Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:42

Delphi schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar het versterkt elkaar wel, voor mij was het veel beter geweest naar een opvang te gaan. Was ik nu vele malen socialer geweest.

Ik geloof daar niet zo in :n. Hier heb ik 2 meiden en die hebben beide een totaal ander karakter, ondanks dat ze hetzelfde zijn opgevoed. Sterker nog bij de oudste werkte ik nog en dat is de rustigste, al is ze zeker ook sociaal. Mijn jongste is een heerlijke kwebbelkont en ook heel sociaal.
Ook betekend het niet dat ze 24/7 bij/aan mama hangen als je thuisblijfmoeder bent. Hier zijn ze beide vanaf 2,5 jaar 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal gegaan.

Ik heb het nu naast me neer gelegd, maar ik liep in het begin ook tegenaan dat er toch minderwaardig naar thuisblijfmoeders gekeken wordt.
Ik verdedig me ook niet meer voor mijn keuzes, terwijl ik eerder wel die behoefte had.

Ik snap het wel als mensen het niet begrijpen als je ontslag neemt om thuis te blijven voor de kinderen, net zoals ik me niet voor kan stellen dat je bewust voor kinderen kiest en nog 4 of 5 dagen blijft werken en het kind veel tijd in de opvang zit. Ieder zijn ding en zolang je dat van elkaar respecteert is het toch goed!? Als jij je er maar goed bij voelt!
Ik kreeg de vervelendste reacties van kennissen die achteraf jaloers bleken dat zij die keuze niet konden maken.

vooral de laatste zin....dat is echt waar zelfs al zijn de kinderen bijna volwassen dan nog hoor je dit via via wel eens,maar geniet van je positie het is zo mooi!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:51

Ik ben moeder van 2, werk 90%, mijn man heeft een eigen zaak. De kinderen gaan naar school. Mijn man heeft de zaak aan huis, ik werk in de buitendienst. Er is in 90 van de 100 gevallen altijd één van ons aanwezig als ze naar school gaan of van school komen. Ze blijven op ma, di en do over tussen de middag. Op wo is mijn man 's middags vrij, op vr ik. De kinderen zitten nu in de fase dat ze na school met vriendjes afspreken. Onze beestenboel bestaat uit een paard en sinds een jaar een hond.

De eerste 4 jaar van hun leven zijn ze 2 dagen in de week naar een kdv geweest en 2 dagen zijn ze opgevangen door ouders/schoonouders. Ja, ook wij kregen nauwelijks kinderopvangtoeslag van de belastingdienst dus ja, wij hebben in totaal 6 jaar heel veel geld weggedragen aan de kdv. Spijt? Nee, geen haar op mijn hoofd...

Mijn kinderen doen het goed, en daar ligt de crux van het verhaal. Welke normen/waarden/discipline geef je je kinderen mee in de opvoeding? En ik ben van mening dat het dan helemaal geen k.nt uitmaakt of je een thuisblijfmoeder bent of een werkende moeder met een carrière.

Sunrise19

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:00

Ik werk part time en heb ook opvang. Heb een gastouder gevonden die 3,50 per uur rekenend en waarbij vaste dagen niet moeten.

Ik werk zelf zeer onregelmatig dus dat was een uitkomst.
Als ik een gewoon kdv had gekozen had ik full time moeten gaan werken. En dan hield ik net zoveel over als nu.

Overigens wil ik voor geen goud fulltime werken.

We komen ruim gemakkelijk rond en nu onze dochter nog 2 is wil ik lekkwr die tijd van haar genieten voor ze naar school gaat.

Verder gaan we elke week sowieso 2/3 leuke dingen doen zoals zwemmen of naar zo'n indoor speeltuin.

Veel leuker dan werken haha :D

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:21

Brainless schreef:
alexandras schreef:
Thuis blijven kan in het begin leuk zijn maar de kinderen krijgen steeds meer hun eigen ding en worden ook steeds zelfstandiger. Het is moeilijk om weer terug in het arbeidsproces te komen als je later weer wel wil werken en wat ik vooral vindt is dat werk een stukje is waar je niet moeder bent maar gewoon jezelf.

