Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:36

ipv ergens op vangen misschien wel een beetje zekerheid? Ik geloof niet (om welke reden dan ook) , maar stel dat t wel waar is kan ik dan toch niet alsnog in de hemel komen? Imo zie je dat hier ook een beetje die discussie. Want als God echt barmhartig is en lief heeft dan vindt Hij t vast belangrijker dat je goed leeft dan openlijk t zelfde doet maar ook zegt in Hem te geloven.

Denk dat we allemaal, de een meer dan de andere, toch wat vrees hebben over het moment dat de ogen definitief sluiten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:22

Nikass schreef:
Ingrid_92 schreef:
Het grappige is dat er ook nergens in de bijbel staat dat Jezus in een stal is geboren. We lezen wel dat er herders op het veld waren. Dat betekent dat het niet in december kon zijn geweest, want dan gingen ze niet meer 's nachts het veld op. De geboorte heeft waarschijnlijk in september plaats gevonden. Het kan dus ook heel goed mogelijk zijn dat de geboorte gewoon op het veld heeft plaats gevonden. Een ding is zeker: er was geen babykamer, luxe, hygiëne etc.

Wat er met die kinderen gebeurt weet ik niet. Hetzelfde is met ernstig verstandelijk gehandicapten. Toch weet je soms niet wat er in het hoofd van zo iemand om kan gaan. Ik zou er niet van opkijken als God zulke mensen voorbereid om te sterven en zich op hun niveau laat leren kennen. Jezus is geboren als baby om ook baby's te kunnen redden. Hij is niet als volwassen persoon naar de aarde gekomen. Dan zouden we kunnen zeggen dat Hij er alleen voor de grote mensen was.

Als er iets uit de verhalen van Jezus blijkt is het dat hij juist met mensen omgaat die het minder goed doen in het leven (zacharias enzo) en dat hij zegt: laat ALLE kinderen tot mij komen.
Het is altijd zo jammer dat mensen die een religie aanhangen gaan bepalen dat er bepaalde mensen ("ongelovigen") moeten worden uitgesloten. Zolang je bezig bent met het indelen in groepjes ("jij mag wel naar de hemel en jij niet") sla je volgens mij volledig de plank mis waar het in het geloof werkelijk om zou moeten gaan.

Mooi dat je dat noemt inderdaad. Dat vind ik ook altijd gaaf, in heel de Bijbel zie je dat eigenlijk. Rachab de h.oer (bokt maakt er prutsmuts van :')) werd behouden, omdat ze geloofde en staat in het rijtje van geloofshelden, Zacheus wordt gezien door Jezus, mensen waar de "vromen" met een boog omheen liepen, worden door Jezus opgezocht. Te slecht kun je niet zijn bij Jezus, wel te goed.

Om nog wat te zeggen over kinderen die sterven en wat ik al eerder zei over dat je diezelfde vraag kunt stellen over verstandelijk gehandicapten.. Ik werk met verstandelijk gehandicapten en onlangs zei de één over de ander "die is gehandicapt" (was hij zelf ook ;) ), "maar" vervolgde hij "dat is niet erg hoor, want dan wil God je nog wel hebben". Dus ik denk echt wel dat God ervoor zorgt dat zulke mensen Hem leren kennen.

Ik zou dan zelf ook niet durven groeperen, mensen die wel en niet in de hemel komen. Dat is nu echt geen taak voor ons. Wordt helaas wel vaak gedaan. Maar ik zeg alleen dat het wel in de Bijbel staat, dàt er mensen zijn die níet in zullen gaan (om maar even door te gaan op wat jij hierboven al aanhaalde: Marcus 10: 14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij». 15Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’. En zo zijn er meer teksten over het níet ingaan of beërven van Gods koninkrijk (= hemel). Wat ik er alleen mee duidelijk wil maken is dat het niet nodig is, want God wil niets liever dan iedereen bij Hem hebben. Maar die keuze legt Hij uiteindelijk wel bij ons.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:27

Maar kind kan hier dus wel letterlijk of figuurlijk bedoeld worden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:34

Sammie schreef:
Maar kind kan hier dus wel letterlijk of figuurlijk bedoeld worden.

