Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:34

Ayasha schreef:
Maar daar ga je weer, jij ziet het als niet ontspannen. Maar voor mij is het gewoon ontspannen uit eten gaan. Dat jij dat niet kan bevatten maakt toch niet dat ik beter thuis ga koken? :D
Dat maakt gewoon dat jij in mijn geval thuis zou blijven koken. Maar ik zit gewoon relaxed te eten op restaurant hoor. :D
Toen ik niet of iig minder moest opletten omdat ik een goed betaalde baan had keek ik sowieso ook altijd een beetje naar wat ik uit gaf. Zal de aard van het beestje zijn. Ik kan eerlijk zeggen dat er eigenlijk niet veel veranderd is. Toen was het niet echt "nodig". Nu "wel" (allemaal relatief als je zes paarden kan bekostigen maar je snapt wel wat ik bedoel he. ). Jij zal daar gewoon anders in staan. :) Dat kan en dan begrijp ik ook dat jij het liever thuis gezellig zou maken. :)

En daar ga jij weer, je betrekt het weer te persoonlijk ;) Terwijl ik mijn uiterste best doe om mijn gedachten te uiten als mijn persoonlijke mening en hierbij vragen te stellen, in de hoop dat ik jullie kan begrijpen. Daar is toch niets mis mee?? :o
Ik voel nergens de behoefte om jullie te 'bekeren' of iets dergelijks hoor! Absoluut niet!

Overigens let ik ook eigenlijk altijd wel op mijn uitgaven. Maar letten op je uitgaven heeft niets met rijkdom of armoede te maken. Zoals je inderdaad zelf al zegt, het is de aard van het beestje. Het is mijn opvoeding en misschien een kleine obsessie om altijd maar meer te sparen.

Ayasha
Blogger

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:40

de mijne ook, bijgevolg deed ik dat "vroeger" ook al want elke tien euro die ik uitspaarde kon bij op de spaarrekening. _O-
Ik denk dat we elkaars toon dan een beetje mis begrijpen want ik wil je verder niet afsnauwen oid. Ik doe alleen een poging om uit te leggen waarom "gezellig thuis eten" voor mij geen goed alternatief is. :D
Maar ik weet dat ik me niet altijd even handig uit druk dus mijn excuses als het anders over komt. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:43

Ayasha schreef:
de mijne ook, bijgevolg deed ik dat "vroeger" ook al want elke tien euro die ik uitspaarde kon bij op de spaarrekening. _O-
Ik denk dat we elkaars toon dan een beetje mis begrijpen want ik wil je verder niet afsnauwen oid. Ik doe alleen een poging om uit te leggen waarom "gezellig thuis eten" voor mij geen goed alternatief is. :D
Maar ik weet dat ik me niet altijd even handig uit druk dus mijn excuses als het anders over komt. :)

Dat denk ik inderdaad ook haha. Maar dan hebben we het nu mooi weer duidelijk voor elkaar ;)

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:02

ik ga eind deze maand ook uit eten emt vriendinnen en de meiden weten dat ik krap zit, maar vond het dit jaar net zo lekker uit eten te gaan dan cadeautjes voor kerst :) ik heb dus idd kaart van restaurant bekeken, uitgerekend wat ik max kwijt zou zijn en heb dit dus alsbudget. niet meer, niet minder klaar. kans is groter dat ik goedkoper uit ben door bijv. delen van voorgerecht. (chicken wings etc)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:22

Janine, jij blijft het uit eten gaan op budget "niet-ontspannen" noemen, maar zo ervaar ik dat helemaal niet. Ik heb er geen problemen mee als ik een iets minder brede keuze uit maaltijden heb; ik ga vaak voor de gezelligheid en het leuke avondje uit. Of ik dan een drankje minder neem (of water drink; dat drink ik toch al 90% van de tijd namelijk), of een goedkoper gerecht neem zal mij een zalige zorg zijn. Daar wordt mijn avondje echt niet minder leuk van...maar wel een stuk goedkoper. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:24

Het ligt er een beetje aan. Als ik keer op keer meer dan de andere moet betalen dan zou ik daar ook een beetje sjaggie van worden.