En door het werk blijf je financieel zelfstandig. Ik ben inmiddels gescheiden en dat is natuurlijk niet wat je vooraf verwacht maar het gebeurd wel veel. Voordeel voor mij is dat ik na de scheiding kon blijven wonen waar ik woonde en de dingen kan blijven doen ik ik vooraf al deed. En voor degene die zei dat je door te werken je kinderen niet zoveel ziet, dat is pure kolder. Ik zie mijn kinderen genoeg en heb met allemaal een goede band. Kinderen, zeker als ze wat ouder zijn, zitten niet te wachten op een moeder die elke dag thuis is.

Tja, ik ben in eerste instantie moeder, en dat neem ik mee waar ik ook naar toe ga.
Daarnaast heb ik mijn paarden, en dat was (ook al had ik 3 kids binnen 4 jaar) gewoon mijn ding.
Ik ging sowieso elke zaterdagochtend naar de paarden en 1 a 2 avonden per week.

Later toen de kids naar school gingen ook overdag.

Ook al zou ik bv 3a4 dagen gaan werken, ik kan niet blijven wonen waar ik nu woon.
Daarvoor is dit huis te duur.
Mijn man kan dit wel gewoon betalen van zijn salaris en stel.. wij gaan uit elkaar, dan neem ik een huurhuisje hier verder op. Dan kunnen de kids gewoon hier blijven wonen en overdag bij mij terecht.

Natuurlijk ben ik moeder en dat is het belangrijkste wat er is. En dit gezegd hebbende vindt ik het ook heerlijk om ergens te zijn waar ik even geen moeder ben maar Alexandra en gewaardeerd wordt om andere zaken. En ik heb de paarden aan huis en twee van mijn drie kinderen rijden zelf ook fanatiek en de derde vindt het heerlijk om bomen te kappen en te zagen dus we hebben hier allemaal ons ding en doen gelukkig ook nog steeds veel samen.

En ja ik werk fulltime maar wel enkele dagen vanuit huis en dat is prima te combineren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:47

Ik snap al die aanvallen ook niet, of je moeder vroeger wel of niet thuis was heeft echt niet zo veel bijgedragen aan hoe sociaal een mens is geworden. Ik kwam thuis van school, moeder had een kopje thee en ze ging door met haar bezigheden. Mijn moeder was geen prater, mijn vader was altijd de hele week weg voor werk. Ik had wel doofstom kunnen worden of ronduit zeer asociaal. Ik hield heel veel van mijn ouders maar een uitdagende warme omgeving is het nooit geweest. Ondanks dat mam haar best deed, ze kon het niet want ze had het niet geleerd. Ik ben altijd thuis geweest, werk aan huis, en van onze kinderen is er eentje die ik qua karakter wel kan schieten soms. Allemaal dezelfde warmte en opvoeding gehad. Mensen moeten niet oordelen over wel of niet werkende moeders, ik ben er steeds meer van overtuigd dat in de huidige maatschappij sociale contacten gekoesterd moeten worden maar die doe je op latere leeftijd op en niet op de kinderopvang. En kinderen worden niet meer of minder als ze wel of niet naar de opvang gaan, het heeft meer met het karakter van het kind te maken hoe ze zich ontwikkelen.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:47

Hier ook een partner die agrariër is ( melkveehouder ) en weet dat de verantwoordelijkheid van de kinderen iig overdag bij mij zal komen te liggen. En al zijn we nog lang niet aan kinderen toe, ik weet nu al dat de functie die ik nu heb ( inkoper in de kleding ) niet parttime te doen is dus die keuze is snel gemaakt. Nou heeft mijn vriend ook een boerenwinkel aan huis, museum en zijn er plannen voor een bed & breakfast dus zou er voor mij genoeg te doen zijn thuis en hoop ik het mooi te kunnen combineren.

