Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 19:11

Toch is het wel zo dat als je al een tijd op je gat zit de 'drempel' om iets te gaan doen hoger ligt. Het is best mogelijk, maar je moet er iets meer moeite voor doen om die structuur weer in je leven aan te brengen.
Omdat dit toch mijn doel gaat worden ben ik vanmorgen goed begonnen, wel uitgeslapen, al is om 10 uur opstaan terwijl je om 3 en 6 uur hebt gevoed nadat je om 2 uur eindelijk in slaap bent gevallen niet echt uitslapen.
Dcohter weer gevoed, beide aangekleed en gewassen, eten klaargemaakt en gegeten, de woonkamer en keuken gezogen terwijl de kleine in de box speelde en wat kleine dingetjes opgeruimd/weggegooid . Toen had madame een vieze luier en over zichzelf heen gespuugd, dus verschonen en omkleden (altijd fijn als ze net een uur een schoon setje aan heeft). Daarna even een kopje thee gedronken en mails en pb's beantwoord.
Toen was het weer bedtijd, was in de machine gedaan en een was gevouwen, eventjes hier gereageerd en de hal en de trap gezogen.
Daarna begonnen met de afwassen, waarbij ik meteen het fornuis heb gepoetst. Toen bedacht ik dat het fornuis wel even van zijn plek kon en heb ik er achter ook even goed schoongemaakt.
Toen ik bijna klaar was en de pannendragers met ontvetter aan het insprayen was belde mijn schoonmoeder en werd de kleine weer wakker.
Weer gevoed en daarna samen op de grond gespeeld en toen samen gegeten. Op dat moment kwam mijn schoonmoeder ook en heeft zij de ramen beneden gewassen en ik de kastjes in de woonkamer uitgemest en het oud papier in dozen verzameld. Nadat alles klaar was kopje thee gedronken en kwam mijn man alweer thuis. Heb ergens tussendoor nog een was opgehangen en gedraaid en nu vind ik het wel goed.
Morgen weer een dag en dan wil ik van die doekjes halen waar iemand het over had, dat vond ik wel een goede tip. Op beide WC's een pakje met van die glorix doekjes, dan kan je gewoon elke dag een doekje er overheen halen en 1 keer in de week grondig schoonmaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:16

Klinkt als een efficiente dag :)

Maar jeetje nog twee keer per nacht voeden, dat breekt wel op ja. Is dat nog elke nacht?

Ik heb geen box, de kleine schuifelt lekker achter me aan :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 19:28

Het wisselt, meestal wel rond 1 uur en 6 uur, ben het eigenlijk wel gewend. Ze is nu weer even een paar dagen van de leg, slaapt meer en drinkt meer, gaat vanzelf wel weer over en hoe meer ik er aan toegeef hoe makkelijker zij is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:33

Dan is het wel fijn dat je thuis kan zijn want als je dan gewoon een werkdag voor de boeg hebt is dat wel heftig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 19:41

Ook daar wen je wel aan denk ik. Dan zou ik waarschijnlijk al eerder moe zijn en op bed gaan. Ach het heeft veel voordelen, al zijn er genoeg mensen die aanraden er een (pap)fles in te stoppen om 8 uur, maar dat is voor mij geen oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:51

Pap helpt niet om de nacht door te komen, hooguit om beter in slaap te vallen. Er zijn ook fleskinderen die niet doorslapen. Het zal hoe dan ook best wennen, maar ik ben dolblij dat ik gewoon door kan slapen :P
Ik kan heel slecht tegen onderbrekingen.

Mijn huis is redelijk bijgewerkt vandaag, nu mijzelf morgen een reuze schop geven en sollicitatie brieven uitsturen (dan poets ik haast nog liever).

