Binnenkort (2014/2015) samenwonen! Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Binnenkort (2014/2015) samenwonen! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:00

mijn vriend is vandaag aangenomen!!
huizenjacht kan beginnen! Ok misschien eerst de proeftijd afwachten...
maar ik ga gewoon al kijken naar leuke huurhuisjes

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:03

Gefeliciteerd nessa!! Huisjes kijken kan sowieso! Leuk!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:36

Gefeliciteerd Nessa!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:03

Na een tijdje tegen de muur aan kijken, hebben we besloten dat we die toch nog maar gaan verven :+
Het gaat maar om 1 muur gelukkig, dus van de week even alle meubels naar de andere kant schuiven. Verder blijf ik spullen bedenken die we nog niet hebben, maar dat zal jammer genoeg ook nog wel even duren denk ik :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:09

Gefeliciteerd Linda! Leuk!! :D

Emm :')

Vriendje en ik hebben gisteren een discussie gehad over het samenwonen. :o

We willen beiden dolgraag samenwonen, daar zijn we over uit. Maar hij is soms zo wispelturig en ik was daar even goed klaar mee gisteren.

Hij is begonnen met het samenwoon idee, vond dat relatief snel maar was wel direct enthousiast. Toen hebben we het er uiteraard meer over gehad en warden we beiden steeds enthousiaster. Hij is alleen heel erg van het kopen en ik vind het zelf prettiger om eerst te huren en daarna door te gaan naar een koopwoning. Voor sociale huur verdienen we teveel dus dan moet je naar particuliere huur, wat ontzettend duur is en je daar makkelijk een eigen huis (gekocht) van kan betalen. Dus daar hebben we beiden even twijfels over en willen sowieso eens ergens gaan zitten om te praten over de mogelijkheden.

We hadden het eerst over volgend jaar na de zomer. Toen haalde hij het naar voren; april/mei. Oké leuk! Kunnen we nu al wel gaan rondkijken want voor je het weet is het zo ver. Toen had hij het over januari/februari, dan moet je eigenlijk al gaan hasten dus hebben we gezegd dat we toch voor april/mei gaan.

Dus we waren al wel een beetje aan het rondkijken voor de mogelijkheden, hadden via de hypotheker al eens een zelftest gedaan wat we mogelijk aan hypotheek kunnen krijgen en waren beide dolenthousiast.
Zegt hij gisteravond heel nuchter aan de telefoon: "Ja, misschien moeten we tot januari 2016(!!!!) wachten voordat we gaan kijken naar huizen. Had het even helemaal zitten, want gistermiddag vroeg hij nog naar de inloggegevens van de woningbouwvereniging en voordat we elkaar aan de telefoon hadden stuurde hij nog een screenshot van spullen die hij leuk vond voor in een huis en wat we nog konden aanschaffen aan spullen.
Heb hem maar bot afgekapt want had hier echt even geen zin in. Heb hem nog wel gevraagd of hij zeker weet dat hij met mij verder wil en een toekomst samen ziet. Hier was hij heel verbaasd over en hij zei: "Ik heb je vorige week nog verteld wat ik over jou en ons denk en dat is echt niet veranderd."
Toen ik vroeg waarom hij dan de plannen bijna een jaar wil opschuiven zei hij dat hij bang was dat we misschien te weinig spaargeld zouden hebben in april/mei om in te richten.
Vond dat dan wel weer lief. :+:
Maar we hopen dan tussen de 8 á 10.000 euro spaargeld te hebben. Volgens mij moet je het daar redelijk mee redden? Mensen denken nu al geregeld met spulletjes aan ons en we hebben ook al best het een en ander staan..