Ik werk nu al 14 jaar fulltime en heb altijd gezegd dat ik altijd wilde blijven werken zodra ik kinderen zou krijgen omdat ik zelfstandig wilde blijven maar nu ik hem heb ontmoet is dat toch omgeslagen. Het lijkt mij prettig om thuis voor de kinderen te zorgen icm de werkzaamheden op de boerderij. Helemaal stoppen wet werken zal het dan wel niet worden maar mijn huidige werk, waar ik een goede boterham mee verdien, zal ik dus op moeten zeggen zodra ik zwanger ben.

Ik ben zelf als kind ook altijd naar de crèche en kdv gebracht omdat mijn ouders een eigen zaak hadden en wil dat zelf niet voor mijn kinderen. Mijn moeder heeft ook later toegegeven dat ze mij niet de aandacht heeft kunnen geven die ik nodig had en heb daardoor, voornamelijk in de pubertijd, problemen door gehad. Maar ik snap zeker wel hoe ze dat toen wel moesten doen en neem ze niks kwalijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:49

Wolken, dat is een hele grote switch van fashion buyer naar B en B maar wel erg leuk om zo weer een nieuwe uitdaging op te starten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:53

Ik ben moeder van 2 kids van 7 en 4 nu.
toen mijn dochtertje geboren werd, ben ik fulltime gaan werken. Mijn vriend die had geen werk dus die bleef thuis met haar. Toen ze 1 was ben ik gestopt met werken en een opleiding gaan volgen. Mijn vriend ging toen ook werken.
Toen is zij elke dag naar de kdv gegaan, mn zoontje was ondertussen ook geboren en die ging als baby al direct naar de kdv. Ik zat nog steeds op school.
toen mn zoontje 2 was ben ik gestopt met school, en ben ik thuis gebleven. Mn zoontje is toen ook weggegaan bij de kdv.
Mn dochtertje heeft gewoon tot ze naar school ging op de kdv gezeten. In groep 1 ook de bso en tso. Daarna ben ik gewoon thuis gebleven...
Mn dochter en mn zoontje vinden het nu beide heerlijk dat ik thuis ben, dat ik ze zelf breng en zelf weer ophaal. Dat er vriendjes en vriendinnetjes kunnen blijven spelen en dat hun bij vriendjes en vriendinnetjes kunnen spelen.

Mn zoontje is heeel erg aanhankelijk, die wilt het liefst de hele dag aan mn zij staan.
Mn dochtertje is wel heel makkelijk en gaat en staat waar ze wilt.
Dat heeft denk ik te maken dat mn zoontje vanaf 2 jaar ( tot 4 ) alleen met mij is geweest.
Ik merk ook dat mn zoontje het nu lastiger vind op school dan mn dochter.
maar goed ze zijn beide ook wel gewoon verschillend qua karakter.

Ik ben blij dat ik nu thuis ben voor ze, en ik heb genoeg te doen, kom zelfs tijd te kort.
Ik heb 3 honden waarvan 1 actief in de wedstrijd sport zit. Dus ben druk bezig met trainen van mn honden, huishouden komt ook nooit een eind aan :P mn kids die naar sport gaan. Leuke dingen doen...
Sociaal contact heb ik wel wat minder ja maar daar heb ik ook nog helemaal geen behoefte aan.

Over een paar jaar als mn kids goed zelfstandig zijn wil ik wel weer gaan werken.
maar voor nu vind ik en mn kids! Het heerlijk dat ik thuis ben :)

Dus ts als je de keuze heb om thuis te blijven zou ik dat lekker doen.
werken kan altijd nog, je kind zien opgroeien en alles zelf meemaken gebeurd maar 1 x.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:02

Ik heb alleen jouw reacties gelezen.