Terechte opmerking inderdaad Sammie. Ik denk dat het ook allebei geldt. Kinderen (in letterlijke zin) moeten niet verhinderd worden omdat ze nog te klein zijn en bijv. te weinig weten etc. En volwassenen moeten er niet te moeilijk en te zwaar over doen, maar geloven als een kind.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:03

Er staat ook niet dat alleen kinderen binnen mogen, maar 'wie is als een kind'; open voor het Koninkrijk, onbevangen naar anderen, en zo zijn er nog meer eigenschappen die kinderen hebben, die volwassenen kwijtraken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:39

Blue_Eyes Zacgeus idd :D

Ingrid_92: wie zegt dat het in de tekst die jij aanhaalt over een hemel gaat in de zin van een locatie waar je letterlijk naar binnen kan gaan? Is het niet veel meer een symbool van innerlijke rust en vrijheid die je kunt bereiken als je onbevangen en niet oordelend bent, als een kind. ..?

Wat de bijbel "zegt" is maar net hoe je de bijbel leest. Daarnaast is het een boek dat in een bepaalde tijd en cultuur is geschreven.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:46

Sammie schreef:
ipv ergens op vangen misschien wel een beetje zekerheid? Ik geloof niet (om welke reden dan ook) , maar stel dat t wel waar is kan ik dan toch niet alsnog in de hemel komen? Imo zie je dat hier ook een beetje die discussie. Want als God echt barmhartig is en lief heeft dan vindt Hij t vast belangrijker dat je goed leeft dan openlijk t zelfde doet maar ook zegt in Hem te geloven.

Denk dat we allemaal, de een meer dan de andere, toch wat vrees hebben over het moment dat de ogen definitief sluiten.

Soms het een, soms het ander, denk ik. In veel gevallen, zo heb ik geleerd, is het toch ook echt opletten met wat je voor antwoord geeft, anders kun je een veeg onderuit de pan krijgen over je vermeende intolerantie.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:23

Nikass schreef:
Blue_Eyes Zacgeus idd :D

Ingrid_92: wie zegt dat het in de tekst die jij aanhaalt over een hemel gaat in de zin van een locatie waar je letterlijk naar binnen kan gaan? Is het niet veel meer een symbool van innerlijke rust en vrijheid die je kunt bereiken als je onbevangen en niet oordelend bent, als een kind. ..?

Wat de bijbel "zegt" is maar net hoe je de bijbel leest. Daarnaast is het een boek dat in een bepaalde tijd en cultuur is geschreven.

Hoe zie jij het symbool van innerlijke rust en vrijheid? Bedoel je dat in dit leven of als je gestorven bent?

Hoe de hemel precies is weet niemand. Ik denk dat iedereen wel een beeld of een idee heeft, maar dat het verre is van hoe het er in het echt zal zijn, omdat we hier op aarde nooit iets volmaakts zullen zien of meemaken. Ik geloof wel dat het iets is waar je echt kun 'komen' ja. Niet letterlijk met het lichaam waar je nu in 'zit' verpakt :+ maar wel met je ziel. Voor mij is de bijbel daar wel leidend in ja. Daarin wordt ook gesproken over hoe het in de hemel zal zijn (nieuw lichaam, geen pijn, geen verdriet, iedereen looft God, er zullen dieren zijn).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:48

Ik bedoel tijdens dit leven.
En ik denk dat je hier op aarde regelmatig iets volmaakts kan zien of meemaken
als je je ogen er voor opent

