Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:27

Joman schreef:
Wow, ik sta echt versteld! In mijn omgeving beginnen de eersten nu met trouwen en die zijn allemaal 27+.
Op de leeftijd van de meesten die hier reageren was ik nog volop student. Hebben de jonge bruiden hier allemaal niet gestudeerd?

Zeker wel, ik zit nu in het derde jaar van mijn universitaire studie :j Dat we nu de financiële mogelijkheden hebben om samen te wonen en te trouwen is vooral aan mijn vriend te danken. Hij is zeven jaar ouder en heeft een goede baan.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:28

Joman schreef:
Aria_zz schreef:
Euhm, waarom kun je niet studeren als je gaat trouwen :o?
We zijn de jaren 50 niet

Niet trouwen als je studeert zul je bedoelen ;)
Omdat een studie veel geld en tijd kost. Als je beide studeert lijkt het me onmogelijk een bruiloft te kunnen betalen.

Inderdaad, ik kan mij niet inbeelden dat twee studenten zouden trouwen :=
Trouwen kost veel geld maar dat is een eenmalige kost, maar dan samenwonen, wie gaat dat betalen?

En uiteraard snap ik mensen die de ware zijn tegengekomen en dan op jonge leeftijd trouwen.
Maar toch, hoe weet je dat het de ware is? Staat er een stempeltje op zijn hoofd met jouw naam? :+

Ik ben zelf al 1 jaar samen met mijn vriend maar kan me echt niet inbeelden dat wij zouden trouwen (vind het eerder een eng idee := )

Aria_zz

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:35

Mijn ouders waren getrouwd, hadden 2 kinderen, werkten en woonden samen en reisden naar de andere kant van het land om elk een andere studie te doen...
Het kan, maar het is niet simpel.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:38

Jeetje wat een jonge leeftijden. Ik moet opschieten. (5 jaar samen met vriend en wonen ook samen). Ben 22 overigens. Maar hoe betalen jullie dat dan? Wij wonen samen en t kost al allemaal zat nu ik zelf ook nog studeer.

Ik wil ook wel 'vroeg' trouwen. Maar wel eerst mijn studie hebben afgerond en baanzekerheid hebben.

Denk ook dat mijn vriend me voor gek zou verklaren als ik hen zou vertellen dat ik nu wil trouwen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:39

Vroeger was ook toch wel anders. Qua financien, instanties en/of mensen waar je op terug kon vallen, en werk en woongelegenheid.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:39

Ik ben 26 jaar, mijn vriend 27 en we zijn nu ruim 5 jaar samen en daarvan wonen we bijna 3 jaar samen.
Vriend heeft een universitaire studie afgerond en werkt nu 4 jaar. Ik heb een HBO studie afgerond en ik werk nu 3,5 jaar.

Trouwen en kinderen staan hier nog niet op de agenda. Vriend wil wel een keer trouwen, maar ik ben nog niet geheel overtuigd omdat ik uit een gebroken gezin kom met de bijbehorende ellende. Bovendien vind ik bijvoorbeeld een huis kopen een hogere prioriteit hebben.

Ik vind trouwen dus niet per se nodig. Maar het is wel een mooi idee, als je het uit liefde doet. In onze vriendenkring is er nog maar een koppel getrouwd en die hebben ook kinderen, maar zij zijn dan ook iets ouder dan de rest. Voor de rest heeft bijna iedereen wel relaties van +5 jaar. Trouwen is in onze omgeving dus niet zo belangrijk op dit moment.

Mijn zus is 1 jaar geleden getrouwd (is overigens 6,5 jaar ouder dan ik), maar dat was, natuurlijk naast liefde, meer praktisch; ze was zwanger en ze gingen een huis kopen. Zij hebben het ook heel klein gehouden, ook zonder trouwjurk etc.

Ik zou het zonde vinden om €10.000 uit te geven aan één dag, maar ik zou wel een feestje willen geven en een trouwjurk en zo. Maar ik ben dan ook erg praktisch en nuchter ingesteld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:43

Oliiviia schreef:
Joman schreef:

Niet trouwen als je studeert zul je bedoelen ;)
Omdat een studie veel geld en tijd kost. Als je beide studeert lijkt het me onmogelijk een bruiloft te kunnen betalen.

Inderdaad, ik kan mij niet inbeelden dat twee studenten zouden trouwen :=
Trouwen kost veel geld maar dat is een eenmalige kost, maar dan samenwonen, wie gaat dat betalen?