Ikzelf ben gestopt met buitens huis werken toen de oudste geboren werd. (de muren vlogen op me af thuis) De 2e kwam en ik ben gastouder geworden, zodat ik toch wat eigen inkomen had. Toen kwamen nummer 3 en 4 (tweeling) en thuis werd ik het zo zat dat ik toch weer aan het werk gegaan ben. ik werk nu 20 uur buitens huis. Inmiddels ook bezig met overname bedrijf. waardoor ik met nu 5 kinderen, 20 uur in de zorg werk, en gemiddeld 20 uur op het bedrijf (melken en kantoor) Als ik op kantoor ben gaat de jongste gewoon mee. en doe ik onder schooltijd van de andere. Als ik in de zorg werk gaan de kinderen naar schoonmoeder. Voorheen gingen ze naar Kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang. voor 2 dagdelen, betaalde ik 1200 euro per maand voor 4 kinderen. kreeg ik 240 euro voor terug.

Ja ik vond het duur, echter leverde het me toch mijn overige salaris op, weer pensioenopbouw, sociale contacten, en belasting voordelen die je krijgt als je wel werkt. Dus uiteindelijk werd het netto toch goedkoper dan ik dacht. (al zag je dat niet direct maandelijks)

Succes met je keuze!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:10

Ik vind/vond dat het erg lastig beslissen is, om van te voren een beslissing te nemen, ligt er ook maar net aan hoe de zwangerschap en het ouderschap uitpakt. Soms gaat het toch net ff anders als dat je van te voren bedacht had.

Ik heb nu van beide meegemaakt: parttime werken en totaal niet werken.
Parttime werken is me beter bevallen dan niet werken.
Ik kon meer aan en had meer drive en energie toen ik werkte.
Je staat nog in de maatschappij, contact met andere mensen, je blijft op de hoogte van alles en nog wat.
De wereld verandert zo snel, op het moment dat je thuis blijft raak je snel achterop wat betreft de ontwikkelingen.

Als je wilt blijven werken moet je het niet doen voor het geld maar voor je eigen inspiratie en voldoening.

Daarbij vond het kind het super bij een gastouder, leert delen en op z'n beurt wachten enz enz.

Toen ik thuis was had ik een kind dat alleen aan mij hing en van andere niets meer moest hebben.

Dus na een maand was ik het spuugbeu is tie weer snel een dag naar de opvang gegaan.
Kind stik gelukkig als ik hem wegbreng en weer blij dat tie mee naar huis mag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:19

Het soort werk zal ook verschillen, ik lees van alles over sociale contacten met leuke collega's en bijblijven met actualiteiten. .. laat ik zeggen dat ik zelfs mijn baas alleen over de telefoon spreek hahahaha. _O-

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:29

Lau, ik denk dat de meeste hier geen goede inschatting kunnen maken van jullie thuissituatie. Als het financieel mogelijk is dan zou ik stoppen. Je werkt niet voor de kinderopvang. Daarnaast zie ik jou niet snel in een sociaal isolement raken en mocht je tegen de muren opvliegen dan kan je altijd weer aan de bak, daar ben ik bij jou niet bang voor. Leuk dat de plannen steeds serieuzer worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:44

Maar werken jullie dan echt alleen voor het geld, als je zegt 'je werkt niet voor de kinderopvang'? Je werkt toch ook omdat je het een leuke uitdagende baan vindt, omdat je ergens voor geleerd hebt, en daar steeds beter in wordt, omdat je jezelf dan ontwikkeld, etc etc etc.

Ik zie mezelf gewoon niet de hele dag thuis op de bank dora kijken, de was doen, en het eten klaarzetten voor die avond.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:00

En de meest kortzichtige uitspraak van de dag gaat naar...

@ Robin_S

Voor diegene die zichzelf hier compleet tegenspreekt!!!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:03

wendyenbram schreef:
Ik heb alleen jouw reacties gelezen.

