Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:00

XFiemoX schreef:
Mijn kinderen hoeven zeker geen volwassenen aan te spreken met ''u'', maar gewoon in hun eigen woorden/taal.
Net als dat mijn kinderen bijv. ook geen ''sorry'' hoeven te zeggen als ze iets gedaan hadden wat een medemens niet vond kunnen, als mijn kinderen dan geen sorry willen zeggen dan hoeft dat van mij ook niet. En vaak hoor ik veel om me heen van ouders die tegen hun kind(eren) blèren en vervolgens hun kind sorry MOET zeggen, nou sorry maar dat vind ik ronduit te ver gaan. Loop dan ook nog sneller door en kijk dan ook snel de andere kant uit bah.

En vind een dialect wel mooi, en wat ABN betreft dat komt ook heus wel met de tijd en op school of bij vrienden enz...

Nou de mijne echt wel.

Tijdje terug liet mijn dochter haar drinken over de tas van iemand vallen...
En of ze willen/durven of niet; dan wordt er echt wel sorry gezegd.

Janine1990

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:03

Hier mogen ze ook gewoon sorry zeggen, als ze er ooit komen :')
En ze mogen hier ook gewoon volwassenen die ze niet kennen met u aanspreken. En als ze dat niet durven, dan zeggen ze maar meneer/mevrouw.
Ik mocht nooit u tegen mijn oma zeggen, maar ook geen jij en je... Dus dan werd dat gewoon oma. Heeft oma ook een appel voor mij?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:07

Meraki schreef:
Ik ben gelukkig opgevoed met een combinatie, en daar ben ik mijn ouders zó dankbaar voor. Dat ik niet alleen maar Twents spreek maar buiten de stadsgrens ook gewoon fatsoenlijk ABN spreek. Zonder dat mensen me roestig aan staat te kijken wanneer ik wat vertel.

Zelfde ervaring en heel erg blij mee.
Wij spreken thuis limburgs met elkaar maar schakelen met de hele bubs net zo makkelijk om naar abn. Dan heb ik daarnaast nog de keuze om er wel of niet wat Brabantse invloeden in te laten sluipen.
Ik hou van dialect! Vindt het geen enkel bezwaar als dat wat doorklinkt in je abn. Als je maar de keuze hebt om beide te gebruiken.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:18

Niks mooiers dan de verscheidenheid in ons land en in onze taal. Goed voor de ontwikkeling van een jong kind om op school pas Nederlands te leren. Blijkt ook dat deze kinderen hierdoor ook weer sneller andere talen leren. En ohja, wat is er mis met een accent? Schamen mensen zich voor hun afkomst? Ik nooit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:20

mexxje schreef:
Niks mooiers dan de verscheidenheid in ons land en in onze taal. Goed voor de ontwikkeling van een jong kind om op school pas Nederlands te leren. Blijkt ook dat deze kinderen hierdoor ook weer sneller andere talen leren. En ohja, wat is er mis met een accent? Schamen mensen zich voor hun afkomst? Ik nooit!

Lachen we niet allemaal om de bijna gecaste types die na een aardbeving in noordoost-Groningen verslag doen van het gebeuren op Nederlandse TV?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:32

Janine1990 schreef:
mexxje schreef:

Lachen we niet allemaal om de bijna gecaste types die na een aardbeving in noordoost-Groningen verslag doen van het gebeuren op Nederlandse TV?

jij kennelijk wel...maar goed je komt ook aardig over als een persoon die neerkijkt op bv de schoonmaakster van het kantoorpand waar je dagelijks je dingetje doet....voor een loon wat niet veel hoger is dan dat van de schoonmaakster }>

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:33

inkepink schreef:
jij kennelijk wel...maar goed je komt ook aardig over als een persoon die neerkijkt op de bv de schoonmaakster van het kantoorpand waar je dagelijks je dingetje doet....

Ik??? :=

Ik hou niet van dialect... Dat is heel iets anders dan niet van mensen houden...

