Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:41

Ik sta altijd op voor mensen die het nodig hebben. En dat doe ik ook erg vaak.
Als de mensen mij een attitude geven doe ik het echter niet.
Zo was er eens zo'n echte madam die al zeik begon te maken voor iemand de kans kreeg op te staan. Als ik al zo'n attitude krijg dan mag madam blijven staan. Het moet van twee kanten komen.
Ik kom er met m'n verstand niet bij hoe jongeren het lef hebben te blijven zitten als ze ouderen zien wankelen in een buspad. Sorry maar waar is de opvoeding gebleven bij dit soort jongeren?

Amaranth7Jarig

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:59

Altijd, heb ook last van mn rug maar ga gerust op de grond zitten als daar ruimte voor is.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:24

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik zie nergens een reactie dat de chauffeur even vraagt of iemand misschien op wil staan omdat er net een passagier is binnengekomen die slecht ter been is.
Ik ben zelf al jaren niet meer met de bus geweest dus ik weet niet hoe de chauffeurs van tegenwoordig zich opstellen maar het is toch ook een stuk van hun verantwoordelijkheid dat passagiers veilig worden vervoerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:37

Gruis schreef:
:') Zie dit echt voor me. Maar even serieus, zou je niet gewoon even vriendelijk vragen / uitleggen aan iemand?

Ik merk als ik uitleg dat vreemden me niet echt geloven. :) 'maar je ziet niks aan je'
tja, dan ben je uit gepraat gezien het litteken op mijn hoofd tonen weinig praktisch is.
Dus daar ben ik mee gestopt, das een noodoplossing geworden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:20

_Barbara_ schreef:
Valt me op hoeveel mensen niet zichtbaar ergens last van hebben.. maar hoe doen jullie dat? Vragen jullie ook of jullie mogen zitten als er geen plekje vrij is? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien..

Ik vermijd om die reden OV en andere drukke plaatsen waar ik niet zo kunnen zitten of lopen. In geval van nood ga ik gewoon op de grond zitten. Is de trein of bus te vol dan stap ik niet in. Of als ik sta en ik kan het niet meer houden dan stap ik uit.

Als ik zou zitten en er zou iemand binnen komen die echt niet kan staan zou ik waarschijnlijk wel mijn plekje afstaan, maar dan waarschijnlijk wel met het gevolg wat ik hier boven beschrijf.

Gelukkig heb ik een auto en komt dit alles dus nooit meer voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:45

Wordt gezellig op de vloer! _O- :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:04

MarvanTom schreef:
Ik maak vaak gebruik van het OV en heb de bus langs diverse ziekenhuizen en dan komt dat wat vaker voor.
Wordt kotsmisselijk van de medegebruikers soms.
Die met de foon losjes in de hand en oordopjes in of nog erger: de Ep Oorklep-figuren.
Vast ook wel gespot, die 'veredelde' oorwarmers ala 'ik ben hier wel, maar dan in mijn eigen wereldje'.
Overall: de naar buitenkijkers.

Heeeerlijk om dat soort mensen aan te raken met een vingerprik en te wijzen op een minder-valide.
Sommigen kijken heel verward op, kwartje valt en staan op.
Anderen kijken niets eens op en dan heb je mot met moi: dan wordt het aanraken aanstoten en wachten op een blik.
Die is dan meestal woedend, oortjes of klep gaan niet eens af, maar standje irri gaat dan aan.
Ik kijk dan 'geschokt' en wijs voorzichtig op de minder-valide en doe mijn hoofdbeweging ala 'move'.
Dat werkt.

Maar soms ook niet.
Ik heb wel eens zo'n Ep Oorklep zijn oorkleppen brutaal omhoog getild, na dit bovenstaande toegepast te hebben en die gast draaide toen z'n kop weer naar richting buiten ala 'ik ben er niet'.
Ik: je bent niet doof, mijn gebarentaal werkt dus niet, maar zou je heeeel misschien op willen staan voor de krukkenmeneer?
Hij stond op, keek op mij neer (hij was 2 m ofzo, bleek na zijn opstaan) en zei: sorry, ja natuurlijk! Ik begreep je niet. Ik was er ff niet bij.
Ik: wat is er dan zo interessant aan je muziek?
Hij: dat was het afscheidsnummer op de crematie van zijn vader...
En hij had ff behoefte aan dat nummer na een zware dag werken.
Tja...
Communicatie is toch echt een must om iets voor elkaar te krijgen en om mensen te begrijpen waarom ze iets (niet) doen.

wauw, dat jij het heerlijk noemt om mensen te gaan porren en vervolgens aan te stoten en te duwen. Mijn handen jeuken echt van dit soort zelfingenomen reacties. Had je dat bij mij gedaan dan had je echt een goeie knal teruggehad.
Je kan wel heel mans dit typen, maar jij hebt geen idee of er een medische reden is waarom iemand niet op staat en daar hoor jij dan ook niet over te oordelen. Hopelijk wordt dat jou een keer duidelijk gemaakt als je weer iemand heeeerlijk gaat porren.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:06

Ayasha schreef:
Gruis schreef:
:') Zie dit echt voor me. Maar even serieus, zou je niet gewoon even vriendelijk vragen / uitleggen aan iemand?

