Hoe eerlijk ben jij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:16

MarlindeRooz schreef:
Ik ga even sjoppuh in ommen, mag / moet van mezelf met wat leuks thuiskomen als het maar een jurkje is. _O-

Verkeerde topic. :*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:20

Sammie schreef:
Een schuldgevoel om een tube tandpasta.. :') Ik krijg gelijk "een heel zwaar leven" Brigitte Kaandorp gevoel..

Klopt. Als je probeert de juiste ethische keuzes te maken maak je het in eerste instantie jezelf lastig. Maar over het geheel genomen vind ik het belangrijk dat het gebeurt. Schuldgevoel over dingen waar je geen recht op hebt is wel nodig om de maatschappij een beetje redelijk te houden :) (Ook prima omdat een beetje te kunnen relativeren hoor - maar niet prima om dat belachelijk te maken wat mij betreft. Zeker niet omdat de tubes tandpasta een vergissing van de ts zelf waren, niet van de cassiere.)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:21

Reactie op OP: Zou bij mij er echt aan liggen hoe ver weg ik ben en hoeveel haast ik heb. Sta ik nog bij de uitgang, kleine moeite terug te lopen. Maar ben ik al wat straten verder of heb ik heel veel haast zou ik het er bij laten zitten.

Ik heb het zelf ooit gehad bij een pinautomaat (deze zat binnen) degene voor mij zijn geld was vergeten, best een flink bedrag (meen 150,-). Ik pak dit uit het pinautomaat en kijk om waar die jongen voor me is, zag hem niet direct dus eerst even zelf mijn geld gepind.

Ik loop naar buiten met het idee dit geld aan die jongen te gaan geven, is de jongen nergens te bekennen. Ik heb echt nog even staan wachten of hij terug zou komen, maar na 10 minuten nog niemand.

Tja, daar sta je dan met 150,- van iemand anders....
Terug stoppen gaat niet meer, hem achterhalen kon ook niet. Het was 's avonds laat dus bij de bank naar binnen lopen was ook geen optie.

Ik had op dat moment niet echt meer keuze dan het geld mee te nemen. Eerst wilde ik het nog netjes af gaan geven bij de bank, maar uiteindelijk heb ik dit niet meer gedaan :o .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:23

En over dingen vinden.. Het gebeurt niet vaak dat ik iets vindt en als ik een eigenaar kan achterhalen probeer ik die te vinden/ te traceren. Maar de keren dat ik daar mee bezig ben was het stank voor dank..

1x een portemonnee gevonden met alles erin. Ik gekeken voor een telefoonnummer. Voice mail ingesproken. E-mailadres zat er ook in ik een e-mail gestuurd bij thuiskomt. Portemonnee achtergelaten op de HBO school, waar hij op zat (zelfs mn aansluiting bijna gemist om dat te doen). Reactie? Een bedankje? Niks noppes nada… Geen e-mail terug, geen belletje terug, geen sms’je. Niks!

Een andere keer een telefoon gevonden, ongeveer dezelfde moeite gedaan om dat ding weer bij de eigenaar terug te brengen. Was op een vakantiepark, achtergelaten bij het restaurant. Reactie terug.. Niks!

Waarom dan die moeite nog doen. Niet ieder mens is hetzelfde, maar op deze manier verpest je het wel een beetje voor je medemens. Waarom die moeite doen als het blijkbaar toch niet wordt gewaardeerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:24

Dat is gewoon jatten :oo
Voel je je daar dan niet schuldig over? :oo

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:25

Maar geld word toch terug ingeslikt na een tijd? Hopelijk als ik ooit er mijn hoofd niet bij heb tref ik wel een eerlijk persoon, je zal maar eens 150 euro kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:25

Ben ik dan zo'n schrale atser die gewoon door zou lopen en dat fijn vind voor de portemonnee? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:27

Furrow schreef:
Maar geld word toch terug ingeslikt na een tijd? Hopelijk als ik ooit er mijn hoofd niet bij heb tref ik wel een eerlijk persoon, je zal maar eens 150 euro kwijt zijn.