Over oordelen gesproken :')

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:35

Precies inkepink, je haalt me de woorden uit de mond ;)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:49

Ik heb altijd dialect gepraat met mijn ouders en andere familie en vrienden die ook dialect spreken, en ik ben daar heel erg blij mee. Op school moesten we Nederlands tegen de leraren praten, maar tegen de andere kinderen praatte ik gewoon dialect (als zij dat konden). Daardoor spreek ik nu vloeiend dialect en Nederlands, en ik ken ook niemand hier in de buurt die geen Nederlands spreekt.
Ja, ik spreek met een zachte g (gelukkig maar :x ) en heel af en toe schiet er een dialect woord doorheen, maar is dat dan zo erg? De mensen hier in de buurt die geen dialect spreken doen dat ook.
Ik zit nu in mijn eerste jaar op de universiteit waar studenten uit heel Nederland en de rest van de wereld zitten, en heb nog nooit negatieve reacties gekregen op mijn taalgebruik. Hoogstens een keer "he, wat klinkt dat raar als jij met je ouders praat", en dat vind ik juist wel grappig om te horen.
Ik vind het dialect juist iets heel moois! Nederland is al zo gericht op de randstad, mogen wij dan niet eens meer ons eigen dialect hebben?

En nee, ik lach er niet om als er iemand met een typisch accent op de Nederlandse TV komt. Ik vind het eerder vervelend dat elke persoon die niet helemaal accentloos (en wat is dat eigenlijk, accentloos?) praat ondertiteld word. Alsof een accent een totaal andere taal is. 9 van de 10 keer zijn die mensen gewoon te verstaan (en ja, dat zeg ik ook over mensen met een totaal ander accent dan dat van mij).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:59

nadjajump schreef:
Ik heb altijd dialect gepraat met mijn ouders en andere familie en vrienden die ook dialect spreken, en ik ben daar heel erg blij mee. Op school moesten we Nederlands tegen de leraren praten, maar tegen de andere kinderen praatte ik gewoon dialect (als zij dat konden). Daardoor spreek ik nu vloeiend dialect en Nederlands, en ik ken ook niemand hier in de buurt die geen Nederlands spreekt.
Ja, ik spreek met een zachte g (gelukkig maar :x ) en heel af en toe schiet er een dialect woord doorheen, maar is dat dan zo erg? De mensen hier in de buurt die geen dialect spreken doen dat ook.
Ik zit nu in mijn eerste jaar op de universiteit waar studenten uit heel Nederland en de rest van de wereld zitten, en heb nog nooit negatieve reacties gekregen op mijn taalgebruik. Hoogstens een keer "he, wat klinkt dat raar als jij met je ouders praat", en dat vind ik juist wel grappig om te horen.
Ik vind het dialect juist iets heel moois! Nederland is al zo gericht op de randstad, mogen wij dan niet eens meer ons eigen dialect hebben?

En nee, ik lach er niet om als er iemand met een typisch accent op de Nederlandse TV komt. Ik vind het eerder vervelend dat elke persoon die niet helemaal accentloos (en wat is dat eigenlijk, accentloos?) praat ondertiteld word. Alsof een accent een totaal andere taal is. 9 van de 10 keer zijn die mensen gewoon te verstaan (en ja, dat zeg ik ook over mensen met een totaal ander accent dan dat van mij).

Een zachte G vind ik absoluut niet erg, net zoals enkele dialectgewoonten door de Nederlandse taal gooien... Maargoed, dat heb ik al meerdere keren herhaald. Kennelijk wordt er nogal gevallen over mijn anti-dialectleren aan kinderen.
Overigens is het Limburgs gewoon een minderheidsTAAL in Nederland. Wat volgens mij niet heel veel mensen weten. Het Limburgs klinkt ook nauwelijks op Nederlands evenals Fries ;)

Een accent ondertitelen vind ik ook onnozel, slaat werkelijk nergens op. Maar ik kan me zeker voorstellen dat wanneer zo iemand uit het aardbevingsgebied in Groningen, die het echt Groningse overdaips praat, ondertiteld moet worden. Dat is een taal die ook beslist niet kan verstaan, terwijl ik nota bene in Groningen woon.
Waar ik wel over val is dat er altijd dergelijke types worden 'gecast' voor een interview. Evenals dat ik wel eens (van zeer dichtbij) heb gehoord dat die mensen worden gestimuleerd om hun eigen dialect te spreken op TV. Schaam ik me dan voor mijn afkomst? In zekere zin wel, want kennelijk voelen Nederlanders zich verplicht om mensen belachelijk te maken op de nationale TV.
Kijk je naar de regionale TV hier na een aardbeving, hoor je voornamelijk gewoon Nederlands sprekende mensen met een accent. Daar heb ik geen moeite mee. Maargoed, dat heb ik al eerder gezegd ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:00

