Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Re: Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:35

Ik doe het ook, langs de deuren :). Heb nog geen vervelende reactie gehad en van een aantal mensen zelfs wat geld gekregen. Wel helaas wat mensen die nietopen deden terwijl ze duidelijk thuis waren, maar ik weet de reden daarvan natuurlijk niet. Misschien hebben ze wel weinig te besteden en voelen ze zich verplicht wat te geven als ze open doen ofzo.

Vandaag ga ik de tweede helft doen. Overigens haal ik er met deze wijk amper wat mee op in tegenstelling tot mijn vorige wijk (€70 tegenover €30) maar goed, alle kleine beetjes helpen! Ik doe het in ieder geval omdat ik het leuk vind, ook om te zien aan wie ik eigenlijk iedere week bezorgd :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:42

Ik heb nooit contant in huis, maar toch voel je je wel echt opgelaten om dat te zeggen :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:47

tineke8889 schreef:
Ik volg deze discussie al een tijdje en ik vind het opvallend dat veel mensen zeggen dat ze niks geven omdat "de krant- en folderbezorgers al salaris krijgen ".
Ik dacht dat de meeste mensen zelf ook kerstpakket/13e maand krijgen en sommige geluksvogels kerstpakket+13e maand+bonus? Of is het probleem dan dat je 13e maand van je baas krijgt en dat krantenbezorgers het van hun klanten vragen?

(of is het van mij verwend dat ik denk dat de meeste mensen kerstpakket of 13e maand hebben :o
)
zelf heb ik trouwens geen krant meer, maar vroeger gaf ik de bezorger 5 euro om de reden die ik hierboven noemde:zelf krijg ik ook een extraatje rond de kerst

Kerstpakket heb ik heel lang niet gehad, maar krijg je van je baas en niet van je klanten.
Iemand 50 cent of een euro "toestoppen" vind ik zelfs denigrerend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:50

Jtragter schreef:
Hm, ik wil hier toch eventjes mijn mening over kwijt.

Ik loop ook elke woensdag een folderwijk, vaak heb ik daar geen mooi weer bij of ben ik druk met school, maar toch liggen ze bij iedereen op tijd in de bus. Ik verdien daar echt niet veel mee maar ik doe het omdat mijn ouders het niet erg breed hebben en de kans bestaat dat ik over een maand mijn rijlessen zelf moet betalen. En voor nu is het gewoon fijn om ook eens een nieuwe rijbroek te kopen. Ik moet ze trouwens ook elke week invouwen.

Ik vind het dan ook erg belachelijk dat mensen dit bedelen vinden. Elke werknemer krijgt rond kerst een kerstpakket of een kerstbonus, waarom zou ik daar het recht niet op hebben? Die mensen betalen trouwens ook niks voor deze krant en folders.

Ik ben nu klaar met mijn wijk met de kaartjes en er worden steeds meer mensen boos als ik aanbel. De een beweert dat ik het eigenlijk bij de krant had moeten geven, terwijl ik het nooit red om voor het donker [anders doen de mensen niet meer open] op woensdag na school of woensdag voor kerstavond rond te gaan. Weer andere mensen doen niet open, of zeggen gewoon dankjewel wat ik dan ook wel het netste vind. Ik heb er dit jaar trouwens 89,65 mee verdiend, terwijl dat trouwens altijd wel meer was.

wij geven altijd 2 euro voor alle mensen die langskomen, tenzij zij die krant te laat bezorgen. Dan krijgen ze netjes dankjewel.

Sorry hoor, iedereen moet toch gewoon zijn kleding en zijn rijlessen betalen (niet iedereen, maar veel mensen wel). Ik heb ook voor alles hard moeten werken, kreeg helemaal niets van mijn ouders. Ik ben er niet slechter van geworden hoor. Alsof ander werk niet hard werken is?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:51

Ze krijgen van ons niks, nouja, geen geld. Ze krijgen een kerstkaart terug.
Is al jaren zo, en dat weten ze wel ondertussen. Vaak bellen ze niet eens meer aan.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:04

Ja, natuurlijk krijgen die jongens en meisjes (een honger) salaris maar jemig mensen, ga nou niet doen alsof die ene euro die je weggeeft je bijna de das omdoet. Zeg dan gewoon eerlijk "nee, ik geef niks want ik ben een krent" :+

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:08

Delphi schreef:
Wij wonen achteraf dus onze kranten/folderbezorger heeft best een afstand af te leggen voor enkele huizen. Ik zie hem altijd zelf bezorgen op zijn fiets, door weer en wind, en altijd netjes op tijd.
Voor de waardering en als extraatje heb ik hem € 2,00 gegeven.
Hij kwam me netjes fijne feestdagen wensen en gaf me een kaartje. Natuurlijk hopen ze op een centje, maar bedelen .... nee in dit geval kon ik het zo echt niet noemen.