Ik merk als ik uitleg dat vreemden me niet echt geloven. :) 'maar je ziet niks aan je'
tja, dan ben je uit gepraat gezien het litteken op mijn hoofd tonen weinig praktisch is.
Dus daar ben ik mee gestopt, das een noodoplossing geworden.

:n Ongelooflijk. Wees maar blij dat je een eigen auto hebt dan. Ben echt stomverbaasd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:37

Als ik de lift pak (en als die vol zit) krijg ik al opmerkingen dat zo'n jonge meid als ik makkelijker de trap kan nemen...(maar als ik een slechte dag heb, werken mijn longen minder goed) Als mensen het niet zien, is het er blijkbaar niet. Met de bus stapte ik altijd aan de eerste halte al in dus ik kon altijd zitten of het ging om een piepklein stukje van 5 minuten en dat kan ik nog wel makkelijk staand overbruggen.
Ik ben zelf ook erg terughoudend in opmerkingen te maken over iemands fatsoen; je kan aan de buitenkant vaker niet dan wel zin wat iemand heeft. Het is echt niet leuk om te horen dat je geen fatsoen hebt omdat je blijft zitten, terwijl je niet voor niets zit.

Ook ik vermijd het openbaar vervoer, de nood moet wel heel hoog zijn wil ik de bus pakken.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:42

vuurneon schreef:
Als ik de lift pak (en als die vol zit) krijg ik al opmerkingen dat zo'n jonge meid als ik makkelijker de trap kan nemen...(maar als ik een slechte dag heb, werken mijn longen minder goed) Als mensen het niet zien, is het er blijkbaar niet. Met de bus stapte ik altijd aan de eerste halte al in dus ik kon altijd zitten of het ging om een piepklein stukje van 5 minuten en dat kan ik nog wel makkelijk staand overbruggen.
Ik ben zelf ook erg terughoudend in opmerkingen te maken over iemands fatsoen; je kan aan de buitenkant vaker niet dan wel zin wat iemand heeft. Het is echt niet leuk om te horen dat je geen fatsoen hebt omdat je blijft zitten, terwijl je niet voor niets zit.

Ook ik vermijd het openbaar vervoer, de nood moet wel heel hoog zijn wil ik de bus pakken.

precies dit. Ik heb mazzel dat als ik de bus pak ik altijd op beginhalte opstap en dus vrijwel altijd een plekje heb. Heb laatst 3 kwartier moeten zitten in de trein, op de grond.. 3 kwartier blijf ik niet staan, dan kan je me daarna echt een week lang opvegen. En helaas nemen veel mensen je niet serieus als je verteld wat er aan de hand is. Mensen denken nog veel te snel: van de buitenkant niks te zien, diegene mankeert dus ook niks.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:06

Anke98 schreef:
Laatst werd ik raar aangekeken door een oude vrouw dat ik opstond ( 16 jaar ) omdat de jeugd egoistisch is volgens haar maar verder kon er geen bedankje af

Dan had ik er mooi weer gaan zitten :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:17

Ik ook, bah.

Ik zit ook erg vaak op de vloer, maar als die asociale oudjes zich zo veel beter voelen dan de jeugd die op "hun" plekken zit huren ze maar een taxi of reizen ze maar eerste klas. :=
Het is een gunst, geen recht.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:26

Ik sta alleen op als de persoon er zelf ook bij kan, vaak zit ik wat verder in de bus en tegen het raam en zit er dus iemand naast me en kan ik er niet zomaar uit, en mijn bus zit echt stampesvol, iedereen staat en het is altijd proppen, nu zien we eigenlijk nooit bijna iemand die zich moeilijk voort beweegt, maar als er de mogelijkheid is dan zou ik wel op staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:29

Gruis schreef:
:n Ongelooflijk. Wees maar blij dat je een eigen auto hebt dan. Ben echt stomverbaasd.