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:26

Ik denk dat je inderdaad meer mooie dingen gaat zien als je daarvoor open staat en de wereld bekijkt als een kind. Dan zie je hoe knap iedere vlinder en bloem in elkaar zit. Veel meer dan iemand die negatief in het leven staat. Gisterenavond ging ik de paarden voeren en iedere keer kan ik me weer verbazen over de hoeveelheid sterren in de lucht. Zo mooi :) Alleen denk ik zelf niet dat dit met de hemel wordt bedoeld in de bijbel. Want vlinders en bloemen vergaan uiteindelijk ook, dus volmaakt is het niet, aangezien er in de bijbel gesproken wordt dat er in de hemel geen dood meer is. Gelukkig krijgen we nu in dit leven ook al heel veel waar we van kunnen en mogen genieten. Zoals jij ook zegt, hoe meer je je er voor open stelt hoe meer je ziet. Maar ik kijk wel uit naar het moment dat het nòg mooier gaat worden. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:25

Ik ben atheïst. Ik geloof nergens in. Laten we dat even voorop stellen.

Wel geloof ik dat als er een God is het hem niet uitmaakt waar jij in gelooft maar of jij je leven goed leidt. Andere mensen helpen als dat moet en vriendelijk een aardig bent. Ik geloof niet dat het belangrijker is om naar de kerk te gaan maar om je leven goed te leiden.

Er zijn namelijk ook mensen die elke zondag in de kerk zijn, zwaar gereformeerd gelovig zijn en doordeweeks leven alsof ze niets te vrezen hebben. Ik heb er al eens een cartoon over gezien. Ik zal hem eens opzoeken.

Wel heel vervelend voor je dat je hier zo bang voor bent. Ik denk wel dat als jij nu twijfelt over je geloof maar dat je wel gewoon je leven leeft op een "goede" manier dat je niets te vrezen hebt.
Ik denk ook dat je niet de enige bent die twijfels heeft. Elke gelovige zal (denk ik) op een bepaald punt in het leven twijfels hebben. Groot of klein maakt niet uit.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:32

waarom zou god je straffen omdat je twijfels hebt? dan gaat heel de wereld naar de hel. twijfelen is iets menselijks en aangezien hij mensen heeft gemaakt, waarom moet je dan naar de hel?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:08

Ingrid_92: met die gedachte ben ik ook opgevoed. Maar ik geloof dat nu dus niet (meer)
Ik geloof in the circle of life. En in mijn ogen is dat wèl volmaakt.
Daarnaast vind ik het een claustrofobisch idee dat ik na de dood iedereen weer zou tegenkomen :=
En het lijkt me heel vermoeiend om dan nog een (oneindig) leven te moeten leiden.

Ik denk dat het idee van leven na de dood bedacht is uit angst voor die dood.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:50

nikass, ik denk dat er echt een leven na de dood is. niet dat ik het kan bewijzen. maar ieder zijn eigen mening

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:57

Xfjord schreef:
nikass, ik denk dat er echt een leven na de dood is. niet dat ik het kan bewijzen. maar ieder zijn eigen mening

Door mijn opvoeding sta ik daar nog wel voor open hoor :) maar ik vind het niet erg als het niet zo is. We weten het pas als we zelf dood zijn.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:58

ja dat is zo. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:02

Nikass schreef:
We weten het pas als we zelf dood zijn.

Hm, als er géén leven na de dood is niet (waar ik persoonlijk in geloof). Dan valt er niets meer te weten... ;)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:04

Misschien is het leven wel bedoeld om jezelf te trainen voor het volgende level? :?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:04

zelf geloof ik niet maar al mijn vriendinnen wel.
ik denk meer van als god zou bestaan dan zou hij alle mensen die goed doen in de hemel laten, dus onderandere als je niet in hem gelooft ook want iedereen is nou een maal anders.

als allah zou bestaaan zou hij jou er ook bij laten want anders is niet een voor beeld.

god/allah en alle andere goden helpen mensen.

zelf geloof ik nergens in en maak me der ook niet druk om, we kijken dan wel wat er gebeurt.
ik geloof touwens wel in geesten dus zou er iets daar om heen zijn maar ik maak me er niet druk om, en als ik jou was zou ik dat ook niet doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:05

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
We weten het pas als we zelf dood zijn.

