Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:32

Ik heb gister 160 euro verdient door simpelweg dingen te verkopen! :D dus dat gaat hoppa door naar het spaarpotje voor m'n zadel!
En ik heb nog een zooitje dekens in de verkoop! (dit is geen hint :j :')
Ik hou van geld <3

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:38

Ik ga toch ook maar eens op een rijtje zetten wat er binnen komt en uitgaat. Niet zo zeer omdat ik veel wil sparen, maar omdat ik wel wil kijken of ik nog ergens de mist in ga of geld over kan storten naar mijn spaarrekening.

Ik moet iedere maand 300 euro sparen om mijn studie te kunnen bekostigen, dus dat is al een hele uitgave post. Maar ik heb het idee dat ik met alle andere kosten toch niet zo veel ruimte meer heb om nog veel te sparen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:45

Tjah, als ik vorig jaar een abbo nieuw heb afgesloten met een telefoon erbij omdat de oude stuk was :+ ervoor inderdaad 20,- abbo gehad voor twee jaar.. Kan hem nu niet ineens verlagen :')
10,- per week is in principe zonder kleding, maar heb in principe genoeg kleding de afgelopen periodes gekocht hoor :')
Ik ga een keer in de twee maanden stappen, en dan echt voor max 25,- :') tjah..

BrankaZ

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:01

Ik heb 1,5 maand geleden een abbo afgesloten met nieuwe telefoon voor 21,50 ;)
Kwestie van kijken hoeveel mb's, belminuten en sms-jes je nodig hebt en welke telefoon. Wil je b.v. persé een iPhone dan ben je meer kwijt. Kwestie van zoeken en bewust kiezen, voor mij was bijna 10 euro meer per maand (en dus in 2 jaar tijd bijna 240 euro) reden om niet voor een iPhone te kiezen.
Ter aanvulling: ik heb thuis geen vaste aansluiting, dus mijn mobiel is echt mijn enige telefoon.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:03

BrankaZ schreef:
Ik heb 1,5 maand geleden een abbo afgesloten met nieuwe telefoon voor 21,50 ;)
Kwestie van kijken hoeveel mb's, belminuten en sms-jes je nodig hebt en welke telefoon. Wil je b.v. persé een iPhone dan ben je meer kwijt. Kwestie van zoeken en bewust kiezen, voor mij was bijna 10 euro meer per maand (en dus in 2 jaar tijd bijna 240 euro) reden om niet voor een iPhone te kiezen.
Ter aanvulling: ik heb thuis geen vaste aansluiting, dus mijn mobiel is echt mijn enige telefoon.

Soms kun heb je ook familievoordeel. Ik had een abbo voor 40. Is verlaagd naar 30 maar de mb's zijn verdubbeld (van 1000 mb naar 2000 *\o/* ) Moeders heeft KPN en via familievoordeel betaal je 10 euro minder. Dus mijn abbo komt nu neer op 18 euro pm inclusief telefoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:05

Celiien schreef:
Tjah, als ik vorig jaar een abbo nieuw heb afgesloten met een telefoon erbij omdat de oude stuk was :+ ervoor inderdaad 20,- abbo gehad voor twee jaar.. Kan hem nu niet ineens verlagen :')
10,- per week is in principe zonder kleding, maar heb in principe genoeg kleding de afgelopen periodes gekocht hoor :')

Oke, niet echt stappen dus, maar andere leuke dingen? Nooit een keer lunchen met vrienden, ergens een drankje doen samen, een dagje pretpark- wat dan ook? Verjaardagen? Ik snap best dat er weken kunnen zijn dat 10 voldoende is, maar je bent wel maar 1 keer jong, toch? Ik spaar liever wat minder dus, geld is er ook voor leuke dingen, vind ik. *\o/*

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:07

Ik meld me ook, het gaat tegenwoordig redelijk maar zodra ik een betaalde fulltime baan heb wil ik ook flink gaan sparen. Momenteel hol ik weer achter de feiten aan.