Ik sta voor de klas dat kinderen die een dialect spreken het moeilijker hebben op het gebied van taal en woordenschat. Dit zal ook wel gebonden zijn aan de capaciteiten die een persoon bezit, dus durf het niet heel zwart wit te beweren. Maar bij woordgebruik en zinsbouw vallen ze meestal op. Op school wordt er immers abn van ze verwacht.

Ik spreek zelf geen dialect, gewoon abn. Aan mij is ook niet te horen dat ik uit Den Bosch kom. Mensen verbazen zich daar vaak over. Ik gebruikt ook bewust geen brabantse uitdrukkingen en woorden ( dat viel in het begin echt niet mee.) Het enige wat je bij mij wel hoort is de zachte G.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:08

Ik spreek thuis Limburgs dialect, maar op school etc. kan ik prima ABN spreken hoor.
Ik ben blij dat ik ook dialect ben opgevoed, ben best trots op ons taaltje :)

Verder vind ik het eigenlijk zonde dat er steeds meer kinderen alleen Nederlandstalig worden opgevoed.
Zo verdwijnt het dialect langzaam en ik denk verder niet dat het echt zoveel negatieve invloed op je ontwikkeling zou hebben.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:23

Janine1990 schreef:
Furi schreef:
Wat is er onbeschoft aan dialect? Beleefdheidsvormen hebben te maken met opvoeding, niet per se met taal.

Dat een kind in mijn ogen in volwassenentaal met zijn ouders communiceert.

Doe klinkt erg onvriendelijk. Het is niet zo dat ik u tegen mijn ouders zeg. Maar jij klinkt vriendelijker, nederiger. Is een klank die bij kinderen veel beter past.

Dat is een kwestie van perceptie. Doe klinkt voor jou erg onvriendelijk, maar kan voor een ander heel gewoon of zelfs 'intiem' taalgebruik zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:29

Blue_Eyes schreef:
Dat is een kwestie van perceptie. Doe klinkt voor jou erg onvriendelijk, maar kan voor een ander heel gewoon of zelfs 'intiem' taalgebruik zijn.

Klopt, ik heb ook nergens beweerd dat mijn mening een feit is, of door iedereen opgevolgd moet worden ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:29

Inderdaad Blue_Eyes.
Wij hadden vroeger een vriendje en vriendinnetje die "u" tegen hun ouders moesten zeggen. Dat vond ik toch zo bizar toen ik dat voor het eerst hoorde :D Heb er nooit echt aan kunnen wennen, ik vind het afstandelijk klinken. Mijn man spreekt het Sallandse dialect (gelukkig spreekt hij gewoon Nederlands indien nodig), van hem hoor ik wel eens dat je in het dialect veel meer dingen kunt uitdrukken, dat er dus veel meer keuze/nuancering is in hoe je iets zegt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:33

Kinke schreef:
Inderdaad Blue_Eyes.
Wij hadden vroeger een vriendje en vriendinnetje die "u" tegen hun ouders moesten zeggen. Dat vond ik toch zo bizar toen ik dat voor het eerst hoorde :D Heb er nooit echt aan kunnen wennen, ik vind het afstandelijk klinken. Mijn man spreekt het Sallandse dialect (gelukkig spreekt hij gewoon Nederlands indien nodig), van hem hoor ik wel eens dat je in het dialect veel meer dingen kunt uitdrukken, dat er dus veel meer keuze/nuancering is in hoe je iets zegt.

Kan best wel wat in zitten... Ik vind dat je je in het Engels ook beter kan uitdrukken. Gooi er daarom eerder een Engelse uitdrukking door...
Aan de andere kant denk ik dat het ook kan zijn dat je je Nederlandse woordenschat door het dialect minder ver uitbreid. Aangezien mijn ouders in dialect zijn opgevoed, zullen die mijn woordenschat ook niet direct uitbreiden. En omdat ik heel veel Engelse tv kijk en op het werk veel Engels spreek, schrijf en lees, kan ik me makkelijk in het Engels uitdrukken.