Dat is waar ik op doelde ;) Gewoon fijne feestdagen wensen. Als je wat krijgt is leuk, maar het hoeft niet en vraagt er ook niet om. Ik vind persoonlijk abonnee kranten lopen, wat elke dag is, wel anders dan folders 1x in de week of maand.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:12

Wauw.. ik sta gewoon versteld van de reacties. Wij geven hier de krantenbezorger 5 euro en vaak de folderbezorger een euro. Ik vind ook wel dat ze die waardering verdienen. Bedoel weer en wind iedere dag (krantenbezorger dan) fietsen, zware fietstas en dan nog eens het tijdstip.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:17

Vaak geven wij ze gewoon een euro of wat meer bijvoorbeeld, maar alleen als we wat geld in huis hebben. Puur voor de moeite.

Maar wordt hierboven gezegd waarom een krantenbezorger geen recht heeft op een "kerstpakket" wat anderen van hun werk krijgen: juist!
Een verpleger krijgt zijn kerstpakket ook niet van de patiënt, maar van zijn werkgever.

Laat de kranten of bedrijven die ertussen zitten lekker zelf opdraven voor een extraatje voor de krantenbezorger. Dat zou het gewoon allemaal een stuk meer oplossen.
Wij betalen zelf al voor de krant en het kost dus ons extra in de wintermaanden omdat zij zelf niets (willen) geven aan hun bezorgers? Hoe krom is de wereld dan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:18

Ik heb het altijd wat raar gevonden dat degene met folders ook langs de deur gaan om fijne kerst te wensen. Folders zijn reclame boekjes die je eens in de week krijgt en je vraagt er niet om. Dagbladen hebben mensen echt om gevraagd, moet elke dag en mensen verwachten dat het liefst ook nog voor een bepaalde tijd. Vooral bij de telegraaf. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar hoe ik het zie ;)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:26

Wat ook zo typisch is dat je heel vaak geen krantje krijgt en dan zodra het richting de feestdagen gaat dus pak hem beet oktober komen ze hem netjes brengen.. Soms zelfs nog later..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:31

Astaloca schreef:
Wauw.. ik sta gewoon versteld van de reacties. Wij geven hier de krantenbezorger 5 euro en vaak de folderbezorger een euro. Ik vind ook wel dat ze die waardering verdienen. Bedoel weer en wind iedere dag (krantenbezorger dan) fietsen, zware fietstas en dan nog eens het tijdstip.

Ik fiets ook elke dag door weer en wind naar mijn werk (en naar mijn paard :D ) Bij wie kan ik hiervoor om geld komen vragen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:31

Zo'n folderbezorger hadden wij ook voor deze jongen: Folders kwamen pas woensdag of donderdag, maar kwamen opeens op tijd vlak voor hij kon bedelen en dat bedelen kon hij wel op tijd doen. En ja echt bedelen: Kaartje afgeven en hand ophouden :+ en nog beledigt zijn dat ik hem alleen fijne feestdagen toewenste... :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-12-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:32

Ze krijgen hier 1 euro.
En we bewaren de kaartjes, het gebeurt bij ons namelijk wel dat er nepperds langkomen -O-

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:40

Ik ben ook vanaf mijn 10e al trouwe folderbezorger en werk daarnaast naast school ook, en de paarden dus heb het ook druk en kan t best gebruiken, MAAR ik heb er als 10 jarige meisje niet eens over gepiekerd om aan te gaan bellen ik stop het kaart met de folder mee in de bus, ik persoonlijk vind dit ook gebedel/geschooi. Respect voor de mensen die t wel willen en hier thuis krijgen ze ook best wat maar ik zelf ben er niet zo van gecharmeerd :+

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:47

Het is geen topjob maar als niemand het doet krijgt niemand hun folders...daarom is het naar mijn mening logisch dat je wat geef aan het eind van het jaar.
Deze mensen (als je de goede hebt) komen ook al het regent en gewoon optijd.
(maandag of dinsdag of zondagavond)
Zelf zie ik het niet al gebedel, je wenst iemand gewoon een gelukkig nieuwjaar, diegene die achter de brievenbussen woont.
Je gaat er niet vanuit dat ze wat geven, het is gewoon goed bedoeld. Wie wat geeft, dat is mooi meegenomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:48