Hm, als er géén leven na de dood is niet (waar ik persoonlijk in geloof). Dan valt er niets meer te weten... ;)

klopt als er niks is dan weten we t niet maar als er wel iets is wel dus eigenlijk weet je het alleen als het er wel is.

LotteIsabel schreef:
Misschien is het leven wel bedoeld om jezelf te trainen voor het volgende level? :?

hoe bedoel je 'level'?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:32

LotteIsabel schreef:

Misschien zou je moeten overwegen minder computerspelletjes te spelen in 2015... :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:59

lianne304 schreef:
ik denk meer van als god zou bestaan dan zou hij alle mensen die goed doen in de hemel laten, dus onderandere als je niet in hem gelooft ook want iedereen is nou een maal anders.

als allah zou bestaaan zou hij jou er ook bij laten want anders is niet een voor beeld.

zelf geloof ik nergens in en maak me der ook niet druk om, we kijken dan wel wat er gebeurt.
ik geloof touwens wel in geesten dus zou er iets daar om heen zijn maar ik maak me er niet druk om, en als ik jou was zou ik dat ook niet doen.

Maar wanneer is het goed genoeg? Dan wordt het een soort optelsom van 1+1=2. Goed+goed= hemel. Maar stel: moord + goed vrijwilligerswerk = ?

De volgende zin "als allah ... voor beeld" snap ik trouwens niet zo goed, misschien kun je hem nog verder uitleggen.

Ik moet wel zeggen dat er hier wel fijn gediscussieerd wordt. +:)+ ik heb eerder dit soort topics meegemaakt, maar die liepen altijd uit op rellen. Dus complimenten :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:44

Ingrid_92 schreef:
lianne304 schreef:

Maar wanneer is het goed genoeg? Dan wordt het een soort optelsom van 1+1=2. Goed+goed= hemel. Maar stel: moord + goed vrijwilligerswerk = ?

De volgende zin "als allah ... voor beeld" snap ik trouwens niet zo goed, misschien kun je hem nog verder uitleggen.

Ik moet wel zeggen dat er hier wel fijn gediscussieerd wordt. +:)+ ik heb eerder dit soort topics meegemaakt, maar die liepen altijd uit op rellen. Dus complimenten :)

Dat is heel.moeilijk inderdaad. Bepalen wanneer goed goed is. Als jij iemand hebt vermoord maar daar veel spijt van hebt en Door middel van vrijwilligerswerk dit probeert op te heffen en je hele mindset sgaat hier naar dan vind ik dat goed. Maar doe je het met de gedachte dat je dan alsnog in de hemel komt, en dus voor jezelf, dan doe je iets niet goed.

Maar daar kijkt iedereen anders tegenaan. Goed is heel subjectief

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:55

lianne304 schreef:

Ik moet wel zeggen dat er hier wel fijn gediscussieerd wordt. +:)+ ik heb eerder dit soort topics meegemaakt, maar die liepen altijd uit op rellen. Dus complimenten :)[/quote]

Dat is heel.moeilijk inderdaad. Bepalen wanneer goed goed is. Als jij iemand hebt vermoord maar daar veel spijt van hebt en Door middel van vrijwilligerswerk dit probeert op te heffen en je hele mindset sgaat hier naar dan vind ik dat goed. Maar doe je het met de gedachte dat je dan alsnog in de hemel komt, en dus voor jezelf, dan doe je iets niet goed.

Maar daar kijkt iedereen anders tegenaan. Goed is heel subjectief[/quote]

Allah zou zelfs al geloof je niet in hem jou wel in de hemel laten want hij doet mensen goed en helpt ze.

In de zin van goed bedoel ik gewoon eigelijk iedereen die het goed bedoeld.
Moordgepleegt maar onwijze spijt heeft dan is dat goed.
Pleeg je allen maar moord en boeid het je niet dan lijkt dat mij niet goed.

Zelf geloof ik meer dat god je wel een twede kans zou willen geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:30

Kuggur schreef:
LotteIsabel schreef:

Misschien zou je moeten overwegen minder computerspelletjes te spelen in 2015... :D

Goed voornemen :')