En uiteraard snap ik mensen die de ware zijn tegengekomen en dan op jonge leeftijd trouwen.
Maar toch, hoe weet je dat het de ware is? Staat er een stempeltje op zijn hoofd met jouw naam? :+

Ik ben zelf al 1 jaar samen met mijn vriend maar kan me echt niet inbeelden dat wij zouden trouwen (vind het eerder een eng idee := )

Is een gevoel.. Ik wilde nooit trouwen, toen mijn man me vroeg heb ik geen moment getwijfeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:49

rienne schreef:
Ow en goof wij waren net geen 4 jaar samen toen

Jij was 16 en hij 38 dus toen jullie een relatie kregen?

Daar heb ik dus wel een uitgesproken mening over. Ik snap serieus niet dat je ouders dat geaccepteerd hebben.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:45

Goof schreef:
rienne schreef:
Ow en goof wij waren net geen 4 jaar samen toen

Daar heb ik dus wel een uitgesproken mening over. Ik snap serieus niet dat je ouders dat geaccepteerd hebben.

Nee op 2 maanden daarna werd ik 18 :) wij hebben elkaar in 2008 leren kennen toen was ik 17. Daarbij ken je hem en mij niet persoonlijk. Ik val in elk geval niet op iemand onder de 30. Daarom dat hij dan ook mijn eerste was.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:51

Mijn vriend en ik zijn al superlang samen maar geen haar op m'n hoofd die al over trouwen denkt hoor :o ik ben 22, hij 24 en heeft sinds kort een baan. We gaan sowieso eerst eens kijken hoe samenwonen bevalt. Over een jaartje ofzo, als we meer zekerheid hebben met z'n contract. Ik studeer zelf nog, tot minimaal 2018 :D

Een klasgenootje van de middelbare van mij is op haar 19e getrouwd, woonde toen al een tijdje samen en heeft nu een kindje van bijna 1.

Ik vind het allemaal prima, ieders eigen keuze :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:56

Daar heb ik dus wel een uitgesproken mening over. Ik snap serieus niet dat je ouders dat geaccepteerd hebben.[/quote]
Ik ook niet. En ook niet wat zo een 'oude' man van zo'n meisje moet.

Maar iedereen moet het zelf weten, is niet mijn leven ...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:04

Idd daarom zeg ik ook we kennen hier bijna niemand persoonlijk en het was zeker niet dat we bij dag 1 al in bed lagen. We zijn nu 7 jaar samen dus ik denk dat het wel serieus is. Als het enkel maar om 1 ding te doen was, waren we allang niet meer bij elkaar.

Ik had ook nooit in gedachten om voor iemand te vallen die zoveel ouder is. Heb er in het begin ook niks achter gezocht maar uiteindelijk werd het wel duidelijk. Er is goed over gepraat met ouders etc als ik het stiekem had gedaan tja dan had het wel eens anders kunnen aflopen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:35

Jeetje ik vind het wel erg jong.. Over 3 maanden word ik 21, maar ik moet er echt niet aan denken om nu al te trouwen of verloofd te zijn.. Nee joh, ik zit nog volop in mijn studie, geniet van mijn studententijd, wonen in een studentenhuis. Mijn vriend studeert in Amsterdam en heeft precies hetzelfde. Nee, voor samenwonen en trouwen hebben we nog jáááren als we klaar zijn met onze studie. Dan kunnen we elke dag nog thuis op elkaar wachten en koken en dat soort dingen.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:41

Vriendlief en ik zijn bijna 2 jaar bij elkaar en 23, stiekem lijkt het mij al wel mooi om te trouwen; maar het geld is er nog niet voor. Ook vriendlief ziet trouwen nog niet echt zitten. Wij willen eerst samenwonen (de bedoeling is dit jaar) en gezien mijn kinderwens denk ik dat er eerst kinderen komen en dan een bruiloft. Ik heb wel gezegd tegen mijn vriend dat ik wel verloofd wil zijn voordat er kinderen komen. Dan voel ik me toch meer een gezinnetje, als ik eerst zwanger ben en ik word dan gevraagd, heb ik het gevoel dat iedereen denkt dat het 'moet' omdat ik zwanger ben.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:52

rienne schreef:
elizexbeau schreef:

Hoe oud is je man, als ik vragen mag?

Ja hoor dat mag mijn man is 22 jaar ouder dan mij. Had ik dat ooit in gedachten? Nee, maar het voelde goed en ook veel commentaar gehad erover maar hey ik moet er toch mee leven :). Trek mij vrij weinig aan wat mensen ervan vonden.

dan was jij hoogstens veertien jaar toen je met hem "samen" was ? en hij dus 36, is dat niet illegaal??

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:54

Wij verschillen overigens ook veel: 11 jaar.