Ze was toch ontzettend eerlijk? Ze heeft 10 minuten op die persoon staan wachten, ze heeft hem gezocht en rondgekeken! Wat wil je nog meer doen? Je gaat niet de hele buurt rondlopen, zéker niet in het donker. Doe je het eens goed wordt je zo bestempeld.. :oo

Inderdaad wat Sammie zegt. Mijn moeder had ook ooit eens een portemonnee gevonden, eigenaar gezocht en gevonden. Kwam hem ophalen. Deur open: "Hoi, portemonnee, doei. Dank" zoiets was het. Geen bloemetje, geen geld, gewoon helemaal niets. En het 'dank je' was nou ook niet bepaald aardig/gemeend.

Anoniem

Klopt, maar ik denk dat je eerste reactie toch is om het eruit te halen en het te gaan geven aan de eigenaar. Tenminste, dat zou ik wel doen. (Terwijl je beter kan laten zitten, maar goed.)

Carlijn101

Furrow schreef:

Ja, dit zou anders terug ingeslikt worden. Ik had het geld echter al gepakt om aan die persoon te geven. Op dat moment nog niet bij stilgestaan dat ik die persoon niet zou vinden.

Daarna kan je het niet meer terug stoppen..

Achteraf had ik het beter kunnen laten zitten inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 23-10-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Sammie schreef:
Waarom dan die moeite nog doen. Niet ieder mens is hetzelfde, maar op deze manier verpest je het wel een beetje voor je medemens. Waarom die moeite doen als het blijkbaar toch niet wordt gewaardeerd.

Ligt er denk ik aan hoe belangrijk je het vindt dat andere mensen dat aan jou teruggeven. Maar net zoals je het treinkaartje niet koopt om gecontroleerd te worden, geef ik een portemonnee niet terug om bedankt te worden, maar om iemand z'n portemonnee terug te geven. Een bedankje is leuk, en ik heb de vinder van een van mijn pasjes een doosje chocolaatjes gegeven, maar het is absoluut niet de reden waarom ik het doe. Ik doe eerlijkheid voor mezelf - en heb niet per se nodig dat anderen dat zien of waarderen om te weten dat het het goede is.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:28

Ligt er 100% aan waar ik er achter kom. Net als ik weg loop bij de deur? Dan wil ik best even terug gaan. Ben ik eenmaal thuis dan helaas pindakaas.

Ligt er ook wel een klein beetje aan hoe de cassiere was. Laatst had ik er eentje die me niet aankeek met gedag zeggen. aan de slag ging, het bedrag opbromde en achteraf terwijl ze een ander pad inkeek 'bon?' vroeg. Ik ben zelf ook geruime tijd cassiere geweest en waardeer dit dus niet. Als ze dan een foutje maken in mijn voordeel dan kan ze er naar fluiten :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:28

Geld wordt snel ingeslikt, dus dan moet het wel heel rap gebeuren.

Anderzijds dat geld bij de eigenaar terug brengen.. Als je niet weet wie het is, wordt het lastig :? Terug brengen bij de bank.. hmm ja.. Als die in de buurt is... Dan zouden ze de beelden terug moeten bekijken. Staat er nog steeds geen eigenaar op... Wat moet je dan?

Dus in dat opzicht vind ik het niet jatten..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:31

Sammie schreef:
Geld wordt snel ingeslikt, dus dan moet het wel heel rap gebeuren.

Anderzijds dat geld bij de eigenaar terug brengen.. Als je niet weet wie het is, wordt het lastig :? Terug brengen bij de bank.. hmm ja.. Als die in de buurt is... Dan zouden ze de beelden terug moeten bekijken. Staat er nog steeds geen eigenaar op... Wat moet je dan?

Dus in dat opzicht vind ik het niet jatten..

Nee dat was zeker niet als jatten bedoeld. Ik ken de persoon niet, maar als iemand verschrikt terug komt rennen omdat die zijn geld vergeten is, dat herken je meestal wel ;).

Terugbrengen bij de bank had denk ik alleen gekund als de bank op dat moment open was.

