Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:39

DarkShines: terwijl het eigenlijk de juf was die zich kapot moest schamen! Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat je moeder zich dan oncomfortabel voelt. :=

Doanique: er is destijds een behoorlijk lange discussie geweest over Conchita Wurst: [NM] Het zal me een Würst wezen!

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:41

Die roze 'tool kit' vind ik wel stoer :)
Laatst op school lag de ketting van een mountainbike van een vriend eraf, ra ra ra wie hem er terug op heeft gezet <<) Hij stond wel voor schut voor zijn vrienden toen :)
Ik heb meestal een hekel aan stereotype's , maar ach, de wereld moet duidelijk blijven ;)

Anoniem

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:58

Nou als je dat zwaardje down under steekt weet je in ieder geval zeker dat je die tampons moet gaan halen :+

Ah Shadow, dan lees ik die even door. :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:31

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:
En toch is dat niet de fout van de fabrikant, die maken waar om gevraagd word.

Dat is niet waar hoor. Ze creeren een groot deel van de vraag juist zelf.

Oneens, marketing gaat voornamelijk over het zo goed mogelijk afstemmen van zowel product als doelgroep en daar de juiste balans in vinden.

Natuurlijk worden er vanuit de fabrikant behoeften gecreëerd, de basis van zulke concepten komt ten alle tijde bij de consument vandaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:34

Aria_zz schreef:
Marketing gaan studeren :+
En daarnaast, iedereen kent toch de uitspraak: vraag en aanbod? Dus die twee spelen op elkaar in twee richtingen.

En vrouwen worden structureel onderbetaald. In heel veel jobs. Van job veranderen is niet altijd de oplossing

Ben druk bezig, international marketing (Bachelor).

Ik zie een hoop berichten voorbij komen bekeken/beredeneerd vanuit de consument (ontzettend interessant om te lezen) en een aantal berichten vanuit zakelijk perspectief, laatstgenoemde wordt niet altijd juist beschreven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:36

Shadow0 schreef:
ikke schreef:
Om terug te komen op de beginvraag: dat antwoord is gegeven: het is een praktijk-bewezen marketingtool.

Het punt is dat die marketingtool ook andere problemen in stand houdt zoals structureel onderbetalen van vrouwen, omdat de vooroordelen er op alle niveau's ingehamerd worden. Daar maak ik me wel druk om ja.

Wil je mij de link tussen deze tool en het structureel onderbetalen van vrouwen (glazen plafond) nader uitleggen, ik zie hem namelijk niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:38

Natuurlijk wordt er beredeneerd vanuit de consument, maar dat wil niet zeggen dat een behoefte niet gecreëerd kan worden.
Ik zeg niet dat voor alles geldt, maar toch voor een deel. Ik bedoel dag producten gemaakt worden opdat mensen het idee zouden krijgen dat ze het moeten hebben ook al hebben ze bv al iets in huis wat daar perfect op zou aansluiten.
Kijk maar naar die teleshops op tv. Die zijn daar een goed voorbeeld van.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:40

wij noemen ze gekscherend op het werk kruisraketten. :D
En al-kaaida is op bezoek als je ''het'' bent, 1 bloedbad....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:47

jorika1986 schreef:

_O- _O-

Dat vrouwen structureel onderbetaald worden, zou dat ook niet aan die vrouw kunnen liggen?
Kennisje van me in de techniek zat daar ook mee, dus ik zeg: joh, met jouw opleiding en kennis, voor minder dan 4k moet je niet eens uit je stoel komen! Kreeg ik allerlei tegenargumenten!!

Ik heb haar dus maar gesommeerd dat ze dat salarisniveau moest neerleggen en zie daar, er werd niet eens met ogen geknipperd!

Het is heel simpel dames: als jullie vinden dat het te rechtvaardigen is dat er meer betaald moet worden, leg het gewoon bij je baas en als hij niet wil reageren, voor hem 10 anderen die het wel willen betalen, zeker als je technisch iets te melden hebt!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:52

ikke schreef:
jorika1986 schreef:

_O- _O-

Dat vrouwen structureel onderbetaald worden, zou dat ook niet aan die vrouw kunnen liggen?
Kennisje van me in de techniek zat daar ook mee, dus ik zeg: joh, met jouw opleiding en kennis, voor minder dan 4k moet je niet eens uit je stoel komen! Kreeg ik allerlei tegenargumenten!!

Ik heb haar dus maar gesommeerd dat ze dat salarisniveau moest neerleggen en zie daar, er werd niet eens met ogen geknipperd!

Het is heel simpel dames: als jullie vinden dat het te rechtvaardigen is dat er meer betaald moet worden, leg het gewoon bij je baas en als hij niet wil reageren, voor hem 10 anderen die het wel willen betalen, zeker als je technisch iets te melden hebt!

Nu benoem je wel precies de branche waarbinnen een ernstig te kort was, is en blijft. Daarnaast is de technische branche een harde branche, waarbinnen vrouwen inderdaad hard moeten knocken.

Wat ik een beetje mis in dit alles is de keerzijde, er zijn ook genoeg branches waar mannen minder tot niet gewenst zijn. Nu zijn dit, in mijn optiek, branches waar de meeste mannen geen affiniteit mee hebben en ook gaat het niet om branches met een ruim aanbod aan topfuncties, echter is er ook hier discriminatie zichtbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:52

Ailill, dat staat gedeeltelijk uitgelegd in een van de linkjes die ik had geplaatst. De marketingtool houdt het denken in stereotypen in stand, bevordert dat zelfs in hoge mate, en dat draagt bij aan de verwachtingen van mensen die kandidaten moeten beoordelen. Er wordt door de maatschappij zoveel nadruk gelegd om iemand als 'man' of 'vrouw' te zien, en niet als 'mens', dat alle verwachtingen meteen een rol spelen. En er dus toe leiden dat alleen naam/geslacht op iemands cv al leiden tot een lagere beoordeling van het mogelijke startsalaris.

