Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:56

Citaat:
Ik heb het gemaakt met een dubbele kipfilet, maar ik mag dan ook koken voor behoorlijk stevige eters.

Bedankt voor het antwoord.
Hier ook stevige eters dus maak ik het dan ook maar met een dubbele kipfilet.

Voorgerecht blijft meloen met rauwe ham ,licht en fris, dat past er wel bij lijkt me.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:25

Bedankt voor de antwoorden, misschien ga ik het idd maar zelf maken...

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:18

Ik ben eruit, ik ga voor een chique mix grill.
- zalm in bladerdeeg
- paprika gevuld met gehakt
- kiprolletjes

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:25

Ik ga de aardappelwaaiers uit dit topic vanavond maken. Ik ben heel benieuwt. ik weet nog niet of we het ook met kerst gaan maken, omdat we natuurlijk maar 1 oven hebben.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:30

PocoGaucha schreef:
Ik ga de aardappelwaaiers uit dit topic vanavond maken. Ik ben heel benieuwt. ik weet nog niet of we het ook met kerst gaan maken, omdat we natuurlijk maar 1 oven hebben.

Wij koken bij mijn ouders, die hebben een combi magnetron en wij nemen onze eigen combi ook mee omdat het anders allemaal niet gaat passen :=.

Ik heb (vooral door het koken) echt zin in de kerst!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 08:22

hihi, wij hebben ook onze oude combi bewaard, die staat in de garage, met het oog op bijvoorbeeld de kerst.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:21

Goede voorbereiding ;).
Ik heb net, met een vriendin, het stoofpotje gemaakt voor de vleeseters: het staat nu te pruttelen en ga het vanavond eten! -En ga zelf patat maken :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:01

Ik ga dit jaar voor het eerst ook serieus het kerstdiner voorbereiden. Sowieso voor onze ouders, in totaal 8 man, misschien nodig ik schoonzus en partner nog uit..

Zitten wat moeilijke eters tussen, en doe niet zo spectaculaire, zo is het kerstdiner niet in onze familie.

Tot nu toe heb ik dit, maar kan nog allemaal veranderen haha.

Ik begin sowieso met een soepje. Welke weet ik nog niet..

Dan ragout in zo'n bladerdeeg bakje

En dan wat verschillende dingen op tafel. Tarte tatin met witlof geitenkaas en honing, aardappeltjes, rollade en varkensmedaillons, wat groenten.

Afbeelding

Als nagerecht denk ik poire belle helene (gestoofde peer met chocoladesaus, ijs en slagroom.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:06

Afbeelding
Nagerecht

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:11

Toevallig net gisteren bedacht dat wij (ik dus :+ ) dit jaar het kerstdiner gaan koken. Nog geen idee wat. We krijgen alleen altijd konijn van de opa en oma van mijn vriend. Oma maakt het dan alvast klaar dus dat is makkelijk. Ik vind konijn alleen helemaal niet lekker dus wil er nog graag wat anders qua vlees bij :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:14

Mijn man heeft gisteren een half jong schaap (net geen lam meer) gekocht bij zijn collega, maar daarin lamsnek, lamsbout, rack en nog wat spul. Hmm, misschien ga ik toch weer schuiven... Of ik gooi de bout in de vriezer voor oud en nieuw...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:06

@kletskoekje dat is ook mijn nagerecht! Ik maak er mini peren/frambozen taartjes bij en een bolletje ijs :). Het is zo lekker en makkelijk te maken!

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:11

Ik moet ook maar eens gaan kijken welke gang ik dit jaar moet maken, krijg al leuke ideeën van alle lekkere gerechten hier!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:19

Jaaaa een menu is al bekend :))

Voorgerecht:
Hollandse garnalencocktail

Hoofd:
Eendenborstfilet met óf sinaasappelsaus of grand-verneursaus, met aardappelpartjes in rozemarijn en tijm en salade

Nagerecht:
Citroentaart (eigen gemaakt :9 )

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:25

1e kerstdag eten bij me schoonouders wat een feest :n geen idee wat we eten waarschijnlijk weer iiets van een bijelaar geraapt prakkie joepy :\
2e kerstdag gourmetten bij mijn ouders met 16 man,met van alle soorten vlees vis en groenten en stokbrood en een uitgebreid assortiment toetjes :P

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:13

Ik zat te denken aan een groot braadstuk uit de oven italian style. Maar een heel stel homemade pie's lijkt me ook wel wat. Lekkere salade en soep vooraf. Nagerecht komt wel goed dat is mijn favoriete deel haha :))