Ik had het beter niet kunnen pakken, dan was het ingeslikt. Heb me er eerst wel schuldig over gevoeld, maar het terug draaien ging niet meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:31

Shadow0 schreef:
Ligt er denk ik aan hoe belangrijk je het vindt dat andere mensen dat aan jou teruggeven. Maar net zoals je het treinkaartje niet koopt om gecontroleerd te worden, geef ik een portemonnee niet terug om bedankt te worden, maar om iemand z'n portemonnee terug te geven. Een bedankje is leuk, en ik heb de vinder van een van mijn pasjes een doosje chocolaatjes gegeven, maar het is absoluut niet de reden waarom ik het doe. Ik doe eerlijkheid voor mezelf - en heb niet per se nodig dat anderen dat zien of waarderen om te weten dat het het goede is.
Iets minder serieus erop in gaan zou geen kwaad kunnen ;) Het is niet gezegd dat ik bij de volgende portemonnee denk laat maar zitten. Maar als iemand mij mijn portemonnee terug brengt en ik krijg hierover een e-mail en een telefoontje is het een hele kleine moeite om even een e-mail terug te doen met super bedankt, ik heb ‘m opgehaald/ga ‘m ophalen. Dat waardeert iedereen. Want er zijn wel degelijk mensen die bij de volgende portemonnee denken laat maar zitten.. Die is van mij.

renee16 schreef:
Ik had het beter niet kunnen pakken, dan was het ingeslikt. Heb me er eerst wel schuldig over gevoeld, maar het terug draaien ging niet meer.

Voor een volgende keer :D Laten zitten dus :D

Geloof dat je ook wel een warhoofd moet zijn op dat moment om te pinnen en direct weg te lopen zonder dat geld mee te nemen. :=

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:41

Net als wat de meerderheid zegt: als ik nog in de buurt ben zou ik alsnog af gaan rekenen. Ik ga er niet voor terug als ik al thuis ben. (afhankelijk van het bedrag dan). Ik heb het laatst ook een keer gehad bij de C1000, ik had kiwi's in zo'n plastic zakje gedaan en om mijn pols gehangen na het wegen. De rest van de boodschappen had ik in een mandje in mijn andere hand. Ik heb mijn mandje keurig leeg gemaakt en betaald en wandel zo de winkel uit met de kiwi's nog om mijn pols. Hier kwam ik ook thuis pas achter en ik ben dan ook niet terug gegaan.

Vorige week in een restaurant kwamen we er buiten achter dat er een hoofdgerecht niet aangeslagen was, daar zijn we wel voor terug gegaan. Ik weet dan ook toevallig dat dit restaurant het heel zwaar heeft en elke cent goed kan gebruiken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:42

Ik had terug gegaan om te betalen, zou me anders zoooo slecht voelen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:49

Sammie schreef:
Want er zijn wel degelijk mensen die bij de volgende portemonnee denken laat maar zitten.. Die is van mij.

En dat is precies de reden dat ik op jouw opmerking ingegaan ben - omdat ik hoop dat mensen die meelezen beseffen dat het niet gaat om de bedankjes. En het kan in jouw ogen dan wel een kleine moeite zijn (moeilijk in te schatten want je weet niet wat er precies gebeurd is en waarom iemand dat niet heeft gedaan) maar jij wekt juist met jouw opmerking de indruk dat je er altijd iets voor terug moet doen. Terwijl ik het belangrijk vind om te benadrukken dat het daar wat mij betreft niet om gaat.

En als ik iets zou vragen, dan heb ik liever dat ze doen aan 'pay it forward' - oftewel dat ze hun energie stoppen in het ook terugbrengen van iets wat ze gevonden hebben, dan aan het sturen van een bedankje aan mij. Allebei is ook prima.

(Daarnaast, het herhalen van dat soort dingen, ook als je zelf niet echt meent, maakt dat zo'n redenering gewoner gevonden wordt. Alleen daarom al reageer ik erop. Ik hoop dat het niet de gewone gedachtegang wordt.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:56

Ik vind ‘t best spijtig om te lezen dat als iemand moeite doet om bij jou iets te bezorgen het maar ‘normaal’ zou moeten zijn dat je daar niks voor hoeft te ‘doen’ (over er naar vragen is hier geen sprake). Volgens mij leer je van kleins af aan al dankjewel of alsjeblieft te zeggen. Dus ik wil met mijn opmerking eerder de indruk wekken dat even bedankt of dankjewel te zeggen al heel veel kan betekenen voor een ander. Lijkt mij ook een soort pay it forward systeem. Door jou dankjewel help je nl. (on)bewust mee aan ’t feit dat die persoon het volgende gevonden voorwerp (ook) weer retour brengt bij de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-10-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:57