Dan denk ik weer eens aan die tijd dat ik met mijn vriendengroep in het dorp op het zwembad zat en voor mij een heel normaal woord uitsprak (efficiënt was het volgens mij) en van mijn vriendengroep het commentaar kreeg dat ik niet zulke moeilijke/bekakte woorden moest gebruiken. Zij kenden dat woord niet. Nu heb je het ook over jeugd van 15/16 hoor...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:37

Zou kunnen hoor, geen idee. Ik kom zelf uit Drenthe en af en toe verbaas ik me nog, dan hoor ik weer een Sallands woord of uitdrukking waar ik echt geen kaas van kan maken. Het komt wel eens voor dat mijn man niet echt de exacte betekenis in het Nederlands kan uitleggen. Toch heb ik niet de indruk dat hij een beperkte Nederlandse woordenschat heeft.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:40

@Janine1990: Mijn voorbeeld van du in het duits, ging erover dat ik niet snap waarom je het in het gronings dus asociaal vind klinken, en in het duits niet, alleen omdat duits wel een taal is, terwijl er precies hetzelfde gezegd wordt. :)

Overigens zou het me niet verbazen, als die groningers idd gecast worden. Toen ze hier in het dorp waren, lieten ze vast niet per toeval net die ene man in het dorp zien, die niet kan lezen en schrijven en duidelijk het licht niet heeft uitgevonden. Net of dat representatief is voor heel groningen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:44

Overigens bezit ik een bovengemiddelde woordenschat op WO niveau en in het AN, getest. En is mijn moeder Cum Laude afgestudeerd in 4 talen. Beide in dialect opgevoed. Helaas zijn eigen bevindingen dus niet altijd representatief voor de realiteit. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:57

W_Empress schreef:
@Janine1990: Mijn voorbeeld van du in het duits, ging erover dat ik niet snap waarom je het in het gronings dus asociaal vind klinken, en in het duits niet, alleen omdat duits wel een taal is, terwijl er precies hetzelfde gezegd wordt. :)

Overigens zou het me niet verbazen, als die groningers idd gecast worden. Toen ze hier in het dorp waren, lieten ze vast niet per toeval net die ene man in het dorp zien, die niet kan lezen en schrijven en duidelijk het licht niet heeft uitgevonden. Net of dat representatief is voor heel groningen.

Ken je die filmpjes over de Duitse taal??? :P

Duits klinkt toch ook niet echt heel aardig? :')

Ik werk bij een webshop die behoorlijk internationaal is, vaak hebben we Duitsers aan de telefoon. Mag mijn collega doen, want mijn Duits is redelijk slecht als het gaat om techniek. Maar dan klinkt het ook onbeschoft :P Overigens is Nederlands niet heel veel anders, maar de klanken zijn wat vriendelijker :P

Ik heb ook VWO gedaan, maar kreeg bij Engels op mijn donder dat mijn woordenschat benedenmaats was. Ik moest maar wat Nederlandse woordenboeken gaan lezen. :Y)
Dus ik denk dat het opleidingsniveau van je ouders er ook wel toe doet. In mijn geval geen hoogopgeleide ouders. Wat in mijn ogen overigens niet synoniem staat voor intelligentie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:57

Janine1990 schreef:
Dialect vind ik echt afschuwelijk! Ouders die in dialect tegen hun kinderen praten, zouden verboden moeten worden! Zeker hier in Groningen. Het klinkt echt verschrikkelijk als een kind van 6 tegen zijn ouders in dialect begint te praten. Geen papa jij, maar papa doe... AAAAAAARGH!! -:(- Onbeschoft en onbeschaafd!