Het verbaast mij al eventjes niet meer. :D
De "jij hebt nog jonge benen" ken ik idd ook. :j En da kan ik alleen maar denken "ja maar die van mij doen het nog amper half... :+" maar goed... Het is, valt me op, een beetje "vanzelfsprekend" dat jongeren gezond zijn, en ik val vooralsnog gewoon onder de "jongeren" dusja... :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:53

Oei ja, ik heb dat ook al eens ervaren met een bejaarde dame. Kan daar ook slecht tegen...

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:15

Ja, als je goed ter been bent en hij/zij dicht bij je is , is dat vrij logisch lijkt me.

Echter ben ik niet goed ter been terwijl je dat niet ziet, en krijg ik ook wel eens een chaggerijnige blik omdat ik blijf zitten.
Tja, als ik de hele dag al loop dan is staan in een bus ook niet zo fijn met mijn reuma.
Groooot nadeel van 21 jarige zijn met een ziekte die niet te zien is ..

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:01

Silvia schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik zie nergens een reactie dat de chauffeur even vraagt of iemand misschien op wil staan omdat er net een passagier is binnengekomen die slecht ter been is.
Ik ben zelf al jaren niet meer met de bus geweest dus ik weet niet hoe de chauffeurs van tegenwoordig zich opstellen maar het is toch ook een stuk van hun verantwoordelijkheid dat passagiers veilig worden vervoerd?

Dit vraag ik mij ook af. Als buschauffeur zijnde zie je toch in je spiegel dat de jeugd allemaal zit en er ouderen zijn die moeten blijven staan hierdoor? Rij dan niet aan en roep gewoon dat je pas aanrijdt als er mensen opstaan voor de minder valide. Reken maar dat er dan een hoop zijn die hun plek afstaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:11

Je weet dat zo'n chauffeur ook een schema heeft waar hij zich aan moet houden he?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:12

Ik heb een aantal jaren geleden op krukken gelopen. Toen ik met de bus ging, de helemaal vol was stond er niemand op. Dat gebeurde niet een keer, maar elke keer. Elke keer moest ik het vragen, dan stond er wel iemand, zuchtend op. Op dag was de bus chauffeur het zat. Toen ik instapte en er niemand op stond zetten hij de bus uit. na een aantal minuten vroeg iemand of we nog we gingen. Zegtie die bus chauffeur heel droog " ik wacht tot iemand het fatsoen heeft om op te staan voor die jonge dame met de krukken"

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:19

Zat is een top chauffeur! Hoe werd er gereageerd?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:20

Ja ik sta op, maar het verbaast mij hoe weinig andere dit doen. Laatst stond ik al in de bus, toen er een jongen op krukken binnen kwam (hij liep erg slecht en had last van spasme). Werkelijk waar NIEMAND stond zijn plaats aan hem af, dus die jongen komt naast mij staan. Nadat ik hem 2 keer in de rotonde heb moeten opvangen was ik zo pissig dat ik 2 jongens heb aangesproken, of ze nooit geleerd hebben om plaats te maken voor mensen die zichtbaar een zitplek nodig hebben terwijl je zelf prima kan staan. Het feit dat de halve bus mee kon luisteren maakte waarschijnlijk dat ze nu nog moeilijk konden blijven zitten, dus is er 1 opgestaan.

Het was misschien niet helemaal netjes, maar ik liep me zo op te vreten.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:53

lifaya schreef:
Zat is een top chauffeur! Hoe werd er gereageerd?

Dat was het zeker! Iedereen was ontzettend verbaasd, en het duurde dan ook even voor en een reactie kwam. Maar toen vloog iedereen van zijn of haar stoel hahaha

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:37

Ayasha schreef:
Je weet dat zo'n chauffeur ook een schema heeft waar hij zich aan moet houden he?

Ja tuurlijk maar een buschauffeur heeft gewoon het gezag in zijn voertuig en zonder hem rijdt dat ding niet. Ik durf er veel geld voor te verwedden dat binnen 15 seconden er meerdere mensen zijn opgestaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:45

Eerlijk? Als ik tijdens de spits reis, en er komt een ouder stel: nee sorry. Wat hebben die oudjes te doen in het ov tijdens de spits?? Ze weten dat het dan Megadruk is, plan een uurtje later dat he weggaat ofzo :n

Voor mindervaliden/beperkte mensen sta ik altijd op. Net als dat ik in/uit de trein oid help uitstappen, net als mensen met kinderwagens :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:48

Die oudjes hebben toch even goed het recht om in de spits te reizen? Wie weet moeten ze om 8.30 bij de dokter zijn?