Zijn er hier ook mensen die gebruik maken van AFAS personal?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:13

Ik wilde AFAS Personal instellen, maar de link met mijn bank werkte niet goed en je kan bij de gratis versie maar 2 rekeningen invoeren. Ik wilde er 3 doen: mijn 2 betaalrekeningen en mijn spaarrekening.
Ben daarom afgehaakt.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:36

Ik denk dat je vooral een beetje strenger voor jezelf moet zijn!
En je inderdaad elke keer de vraag moet stellen: heb ik dit nu echt nodig?
Ook kan je bijvoorbeeld, als je wat nieuws wilt, kijken wat je over hebt en dit op marktplaats zetten. En het geld wat je daar voor krijgt, daar kan je dan wat anders voor ophalen. En echt waar... het zal jou verbazen wat mensen allemaal nog willen overnemen.

Ik spaar ook elke maand 300,- op een inkomen van 1300,-. Meteen zodat mijn loon op mijn rekening staat gaat er automatisch 300,- naar mijn spaarrekening. Dit gebruik ik voor nood of, als er genoeg op staat, voor leuke dingen als bijv vakantie of nieuwe rijlaarzen :) (net de nieuwe Field ll laarzen besteld).

Je schrijft dat je geen vaste lasten hebt als bijv huur. Misschien kan je je ouders vragen of je ze "kostgeld" mag betalen zodat je elke maand een bedrag naar hen over maakt zodat zij voor je sparen? Dus geen kostgeld omdat het moet, maar omdat het mag en omdat het je leert met geld om te gaan voor als je straks op jezelf gaat wonen.

Wel super stoer en tof dat je een fulltime baan hebt! Wat ga je doen?
Waarschijnlijk ga je als je werkt ook veel minder tijd hebben om geld uit te geven :)

Super leuk en ben benieuwd hoe het je over een half jaartje vergaat!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:41

Seltje schreef:
Ik snap niet dat de studenten en nog thuis wonenden zoveel moeite hebben met sparen. Hoe gaan jullie dat doen als jullie alleen wonen? Als student kon ik gemakkelijk 250€ per maand sparen van mujn weekendwerk (sommige maanden zelfs het dubbele) maar sinds ik alleen woon vliegt het geld de deur uit. Maar dat moet hopelijk binnekort ook beteren...

En ik snap niet dat jij zo'n uitspraak kunt doen. Was jij in- of uitwonend student?

Als uitwonende student krijg je stufi á basisbeurs van 279,14 om precies te zijn. En als het inkomen van je ouders boven een bepaalde grens ligt, krijg je daar dus niks meer aan aanvullende beurs bij. Je ouders zijn dan volgens DUO wel verplicht een bepaald bedrag per maand naar jou over te maken, maar wat als je ouders dat niet zo elke maand even kunnen ophoesten voor een bepaald aantal kinderen? Juist, dan blijft die 0 ook echt 0.
Conclusie: zie het maar uit te houden met 279,14 per maand. Wat moet daarvan betaald worden? Kamerhuur, collegegeld, eten, verzekeringen, alles.
Ja, je krijgt nog zorgtoeslag en evt huurtoeslag. Maar ook dat dekt absoluut de kosten niet.

Neem dan een bijbaan, is een logische reactie. Maar wat als je studie zoveel tijd in beslag neemt dat je, als je een bijbaan neemt, jezelf voorbij rent? Doe dan wat langer over je studie, hoor ik wel eens. Leuk, nog een jaar extra kosten! De voordelen wegen echt niet op tegen de nadelen.

Studeren is duur. Daarom snap ik persoonlijk heel goed (ik moet álles zelf betalen) dat studenten niet of nauwelijks kunnen sparen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:12

Rebeccaa schreef:
Celiien schreef:

Oke, niet echt stappen dus, maar andere leuke dingen? Nooit een keer lunchen met vrienden, ergens een drankje doen samen, een dagje pretpark- wat dan ook? Verjaardagen? Ik snap best dat er weken kunnen zijn dat 10 voldoende is, maar je bent wel maar 1 keer jong, toch? Ik spaar liever wat minder dus, geld is er ook voor leuke dingen, vind ik. *\o/*