Afijn, vanavond komt hij langs dus dan kunnen we het er zo over hebben, vind ik altijd prettiger dan over de telefoon. Was er echt even verdrietig van gisteren en heb toen ook besloten dat ik helemaal niet meer naar huizen ga kijken, naar intratuin of ikea ga (want kom daar teveel leuke dingen tegen :+ ).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:35

Jammer Kaitlyn dat je vriend het nog wil uitstellen, maar aan de ene kant wel heel erg slim om dan meer spaargeld te gaan sparen. Qua spaargeld weet ik niet of 8 á 10.000 genoeg is. Ik weet niet wat je aan meubels nog moet halen, maar ik denk dat wij qua meubels al wel 10.000 kwijt zijn.

Wij krijgen in december de sleutel. :D Gaan voor 't eerst samen wonen en hebben een best leuk huisje kunnen krijgen. Tussenwoning met 4 slaapkamers, zolder, mooie ruime badkamer, tuin en ook nog eens een best grote woonkamer.
Wij zijn 19 en 22, en al we in het huis zitten 20 en 23. :)

Qua geld hebben wij ook wel heel erg geluk met onze familie die ons steunen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:35

Nessa schreef:
mijn vriend is vandaag aangenomen!!
huizenjacht kan beginnen! Ok misschien eerst de proeftijd afwachten...
maar ik ga gewoon al kijken naar leuke huurhuisjes

Gefeliciteerd! Huizen kijken is altijd leuk. :D

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:00

Hij zal het ook wel gewoon spannend vinden Kaitlynn, en soms laat je je door enthousiasme leiden en is het wel verstandig om even stil te staan en na te denken. Maar ik snap wel dat jij daardoor ook een beetje in de war raakte :(:)
Qua budget, tja je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk ;) Toen ik op mezelf ging wonen had ik m'n huisje ingericht voor 1000 euro denk ik. En veel via familie/vrienden kunnen regelen.

Nessa; gefeliciteerd! Huisjes kijken kan altijd natuurlijk.

_Sannee dat schiet lekker op! En klinkt als lekker veel ruimte voor een eerste woning :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 11:24

Qua meubels hebben we al het een en ander (buffetkast, eettafel, tvkast, we kunnen van hier een salontafel meeenemen als die past) en willen we in het begin de rest grotendeels tweedehands (maar goed uitziend) overnemen. Verder denken familie en vrienden ook al aan ons als ze zelf nieuwe dingen kopen. :j

Voor in de slaapkamer hebben we eigenlijk alles al en een hoop spullen voor de keuken ook al.

marionnnn schreef:
Hij zal het ook wel gewoon spannend vinden Kaitlynn, en soms laat je je door enthousiasme leiden en is het wel verstandig om even stil te staan en na te denken. Maar ik snap wel dat jij daardoor ook een beetje in de war raakte :(:)
Qua budget, tja je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk ;) Toen ik op mezelf ging wonen had ik m'n huisje ingericht voor 1000 euro denk ik. En veel via familie/vrienden kunnen regelen.

Nessa; gefeliciteerd! Huisjes kijken kan altijd natuurlijk.

_Sannee dat schiet lekker op! En klinkt als lekker veel ruimte voor een eerste woning :D

Ja dat geloof ik ook wel. :j Maar het kwam zo ineens vanuit het niets. Een uur eerder kreeg ik nog foto's doorgestuurd van het soort accessoires wat hij leuk vindt en wat we er nu mee kunnen gaan doen. :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:18

Mag ik mij hier ook melden? :)
Wij hebben het onderling er ook al vaker over gehad maar het heeft nog geen serieuze vormen gekregen omdat ik nog studerend ben. Vriendlief werkt wel en is dus hard aan het sparen. Ik spaar ook zoveel als ik kan, maar een verkeerde keuze een aantal jaar geleden heeft me enorm veel spaargeld gekost. Het grappige vind ik wel dat ik dus heel goed weet wat samenwonen betekend, naast de hele leuke dingen dus ook de minder leuke.