Sammie schreef:
Ik vind ‘t best spijtig om te lezen dat als iemand moeite doet om bij jou iets te bezorgen het maar ‘normaal’ zou moeten zijn dat je daar niks voor hoeft te ‘doen’. Volgens mij leer je van kleins af aan al dankjewel of alsjeblieft te zeggen. Dus ik wil met mijn opmerking eerder de indruk wekken dat even bedankt of dankjewel te zeggen al heel veel kan betekenen voor een ander. Lijkt mij ook een soort pay it forward systeem. Door jou dankjewel help je nl. (on)bewust mee aan ’t feit dat die persoon het volgende gevonden voorwerp (ook) weer retour brengt bij de eigenaar.

Ik kan het hier echt alleen maar mee eens zijn. Men hoeft echt geen uitgebreid bedankpakket te gaan sturen maar een simpel 'dank je wel' is toch niet teveel gevraagd lijkt me.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:03

renee16 schreef:
Ik had op dat moment niet echt meer keuze dan het geld mee te nemen. Eerst wilde ik het nog netjes af gaan geven bij de bank, maar uiteindelijk heb ik dit niet meer gedaan :o .

Bij de bank kunnen ze achterhalen wie er voor jou gepind heeft. Dat heb ik zelf een keer gehad. Degene voor me had zijn geld er niet uitgehaald. Ik heb het de dag erna naar de bank gebracht, mijn eigen pin bonnetje erbij gegeven voor de tijd. Ze waren stomverbaasd, collega's werden er zelfs bijgeroepen, maar het valt dus degelijk te achterhalen. 150,- is een boel geld om te missen. (overigens heb ik zelf ooit 20,- laten zitten in mijn haast. Super stom natuurlijk maar gelukkig een klein bedrag)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:05

Sleeper schreef:
renee16 schreef:

Bij de bank kunnen ze achterhalen wie er voor jou gepind heeft. Dat heb ik zelf een keer gehad. Degene voor me had zijn geld er niet uitgehaald. Ik heb het de dag erna naar de bank gebracht, mijn eigen pin bonnetje erbij gegeven voor de tijd. Ze waren stomverbaasd, collega's werden er zelfs bijgeroepen, maar het valt dus degelijk te achterhalen. 150,- is een boel geld om te missen. (overigens heb ik zelf ooit 20,- laten zitten in mijn haast. Super stom natuurlijk maar gelukkig een klein bedrag)

Dit heb ik overwogen, wist niet of ze het werkelijk konden achterhalen...
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan :o (was ook niet in mijn eigen stad, maar een klein uur rijden verderop gebeurd)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:08

Sammie schreef:
Ik vind ‘t best spijtig om te lezen dat als iemand moeite doet om bij jou iets te bezorgen het maar ‘normaal’ zou moeten zijn dat je daar niks voor hoeft te ‘doen’ (over er naar vragen is hier geen sprake).

Dus eigenlijk meende je het wel?

Dan denken we daar duidelijk anders over. Ik doe dingen omdat ik ze belangrijk vind, maar hou me niet teveel bezig met anderen - wat zij wel of niet doen beinvloedt mijn keuze om een portemonnee af te geven niet. Als ze geen dankjewel zeggen ben ik toch nog steeds blij dat ze hun portemonnee terughebben :j

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:11

ik heb het een keer gehad bij een pin automaat er stond een knaapje te pinnen en te bellen terwijl hij op de scooter zat, hij reed weg toen ik er langs de automaat liep en zag dat hij zijn geld was vergeten dus ik roep hem na, hij stopt draait zich om, ik vertel hem dat hij zijn 50€ vergeten is en hij rijd vol gas weg >;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:15

Zoiets had ik gisteren ook... 2 x 6 blikjes coca cola zero, ze had 1 setje afgerekend en bij de andere set van 6 maar 1 blikje afgerekent. Ik vond het al weinig geld maar ben niet terug gegaan, had ze maar beter moeten scannen aangezien het gewoon op de toonbank ligt.