Doe ik ook, maar gelukkig doe ik dat lekker cheap :)) filmavondjes (downloaden en alleen snacks kopen bijvoorbeeld :j biosje enzo uiteraard ook maar voor dat soort dingen heb ik een apart spaarpotje :j heb er nu 5; paard, studie, rome, leuke dingen en voor later :') daarop staan spaardoelen qua bedragen :j en dat verdeel ik dan. Spaarpot voor leuke dingen op, helaas ik ga dan niet mee met de rest naar walibi of whatever :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:13

Ik (student) spaar daarom op 2 rekeningen; voor de korte en voor de lange termijn. De korte termijn is bv. concert, festival, whatever. De lange termijn rekening is echt voor later, maar daar stort ik echt heel weinig op- maar ach, alles is meegenomen voor later, toch? Als ik eenmaal klaar ben met studeren (of een fijn stageadres kan krijgen haha) gaat het sparen vanzelf wel wat harder. Natuurlijk, je kan er ook voor kiezen om als student vrijwel niet te stappen, vrijwel niet naar concerten/festivals/feestjes/.. te gaan, maar ik vind dat zonde, omdat ik dat persoonlijk juist het leukste vind om te doen haha. Dan later maar 2e hands meubels die niet bij elkaar passen in mijn eerste eigen huisje hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:14

oh celien, dan is het al beter te doen! Dat heb ik ook inderdaad. Ik betaal eerst leuke dingen ook van mijn lopende rekening, maar mocht die leeg zijn, dan haal ik het van de leuke rekening af inderdaad, en op is wel op. Maar meestal weet ik al wel van tevoren dat er een leuke dag aan zit te komen, dus houd ik er van tevoren al rekening mee haha. :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:24

Precies :j ik weet vaak dagjes uit geruime tijd van te voren :j oo gaan we lunchen? Uh *checkt rekening, kijkt in agenda* ja is goed :j
Zouets dus :') en tjah waar geen geld voor is, is gewoon geen geld voor. Zo simpel is het :j en als ik niet veel leuke dingen kan doen een poosje, ik vermaak me wel met laptop, paard etc :j want ook daar ga ik elke dag nog heen en hou toch ook wel van slapen en huiswerk is toch ook wel belangrijk :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:25

Ik meld me, het is niet dat we niet willen sparen en het is dat we niet kunnen sparen! Mijn vriend en ik zijn hals over kop samen moeten gaan wonen en zijn begonnen met niks en hebben nu nog steeds niks. We spelen vooral nu iedere maand gelijk, houden niks over en komen gelukkig niet (altijd) iets te kort.

Wij hebben vooral last van verschrikkelijke financiele tegenvallers, al twee jaar lang. Dus ik hoop dat voor ons 2015 een beter financieel jaar is. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:29

KimD schreef:
Ik meld me, het is niet dat we niet willen sparen en het is dat we niet kunnen sparen! Mijn vriend en ik zijn hals over kop samen moeten gaan wonen en zijn begonnen met niks en hebben nu nog steeds niks. We spelen vooral nu iedere maand gelijk, houden niks over en komen gelukkig niet (altijd) iets te kort.

Wij hebben vooral last van verschrikkelijke financiele tegenvallers, al twee jaar lang. Dus ik hoop dat voor ons 2015 een beter financieel jaar is. :j

Hebben jullie alles al goed op een rij gezet waar je eventueel op kunt besparen, alle kleine beetjes maken samen misschien toch een leuk bedrag, ook al is het maar 25 euro per maand.
Denk aan heel bewust boodschappen doen, elk jaar overstappen van energie leverancier, goedkoopste telefoon provider nemen enzenz.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:33

JudithO schreef:
Seltje schreef:
Ik snap niet dat de studenten en nog thuis wonenden zoveel moeite hebben met sparen. Hoe gaan jullie dat doen als jullie alleen wonen? Als student kon ik gemakkelijk 250€ per maand sparen van mujn weekendwerk (sommige maanden zelfs het dubbele) maar sinds ik alleen woon vliegt het geld de deur uit. Maar dat moet hopelijk binnekort ook beteren...

En ik snap niet dat jij zo'n uitspraak kunt doen. Was jij in- of uitwonend student?