Wij zouden graag direct willen gaan kopen, plaats waar we willen wonen, type huis (helaas ligt ons droomhuisje nog erg ver boven budget := ), inrichting etc. zijn we het behoorlijk over eens. En kijken allebei toch wel wat rond in de markt, voordeel is dat we dus geen haast hebben en een instelling hebben van; "ons huisje komt vanzelf wel op ons pad"

Maarja wij moeten wel echt nog even geduld hebben, al denk ik dat het in 2015 toch wel echt serieus gaat worden. En geduld hebben is moeilijk soms! :=

----------------

Wat inrichting betreft, als ik de vraag lees of 8 a 10.000 genoeg is om een huis mee in te richten krijg ik toch wel wat twijfels of je het daar mee gaat redden, als je daar de volledige inrichting en evt. ook nog het verf en behang enzo van moet gaan betalen denk ik dat je het dan wel echt low budget moet gaan doen allemaal en echt goed moet letten op prijzen en aanbiedingen. Zo ben ik er bv. ook achter gekomen dat een fatsoenlijke stofzuiger bv. ook al snel behoorlijk prijzig is. Mijn ex en ik hebben er destijds 1 gekregen, een goedkopere, maar je merkt toch wel heel erg verschil in kwaliteit.

Als ik het straks opnieuw mag gaan doen ben ik toch wel van plan om die dingen anders aan te gaan pakken, sommige dingen kun je prima low budget doen maar andere dingen kun je beter maar wat meer betalen wanneer dat betekend dat de kwaliteit ook echt beter is. Daar wil ik dan ook echt apart geld voor opzij zetten. :)

En dat brengt mij ook weer meteen op het volgende zo wil ik gebruik gaan maken van verschillende 'spaar'potjes. Dit heb ik destijds met mijn ex niet gedaan (gewoon alles uit 1 potje). Een potje met een X bedrag voor het woonklaar maken (verbouwing nodig? Of is een verfje, behangetje en leuk vloertje voldoende?), eentje voor {groter} huishoudelijk apparatuur, eentje voor de inrichting (banken, kasten, bed, eettafel + stoelen etc), en eentje voor decoratie / overige, of bv. nog een spaarpotje voor een nieuwe keuken en/of badkamer. Zo houd je een goed overzicht in je budget en voorkomt eventuele impuls aankopen. Het zet je aan het denken hoeveel je aan iets wilt uitgeven en laat snel zien wanneer bv. die handige en energiezuinge koelkast toch echt te duur is. ;-)

Mijn ervaring is namelijk dat op het moment wanneer je er midden in zit je snel het overzicht verliest in wat je eigenlijk nog echt nodig bent en hoeveel je ergens nou echt voor te besteden hebt.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:29

Mag ik ook nog meedoen? :D Ik woon al een jaar samen, maar we willen eigenlijk alweer verhuizen dus ik ben ook half op zoek.

Wat ons het meest tegenviel is de tijd die zo'n zoektocht in beslag neemt. Wij hebben een hond en 2 papegaaien dus we kunnen niet overal terecht. Daarnaast willen we (ik?) heel graag buitenaf wonen. Er is buitenaf niet veel te huur, meestal te koop. En dat geld hebben we nog niet :P nog langer niet :+

We wonen nu wel mooi qua plek, maar het huis is uhm. Klein, heel vochtig en er leven tientallen muizen (de stallen zitten pal naast onze woning). Vooral de vochtigheid is vervelend, 's ochtends bij het aankleden voelt mijn kleding klam aan en dat is echt een rotgevoel. De muizen horen we vooral 's nachts feesten maar ach.. Meestal word ik er niet wakker van. Het was wel heel erg geworden toen we een week op vakantie waren, de muizen hadden OVERAL bij gezeten. Op het aanrecht, op de eettafel... goor! Bah bah bah. Eerst grote schoonmaakactie gehouden na thuiskomst van vakantie (ook niet echt leuk..)