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:52

Mijn man is bij ons de fanatieke schoonmaker.Heerlijk wat een luxe. We ruimen wel meteen alles achter onze kont op, dus er staat nooit een afwas , voor het naar bed gaan alles naar de keuken en in de vaatwasser, we laten de was niet oplopen tot een berg, maar toch moet er een stofzuiger door de tent en een lap door de badkamer en het toilet. We werken allebei 40 uur en ik heb paard en een shettie en thuis 3 katten , geen kinderen, dat scheelt.
Nou is huishouden nooit een hobby van me geweest, kan niet zeggen dat het een hobby van mijn man is, maar ik doe het niet, erg he?
Heb er geen tijd voor...hahaha... Voor mijn werk eerst de paarden voeren, 8 uur op kantoor, 4 uur naar de paarden, daar ben ik door de week zo'n twee uur mee bezig, boodschappen doen en koken, man komt meestal om half 7 thuis, rond half 8 eten we en daarna heb ik echt geen zin meer om wat te doen.
Ik het weekend ga ik om 8 uur naar stal en daar is altijd wat te doen ( paarden bij mijn moeder aan huis, soort eigen stal) Ik sta altijd de grote klussen te doen, onkruid bestrijden, helpen straten, dakgoten schoonmaken, hooi halen en lossen, er is altijd wat te doen.
Ik doe de stoerdere buitenklussen en mijn man die niets met paarden heeft doet dan het huishouden en de boodschappen. Koken is voor ons alle twee een hobby dus ik kook zonder tegenzin door de weeks en mijn man bereidt de heerlijkste gerechten in het weekend en dan kom ik einde van de dag thuis, schoon huis, iets heerlijks op het fornuis en staat mijn wijntje klaar.

Dusssss huishouden....zie het probleem niet :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:29

Ik vraag me af hoe de generatie met 12 kinderen en geen wasmachine, stofzuiger en afwasmachine dat allemaal volhield.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:40

Sizzle schreef:
Ik vraag me af hoe de generatie met 12 kinderen en geen wasmachine, stofzuiger en afwasmachine dat allemaal volhield.

Van smorgensvroeg tot savondslaat aan de poets :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:47

Toen hielpen ook de kinderen veel mee :). Mijn moeder komt uit zo'n groot gezin en ieder had zijn of haar taken erin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:48

Uiteindelijk helpen de kinderen wel mee, maar als je uitgaat van 1 kind per 18 maanden of zo, dan zijn die eerste 10 jaar behoorlijk bikkelen :+

Ben blij dat ik wat later geboren ben :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:49

Hier hielpen we ook op die leeftijd :) Alleen hadden we wel gewoon een wasmachine haha. Maar voor de rest moesten we ook helpen. Gelukkig hadden wij maar 2 kinderen in t gezin haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:51

Ik weet nog dat mijn moeder vertelde dat ze 1x per week schoon ondergoed kregen (als ze in bad gingen). Vaak speelden kinderen ook in leren overall broeken buiten zodat ze niet zo vies werden. Dan heb je natuurlijk ook minder was, maar toch..... Ik denk niet dat die moeders tijd hadden voor een paard (of 2).....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:14

Idd denk ik dat er toen geen sprake was van een eigen leven. Ja, naaien of borduren of jam maken, iets waar het hele gezin voordeel van ondervond.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:48

Urielle schreef:
Dat is gewoon waar Ladyson, ik poets ergens wekelijks en doe daar elke week ook de badkamers. En elke week ligt er stof op de omkasting van de badkuipen. En echt een halve cm. Niet zomaar een beetje. In datzelfde huis moet ik regelmatig de plafonds poetsen met zo'n swifferachtig geval waarmee je kunt dweilen want de spinnenwebben en stofnetten hangen er binnen een maand alweer terug. Dat is gewoon iets met dat huis.

