dus dat gaat hoppa door naar het spaarpotje voor m'n zadel!En ik heb nog een zooitje dekens in de verkoop! (dit is geen hint
Ik hou van geld
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ervoor inderdaad 20,- abbo gehad voor twee jaar.. Kan hem nu niet ineens verlagen 

tjah.. 
BrankaZ schreef:Ik heb 1,5 maand geleden een abbo afgesloten met nieuwe telefoon voor 21,50
Kwestie van kijken hoeveel mb's, belminuten en sms-jes je nodig hebt en welke telefoon. Wil je b.v. persé een iPhone dan ben je meer kwijt. Kwestie van zoeken en bewust kiezen, voor mij was bijna 10 euro meer per maand (en dus in 2 jaar tijd bijna 240 euro) reden om niet voor een iPhone te kiezen.
Ter aanvulling: ik heb thuis geen vaste aansluiting, dus mijn mobiel is echt mijn enige telefoon.
) Moeders heeft KPN en via familievoordeel betaal je 10 euro minder. Dus mijn abbo komt nu neer op 18 euro pm inclusief telefoon Celiien schreef:Tjah, als ik vorig jaar een abbo nieuw heb afgesloten met een telefoon erbij omdat de oude stuk waservoor inderdaad 20,- abbo gehad voor twee jaar.. Kan hem nu niet ineens verlagen
10,- per week is in principe zonder kleding, maar heb in principe genoeg kleding de afgelopen periodes gekocht hoor
Ik ga een keer in de twee maanden stappen, en dan echt voor max 25,-tjah..
(net de nieuwe Field ll laarzen besteld).
Seltje schreef:Ik snap niet dat de studenten en nog thuis wonenden zoveel moeite hebben met sparen. Hoe gaan jullie dat doen als jullie alleen wonen? Als student kon ik gemakkelijk 250€ per maand sparen van mujn weekendwerk (sommige maanden zelfs het dubbele) maar sinds ik alleen woon vliegt het geld de deur uit. Maar dat moet hopelijk binnekort ook beteren...
Rebeccaa schreef:Celiien schreef:Tjah, als ik vorig jaar een abbo nieuw heb afgesloten met een telefoon erbij omdat de oude stuk waservoor inderdaad 20,- abbo gehad voor twee jaar.. Kan hem nu niet ineens verlagen
10,- per week is in principe zonder kleding, maar heb in principe genoeg kleding de afgelopen periodes gekocht hoor
Ik ga een keer in de twee maanden stappen, en dan echt voor max 25,-tjah..
Oke, niet echt stappen dus, maar andere leuke dingen? Nooit een keer lunchen met vrienden, ergens een drankje doen samen, een dagje pretpark- wat dan ook? Verjaardagen? Ik snap best dat er weken kunnen zijn dat 10 voldoende is, maar je bent wel maar 1 keer jong, toch? Ik spaar liever wat minder dus, geld is er ook voor leuke dingen, vind ik.
filmavondjes (downloaden en alleen snacks kopen bijvoorbeeld
biosje enzo uiteraard ook maar voor dat soort dingen heb ik een apart spaarpotje
heb er nu 5; paard, studie, rome, leuke dingen en voor later
daarop staan spaardoelen qua bedragen
en dat verdeel ik dan. Spaarpot voor leuke dingen op, helaas ik ga dan niet mee met de rest naar walibi of whatever
ik weet vaak dagjes uit geruime tijd van te voren
oo gaan we lunchen? Uh *checkt rekening, kijkt in agenda* ja is goed 
en tjah waar geen geld voor is, is gewoon geen geld voor. Zo simpel is het
en als ik niet veel leuke dingen kan doen een poosje, ik vermaak me wel met laptop, paard etc
want ook daar ga ik elke dag nog heen en hou toch ook wel van slapen en huiswerk is toch ook wel belangrijk
KimD schreef:Ik meld me, het is niet dat we niet willen sparen en het is dat we niet kunnen sparen! Mijn vriend en ik zijn hals over kop samen moeten gaan wonen en zijn begonnen met niks en hebben nu nog steeds niks. We spelen vooral nu iedere maand gelijk, houden niks over en komen gelukkig niet (altijd) iets te kort.
Wij hebben vooral last van verschrikkelijke financiele tegenvallers, al twee jaar lang. Dus ik hoop dat voor ons 2015 een beter financieel jaar is.
JudithO schreef:Seltje schreef:Ik snap niet dat de studenten en nog thuis wonenden zoveel moeite hebben met sparen. Hoe gaan jullie dat doen als jullie alleen wonen? Als student kon ik gemakkelijk 250€ per maand sparen van mujn weekendwerk (sommige maanden zelfs het dubbele) maar sinds ik alleen woon vliegt het geld de deur uit. Maar dat moet hopelijk binnekort ook beteren...
En ik snap niet dat jij zo'n uitspraak kunt doen. Was jij in- of uitwonend student?
Als uitwonende student krijg je stufi á basisbeurs van 279,14 om precies te zijn. En als het inkomen van je ouders boven een bepaalde grens ligt, krijg je daar dus niks meer aan aanvullende beurs bij. Je ouders zijn dan volgens DUO wel verplicht een bepaald bedrag per maand naar jou over te maken, maar wat als je ouders dat niet zo elke maand even kunnen ophoesten voor een bepaald aantal kinderen? Juist, dan blijft die 0 ook echt 0.
Conclusie: zie het maar uit te houden met 279,14 per maand. Wat moet daarvan betaald worden? Kamerhuur, collegegeld, eten, verzekeringen, alles.
Ja, je krijgt nog zorgtoeslag en evt huurtoeslag. Maar ook dat dekt absoluut de kosten niet.
Neem dan een bijbaan, is een logische reactie. Maar wat als je studie zoveel tijd in beslag neemt dat je, als je een bijbaan neemt, jezelf voorbij rent? Doe dan wat langer over je studie, hoor ik wel eens. Leuk, nog een jaar extra kosten! De voordelen wegen echt niet op tegen de nadelen.
Studeren is duur. Daarom snap ik persoonlijk heel goed (ik moet álles zelf betalen) dat studenten niet of nauwelijks kunnen sparen.
Pantykous schreef:Zijn er hier ook mensen die gebruik maken van AFAS personal?
. Er is ook een gratis versie waar je op zich goed mee uit de voeten kan. Ik heb een jaar terug een flink aantal pakketten vergeleken en kwam hierop uit. Ik wilde o.a. ook mijn kas bijhouden en dat kan niet met elk pakket.