Ik hoor van iedereen dat we veel te veel betalen en ik zou het geld dat we iedere maand kwijt zijn liever in een koophuis stoppen. Maar ja, we verdienen nog niet genoeg. Vriend heeft vaste baan en ik heb eigen bedrijfje, maar te weinig opdrachten. Ik heb maandag wel een gesprek voor een mooie bijbaan :) Hoop dat het iets wordt.

Meubels
We hebben de hoognodige meubels gekocht en dat bedrag door 2 gedeeld. Wat hebben we gekocht? Een eettafel, een salontafel, een tvmeubel, een boekenkast en 4 eetkamerstoelen en een hoekbank. Ik heb giga veel spullen van mijn moeder gekregen (lees: oude spullen. Niet allemaal nieuwe dingen gekregen hoor :) ) en het maakt mij persoonlijk niet veel uit hoe alles eruit ziet/matcht met de rest van de inrichting. Ik vind het huis ook niet erg mooi, dus een mooier huis + inrichting komt later wel :)

Huur
Mijn vriend betaalt de huur en ik ben per maand afhankelijk van mijn salaris. Wat ik kan missen krijgt hij. Ook een reden om een extra (vast) (bij)baantje te zoeken, in een jaar tijd hebben we nog niet de huur 50/50 kunnen doen.. Niet echt leuk. Ik betaal wel altijd de boodschappen.

Andere info kan ik zo ff niet bedenken, vraag maar raak mocht je nog iets willen weten :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:56

Sanne135 schreef:
Mag ik ook nog meedoen? :D Ik woon al een jaar samen, maar we willen eigenlijk alweer verhuizen dus ik ben ook half op zoek.

Wat ons het meest tegenviel is de tijd die zo'n zoektocht in beslag neemt. Wij hebben een hond en 2 papegaaien dus we kunnen niet overal terecht. Daarnaast willen we (ik?) heel graag buitenaf wonen. Er is buitenaf niet veel te huur, meestal te koop. En dat geld hebben we nog niet :P nog langer niet :+

We wonen nu wel mooi qua plek, maar het huis is uhm. Klein, heel vochtig en er leven tientallen muizen (de stallen zitten pal naast onze woning). Vooral de vochtigheid is vervelend, 's ochtends bij het aankleden voelt mijn kleding klam aan en dat is echt een rotgevoel. De muizen horen we vooral 's nachts feesten maar ach.. Meestal word ik er niet wakker van. Het was wel heel erg geworden toen we een week op vakantie waren, de muizen hadden OVERAL bij gezeten. Op het aanrecht, op de eettafel... goor! Bah bah bah. Eerst grote schoonmaakactie gehouden na thuiskomst van vakantie (ook niet echt leuk..)

Ik hoor van iedereen dat we veel te veel betalen en ik zou het geld dat we iedere maand kwijt zijn liever in een koophuis stoppen. Maar ja, we verdienen nog niet genoeg. Vriend heeft vaste baan en ik heb eigen bedrijfje, maar te weinig opdrachten. Ik heb maandag wel een gesprek voor een mooie bijbaan :) Hoop dat het iets wordt.

Meubels
We hebben de hoognodige meubels gekocht en dat bedrag door 2 gedeeld. Wat hebben we gekocht? Een eettafel, een salontafel, een tvmeubel, een boekenkast en 4 eetkamerstoelen en een hoekbank. Ik heb giga veel spullen van mijn moeder gekregen (lees: oude spullen. Niet allemaal nieuwe dingen gekregen hoor :) ) en het maakt mij persoonlijk niet veel uit hoe alles eruit ziet/matcht met de rest van de inrichting. Ik vind het huis ook niet erg mooi, dus een mooier huis + inrichting komt later wel :)

Huur
Mijn vriend betaalt de huur en ik ben per maand afhankelijk van mijn salaris. Wat ik kan missen krijgt hij. Ook een reden om een extra (vast) (bij)baantje te zoeken, in een jaar tijd hebben we nog niet de huur 50/50 kunnen doen.. Niet echt leuk. Ik betaal wel altijd de boodschappen.

