Dialect vind ik echt afschuwelijk! Ouders die in dialect tegen hun kinderen praten, zouden verboden moeten worden! Zeker hier in Groningen. Het klinkt echt verschrikkelijk als een kind van 6 tegen zijn ouders in dialect begint te praten. Geen papa jij, maar papa doe... AAAAAAARGH!!

Onbeschoft en onbeschaafd!
Ik woon in een dorpje in Groningen, mijn ouders zijn in dialect opgevoed maar hebben heel bewust ervoor gekozen om Nederlands tegen ons te spreken. Goddank!

Nu wij 24 en 22 zijn spreken ze nog steeds gewoon Nederlands tegen ons met af en toe een paar woorden dialect erdoor. Wij zijn ook wel een beetje gaan 'knauwen' (afkappen van woorden), maar hebben ons in de stad altijd prima weten te redden. Je wilt niet je kind naar een kakschool sturen in de stad terwijl het voornamelijk dialect praat...

Ze worden er figuurlijk afgemaakt!! Mij gebeurde het in ieder geval wel.
Een vriendinnetje van mijn zusje is dus wel in dialect opgevoed, ze kan tegen mij, mijn zusje en mijn ouders geen woord Nederlands!! Ze heeft moeite gehad toen ze op school zat in de stad om vriendinnen te maken en zal ook moeite hebben met het vinden van een baan die bij haar past. Want hoewel ze is afgestudeerd, zit ze wel werkloos thuis. Ik heb nog nooit voordelen gezien in het opvoeden van een kind in dialect.
Ja in Brabant zal je een zachte G hebben, in Twente drinken ze altijd colea en in Groningen zal je vast altijd wel een beetje knauwen. Maar dat is heel iets anders dan volledig dialect spreken!
Overigens heb ik er niets op tegen als mensen Fries spreken tegen hun kinderen, want Fries is gewoon een taal. Voorwaarde die ik dan wel heb is dat ze ook makkelijk kunnen overschakelen naar het Nederlands, wat bij mijn Friese familie een drama is.