Dit had ik in mijn vorige huis ook.. Pff. Als ik later het geld heb, dan besteed ik het uit in zo'n stoffig huis. Het is echt niet leuk om het resultaat van je schoonmaakwerk al de dag erna te zien verdwijnen. Of ik ruil met iemand en dan maken we elkaars huis schoon. :D

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:51

Idem hoor, woon ook al even niet meer thuis en thuis leek het mij wel te lukken. Waar ik vooral mee worstel is: afwas, want dat blijft dus echt altijd liggen hier. Laatste tijd begint het te beteren, probeer er echt op te letten maar vaak ben ik tegen dat eten klaar is en op is zo moe.. Afwassen lukt me nog heel zelden dan, tenzij een paar borden. Moet misschien meer kant-en-klaar koken, dat maakt minder potten vuil :')

De rest lukt wel aardig. Was stond ik vroeger ook altijd mee achter, maar sinds we een droogkast hebben gaat het stukken makkelijker.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:30

Afwas vind ik het ergste. Zodra ik een andere keuken heb is dat het eerste wat er in komt.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:53

Idem. In huidige keuken ok geen plek maar op een nieuwe gaat dat ook een must zijn. Nochtans, vroeger geen problemen mee gehad, maar tegenwoordig.. alles is zo druk, die afwas kan ik missen als kiespijn :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:47

Dat was het eerste wat ik kocht toen ik bij mijn man ging wonen :') een vaatwasser voor zn verjaardag :=

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:15

Ik heb een vaatwasser *\o/*
Alleen zoveel dingen die er niet in mogen dat ik meestal alsnog op de hand afwas :')
Als je zo'n ding gaat kopen, zoek je servies er dan ook op uit dat het er allemaal in mag, dat scheelt veel frustratie _O-

Als ik mocht kiezen tussen een vaatwasser en een wasdroger had ik liever de droger gehad, wij mogen niet boren dus ik heb dringend waslijnen tekort voor grote dingen als beddengoed.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:45

Ik ben gister even 2 uurtjes als een razende door mn huis gegaan, resultaat, overal gestofzuigd, alles afgestoft en alle rommel opgeruimd, wc gepoetst en douchecabine... vanavond nog even 2 wasjes wegvouwen als ik uit school kom, verder kom ik op maandag en dinsdag niet... Woensdag dan weer wat anders oppakken wat meer tijd kost...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:32

Konstantine beddengoed hang ik hier s avonds over de deuren, meestal is het dan eind van de ochtend droog.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:39

http://www.dehuishoudcoach.nl/

Er is ook een boek van en ze geven ook allerlei tips :))

Belangrijke tips die ik zelf toepas: alles dat minder dan 5 minuten kost gelijk doen en 1 agenda hebben (ipv eentje voor werk, eentje voor thuis etc.etc.etc..).

Mijn wederhelft is erg actief in het huishouden, dus die maakt schoon, strijkt, doet de meeste wasjes. Ik doe de boodschappen en kook (en gooi er af en toe een wasje in). Prima verdeling zo voor mij :j (enige punt is nog wel dat hij ook erg van de opruim is en ik dus af en toe niets kan terug vinden. Nu kan hij soms zn eigen dingen ook niet meer terug vinden, dus wat dat betreft gaat dat gelijk op :+ ).

Wat voor mij ook erg werkt is gelijk alles doen en niet gaan zitten, want zodra ik ga zitten dan doe ik niets meer.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:57

Het kan ook over de deuren, maar ik heb maar 1 normale deur... De slaapkamerdeur is schuif en als de badkamerdeur open staat kun je niet door de gang lopen, helaas. Heb nu dus 1 set aan die deur en de andere heb ik over het staande wasrek gegooid als een soort tent. Gelukkig is het hier wel lekker warm, dus droogt het snel.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 23-04-25 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:08

Hear hear :j Het wil hier ook niet echt lukken, allebei met een fulltime studie enzo en allerlei andere dingen (ik en mijn huisgenootje).
Wij maken samen schoon :j Eens in de zoveel tijd trekken we er een dagje voor uit en dan is alles weer fijn schoon. Afwas is niet echt een probleem bij ons, dat gebeurt altijd wel, alleen pas als de wasbak vol is. Tja, moet kunnen toch? Was draaien als de wasmand vol is, afval wegbrengen doen we ook altijd even samen (rest/glas/plastic/papier). Met twee is het veel sneller gebeurd allemaal, maar ik weet niet of je daar iets aan hebt TS, gezien jouw situatie. Succes in elk geval :)