De minimumleeftijd voor folders bezorgen is 13 jaar. Dus beter dat je als 10/11/12 jarige niet bij mij aan de deur komt. Ik meld het rechtstreeks aan het bedrijf. Die leeftijden zijn er niet voor niets.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:48

vuurneon schreef:
Zo'n folderbezorger hadden wij ook voor deze jongen: Folders kwamen pas woensdag of donderdag, maar kwamen opeens op tijd vlak voor hij kon bedelen en dat bedelen kon hij wel op tijd doen. En ja echt bedelen: Kaartje afgeven en hand ophouden :+ en nog beledigt zijn dat ik hem alleen fijne feestdagen toewenste... :')

je moet dan een klacht indienen, folderbezorgers mogen alleen zondag (na 5 uur), maandag en dinsdag bezorgen.
en met een handje op vind ik ook niet kunnen ...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:49

Hij is al ontslagen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 14:50

Liesje1611 schreef:
Ja, natuurlijk krijgen die jongens en meisjes (een honger) salaris maar jemig mensen, ga nou niet doen alsof die ene euro die je weggeeft je bijna de das omdoet. Zeg dan gewoon eerlijk "nee, ik geef niks want ik ben een krent" :+

Wat een vreemde post. Weet jij hoeveel folder en kranten/weekbladbezorgers we hier de afgelopen dagen aan de deur hebben gehad? Dat waren er nogal wat.
Dat je niet wilt geven betekent toch niet meteen dat je een krent bent? Lekker generaliserend weer :')

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:58

Als ik sommige posts hier lees, ben ik blij dat ik de ochtendkrant in zo'n fijne wijk bezorg :D Ik krijg bij zo ongeveer elk huis wel tussen de 3 en 10 euro :)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:10

het ligt ook inderdaad aan de wijk waar je bezorgd ...

Heb wat bladzijdes terug gelezen ... maar mensen die alleen niet geven omdat zij het ook niet krijgen ... wat kinderachtig.
Dan kan je alles oneerlijk gaan vinden ... dit is gewoon een deel van de job en is maar 1x per jaar, dus waar pieker je dan over?
De een krijgt een kerstpakket en de ander niet, de een verdient meer en de ander niet...zo is dat nou emaal.
De een doet hetzelfde werk als jij en verdient meer of krijgt eerder een hogere functie...alles is dan oneerlijk.

Maar hier gaat het erom dat de kranten-/ en folderbezorgers elke dag of elke week de moeite nemen om jou te voorzien van je folder/krant. Ook in de regen. JA het is hun werk, maar het is niet top betaald (sommige kunnen niks anders doen door bijv. omstandigheden) dus dan is een gift mooi meegenomen...al is het 0,50.-.
Tevens zou ik het ook wel leuk vinden om diegene achter de folderbezorging te kennen, weten wie dit doet.
Het is geen bedelen, want je bent tot niks verplicht om wat te geven.
(hoewel het vervelend is als de bezorger ervanuit gaat dat je wat geeft....)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:16

Hier is het normaal dat de brandweer en de postbode langskomt tegen het einde van het jaar. Zij 'verkopen' daar ik een kalender waarbij men verwacht dat je €10 geeft. De brandweer is vrijwillig en de postbodediensten gaan hier een stuk verder dan de diensten in NL dus daar heb ik geen enkel probleem mee.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:36

Hier een kranten en weekkranten/-folder bezorgster... Door omstandigheden ben ik dit gaan doen. Het is zeer zeker geen vetpot!! Voor de weekkranten/-folders krijg ik geen kaartje van de distributeur, daarom bel ik met de kranten/folders in de hand aan en wens de mensen mede namens de weekkranten/-folders prettige feestdagen toe. Als ik hetzelfde terug krijg is dit prima, maar als ik iets extra krijg in de vorm van geld of een kaartje is dit extra leuk.

De ochtendkranten heb ik wel kaartjes voor. Het geld dat ik hiermee ophaal is dan weer mooi meegenomen. Met kranten bezorgen verdien je echt geen hoofdprijs. Soms krijg ik van mensen een doos bonbons, merci of fruit door het hele jaar heen. Dit maakt dan echt je hele dag weer goed. Zeker als het regent of stormt.

Sommige reacties hier ga ik echt niet op in. Mijn beeld van sommige mensen was al niet zo best gezien hun reacties hier op bokt. De kortzichtigheid spat er weer vanaf. Maar goed, ik ben blij dat de mensen waar ik bezorg me wel heel erg waarderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:41

lizy29 schreef:
Hier is het normaal dat de brandweer en de postbode langskomt tegen het einde van het jaar. Zij 'verkopen' daar ik een kalender waarbij men verwacht dat je €10 geeft. De brandweer is vrijwillig en de postbodediensten gaan hier een stuk verder dan de diensten in NL dus daar heb ik geen enkel probleem mee.

Goed dat ik dit lees, ik wil onze postbode nog even onderscheppen :D geweldige man, die net even dat beetje extra doet mét een glimlach. Wil die beste man ook wat geven :j