Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Cassagrande schreef:Nou toevallig was er vandaag een goed moment, zo tussen neus en lippen door hahaha. Het ging erover waar ze het met vriendinnetjes allemaal over had en toen begon ze te grinniken. Toen heb ik gevraagd of ze wist wat ongesteldheid was maar daar had ze nog niets van gehoord. Heb dus jullie verhalen erbij genomen en in jip en janneke taal verteld hoe dat gaat en wat ze kan verwachten. Ze wil hier over nadenken en vroeg dat als ze vragen erover had ze die dan mocht stellen.
Zou zou saai worden als ze allemaal t zelfde zouden zijn.
was geen vunzig boekje hoor haha maar gewoon een boek over de standjes incl 1 foto per standje en ik kon al vroeg lezen dus ehm tja
) dus hoe beeldend wil je het hebben als kind? 
ongesteldheid vond ik iets schaamtevol, maar dat kwam ook echt puur vanuit mijzelf, ik vond het gewoon onprettig om er ook maar iets over te horen. Behalve met vriendinnen dan.
Sammie schreef:Te vroeg dingen (te) weten (komen) is dus ook gewoon niet altijd goed.
). Ik ben het met je eens dat dat niet goed is inderdaad. Maar dat is gewoon een heel andere situatie dan weigeren om een vraag te beantwoorden waar een kind wel mee zit

Mijn ouders hebben me ziek gemeld, we hebben een taart gekocht en een cadeautje en natuurlijk.. maandverband. Was een klein feestje want ik was maar al te blij dat ik niet langs de dokter hoefde te gaan om mijn 'doos' te laten nakijken... dat is toch je grootste angst als tiener!
vuurneon schreef:Ik was vroeger gewoon erg verlegen en keek de kat uit de boom, dus op de een of andere manier vond ik het gewoon niet prettig. Mijn privé was privé (mijn broer heeft dat ook heel sterk, daarin waren wij hetzelfde, hij had dat ook al als kind en itt mij heeft hij het nog wel en ik een stuk minder). En ik was zeer onderzoekend dus ik had zelf allang door hoe kindertjes werden gemaakt incl foto's (tja, mijn broer was ook maar een puber dus als goede zus ging ik op onderzoek in zijn kamer. Hij had bijna altijd de deur op slot dus er moest wel iets spannends te vinden zijn. Nou dat spannende seks boek met standjes had ik gevonden hoorwas geen vunzig boekje hoor haha maar gewoon een boek over de standjes incl 1 foto per standje en ik kon al vroeg lezen dus ehm tja
) dus hoe beeldend wil je het hebben als kind?
Citaat:1+1 was 2 en toen kwam het besef hoe ik was gemaakt en wat mijn ouders hadden gedaan en toen was de deur potdicht van mijn kantongesteldheid vond ik iets schaamtevol, maar dat kwam ook echt puur vanuit mijzelf, ik vond het gewoon onprettig om er ook maar iets over te horen. Behalve met vriendinnen dan
. Dit zal wel de volgende stap worden.. Een vrouw heeft 3 gaatjes. 1 gaatje om te poepen, 1 om te plassen en 1 waar babietjes uitkomen. Het bloed komt uit het gaatje waar babietjes uitkomen. Dit verhaal werd gewoon door de meiden geaccepteerd. ZE vroegen ook niet echt verder. safina schreef:Maar je wist dus blijkbaar wel al wat ongesteldheid was op 8/9jarige leeftijd. Klopt dat? En vind je het dan achteraf bekeken erg dat je dat toen al wist?
Had je bijvoorbeeld achteraf bekeken liever gehoord dat ongesteldheid bestond op (bijvoorbeeld) je 12e, 13e of later?
Hoe wil jij het aanpakken met jouw toekomstige kinderen?
. Had ik het later willen weten? Hmmm nee. Ik zou mij daardoor evengoed hebben geschaamd en het ongemakkelijk hebben gevonden omdat ik gewoon echt preuts was (echt een heel ander kind daarin dan mijn zus). Maar ik denk dat ik er anders ook wel vroeg achter was gekomen omdat ik erg onderzoekend was en biologie heel interessant vond. Maar ik was meer een kind die er liever zelf achter kwam door zelf onderzoek te doen dan het voorgekauwd werd.
) dus er lag niets klaar. De stap om dan naar je vader te gaan om het te vragen is heel groot en voor mij te groot. Zelf kopen vond ik nog erger. Maar uiteindelijk moest het wel natuurlijk en tja, dan kom je er ook achter dat pa niet bijt
vuurneon schreef:Ik wist het omdat ik ben opgegroeid met een zus in de puberteit, die was al ongesteld voordat ik überhaupt geboren was en zij sprak overal makkelijk over; van vriendjes tot maandverband. Ik ontkwam er niet aan. Had ik het later willen weten? Hmmm nee. Ik zou mij daardoor evengoed hebben geschaamd en het ongemakkelijk hebben gevonden omdat ik gewoon echt preuts was (echt een heel ander kind daarin dan mijn zus). Maar ik denk dat ik er anders ook wel vroeg achter was gekomen omdat ik erg onderzoekend was en biologie heel interessant vond. Maar ik was meer een kind die er liever zelf achter kwam door zelf onderzoek te doen dan het voorgekauwd werd.
Hoe ik het zelf zou aanpakken? Geen idee. Ligt puur aan het kind. Als het kind op mij lijkt, dan zorg ik liever voor interessante biologie boeken over hoe het lichaam werkt, maar lijkt het kind op mijn man dan kauw ik de informatie voor.

vuurneon schreef:![]()
Mijn moeder deed nooit boodschappen, mijn vader wel en er lag altijd een boodschappen briefje op tafel waar je wat op kon zetten en de avond voordat hij boodschappen ging doen vroeg hij altijd; 'heb je nog wensen?'. Dus toen ik het eerst niet hardop durfde te zeggen, schreef ik het gewoon op het briefje en verscheen het een dag later keurig op de trap. Het werd ook niet persoonlijk overhandigd gelukkig
Motto thuis was; heb je iets nodig, vraag het aan je vader; hij doet de boodschappen
Bij ons deed mijn moeder altijd de boodschappen. Daarin waren mijn ouders nog niet zo mee met hun tijd.
Cassagrande schreef:SharonIndezz schreef:Ik wist al vrij snel wat het allemaal betekende...
Zo heb ik eens kei hard door een supermarkt geroepen bij het maandverbandjes schap maaaammm bloeit jouw muis weer
![]()
sorry moet hier echt van lachen.
Nou toevallig was er vandaag een goed moment, zo tussen neus en lippen door hahaha. Het ging erover waar ze het met vriendinnetjes allemaal over had en toen begon ze te grinniken. Toen heb ik gevraagd of ze wist wat ongesteldheid was maar daar had ze nog niets van gehoord. Heb dus jullie verhalen erbij genomen en in jip en janneke taal verteld hoe dat gaat en wat ze kan verwachten. Ze wil hier over nadenken en vroeg dat als ze vragen erover had ze die dan mocht stellen.