Ikzelf ben gestopt met buitens huis werken toen de oudste geboren werd. (de muren vlogen op me af thuis) De 2e kwam en ik ben gastouder geworden, zodat ik toch wat eigen inkomen had. Toen kwamen nummer 3 en 4 (tweeling) en thuis werd ik het zo zat dat ik toch weer aan het werk gegaan ben. ik werk nu 20 uur buitens huis. Inmiddels ook bezig met overname bedrijf. waardoor ik met nu 5 kinderen, 20 uur in de zorg werk, en gemiddeld 20 uur op het bedrijf (melken en kantoor) Als ik op kantoor ben gaat de jongste gewoon mee. en doe ik onder schooltijd van de andere. Als ik in de zorg werk gaan de kinderen naar schoonmoeder. Voorheen gingen ze naar Kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang. voor 2 dagdelen, betaalde ik 1200 euro per maand voor 4 kinderen. kreeg ik 240 euro voor terug.

Ja ik vond het duur, echter leverde het me toch mijn overige salaris op, weer pensioenopbouw, sociale contacten, en belasting voordelen die je krijgt als je wel werkt. Dus uiteindelijk werd het netto toch goedkoper dan ik dacht. (al zag je dat niet direct maandelijks)

Succes met je keuze!

Jij noemt iets dat we misschien allemaal vergeten...als je als werkende vrouw besluit te stoppen met werken ivm komst kinderen/ kosten kdv en dergelijke, realiseer je inderdaad dat je een gat in je pensioenopbouw gaat hebben. Goed punt Wendyenbram!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:12

Hier ook een fulltime moeder (alweer bijna 5 jaar) en eerlijk heb er absoluut geen spijt van dat ik mijn baan had opgezegd nadat nummer 1 werd geboren. Mijn moeder was net zo, was er ook fulltime voor mij als voor mijn broers/zus.

Ik zeg maar zo dat als het qua financieel gewoon kan zou ik zeggen DOEN. Mijn oudste zit nu net sinds 2014 op school, ik zelf had helemaal niks met kinderdag verblijf vind peuterspeelzaal toch meer mijn ding. Nummer 2 is nu 2 jaar zodra hij ook naar school toe gaat wil ik wel weer mijn werk gaan oppakken maar dan in het begin nog wel rustig aan opbouwen (parttime) want wil er dan ook nog steeds voor ze zijn om ze en weg te brengen en ook weer zelf op te kunnen halen. De maandagen doet mijn man het brengen en halen.

En lees dat je veel met je paarden in de weer bent? Dan is het vooral praktisch en ideaal om je in te lezen om te gaan dragen, geen gedoe dan met kinderwagen enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:16

Margee schreef:

@ Robin_S

Leg eens uit :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:14

Anoeska schreef:
Maar werken jullie dan echt alleen voor het geld, als je zegt 'je werkt niet voor de kinderopvang'? Je werkt toch ook omdat je het een leuke uitdagende baan vindt, omdat je ergens voor geleerd hebt, en daar steeds beter in wordt, omdat je jezelf dan ontwikkeld, etc etc etc.

Ik zie mezelf gewoon niet de hele dag thuis op de bank dora kijken, de was doen, en het eten klaarzetten voor die avond.

Dat vraag ik me ook af, je werkt toch niet alleen voor het geld?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:18

Ik werk ook niet voor het geld, maar als dagbesteding kan ik ook wel dingen bedenken om te doen, die gratis zijn, waar ik mijn kind(eren) mee kan nemen. met werken heb ik een goede dagbesteding, maar ben ook gebonden. Als me dat dan ook nog eens geld kost! Dan zoek je toch andere dagbesteding op?

Maar dan moet je wel voor jezelf duidelijk hebben, of dat is wat je wilt, en niet alleen voor nu, maar ook voor later, wat zijn de lange termijn plannen van jezelf en/of partner. kan het NU uit stoppen met werken? maar kan het later ook uit? Werk je voor je lol, of komt het geld ook goed uit.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:24

Hier hetzelfde probleem, partner met een eigen zaak en wij krijgen ook bijna niks aan toeslagen voor de opvang. Ik zou dus ook puur voor de opvang moeten werken.
Toen onze zoon werd geboren ben ik gestopt met werken. Inmiddels help ik wel mee in de zaak van mn partner en krijg wel een soort van salaris van hem. Hierdoor kan ik wel sparen voor mn pensioen, hobbys ed, en is de kleine gewoon thuis bij ons.
Mijn ouders komen 1 dag in de week oppassen en verder komt de hele zorg voor hem op mij neer. Soms wel zwaar, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Over een halfjaar gaat hij 2 middagen naar de peuterspeelzaal en heb ik ook weer wat meer tijd voor mezelf.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:35

Ik ben een klein jaar een werkeloze moeder geweest met 2 kleine kinderen. Niet echt helemaal vergelijkbaar maar toch mijn visie.

