Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
MarlindeRooz schreef:Ik wil niet denigrerend doen, maar de mensen die ongeschoold / slecht verdiend werk doen hebben vaak niet het inzicht van goh... dit is niet verstandig.
zonnebloem18 schreef:Nee maar je ze als enige in je klas moet missen omdat je ouders het niet kunnen betalen is dat knap banketstaaf.
Liezel1 schreef:Ik kan hier een heel verhaal gaan typen, maat ik zal het bij één geval houden, waarbij ik werkelijk met stomheid geslagen was....
Ik heb jarenlang bij een (zorg)verzekeraar gewerkt. Op een dag belde er een mevrouw die verontwaardigd was dat ze een eigen bijdrage had op kraamzorg, want die kon ze niet betalen...
Ok, kan gebeuren... maar toen ik in het declaratie overzicht keek van deze mevrouw zag ik dat ze dmv IVF zwanger was geworden. De rekeningen ervan gingen over de 15.000 euro, uiteraard betaald door de verzekeringsmaatschappij. Echter, deze mevrouw had een premie achterstand van ruim 2.500 euro en liep al tijden bij het CVZ.
Sorry, maar hier kan ik 0,0 begrip voor opbrengen....
Kamy schreef:picobello schreef:Kijk ik naar bijv. een dubbeltje op zijn kant en zie ik twee jonge mensen met een schuld van 65000 euro, dan denk ik stop je kinderwens maar lekker in de ijskast. Dat kun je gewoon echt niet maken. Bij,minder erge gevallen zou ik er zelf nooit voor kiezen, maar je kunt het mensen niet verbieden. Slim vind ik het sowieso niet.
Ja bij die aflevering dacht ik ook: Kom op zeg, je hebt toch ergens wel het verstand om te beseffen dat je je eierstokken beter even kunt negeren???? Ze waren 26 of zo? Kruip eerst eens uit die misère, bouw een fundament. En dan pas kids.
Maar goed, gezien het feit dat die ouders ze aardig geld toestopten, komen ze niet al te snugger over bij mij. Is ze aan komen waaien en nu moeten ze op eigen benen en lukt het niet.
Sammie schreef:zonnebloem18 schreef:Nee maar je ze als enige in je klas moet missen omdat je ouders het niet kunnen betalen is dat knap banketstaaf.
Dat klopt, maar daar kom je als kind wel overheen hoor. Vervelend, maar als het geld er niet is dan is het er niet..
Volgens mij ligt dat ook echt aan welke buurt of welke school je woont/bezoekt. Een schoolreis van 500 euro *tok tok* Hoe krijg je het als school zijnde verzonnen.. (!) Dat zou ik uit principe al niet eens betalen.
xxStitchxx schreef:ja geld heb je nodig om te functioneren in deze maatschappij, geld heb je niet perse nodig om een goede ouder te zijn.
luf_horses schreef:Het mooie is dat wij kunnen kiezen of we kinderen nemen en wanneer we dat doen. Dit houdt ook in dat we tot op zekere hoogte de toekomst van ons kind uitstippelen met het bewuste doel het kind gelukkig te maken. Natuurlijk kun je je baan kwijtraken, ziek worden of kan het opvoeden anders gaan dan gepland, maar in mijn ogen is dat geen reden om in een onvoordelige situatie kinderen te nemen.
Ik begrijp best dat opvoeding en aandacht net zo belangrijk zijn voor een kind als de vrijheid dat een gevuld spaarvarken geeft, maar in mijn ogen moet het geen of/of zijn maar en/en.
Ik kan mijn kind alle liefde van de wereld geven, maar dat zal niet toereikend zijn als het gepest wordt vanwege zijn/haar armoedige kleding. Op dezelfde manier kan ik mijn kind met veel aandacht door het gymnasium coachen, maar wat is dat waard als er vervolgens geen geld is voor een goede studie? Ook ik heb geen kinderwens, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n wens niet te onderdrukken is tot ik de ideale omstandigheden heb gecreëerd.
hittepit_12 schreef:Hier redden we het met 2 kinderen redelijk prima bijna 11 en 12.
De een zit nu op speciaal onderwijs. Daar heb ik gelukkig geen extra kosten aan. Hij wordt gebracht en gehaald.
De jongste gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs.
Ze geeft een andere fiets nodig,maar die komt van marktplaats. Een laptop heeft ze ook nodig en dan kunnen we nog even doorgaan.
Mijn man werkt fulltime ik parttime.
Helaas niet waar ik voor geleerd heb. Maar goed ik werk onder schooltijden en ben dus voor de kinderen altijd thuis.