Ik woon in een dorpje in Groningen, mijn ouders zijn in dialect opgevoed maar hebben heel bewust ervoor gekozen om Nederlands tegen ons te spreken. Goddank! _/-\o_ Nu wij 24 en 22 zijn spreken ze nog steeds gewoon Nederlands tegen ons met af en toe een paar woorden dialect erdoor. Wij zijn ook wel een beetje gaan 'knauwen' (afkappen van woorden), maar hebben ons in de stad altijd prima weten te redden. Je wilt niet je kind naar een kakschool sturen in de stad terwijl het voornamelijk dialect praat... :r Ze worden er figuurlijk afgemaakt!! Mij gebeurde het in ieder geval wel.

Een vriendinnetje van mijn zusje is dus wel in dialect opgevoed, ze kan tegen mij, mijn zusje en mijn ouders geen woord Nederlands!! Ze heeft moeite gehad toen ze op school zat in de stad om vriendinnen te maken en zal ook moeite hebben met het vinden van een baan die bij haar past. Want hoewel ze is afgestudeerd, zit ze wel werkloos thuis.

Ik heb nog nooit voordelen gezien in het opvoeden van een kind in dialect.
Ja in Brabant zal je een zachte G hebben, in Twente drinken ze altijd colea en in Groningen zal je vast altijd wel een beetje knauwen. Maar dat is heel iets anders dan volledig dialect spreken!

Overigens heb ik er niets op tegen als mensen Fries spreken tegen hun kinderen, want Fries is gewoon een taal. Voorwaarde die ik dan wel heb is dat ze ook makkelijk kunnen overschakelen naar het Nederlands, wat bij mijn Friese familie een drama is. |o

Met alle respect... ik denk dat dat meer aan de persoon van het vriendinnetje ligt dan het feit dat ze toevallig in dialect is opgevoed (zoals half/drie kwart Limburg en we zijn echt niet allemaal trieste gevallen die geen baan kunnen vinden)

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:58

Het Gronings dialect valt toch vooral op vanwege de lange aaaa's de harde t's ( MarTini Toren) en het veelvuldig 'ja' zeggen.
Toen ik 15 jaar geleden vanaf de Veluwe in Groningen Stad kwam wonen ging ik in een flinke regenbui naar de bouwmarkt. Daar stond een oude man onder een afdak te schuilen. Hij zag me door de stromende regen aan komen en zei: "het is ja geen weer ja." Waarop ik zei (eigenwijs)"Nee, het is geen weer nee." (uuhhh)
Ik heb hier jaren lang les gegeven aan senioren. Het is leuk om merken hoeveel verschillen er zijn in dialect. Het Oost-Gronings is toch anders dan het dialect van het Hoogeland of het Westerkwartier.

Een dialect vind ik mooi om te horen, maar netjes normaal Nederlands kunnen praten kan ook handig zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:02

Amaris schreef:
Met alle respect... ik denk dat dat meer aan de persoon van het vriendinnetje ligt dan het feit dat ze toevallig in dialect is opgevoed (zoals half/drie kwart Limburg en we zijn echt niet allemaal trieste gevallen die geen baan kunnen vinden)

Daar heb je absoluut ook voor een groot deel gelijk in. Voor de helft is het opvoeding en persoon. De andere helft is het ongelukkige dialect dat ze constant spreekt. Daar kom je in een grote winkel niet mee weg. Dan kan je wel in een kledingzaak willen werken, maar daar word je dan niet aangenomen.
Maar als ze normaal Nederlands had geleerd, was ze al een heel eind gekomen nu... Daar ben ik van overtuigd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:06

Maar daaruit volgt de vraag: waarom heeft ze niet normaal NL geleerd?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:12

Bij mijn opa en oma thuis hoorde ik brabants (woonde ernaast) maar buiten de deur hoorde ik Overbetuws, aangezien we hier toen der tijd woonde. Na verloop van tijd verhuisd en een stiefvader erbij gekregen waardoor ik ook achterhoeks te horen kreeg en tegenwoordig verblijf ik ook veel in Twente bij mijn vriend.
Ik heb dus geheel eigen mengelmoesje als het om accent gaat, maar heb nog nooit te horen gekregen dat ik niet te verstaan ben. Wel dat mensen zich afvragen waar ik nou eigenlijk vandaan kom.

Ik vind het niet slecht om je kind dialect te leren, laat staan er zo tegen te praten. Als een kind op een gegeven moment maar goed te verstaan is voor andere mensen.