Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:38

Nou ik heb het al van heel wat mensen gehoord hier zijn ze er goed actief op en terecht!

Waar ben jij je mistlampen voor nodig dan ? Je ziet toch mag ik hopen de bermen en alles ook wel met je normale licht?

Wild dat zie je niet eerder met je mistlampen dat je er nog voor remmen kan...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:42

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... erlichting . Hier staat aardig wat uitleg over diverse lampen en wanneer ze aan magen en wanneer niet. Ook de link naar de boetes is wel leuk om te lezen TS.

Ik zou inderdaad maar eens naar de garage gaan en daar de verlichting goed laten nakijken, wie weet is daar nog wel winst te halen zodat je gewoon normaal zonder mistlampen kan rijden als ze niet aan mogen volgens de wet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:56

emmaudb schreef:
Als ik al niet veilig ben op de weg dan hoort 3 kwart ( als het niet meer is) niet op de weg, levensgevaarlijk dan. Ik denk dat we ook maar net

Niet alle lampen in de onderbumper zijn daadwerkelijk mistlampen. Daar zit namelijk echt een verschil tussen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:57

Whoeps,...is duurder dan we dachten.

Op de door jet hgeplaatse ANWB site:
Onterecht mistlicht voeren: € 140 boete
Mistlampen mogen alleen worden gebruikt wanneer het zicht ernstig wordt belemmerd. Ze produceren een zeer fel licht, wat in alle andere omstandigheden vervelend is voor andere verkeersdeelnemers. Vandaar dat de boete op het onterecht voeren van mistlicht ook stevig is: € 140.

Maarrrrrr seinen dat iemand onterecht mistlichten voert mag ook niet....dat kost 90 euro...oepsie. :oo
Dat gaan we voortaan maar ook niet meer doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:59

seinen om verblindende situaties te voorkomen, en daarmee gevaarlijke situaties mag wel. Gewoon beetje handige babbel en oom agent snapt prima waarom je seint :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:00

De ander opzettelijk verblinden want 'hunnie doen het ook' mag trouwens niet en daar gaat de agent ook niet intrappen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:02

smurffie schreef:
seinen om verblindende situaties te voorkomen, en daarmee gevaarlijke situaties mag wel. Gewoon beetje handige babbel en oom agent snapt prima waarom je seint :)

Nope,...mag niet.

Lichtsignalen geven op niet toegestane wijze: € 90 boete
Seinen om je medeweggebruikers te attenderen op het onterecht voeren van groot licht of een nabije snelheidscontrole is weliswaar attent, maar de politie deelt er onverbiddelijk een bekeuring voor uit. De boete bedraagt € 90.

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... -de-regels

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:04

NatasjavE schreef:
Seinen om je medeweggebruikers te attenderen op het onterecht voeren van groot licht

Nou als ik word verblind door vriend-de-tegenligger-met-groot-licht dan ga ik wel seinen hoor. Het is ook nogal wat om de auto aan de kant te zetten en te wachten totdat de ander voorbij is omdat je niks meer kan zien.
(Hoewel ik dat wel eens heb gehad, ging ik seinen, deed desbetreffende tegenligger nóg groter licht aan.... :=)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:05

Mede nachtblind-persoon hier.
Ik zie dus serieus even niks als iemand hun mistlampen aan heeft staan. Verschil tussen die "nieuwe" lampen en mistlampen zie je heel goed.
Ik sein eigenlijk nooit, alleen als ik er echt heel veel last van heb.

