgaven stoppen (zoals roken), zorgen voor meer inkomen. Dat is het in grote lijnen volgens mij.

Stoppen met roken kan anders behoorlijk moeilijk zijn. :) Als TS alles op een rijtje heeft en dán stopt met roken zal dat vermoedelijk veel beter gaan. Je kan niet 100'en nieuwe gewoontes tegelijk aanleren. Ze moet ook haar kamer bijhouden, studie, geld etc. Dat komt nog wel, daarnaast, TS wíl het niet dus dan gebeurt het ook niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:33

Deetjeeuh schreef:
san4nie schreef:

Stoppen met roken kan anders behoorlijk moeilijk zijn. :) Als TS alles op een rijtje heeft en dán stopt met roken zal dat vermoedelijk veel beter gaan. Je kan niet 100'en nieuwe gewoontes tegelijk aanleren. Ze moet ook haar kamer bijhouden, studie, geld etc. Dat komt nog wel, daarnaast, TS wíl het niet dus dan gebeurt het ook niet.

Stoppen zal vast moeilijk zijn, je bent immers gewoon verslaafd. Heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee. Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ts wil wel tips, en die geef ik aan de hand van het tv programma waar ik het over had. Wat mij overigens een zeer goede aanpak lijkt.

Edit: en daarbij dient het stoppen het doel he, het is niet een apart iets, maar een onderdeel van het minder uitgeven en sus makkelijker met geld omgaan.

Ik zou nog wel even in willen gaan op het aanleren van gewoonten en wat ts volgens jou allemaal bij moet houden. Maar dan krijgen wel een discussie waar ze ook niks aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:55

San4nie,

Jij hebt er geen ervaring mee, ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb het bij genoeg mensen van dichtbij gezien. ;) Natuurlijk is het het allerbeste en een zeer goede aanpak wanneer je meer geld wilt overhouden, het scheelt onwijs veel geld. Maar wil je die stress er ook nog bij?

Het lijkt mij voor TS veel slimmer wanneer ze begint met een overzicht te maken. Wanneer ze dat heeft en zich eraan kan houden ziet ze misschien in hoeveel geld het kan schelen en wat ze daar allemaal voor leuke dingen van kan doen. Aan de andere kant, ze heeft al meerdere keren aangegeven er niet mee te willen stoppen: dan lukt het niet!

Je mag me altijd pb'en. :j Ben zelf ook druk bezig met het aanleren van betere gewoontes en het is af en toe knap lastig. Vandaar dat ik zeg dat ze het veel tegelijk is, omdat dat daarin mijn ervaring is. Ik sta altijd open voor andere meningen daarover.

TS komt op mij over als iemand die moeite heeft met het overzicht bewaren, en zich er vervolgens aan te houden. (Kan ook fout zitten...) Daar is absoluut niets mis mee, daar heb ik ook vaak genoeg problemen mee. Maar ze is al druk bezig met zichzelf, is eerlijk en open naar zichzelf én naar bokt (helemaal knap.. bokt kan nogal veroordelend zijn) en dan lijkt het mij gewoon lastig om óók nog eens af te kicken van je verslaving. In 'stress' situaties is dat gewoon heel erg lastig. Naar mijn inziens kan ze beter beginnen met de basis: kamer opruimen, bank zaken op orde houden, meer geld verdienen en daarbij minder geld uitgeven én zich concentreren op school. Immers ook zeer belangrijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:04

Ems, ik weet niet of het al gezegd is maar ik kan bij mijn bank instellen hoeveel geld ik per maand ergens voor uit wil geven. Dan kan ik ook al zien hoeveel ik daar aan uitgegeven heb. Heel handig en confronterend. :j

Ik zou toch overwegen om af en toe diepvriesgroenten te eten (3x per week oid) die zijn net zo gezond en veeel goedkoper, of om meer bij de lidl te halen. Je zou misschien op maandag 3 pakjes peuken kunnen halen en dan geen nieuwe meer kopen, dat je dan 1 pakje minder rookt?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:48

Deetjeeuh, dank voor je aanbod om te pb'en, ik ben op dit moment aan het afstuderen voor toegepast psycholoog, een studie die toch wel behoorlijk gericht is op gedragsveranderingen. We verschillen daarin inderdaad van mening dan. De een is misschien ook wat flinker en heeft wat vaker een spreekwoordelijke schop onder de kont gehad.