Andere info kan ik zo ff niet bedenken, vraag maar raak mocht je nog iets willen weten :)

MUIZEN. -O- :r Dan was ik er al meteen weg. ~~}>

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:23

Wow dat klinkt niet als een heel fijn huisje Sanne.. :=
Vooral echt achterstallig onderhoud als ik het zo lees. Jammer! Hopelijk vinden jullie dan snel wat anders of kunnen jullie gaan kopen. :j

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:14

Jeetje.. dat klinkt inderdaad niet echt als een fijn huisje Sanne. Hopelijk komt er wat op jullie pad waar de muizen niet letterlijk over tafel dansen.

Met een budget van 8 tot 10 moet je het toch wel redden met je inrichting mits je geen mega duren en luxe spullen gaat halen? Wij hebben al een hoop verzameld, hebben echt geen rotzooi gekocht en zijn nu rond de 5000 euro kwijt, we hebben nog wel niet alles maar het grootste gedeelte is er en we hebben best wat wat moeten klussen (wel veel beunhazen/vrienden die wat gedaan hebben) en hebben ook wel 2 grote nieuwe kasten gekocht, nieuwe wastafel, compleet nieuw toilet.. Maar wij doen ook wel veel met kortingen/aanbiedingen halen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:21

Mag ik mij ook melden?
Ik was al op zoek naar zo'n soort topic en heb het gevonden!

Mijn vriend en ik gaan volgend jaar samenwonen. Hij heeft een huis gekocht. Nieuwbouw, het komt pas net de grond uit ;)
Het was eerst nog niet de bedoeling om samen te gaan wonen, maar na het uitzoeken van de keuken en de badkamer en het sparen van spulletjes is het bij mij ook wel gaan kriebelen. Vandaar hebben we besloten om het toch maar te gaan doen :D

Ik zal later even meer vertellen en bijlezen, moet nu weer door! :wave:

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:21

Scheelt dat ik al veel heb. Ik woon immers al op mijzelf.
We beginnen niet op standje 0. Meubels heb ik gewoon al.
Het is wel bij elkaar geraapt, maar ik heb ze wel.
Een huisje vinden is veel moeilijker! We willen echt een eengezinswoning.
Ruimte voor de katten (dus ook buiten in de tuin). Ruimte voor zijn schilderwerk. Ruimte voor de ratten (een aparte kamer met bank en tv ofzo).
Liefst dus ook echt met verdiepingen, zodat je zoveel mogelijk de huidschilfers van de katten alleen beneden houd.

Ik heb genoeg leuke huisjes gezien hoor! Allemaal 900+ euro -O-
Liefst huur ik voor 650 euro, maar ja

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:23

ElineThera schreef:
Jeetje.. dat klinkt inderdaad niet echt als een fijn huisje Sanne. Hopelijk komt er wat op jullie pad waar de muizen niet letterlijk over tafel dansen.

Met een budget van 8 tot 10 moet je het toch wel redden met je inrichting mits je geen mega duren en luxe spullen gaat halen? Wij hebben al een hoop verzameld, hebben echt geen rotzooi gekocht en zijn nu rond de 5000 euro kwijt, we hebben nog wel niet alles maar het grootste gedeelte is er en we hebben best wat wat moeten klussen (wel veel beunhazen/vrienden die wat gedaan hebben) en hebben ook wel 2 grote nieuwe kasten gekocht, nieuwe wastafel, compleet nieuw toilet.. Maar wij doen ook wel veel met kortingen/aanbiedingen halen.

Dat scheelt een hele boel. Helemaal als je let op kortingen en aanbiedingen. En als je al wat uitzet hebt.
Wij moeten alles nog volledig nieuw kopen en wij denken wel dat we rond de 10,000 zitten als we alle meubels kopen incl slaapkamer etc.