Maar doorgaans maakt het mij niet uit om wat meer te betalen. En eerlijk gezegd betaal ik soms gewoon iets meer van de rekening opdat iemand die het wat krap heeft in ieder geval ook mee kan en ook een iets duurder gerecht kan nemen.

In een al you can eat restaurant zal je mij overigens niet snel vinden...ik ga liever naar een wat beter restaurant.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:31

Ik denk ook dat het ligt aan het gezelschap met wie je gaat. Vroeger ging ik regelmatig met die vriendengroep uit/ uiteten (die met de fooi op de cent na) en als ze dan zo lopen te zeuren, dan gun je ze ook veel minder. Als we dan daarna gingen stappen, dan ga je ook letten of dat 'eerlijk' gaat. De jongens dronken meestal aan een stuk door bier, terwijl ik aan drie wijntjes wel genoeg had. Meestal gaf ik dan ook maar een rondje a €25, want dan had ik sowieso mijn drankjes eruit.
Ook zoiets was dat met vervoer naar een restaurant of stad.. Meestal reed ik omdat ik van iets verder moest komen, maar dan betaalde ik vaak de benzine en de parkeerkosten. Heel af en toe werd er iets gegeven voor de parkeerkosten. Dus dat gaat op een gegeven moment wel een beetje irriteren.

Maar het kan me dus niks schelen als ik met familie, goede vrienden ed uit eten ga en zij een drankje meer, gerecht meer of ik hen moet ophalen/ rijden etc. Ik heb het graag voor hen over.

Maar ik hoef aan het eind van de maand ook niet de eindjes aan elkaar te knopen. Ik heb bijvoorbeeld ook geen 'luxe' als een eigen paard, waardoor het einde vd maand er meer over blijft voor andere dingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:41

Aleeneh schreef:
Janine, jij blijft het uit eten gaan op budget "niet-ontspannen" noemen, maar zo ervaar ik dat helemaal niet. Ik heb er geen problemen mee als ik een iets minder brede keuze uit maaltijden heb; ik ga vaak voor de gezelligheid en het leuke avondje uit. Of ik dan een drankje minder neem (of water drink; dat drink ik toch al 90% van de tijd namelijk), of een goedkoper gerecht neem zal mij een zalige zorg zijn. Daar wordt mijn avondje echt niet minder leuk van...maar wel een stuk goedkoper. ;)

Zal mezelf nog even weer herhalen... Ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik iets zou ervaren en stel vragen om te kijken of ik het kan gaan begrijpen of misschien mijn mening bijstellen.

NatasjavE schreef:
Het ligt er een beetje aan. Als ik keer op keer meer dan de andere moet betalen dan zou ik daar ook een beetje sjaggie van worden.

Maar doorgaans maakt het mij niet uit om wat meer te betalen. En eerlijk gezegd betaal ik soms gewoon iets meer van de rekening opdat iemand die het wat krap heeft in ieder geval ook mee kan en ook een iets duurder gerecht kan nemen.

In een al you can eat restaurant zal je mij overigens niet snel vinden...ik ga liever naar een wat beter restaurant.

Ik hou daar ook niet heel erg van, het is wel leuk met een grote groep hoor. Maar doe mij maar een gewoon restaurant, een goede Italiaan hoeft niet eens duur te zijn. Onlangs met het werk naar een wok geweest, ik stonk verschrikkelijk toen ik thuis kwam. Had ik overigens nog niet eerder gehad van een wokrestaurant.
Aan een wokrestaurant vind ik het wel heerlijk om al die groenten en het vlees te laten wokken met een lekkere woksaus, echt heerlijk. Maar het hele heen en weer lopen voor het eten vind ik zo ongezellig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:33

Klopt, wokrestaurants zijn meestal erg lekker.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:58

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb liever niet te veel mensen over de vloer "gezellig" thuis eten is voor mij een hoop stress met kokenen het huis aan de kant hebben en en en ... Nee bedankt, dan ga ik liever met budget een lekkere steak eten en is de afwas voor het restaurant.
Wat maakt het dan uit dat ik op budget ga uit eten (of josefien, of Jantje of..) als ik (en Josefien en jantje) tevreden ben (zijn) met dat budget?