Schoolreisjes naar het buitenland vind ik persoonlijk ronduit absurd.
Je jaagt iemand behoorlijk op kosten.
Maar goed dat was er in mijn tijd ook niet.
Geld is makkelijk maar veel dingen kan je tweedehands kopen. Doe ik voor mijzelf ook.
xxStitchxx schreef:moet even reageren...
Ik heb 3 stiefkinderen, 14,8, 6 jaar oud en zelf een zoontje van 4.
Mijn 3 stiefkinderen zijn arm en gestresst opgegroeid, dit door zaken van buitenaf.
Ik ben nu 2 jaar hun stiefmoeder, we moesten naar de voedselbank, geen geld voor kleren laat staan extratjes of speeldgoed.
Nu gaat het langzaam financieel beter maar we zijn er nog niet.
Ik zie wat voor impact dit op de kinderen heeft gehad zowel positief als negatief.
Toch is het erg goed dat ze dit meemaken, de kids zijn erg dankbaar voor wat ze hebben, ze zien de belangrijke dingen in het leven en ze zijn niet jaloers op andere rijkere kinderen.
We zijn open en eerlijk naar ze toe en we leggen ze zoveel mogelijk uit.
Ze hebben geleerd om niet te oordelen over andere, ze weten hoe het voelt...
Ze zijn dankbaar met wat ze krijgen, maar niet jaloers op een ander.
Ze krijgen duidelijkheid over hoe de wereld werkt i.p.v hier heb je nieuw speelgoed en succes ermee.
Hierdoor hebben ze een voorsprong op andere kinderen, ze zijn behulpzaam, en geven zelfs hun laaste snoepje weg als ze zien dat een ander ook niks heeft, dit maakt hun prachtige mensen.
Tuurlijk wil je je kinderen niet zien lijden, maar ieder mens maakt nare dingen mee op zijn of haar manier, zo leer je je levenslessen.
dit zegt niet dat je bewust een kind leed aan moet doen natuurlijk.
Het belangrijkste wat een kind wil is liefde en duidelijkheid, geld is ook belangrijk maar niet het geld opzich wel de spullen en de middelen die je daarvan kan kopen, maar er zijn meerder wegen naar rome!
Hoe creatief wordt je als je geen geld heb! daar leren kinderen enorm veel van, kijk jantje mama kan het niet kopen maar als je echt wat wil dan kan het ook op een andere manier...hiermee leren kinderen door te zetten, nieuwe wegen te bewandelen en niet in hokjes te denken.
Ook al zal ik veel geld hebben wil ik dat mijn kinderen leren dat geld eigelijk waardeloos is, maar met het geld dat je hebt je goede dingen mee doet en goed uitbesteed.
ja en een keer teveel snoep kopen hoort daar ook bij.
Dat neemt niet weg dat het pijn doet om nee te moeten verkopen terwijl alle andere kindjes iets wel krijgen, dat wil geen enkele ouder.
Daarbij kinderen kan je nooit nemen, hoe dan ook is het een natuurlijk proces (zwangerschap) wat zelf dokters niet kunnen maniiuleren, ook al lijkt dat zo.
Een kind krijg je...
Oordeel niet over een ander, je weet immers het verhaal niet en niets is wat het lijkt.
Ik kan hier eigelijk niet over oordelen omdat elke situatie anders is, zelfs als op dat momet alles slecht lijkt te zijn kan 10 jaar later iemand er geheel anders naar kijken.
Mij is ook een hoop leed aangedaan, toen vondt ik het verschrikkelijk en was het hel...nu ben ik er dankbaar voor.
ja geld heb je nodig om te functioneren in deze maatschappij, geld heb je niet perse nodig om een goede ouder te zijn.
En de normen en waarden die ik heb meegekregen, die zijn onbetaalbaar en had ik voor geen geld van de wereld willen inruilen. Ik heb geleerd om zorgzaam te zijn, respect te hebben, maar ook trots te zijn, en dat wie hard werkt er uiteindelijk komt. Inmiddels heb ik twee mooie masterdiploma's en heb ik erg gave dingen gemaakt (zoals een lunch bij de ambassadeur in Londen, waarbij de ambassadeur en Londense topzakenmannen steevast met mij een praatje kwamen maken en niet met rijke medestudenten, omdat ik steeds zeer welgemanierd ben).minikatje schreef:Het is voor mij een andere situatie als je door omstandigheden krap zit of dat je krap zit en aan kinderen gaat beginnen door een tikkende klok.
Geld maakt niet gelukkig maar het is soms wel heel handig.
Waar vindt het omslagpunt dan plaats?