Mat MarlindeRooz hierboven zegt is ook handig. Bij de rabo bijvoorbeeld kan je bij internetbankieren onder extra inzicht echt heel veel duidelijkheid krijgen, spaarpotten maken en budgetten instellen. ("Wat? Zoveel geef ik echt niet uit aan kleren!" Jawel dus..)

Daarnaast, ik weet niet of je al begonnen bent met het bijhouden van je inkomsten en uitgaven. Maar daarop aansluitend kun je eens kijken of je een lijstje kunt maken met goedkopere alternatieven of hoe je er voor kunt zorgen dat je ergens anders minder geld aan uitgeeft. Wij kunnen wel vanalles bedenken en je tips geven, maar uiteindelijk ben je zelf degene die het vol moet houden. Als je iets op papier zet en ziet, is dat vaak makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:06

Maar TS heeft in principe toch geen tekort aan inkomsten? Dus besparen is niet zozeer aan de orde, verstandiger met geld leren omgaan wel. Ik herken me heel erg in het verhaal van TS maar ik moet zeggen dat ik toen ik studeerde dan nog wel eens bij m'n ouders aanklopte als het echt niet anders kon :o Inmiddels kan dat niet meer zo makkelijk omdat ik in het buitenland woon en heb ik een stuk meer inkomsten, dus het gaat bij mij wel tegenwoordig.

Het is denk ik ook iets wat met je karakter te maken heeft, want ik ben gewoon vrij chaotisch en kan moeilijk overzicht houden (en ik ben accountant :') ). Denk dat er al heel veel goede tips gegeven zijn en dat het gewoon belangrijk is ergens heel goed je inkomsten en uitgaven bij te houden. Desnoods een tijdje heel overdriven, dus echt elke cent die je uitgeeft noteren. Kan heel goed in Excel maar ook prima op je telefoon oid :) Dat lijkt me belangrijker dan echt bezuinigen (hoewel het natuurlijk geen kwaad kan om een beetje na te denken over je uitgaven).

Succes in elk geval!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:01

Ik heb zelf sinds ik het programma MoneyWiz gebruik echt super goede zicht op de financien.

Ik heb een overzicht in hoeveel geld op welke rekening gaat, waar het geld aan op gaat en of ik binnen de budgetten blijf. Al mijn uitgave voer ik in en hang ik een juiste categorie aan, vervolgens gaan de categorieen automatisch van de juiste budgetten af. Ook heb ik verschillende potjes onder de spaarrekeningen en kan ik goed zien hoeveel ik voor elk doel heb gespaard.

Ik heb nog nooit zo goed zicht gehad op alles en juist doordat ik goed doorheb hoeveel waar aan opgaat, geef ik veel voorzichtiger geld uit.

Het programma is wel vooral handig voor Mac (ipad/iphone/macbook), het is er ook voor windows, maar nog niet voor de nieuwste upgrade.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:07

Ik heb alleen de posts van TS gelezen, dus misschien is dit al gezegd, maar misschien is het een optie om de sportschool af te zeggen (las in het begin dat je daarnaar ging bellen) en via de uni te gaan sporten?
Bij mij op school kun je een abbo nemen van 30 euro per jaar, voor alle sporten die de scholen organiseren. Dus maakt niet uit of je op de uni of hogeschool zit, iedereen kan bij alle sporten aansluiten, maakt niet uit door welke school het georganiseerd wordt. Is dus echt spotgoedkoop en als je zou willen kan je iedere dag wel een paar uur gaan :P Moet er natuurlijk wel zoiets georganiseerd worden op jouw school, maar kan de moeite waard zijn om uit te zoeken.

Vind het in ieder geval heel goed van je dat je je gerealiseerd hebt dat het zo niet gaat en er iets aan doet! Alle beetjes helpen.