Dat is dan een keuze die ik in jouw situatie zeker niet zou maken. Voor het geld dat ik bezuinig heb ik dan graag mijn huis eventjes aan kant en ga ik graag gezellig met een vriendin koken. Dat zou me meer waard zijn dan het in mijn ogen niet-ontspannen uit eten gaan.

en in mijn ogen is koken een akelige aangelegenheid wat ook nog eens een pleuris zooi geeft dus ga ik dat niet gezellig doen en kan ik heerlijk ontspannen uit eten met budget. dat vind ik gewoon super leuk hoor en meer een sport ook om het zo goedkoop mogelijk te houden dat is toch een kik dat je heerlijk hebt gegeten ( Want dat is het zondermeer, en voor mij ook hoe luxer hoe meer champignon, paprika, tomaat, olijf, onherkenbare dingen die ik niet ken hoe viezer want dan smaakt het mij al niet meer) doe mij maar die spare ribs, salade en friet ala 12 euro :+ en god wat zat ik vol.. iedereen at mee van mijn spare ribs omdat die een karig duur ding hadden waar ze 2 stukjes vlees en wat saus kregen. ( wat ik dan natuurlijk geen probleem vind ;) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:19

unihorses schreef:
en in mijn ogen is koken een akelige aangelegenheid wat ook nog eens een pleuris zooi geeft dus ga ik dat niet gezellig doen en kan ik heerlijk ontspannen uit eten met budget. dat vind ik gewoon super leuk hoor en meer een sport ook om het zo goedkoop mogelijk te houden dat is toch een kik dat je heerlijk hebt gegeten ( Want dat is het zondermeer, en voor mij ook hoe luxer hoe meer champignon, paprika, tomaat, olijf, onherkenbare dingen die ik niet ken hoe viezer want dan smaakt het mij al niet meer) doe mij maar die spare ribs, salade en friet ala 12 euro :+ en god wat zat ik vol.. iedereen at mee van mijn spare ribs omdat die een karig duur ding hadden waar ze 2 stukjes vlees en wat saus kregen. ( wat ik dan natuurlijk geen probleem vind ;) )

Off-topic...en bedoeld zonder waardeoordeel.

Ben altijd verbaasd als ik dit soort meningen lees/hoor :)

Voor mij is bij eten maar een ding belangrijk...dat het lekker is. Liever een karig en duur en daarna honger maar wel lekker dan van die(vind ik he) vieze spareribs. Daar eet ik echt niets aan.

Maar ik heb ook een vriend als je die vraagt wat wil je eten altijd antwoord: Maakt niet uit als het maar veel is en met liefde macaroni met kaas, ketchup en smack op eet... brrrrrr...

Maar ieder z'n ding. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:48

Nja in onze vriendengroep zit iedereen vrijwel hetzelfde in elkaar (voorgerecht, hoofdgerecht, toetje). Maar als het eens anders gaat dan is dit ook vaak in overleg. ('Doen we met z'n allen 3 bakjes stokbrood met kruidenboter en delen we die?') . Als iemand alleen een hoofdgerecht wil dan deelt die ook niet mee in de rekening, maar betaald zijn/haar eigen portie.