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:31

Sentido schreef:
Ik zat te denken aan een groot braadstuk uit de oven italian style. Maar een heel stel homemade pie's lijkt me ook wel wat. Lekkere salade en soep vooraf. Nagerecht komt wel goed dat is mijn favoriete deel haha :))

Lekker een lamsbout halen oid, super mer Italiaanse kruiden!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:42

Celiien schreef:
Jaaaa een menu is al bekend :))

Voorgerecht:
Hollandse garnalencocktail

Hoofd:
Eendenborstfilet met óf sinaasappelsaus of grand-verneursaus, met aardappelpartjes in rozemarijn en tijm en salade

Nagerecht:
Citroentaart (eigen gemaakt :9 )

Oe receptje van de citroentaart? :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:56

Had hem al gestuurd naar ene vriendin, dus bij deze!
Citaat:
Nodig:
8 plakken bladerdeeg
3 citroenen
Mascarpone 250gr
250 ml slagroom
4 velletjes gelatine
120 gr suiker
1 ei

Bladerdeeg in de taartvorm (ook randen bedekken), 30 minuten 180 gr (voorverwarmd) daarna met (geklopt) ei bestrijken en vervolgens 1 eetlepel suiker over de bodem. Dan nog 2-3 min in de oven.

1 citroen raspen, deze en nog 2 citroenen uitknijpen. Gelatine 5 min weken in water. Citroensap verhitten met suiker (beetje voor beetje). Gelatine aan t eind toevoegen en van t vuur af.

Slagroom kloppen tot iets dikker dan yoghurt. Mascarpone losroeren. Hierbij de slagroom, citroenmengsel en de citroenrasp toevoegen. Mengen.

Dit mengsel in de bladerdeeg gieten vanaf t midden. In de koelkast laten stijven voor 2 uur. Eventueel pijnboompitten roosteren en over de bovenkant strooien.
KLAAR!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:11

Hier is het plan toch iets veranderd, ik kook voor mijn vriend en mij voor kerstavond en 1e kerstdag. We willen beide niet de hele tijd aan tafel zitten maar gewoon samen gezellig thuis zijn... Ik had dus gedacht om tafel vol te zetten met allerlei kleine hapjes, en wel een lekker toetje, nog geen idee of ik dat voor beide avonden doe...

Dus ik ga op zoek naar kleine amuses / hapjes

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:55

Ik ben er nog steeds niet uit wb hoofdgerecht.
Wij hebben iemand aan tafel die zwanger is dus veel vlees valt al af.
Misschien dan maar een vleestrio en voor die ene persoon wat anders..

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:56

Alleen rood vlees dat niet doorgebakken is, mag toch niet? Je kunt 't bieflapje oid toch gewoon helemaal doorbakken. Dan even laten rusten, dan is het nog wel wat mals. En anders gewoon een stukje gevulde kip, of een doorgebakken varkenshaasje..?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:58

Klopt. maar veel vlees wat ik in gedachten had is rood vlees. En doorbakken lijkt me dan echt helemaal niets! Word inderdaad iets van kip of varken dan ipv rund/lam of wild

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:01

Nog meer mensen die er al mee bezig zijn, leuk hoor, ben elke x al bezig met het maken van diverse nieuwe gerechten met in mijn achterhoofd het idee of het wat voor kerst is!
Dit jaar zal het anders dan anders zijn, vorig jaar waren we nog met de hele familie compleet, dat wilde ik heel erg graag omdat er 2 zussen ernstig ziek waren toen, 1 is er inmiddels overleden en de andere zus heeft haar droom waar gemaakt en is geëmigreerd ondanks haar ziekte.
Dus dit jaar vieren we het samen met mijn moeder.
Zij is een hele makkelijke en dankbare eter net als mijn man dus voor hun koken is altijd leuk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:07

Verse groene boontjes , beetgaar gekookt en daarna steeds zes stuks met een plakje ontbijtspek omwikkelen en even in de grilpan met wat olijfolie.Verder aardappelpuree, en kipfilet.1 Kipfilet pp (hele) insnijden, aanbakken in de pan zodat ze net niet gaar zijn, vullen met kruidenkaas, spek er over en even 20 minuten in de over bij 180 graden. Als toetje ijs, ola vienetta. Simpel, makkelijk en kan niet mislukken. Ik ben geen keukenprinses en wel in het bezit van een prins maar die bakt er ook niet zoveel van in de keuken. Na alle trauma's uit het verleden waarbij gerechten toch wel anders uitvielen dan gedacht , doe ik niet moeilijk meer. Tweede kerstdag is standaard wandeldag met koffie en gebak ergens waar ze open zijn. Sávond lekker bij de haard en snaaien met z'n tweeen, heerlijk.