Veel succes en sterkte vandaag bij je gesprek, houd je ons wel op de hoogte?!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
horsies5 schreef:Ik heb een deel van dit topic gelezen niet alles.. maar ik vraag me oprecht af of iemand van jullie beseft/weet hoe zwaar het is om aangifte te doen en dat hele traject (wat jaren kan duren) in te gaan.. ik denk dat velen het onderschatten.. ik heb zelf dit traject doorlopen en voor mij was het in die zin nog makkelijker omdat ik en een heeeeel stuk jonger was en omdat het geen familie was.. en hoewel er bewijs is, wil dat niet zeggen dat dit tot een veroordeling leidt (weet k helaas uit ervaring)
Sicayes schreef:horsies5 schreef:Ik heb een deel van dit topic gelezen niet alles.. maar ik vraag me oprecht af of iemand van jullie beseft/weet hoe zwaar het is om aangifte te doen en dat hele traject (wat jaren kan duren) in te gaan.. ik denk dat velen het onderschatten.. ik heb zelf dit traject doorlopen en voor mij was het in die zin nog makkelijker omdat ik en een heeeeel stuk jonger was en omdat het geen familie was.. en hoewel er bewijs is, wil dat niet zeggen dat dit tot een veroordeling leidt (weet k helaas uit ervaring)
Ik kan niet voor iedereen uit dit topic spreken maar ik onderschat zeker niet hoe moeilijk en zwaar dit is/gaat worden. We kunnen haar ook alleen maar een digitale hart onder de riem steken. We kunnen haar wel vertellen dat de aankomende tijd een zware en moeilijke tijd zal worden met veel dalen en weinig pieken maar ik denk niet dat we haar willen afschrikken van het idee dat ze dit moet melden. Al is het maar zodat ze het zelf met professionele hulp een plekje kan gaan proberen te geven.
Dat aangifte een hoop met zich teweeg brengt is duidelijk.. maar waarom zou je dit moeten afschrikken?

Jolliegirl schreef:Het wordt in eerste instantie vooral vaak niet geloofd (als in het zeggen van:"Nee, dat kan niet."), omdat met niet wil dat het waar is.luuntje schreef:Ts je ben een kanjer.
Hoe je ouders reageren is afwachten.
Als mijn zoon dit zou vertellen zou ik in staat zijn mijn jas aan te trekken en de misbruiker te pijnigen.
Wiel van je auto af. Ik vind dat eng klinken.
Zou ik zeker aangifte van doen.
Wielen vallen niet spontaan van je auto af.
Zou jij het direct geloven?
Je bloedeigem vader...
Ik niet hoor..als mn nichtje bijv nu verteld dat ze misbruikt is door mn opa..
Neh...dat kan niet.
Ik zou het niet raar vinden als iemand dit eerst niet geloofd/beseft..
Daarom roepen er al meerdere bokkers: zorg voor bewijs.
Dat ALS ze het niet meteen geloven.
Je jezelf staande kunt houden.
ilaan schreef:Nou uit ervaring weet ik dat dit soort dingen niet werken. Wat hoop je nu? Dat hij ineens medelijden krijgt en het stopt? Je laat met deze brief juist alleen maar merken dat hij je ermee heeft. Mensen die lastig vallen doen het daarom juist.
Dit soort mensen hebben en krijgen geen medelijden. Hij weet heus wel wat hij jou aan heeft gedaan en wat hij nog steeds met je doet.
Nee juist aangifte doen voordat het verjaart en je er niks meer mee kunt. Echt, ik weet helaas veelste goed waar je het over hebt en ik denk niet dat dit de manier is en dat dit gaat werken..
Mensen als dit denken niet als gewone mensen.
Mocht je willen pb'en ofzo moet je dag vooral doen, als jou dat helpt
Joolien schreef:Toch gebeurt het genoeg dat ouders kindreen niet geloven, of niet willen geloven ten wille van de familieband of schaamte. Daar zou ik absoluut niet te makkelijk over denken...
horsies5 schreef:het hoeft je niet af te schrikken.. ik heb zelf destijds ook die keuze gemaakt.. maar je moet die keuze alleen maken als je zelf daar op dat moment sterk genoeg voor in je schoenen staat (en het liefst ook hulp hebt).. als je daar aan twijfelt.. wacht dan met het doen van aangifte puur voor jezelf.. dat je er niet aan onder door gaat en psychische nog verder in de knoop komt te zitten..
Iedereen hier hoor ik maar roepen om aangifte te doen.. maar het is geen schande als je dat niet doet omdat je er zelf (nog) niet aan toe bent.. ik hoor iemand zeggen dat het zwaarder is om niets te zeggen maar dat hoeft echt niet zo te zijn.. dat is per persoon verschillend.. soms is het fijn om het (even) te kunnen laten rusten ipv alle oliebol weer op te rakelen..
je moet er inderdaad wel even sterk voor in je schoenen staan om deze tijd aan te kunnen. Caesar schreef:Joolien schreef:Toch gebeurt het genoeg dat ouders kindreen niet geloven, of niet willen geloven ten wille van de familieband of schaamte. Daar zou ik absoluut niet te makkelijk over denken...
Dit inderdaad. Heb het 1x meegemaakt... Betreffende meisje was 16 en het werd gegooid op puberaal gedrag. Ging overigens om haar eigen vader wat niemand geloofde want het was zo'n aardige, betrokken man! Hij deed alles voor de kerk bladiebla.... En ondertussen ging zijn dochter de afgrond in.
Iris82 schreef:Ga nou aub niet beginnen over eventueel niet geloven. Dat maakt ts alleen maar onzeker.
Zij gaat deze stap zetten. Laten we haar steunen.
zimbabwe schreef:Lieve TS,
Jij denkt dat je geen aangifte kan doen omdat het alles zo ingewikkeld maakt en jouw situatie nu net maakt dat je het niet kan of wil vertellen, of dat je alles ermee ontwricht, je bang bent voor de reactie van dader of familie, of je ouders ermee kwetst... Dit zijn alle redenen die anderen ook noemen om geen aangiftes te doen. Jouw verhaal is namelijk niet uniek, er zijn vele anderen zoals jij die hetzelfde mee moeten maken of hebben meegemaakt en allemaal nemen zij de verantwoordelijkheid voor zaken waar zij niet verantwoordelijk voor zijn, net als jij nu..
Jij bent niet verantwoordelijk voor de gevolgen die sexueel misbruik en verkrachting, incest, teweeg brengen!
Alle stof die dit zou doen opwaaien komt door de dader, die een minderjarig, kwetsbaar meisje heeft misbruikt en heeft ingefluisterd dat er hele vervelende dingen gebeuren als het naar buiten komt.
Stop alsjeblieft de vloek die deze man op jou heeft geworpen, zoek hulp. Je hoeft het niet alleen te doen, niet meer! Meld het aan je ouders, aan de vertrouwenspersoon op school, meld je bij de plaatselijke hulpverlening (wil je weten waar, laat me even weten waar je woont via pb, dan help ik je op weg).
Je bent niet alleen, het is niet jouw schuld en je hoeft je helemaal niet verantwoordelijk te voelen om dit geheim in de lucht te houden. Dat is wat de dader wil van jou en niet omdat dat goed is voor jou!