Zolang niemand gaat miepen om een paar centen (tot zo'n 2 euro). Komen ook altijd uit met het geld :)

Even nieuwsgierig voor de incalculeerders: Hoe doen jullie dat dan met fooi?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:49

Maakt niet uit waar we eten, als we met n allen gaan, gaat de rekening + fooi gewoon door het aantal personen. Vooraf wordt besproken of we alleen hoofgerecht of meerdere gerechten willen. Maar meestal, omdat we niet zo vaak gaan, gaan we wel allemaal voor 3 gerechten en koffie naderhand. Niemand die moeilijk doet omdat die een biertje meer op heeft dan de ander. En als iemand een duur gerecht heeft gehad die niet meer in proportie staat met de rest, dan betaald die gewoon iets meer, uit zichzelf.
We gingen een keer naar een steakrestaurant bijvoorbeeld met n vieren. De 2 mannen vonden het wel leuk om de enorme T Bone Steak te bestellen. Prima, gedaan en achteraf op de bon zagen ze allebei dat deze toch wel erg duur was ten opzichte van de rest van de hoofdgerechten. Zij hebben dus beiden een tientje meer betaald voor het eten.
Als zij het zelf niet gezien of gemerkt hadden, had ik er ook niets van gezegd en zou ik ook gewoon een gedeelte voor het eten van hun hebben betaald, terwijl ik ook niet veel over houdt per maand.
Ik vind het veel belangrijker dat we het gezellig hebben gehad en dat IEDEREEN lekker heeft gegeten, dan dat tientje die de ander meer heeft verbruikt.

Maar goed, een strakker budget betekent wel dat je je soms aan moet passen, en soms nee moet zeggen tegen etentjes.
Vorige week had ik een afpraak met een vriendin, ze appte de avond ervoor dat ze het wel leuk zou vinden met zn 3en uit eten te gaan naar een sushi bar. Ik heb vriendelijk bedankt, omdat dat er op dat moment niet in zat voor mij. Dus ik heb gezegd dat ze maar gewoon moest gaan en dat ik daarna wel die kant op zou komen zodat we nog gezellig een drankje konden doen.
Ook ik vind het namelijk helemaal niks dat ik me aan iedere euro moet denken als ik uit eten ga. Vooral als je met meerdere mensen gaat omdat je dan inderdaad gezeik hebt. Als ik maar 35,- heb meegenomen omdat ik niet meer had, en na afloop moet gaan zeiken omdat ik niet genoeg heb om mijn deel van de rekening te betalen, dan was ik liever niet meegegaan. Dan had namelijk iedereen het leuk gehad zonder gezeur van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:48

Ik doe niet aan fooi Winged.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:12

love_western schreef:

Da's nog zo iets, ik dus ook niet. :)
Als alles gewoon door X gedeeld wordt dan word ik dus ineens "verplicht" fooi te geven ook. :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:16

Mag ik vragen waarom jullie niet aan fooi doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:16

Ayasha schreef:
love_western schreef:

Da's nog zo iets, ik dus ook niet. :)
Als alles gewoon door X gedeeld wordt dan word ik dus ineens "verplicht" fooi te geven ook. :)

Laatste x uiteten hebben we het bedrag wel gedeeld. Maar eten was ook zeer goedkoop. En daardoor wel een beetje fooi gegeven.

Maar normaal doe ik het echt nooit. Ze krijgen gewoon betaald. En kan het geld zelf beter gebruiken. Druk aan het sparen voor motor lessen.

Maar we gaan vaak uiteten in Duitsland. En dan zijn we vaak klaar rond 25 euro pp. En zit voorgerecht en nagerecht en drinken bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:19

PowerReiner schreef:

Omdat ze gewoon betaald worden door hun baas.

En kan het geld zelf beter gebruiken zoals ik net al zei. Momenteel gaat alles naar mijn spaarpot. Zodat ik straks kan motor lessen. Motor heb ik al.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:30

Wij delen het bedrag vaak.