Maar ja... Als je mistlicht voert wanneer dit niet nodig is (geen dichte mist) vind ik dat niet zo sociaal.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:09

Je zegt dat je je gewone lampen op het laagste hebt afgesteld. Waarom stel je deze niet normaal af zodat je wat meer ziet? Dan hoef je ook je mistlampen niet aan te doen als het niet mistig is.
Zelf heb ik niet eens mistlampen voor.. Zie ook minder in het donker, maar daar heb ik dan pech mee.
Maar sein wel naar veel mensen, lampen uit, stuk, groot licht, mistlampen..
Er zei ook ergens iemand dat diegene xenon lampen er in had gezet zodat ze meer kon zien. Maar dat is pas irritant! Daarmee kun je je medeweggebruikers ook goed verblinden.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:15

Winged schreef:
emmaudb schreef:
Als ik al niet veilig ben op de weg dan hoort 3 kwart ( als het niet meer is) niet op de weg, levensgevaarlijk dan. Ik denk dat we ook maar net

Niet alle lampen in de onderbumper zijn daadwerkelijk mistlampen. Daar zit namelijk echt een verschil tussen.

Tuurlijk, maar dat zeg ik ook niet. die van mij zullen wel niet heel fel zijn, dus daar heb je geen last van.

Ik heb slecht zicht in de berm hier. Ze maaien niet, dus ja. Als ik van huis links de provinciale weg ga hebben ze wel gemaaid, kan ik de bermen goed zien, heb ik dus de mistlampen niet aan. Ga ik naar rechts hebben ze niet gemaaid en staan meer bomen (en loopt daar ook meer wild) zet ik mijn mistlampen daar wel aan want die van mij schijnen meer de bermen in. Mijn gewone lampen kunnen niet verder naar buiten af gesteld worden...

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:23

Ik heb er nog niemand iets over horen zeggen, maar bij de auto's van tegenwoordig noemen ze dit dagrijverlichting. Dit is ingebouwd omdat ze in de toekomst willen gaan verplichten overdag ook verlichting te voeren.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:25

Als ik word verblind door mijn tegenligger, ga ik zeker seinen ja.
Zo zie ik zelf toch ook niks?

Je mag ook rekening houden met je andere weggebruikers en die hebben vaak last van groot licht (logisch ook)

Als iemand ze aan laat staan, laat ik ze ook aan staan. Net zolang dat deze gedimd worden..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:40

NatasjavE schreef:
smurffie schreef:

Nope,...mag niet.

Seinen om je medeweggebruikers te attenderen op het onterecht voeren van groot licht of een nabije snelheidscontrole is weliswaar attent, maar de politie deelt er onverbiddelijk een bekeuring voor uit. De boete bedraagt € 90.

En truckers die elkaar een seintje geven als ze elkaar gepasseerd zijn dan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:35

NatasjavE schreef:
smurffie schreef:

Nope,...mag niet.

Niet overdrijven aub..... Je moet wel op de hele foute politieagent stuiten die ook nog eens een foute dag had, om een boete te krijgen omdat je bijvoorbeeld iemand erop attendeerde dat hij zijn dimlicht niet aan had, of juist het mistlicht aan. Onverbiddelijk is hier echt niet het juiste woord voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:02

Zeer irritant die mensen die verkeerd verlichting voeren of hun lampen verkeerd af hebben gesteld.
Op de fiets heb ik om die reden maar extra sterke lamp gezien ik anders niks meer zie door al dat verlichting geweld.
Het wordt tijd dat eens een keer aan banden wordt gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:07

Als er hier flitscontroles zijn met een anonieme wagen, staat er verderop nog een anoniem voertuig dat melding doet of tegenliggers seinen als waarschuwing "opgelet, flitswagen". Heb je geseind, dan mag je zelf een stukkie verder aan de kant gaan staan en het uitleggen. Met mogelijks een boete tot gevolg.

Helaas voor mezelf kwam ik 2 jaar terug eens van mijn weide met 2 pakken hooi in mijn auto. Mijn voorbumper was nog niet hersteld nadat er eens een onverlaat in achteruit bij het parkeren tegenaan was geknald, dus die hing wel eens klein stukje los opzij (geen gevaar voor volledig loskomen). Maar ik werd wel vaker "geseind" door tegenliggers of blokgezet door achteropkomende auto's die me voorbijgingen om me erop te wijzen :+
Als kers op de taart stak er een stukje prachtig groene plastic uit mijn koffer :P