Vind het zó grappig dat veel mensen denken dat je leven ophoudt als je getrouwd bent :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:58

Nicolien schreef:
Vriendlief en ik zijn bijna 2 jaar bij elkaar en 23, stiekem lijkt het mij al wel mooi om te trouwen; maar het geld is er nog niet voor. Ook vriendlief ziet trouwen nog niet echt zitten. Wij willen eerst samenwonen (de bedoeling is dit jaar) en gezien mijn kinderwens denk ik dat er eerst kinderen komen en dan een bruiloft. Ik heb wel gezegd tegen mijn vriend dat ik wel verloofd wil zijn voordat er kinderen komen. Dan voel ik me toch meer een gezinnetje, als ik eerst zwanger ben en ik word dan gevraagd, heb ik het gevoel dat iedereen denkt dat het 'moet' omdat ik zwanger ben.

Lijkt me vrij creepy voor je vriend. :o Je bent nog jong en nog niet lang bij elkaar, je vriend wil (voorlopig) nog niet trouwen, maar jij 'dwingt' hem wel doordat je verloofd wilt zijn voordat er kinderen komen.. Het zou mijn methode niet zijn. Bovendien stelt verloofd zijn natuurlijk niets voor qua vastigheid. Het huwelijk ook niet overigens. Als iemand weg wil uit een relatie, gebeurt dat toch wel.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:00

Je kan ook trouwens je hele leve verloofd blijven hoor! Zijn ook heel veel mensen die dat doen ;)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:04

dorientjuh schreef:
Nicolien schreef:

Lijkt me vrij creepy voor je vriend. :o Je bent nog jong en nog niet lang bij elkaar, je vriend wil (voorlopig) nog niet trouwen, maar jij 'dwingt' hem wel doordat je verloofd wilt zijn voordat er kinderen komen.. Het zou mijn methode niet zijn. Bovendien stelt verloofd zijn natuurlijk niets voor qua vastigheid. Het huwelijk ook niet overigens. Als iemand weg wil uit een relatie, gebeurt dat toch wel.

Gelukkig vindt mijn vriend dit totaal niet creepy ;) Hij wou namelijk eerst trouwen (rond z'n 26e) en dan kinderen, maar is hier inmiddels op teruggekomen. Het verloofd zijn heeft dan ook niets met vastigheid te maken, maar dat wij laten zien dat wij bewust voor elkaar kiezen en niet omdat er een kindje komt. Ik weet namelijk zelf heel goed dat een huwelijk/verloofd zijn/een relatie helemaal niet betekent dat je samen oud wordt, mijn ouders zijn gescheiden toen ik 10 was.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:08

Waarom dan niet meteen trouwen in plaats van verloofd zijn? Ik zie het verschil niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:08

Het is natuurlijk onzin om te denken dat je aan de ketting ligt als je eenmaal getrouwd bent. En het is fantastisch als je de 'ware' (waar ik overigens niet in geloof, mangoed dat is weer een andere discussie) tegenkomt en daarmee al vroeg wil/kan trouwen. Maar als je gaat samenwonen leer je elkaar pas echt kennen, en ook als je beiden net begint aan je eerste werk bijvoorbeeld kan dat een keerpunt zijn in een relatie. Dan kan je willen vechten, maar als je beiden een andere kant op groeit werkt dat gewoon niet.

Ik denk eigenlijk ook wel dat het te maken heeft met je studie/werken. Vaak zijn de mensen die (door)studeren wat ouder en komen inderdaad later in de fase huisje-boompje-beestje.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:10

dorientjuh schreef:
Waarom dan niet meteen trouwen in plaats van verloofd zijn? Ik zie het verschil niet.

Omdat het geld er niet is voor een bruiloft :) Dan spaar ik liever wat langer door en dat ik een mooie bruiloft heb dan dat ik achteraf spijt heb dat ik bepaalde dingen heb weggelaten.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:21

Ik ben ook gratis getrouwd, simpelweg omdat we precies 1maand voor we gingen trouwens besloten te trouwen. :Y)

Verder wouden we eerst gewoon een mooi huis, dus hebben wij het klein en goedkoop gehouden.
Nu hebben we een prachtig huis en willen we over 2,5jaar nogmaals trouwen alleen dan met alles erop en eraan.

Snap overigens niet wat er raar aan is.. wij hadden een baby van 1,5maand en zij had al enorm veel gekost :Y)

Wij zijn gaan trouwen omdat we dan echt een gezinnetje waren met allemaal dezelfde achternaam.
En natuurlijk omdat we stapel gek op elkaar zijn..

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:36

[/quote]

dan was jij hoogstens veertien jaar toen je met hem "samen" was ? en hij dus 36, is dat niet illegaal??[/quote]

Lees even al mijn berichten graag. Ik was bijna 18 toen we elkaar leerden kennen

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:51

Ik (bijna 23) en vriend (24) wonen nu dik 2,5 jaar samen en 6 maanden terug een lief klein hummeltje gekregen. Trouwen? Ja, maar eerst zorgen dat me vriend me vraagt :=