Tenzij iemand echt wat duurs heeft, betaald ie iets bij.
Doen wij niet zo moeilijk over eigenlijk, maar wij gaan ook maar 1x per jaar uit eten ofzo met de groep :+.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:32

Ja ze worden inderdaad gewoon betaald door hun baas, maar ik weet niet of je zelf de horeca wereld kent, maar daar worden ze niet goed betaald hoor. Vandaar dat het normaal is om een fooi te geven als je goed bent bediend.

Toegegeven, als de bediening erg slecht is geweest geef ik ook helemaal niets hoor, maar om dat standaard te doen vind ik wel wat asociaal als ik eerlijk ben. Als je goed bent bediend mag je dat toch laten merken door hen wat te steunen financieel.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:33

PowerReiner schreef:

ik krijg toch ook niet fooi? :') of nou ja best wel vaak maar dan moet ik het gewoon in het donatiepotje doen niet in een pot voor mezelf. ze worden gewoon betaald hoor,... en iedereen krijgt minimum loon op zijn minst. ik heb ook minimumloon gewoon

en iedereen hoort zijn opper best te doen met werk en hoeft daar dan niets extra's voor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:36

PowerReiner schreef:

Omdat ze door de baas betaald worden zoals iemand al zei. Als dat "niet genoeg" is moeten ze een andere job gaan zoeken. :)
Ik kreeg ook geen fooi op mijn werk, werkte ook hard, had ook geen fantastisch loon in verhouding met de uren die ik deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:38

PowerReiner schreef:
Ja ze worden inderdaad gewoon betaald door hun baas, maar ik weet niet of je zelf de horeca wereld kent, maar daar worden ze niet goed betaald hoor. Vandaar dat het normaal is om een fooi te geven als je goed bent bediend.

Toegegeven, als de bediening erg slecht is geweest geef ik ook helemaal niets hoor, maar om dat standaard te doen vind ik wel wat asociaal als ik eerlijk ben. Als je goed bent bediend mag je dat toch laten merken door hen wat te steunen financieel.

Ik krijg straks ook geen fooi als ik aan het werk ben. Terwijl werken in de zorg zwaar is. En daarnaast kies ik zelf voor dit beroep. Net als hun kiezen voor om te gaan werken in de horeca.

En iedereen krijgt sowieso minimumloon.

Dus ja dan ben ik maar aso. Ik kan het geld wel beter gebruiken. Ook al gaat het mijn spaarpot in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:40

PowerReiner schreef:

Bij de meeste bedrijven "verdwijnt" de fooi gewoon in de kassa.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:45

Ik zal het eigenlijk niet eens weten hoe wij het doen met vriendinnen. Dat is dan ook maar 1 keer per jaar ofzo. Maar als iemand mij thuis uitnodigt om mee te eten of ik nodig iemand uit hoeven ze heus niet te betalen. Als ze zelf nog iets mee willen nemen is leuk, maar hoeft niet, ik heb er immers voor gekozen om hun uit te nodigen. We gaan wel regelmatig uit eten bij een goedkoop tentje hier in de buurt met vrienden ben ik van mijn vriend. Daar betaalt wel ieder voor zich, weten ze ondertussen ook al als wij bij de kassa komen. Vriend en ik doen natuurlijk wel samen. Ooit had ik 1 vriendin die dan echt tot op de cent haar geld terug wou als zij eens meer had betaald. Daar ben ik wel snel klaar mee dan.
Met op stap gaan ben ik wel degene die het duurste drinkt, maar ook het langzaamste. Als ik halverwege mijn glas cola bb ben hebben de kerels al weer een nieuw glas bier. Op die manier geef ik ook haast nooit rondjes, voel me daar dan schuldig over en geef degene die een rondje geeft dan wat geld.

Fooi doe ik ook niet aan.. in een supermarkt is t ook keihard werken voor een hongerloontje. Dan is er ook niemand die mij wat extra geeft als ik m'n werk goed had gedaan. Heel soms als t zo uitkomt zal het eens een beetje zijn, maar verder niet hoor.