Ik word geseind door een tegenligger, ik sein terug met het idee" thx, maar ik weet het al van mijn bumper". Mocht mooi 200m verder aan kan bij ome agent, met de preek dat seinen dat ze staan te flitsen wettelijk verboden is... Heb me eruit kunnen banketstaaf dat ik constant geseind wordt voor die bumper, maar als die idd niet stukje had losgehangen was ik wel de sjaak geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:37

Lara_Silver schreef:
Niet overdrijven aub..... Je moet wel op de hele foute politieagent stuiten die ook nog eens een foute dag had, om een boete te krijgen omdat je bijvoorbeeld iemand erop attendeerde dat hij zijn dimlicht niet aan had, of juist het mistlicht aan. Onverbiddelijk is hier echt niet het juiste woord voor.

Ik overdrijf niet. Het staat op de ANWB site.

Opent iemand ooit de linkjes die mensen hier posten? :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:38

Kahawa schreef:
En truckers die elkaar een seintje geven als ze elkaar gepasseerd zijn dan?

Klaarblijkelijk mag dat niet.

Wist ik ook niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:39

Dat word gedoogd omdat dat de doorstroming bevorderd :)
Oftewel het heeft een functie die onze economie ten goede komt.

Daarbij kan ik mij ook voorstellen dat de politie wat meer te doen heeft dan een stelletje seiners te pakken.
Als ze al staan dan ben je wel de sjaak. Algehele controle omvat alles.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:43

Dat ligt natuurlijk ook aan de situatie. Net als op een smal weggetje waar 1 iemand seint dat de ander kan passeren. Dan moet je wel echt een hekel aan mensen hebben om dan te gaan bekeuren.
Seinen van de ene kant van de snelweg naar de tegenliggende kant omdat er een collega langs komt dat mag gewoon niet en is ook onnodig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:45

Sizzle schreef:
Dan moet je wel echt een hekel aan mensen hebben om dan te gaan bekeuren.

:') :')

Of last van PMS hebben :D :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:52

NatasjavE schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik overdrijf niet. Het staat op de ANWB site.

Opent iemand ooit de linkjes die mensen hier posten? :?

Ja want het echte leven en de ervaringen die je doet op de weg zijn te vergelijken met een linkje. Niet overdrijven. Ook mocht ik gewoon door rijden toen ze me aanhielden voor een kapot dimlicht, ze zeiden gewoon dat ik het zo snel mogelijk moest repareren. Ik had toen geen reserve lampje in de auto maar wel thuis. Ook mijn vader heeft dezelfde ervaring gemaakt. Sterker nog, hij werd eens gevolgd door de politie (geen burgerauto), bergaf liet hij het ook rollen tot 90 teller ipv 80 en de politie volgde gewoon omdat ze waarschijnlijk net wat beters te doen hadden. Dus zoals ik al zei, je moet voor dit soort zaken wel op de verkeerde pietje precies politie agent stuiten. Die zijn er, maar het grootste deel is gewoon coulant met dit soort zaken en gelukkig maar.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:52

Ik rij geen auto, maar fiets wel veel.
Soms fiets ik in het donker terug van m'n bijrijdpaard, vooral nu het zo donker is. Ik woon aan de rand van Zwolle en m'n bijrijdpaard staat 8 km verderop in een dorpje, wat dus betekent dat ik over landweggetjes fiets. Mijn licht is sowieso al niet zo vel, dus zie er niet heel goed de grond mee zegmaar. Als er dan een auto aankomt met mistlampen wordt ik gewoon helemaal verblind... Vooral als hij er dan net langs is, zie ik gewoon even niks meer. Ik kan natuurlijk moelijk seinen en doe het ook niet, maar vind het wel behoorlijk irritant als iemand zulke grote lichten aan heeft. En dan zit ik nog niet eens in een auto :+

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:58

Je zegt zelf al dat je licht niet fel is, weleens erbij nagedacht dat je gewoon niet gezien word? Ik schrik me elke ochtend wel een paar keer de rampenpleuris als er weer zo'n mafkees voor mn auto opdoemt met zo'n heeeeeeeeeel klein lampje...