Al mijn kinderen zijn (als ik werk had) naar de opvang gegaan. Ik ben van mening dat kinderen bij de ouders horen, maar ze krijgen in de opvang zoveel meer uitdaging dat ik ze zelfs enkele uren wegbreng als we wel thuis zijn. Alleen het eerste jaar is dat nog twijfelachtig.

Alleen thuis zijn was mij niet weggelegd, ik ben geen huisvrouw (ben heel slecht in huishouden) en als je kinderen thuis heb kom je niet aan paardrijden toe. Je kunt het proberen tijdens het middagslaapje... maar ja, kan zijn dat je abrupt naar binnen moet. Dan moet je dus al een oppas hebben voor het tijdens het paardrijden. Voor mij bleven dus de avonduurtjes over als manlief thuis was. (en ik heb knollies aan huis staan)

Nu (nouja, als ik geen zwangerschapsverlof heb) gaan onze 4 dagen naar een gastouder/peuterspeelzaal. En ik ben er niet spijtig om. Ze krijgen daar uitdagingen, sociale ontwikkeling, een andere speelomgeving ect. Meer dan ik voor elkaar zou krijgen. En in de weekenden zijn wij er voor hun.

Nu woon ik in Duitsland en zijn de bedragen iets anders, maar als ik in NL woonde zou ik ook nauwelijks geld overhouden in de maand... maar dat zou ik er wel voor over hebben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:39

Robin_S schreef:
Margee schreef:

@ Robin_S

Leg eens uit :)

Jij vindt mij kortzichtig als ik schrijf dat je geen kinderen moet "nemen" als je beide fulltime werkt. Je geeft zelf aan dat je thuis blijft......

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:40

Als bedrijf zijnde, kun je dan geen plaats inhuren? Of bestaat dat niet meer?

In mijn tijd (20 jaar geleden of zo) was dat volgens mij een optie, toen was er altijd plaats tekort.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:46

Bovendien, heb ik hier al eens eerder gezegd, is maar 50% van de opvang kosten voor jou (vrouw) en 50% voor je man. Want, het zijn ook zijn kinderen. Dus dan werk je niet alleen maar voor de opvang. Waarom zou dat dan (ook al is het maar voor je idee) alleen van jouw salaris betaald moeten worden. Dat vind ik zo'n onzin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:58

pmarena schreef:
Voor kinderen lijkt het me voor hun ontwikkeling over het algemeen ook gunstig om niet 24-7-365 aan moeders rokken te hangen maar ook andere indrukken op te doen in andere omgeving, met andere leiding en andere kinderen, dus een dag of wat opvang zie ik juist als iets positiefs :j

Met als kern 'een dag of wat opvang' waarbij het helemaal prima is wanneer dat familie is uiteraard.

De omvang van dat dag of wat is de hamvraag.

Dat kinderen heel flexibele zijn en fiks sub-optimale omstadigheden kunnen opvangen is hel wat anders dan wat ideaal voor hen is.

Onze huidige maatschappij met een gezinsstructuur beperkt tot twee ouders met grut is toch al aan de marginale kant. Als dan 1 of beide ouder dan ook nog de meeste tijd dat het kind wakker is uit huis zijn wordt het wel ERG karig voor het grut.

Nogmaals: Stel EERST de zorg voor het eventuele grut op een rijtje.
Botst dat met de rest van je wensen, dan gaat het beter niet door. Kinderen ZAT tenslotte en het is hebben is geen recht, hun welzijn wel een plicht.