Nessa schreef:
Scheelt dat ik al veel heb. Ik woon immers al op mijzelf.
We beginnen niet op standje 0. Meubels heb ik gewoon al.
Het is wel bij elkaar geraapt, maar ik heb ze wel.
Een huisje vinden is veel moeilijker! We willen echt een eengezinswoning.
Ruimte voor de katten (dus ook buiten in de tuin). Ruimte voor zijn schilderwerk. Ruimte voor de ratten (een aparte kamer met bank en tv ofzo).
Liefst dus ook echt met verdiepingen, zodat je zoveel mogelijk de huidschilfers van de katten alleen beneden houd.

Ik heb genoeg leuke huisjes gezien hoor! Allemaal 900+ euro -O-
Liefst huur ik voor 650 euro, maar ja

Is kopen dan niet voordeliger? Ik weet niet wat je inkomen zijn en of jij of je vriend een vaste baan heeft maar daar kan je altijd naar kijken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:17

mijn vriend begint pas 1 december met zijn nieuwe baan.
Ik heb een baan met op contract 9 uur (maar werk meestal 32-40 uur).
Ben wel baanzoekende, loopt nu iets voor 32 uur (heb ik goede hoop op).
Maar betekend dat kopen er voorlopig niet in zit.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:37

Pooeee, veel en lange verhalen hier! :D
Hoop in te halen :')

Hier gaat het samenwonen op een lager pitje :(

Ik wil heel graag begin volgend jaar gaan kijken, vriend vind dat te vroeg ivm spaargeld.. Zucht..
Helaas, baal er wel behoorlijk van eigenlijk.

Even bijlezen..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:38

spaargeld is ook wel fijn hoor!
daarom gaan we wel alvast kijken en dan zien we wel even.
Maar liefst gaat hij nog even een paar maanden sparen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:42

Laatste 2 paginas bijgelezen.

Sommigen zijn al vroeg gaan samenwonen, maar he.. Mijn zus is na 3 maanden samen gaan wonen en bijna 2 jaar later zijn ze nog steeds helemaal gelukkig!
Als het er is... Then why not? :)

Ik denk dat je met 10.000 spaargeld het niet helemaal gaat redden :n
Niet als je nog alles moet kopen..

Kaitlyn, zitten we samen in het schuitje 'langer wachten' :( Niet leuk.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:47

als je alles nog moet kopen tikt dat lekker aan ja.
Dus zeker niet onverstandig om te gaan sparen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:52

He Marinke, wat leuk dat jullie er ook mee bezig zijn.
Ik vind dat je met 10.000 euro een heel eind komt. En dan heb ik echt geen Ikea kwaliteit om t maar even zo 'slecht' te zeggen. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie zelf willen. Sommige kopen een tafel voor 100,- een ander voor 1000,-.
Ik koop liever in 1 keer wat goeds dan dat ik over 5 jaar weer moet. Dat is heel persoonlijk en soms maar goed ook, anders heeft straks iedereen dezelfde dingen in huis.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:04

Ik meld me ook !!

Mijn vriend en ik hebben het erg vaak over samen en willen dit ook echt heel erg graag. We willen gewoon beginnen met een simpel appartementje in breda, maar de huur is toch wel erg hoog (ik studeer nog, hij werkt fulltime). We sparen wel veel, en willen toch over een jaar toch zeker wel samenwonen. Verder zijn we druk bezig met spullen verzamelen voor de uitzet, en we krijgen ook gelukkig ook heel wat spulletjes. Zo hebben we van zijn moeder een complete pannenset en nog meer benodigdheden voor in de keuken gekregen, en van mijn ouders mogen we de eettafel en stoelen hebben omdat zij nieuwe hebben gekocht.

Waar zoeken jullie naar huurhuizen/appartementen?
Ik sta overigens ook al ingeschreven.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:16

Nou die nieuwe baan waar ik goede hoop op had... Is hem niet geworden. Echt raar. Zo'n goed gevoel bij...

Ik zoek in Tilburg.