Als uitwonende student krijg je stufi á basisbeurs van 279,14 om precies te zijn. En als het inkomen van je ouders boven een bepaalde grens ligt, krijg je daar dus niks meer aan aanvullende beurs bij. Je ouders zijn dan volgens DUO wel verplicht een bepaald bedrag per maand naar jou over te maken, maar wat als je ouders dat niet zo elke maand even kunnen ophoesten voor een bepaald aantal kinderen? Juist, dan blijft die 0 ook echt 0.
Conclusie: zie het maar uit te houden met 279,14 per maand. Wat moet daarvan betaald worden? Kamerhuur, collegegeld, eten, verzekeringen, alles.
Ja, je krijgt nog zorgtoeslag en evt huurtoeslag. Maar ook dat dekt absoluut de kosten niet.

Neem dan een bijbaan, is een logische reactie. Maar wat als je studie zoveel tijd in beslag neemt dat je, als je een bijbaan neemt, jezelf voorbij rent? Doe dan wat langer over je studie, hoor ik wel eens. Leuk, nog een jaar extra kosten! De voordelen wegen echt niet op tegen de nadelen.

Studeren is duur. Daarom snap ik persoonlijk heel goed (ik moet álles zelf betalen) dat studenten niet of nauwelijks kunnen sparen.

Ik heb het wel degelijk over inwonende studenten. Als je bij je ouders woont, moet je weinig afgeven. Maar ik was een student die 20u werkte bovenop mijn studies. En in België krijg je als beursstudent wel meer, hier krijgen beursstudenten 1400€ per maand, als je dan een beetje bij werkt, kan je echt wel wat opzij zetten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:37

Je kunt het beste contant geld bij je houden zodat je tenminste weet wat je hebt om uit te geven.

Heb het altijd erg goed gehad bij mijn ouders maar ze hebben me wel geleerd met geld om te gaan.

Bij mij gaan elke maand de toeslagen van de belasting op de spaar. Gaat wel lekker zo, kinderbijslag ook, en mocht ik geld over hebben voor ik weer geld zet ik dat er ook op
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 15-10-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:39

Onze ziektekosten liggen alleen al op een gemiddelde van €125 en de "beurs" die je krijgt ligt op €80. Dus je houdt bij ons als student inwonend niets over hoor.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:57

Heel simpel. Ik laat mijn man sparen haha

Ik maak het totaal bedrag over wat nodig is voor vaste lasten inclusief spaar voor kidz direct na ontvangst loon en de rest is voor mij. Op is op :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:00

Even een andere vraag: Ik zie hier mensen met een zorgverzekering van 35 euro. Hoeveel is je eigen risico dan?

Van de week sprak ik een jongen tijdens uitgaan. Ik deed een beetje lomp en toen zei hij dat hij zijn sleutelbeen waarschijnlijk heeft gebroken. Hij wist het niet zeker want doordat hij een laag bedrag betaalt voor de zorgverzekering (á 50 euro) heeft hij een eigen risico van 800 euro. Hij durfde geen foto's te maken van zijn schouder omdat dat van zijn eigen risico af zou gaan.... Dus nu loopt hij met een kapotte schouder, een sling en al 3 weken pijn. Ik neem aan dat je wel kunt besparen op de zorgverzekering maar je gaat toch niet bespraken op je lichaam?!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:09

Pantykous schreef:
Zijn er hier ook mensen die gebruik maken van AFAS personal?

Ja ik, nu een krap jaar, en daarvoor Cashflow Manager een jaar of 5 gebruikt. (heb alle transacties overgezet)

Ik gebruik wel de betaalde versie (3 euro per maand) om redenen:
- Voeg onbeperkt aantal rekeningen toe
- Persoonlijke importeerregels
Maar mijn eisen zijn nogal uitgebreid op dit vlak :-). Er is ook een gratis versie waar je op zich goed mee uit de voeten kan. Ik heb een jaar terug een flink aantal pakketten vergeleken en kwam hierop uit. Ik wilde o.a. ook mijn kas bijhouden en dat kan niet met elk pakket.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 15:51

Martine, heb jij iemands sleutelbeen nou gebroken? :')

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:21

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:22