Wat betreft het creeren van vraag is 'planned obsolence' misschien wel het duidelijkste voorbeeld van iets dat de industrie doet waarbij het volstrekt niet gaat om de vraag of behoefte van de klant, die had gewoon geen keuze want dit hadden de bedrijven onderling afgesproken. ( http://blafhert.wordpress.com/2011/06/1 ... olescence/ )

Ook de voedingsindustrie biedt veel voorbeelden van markt die gecreeerd wordt, letterlijk, door het toevoegen van stoffen die je hongergevoel in de war sturen waardoor je meer gaat eten. Of door het creeren van een rage rondom kindervoeding. (De reden dat het adverteren daarvan op een bepaald moment aan banden is gelegd.)

Verder is een beproefde manier om vraag te creeren (zonder een werkelijke vraag van de consument) het zaaien van angst. Dat kinderen te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, dat je lijdt aan sluimerende ziektes etc. Dat gebeurt soms met zogenaamde experts die uiteindelijk eigenlijk helemaal geen objectieve medici zijn maar gewoon betaald door het bedrijf. Het is duidelijk dat de vraag niet bij de consument ligt maar gemaakt wordt, en alleen bestaat vanwege de misleiding. (Dit is trouwens een van de redenen dat er door de wet nogal wat grenzen gesteld worden aan wat mag. Dat is eigenlijk al genoeg bewijs dat marketing veel verder kan gaan dan het beantwoorden van bestaande behoeften: anders zou die noodzaak van grenzen niet zo groot zijn.)

Maar ik kan me voorstellen dat je op de marketingschool niet veel krijgt over dergelijke ethische misstanden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:57

Shadow0 schreef:
Ailill, dat staat gedeeltelijk uitgelegd in een van de linkjes die ik had geplaatst. De marketingtool houdt het denken in stereotypen in stand, bevordert dat zelfs in hoge mate, en dat draagt bij aan de verwachtingen van mensen die kandidaten moeten beoordelen. Er wordt door de maatschappij zoveel nadruk gelegd om iemand als 'man' of 'vrouw' te zien, en niet als 'mens', dat alle verwachtingen meteen een rol spelen. En er dus toe leiden dat alleen naam/geslacht op iemands cv al leiden tot een lagere beoordeling van het mogelijke startsalaris.

Wat betreft het creeren van vraag is 'planned obsolence' misschien wel het duidelijkste voorbeeld van iets dat de industrie doet waarbij het volstrekt niet gaat om de vraag of behoefte van de klant, die had gewoon geen keuze want dit hadden de bedrijven onderling afgesproken. ( http://blafhert.wordpress.com/2011/06/1 ... olescence/ )

Ook de voedingsindustrie biedt veel voorbeelden van markt die gecreeerd wordt, letterlijk, door het toevoegen van stoffen die je hongergevoel in de war sturen waardoor je meer gaat eten. Of door het creeren van een rage rondom kindervoeding. (De reden dat het adverteren daarvan op een bepaald moment aan banden is gelegd.)

Verder is een beproefde manier om vraag te creeren (zonder een werkelijke vraag van de consument) het zaaien van angst. Dat kinderen te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, dat je lijdt aan sluimerende ziektes etc. Dat gebeurt soms met zogenaamde experts die uiteindelijk eigenlijk helemaal geen objectieve medici zijn maar gewoon betaald door het bedrijf. Het is duidelijk dat de vraag niet bij de consument ligt maar gemaakt wordt, en alleen bestaat vanwege de misleiding. (Dit is trouwens een van de redenen dat er door de wet nogal wat grenzen gesteld worden aan wat mag. Dat is eigenlijk al genoeg bewijs dat marketing veel verder kan gaan dan het beantwoorden van bestaande behoeften: anders zou die noodzaak van grenzen niet zo groot zijn.)

Maar ik kan me voorstellen dat je op de marketingschool niet veel krijgt over dergelijke ethische misstanden.

Ik reageer vanavond op je bericht, nu weg i.v.m. een etentje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:58

Onderstaand een erg interessante presentatie, door jawel een dame, die de essentie van marketing goed weergeeft:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:19

Shadow0 schreef:

Maar mannen en vrouwen ZIJN anders. HET probleem zit in het feit dat wij als NL te dom en te kortzichtig zijn om dat anders te kunnen vertalen dan beter/slechter.

En dan nog, als vrouwen nu eens domweg ophielden met komen opdraven voor een lager salaris, dan was dat probleem binnen enkele jaren de wereld uit!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:30

Ikke, was het maar zo simpel

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:35

ikke schreef:
Lieve dames (en heren?), mag ik jullie er vriendelijk op wijzen dat uit dezelfde onvrede (donker kleurtje wordt achter gesteld) de hele zwartepieten-discussie is ontstaan!

Om terug te komen op de beginvraag: dat antwoord is gegeven: het is een praktijk-bewezen marketingtool.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar iedereen zich zo druk om maakt. De meeste produkten heb je gewoon in enigerlei vorm nodig en persoonlijk kijk ik naar een voor mij passende prijs/kwaliteit en de rest zal me aan m'n anus oxideren......

VIVA LA REVOLUTION!!!!!
:+

To all my sisters from another misters

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:52

Je kunt de statistieken ook ten goede voor jezelf gebruiken. Misschien kun je in bepaalde banen minder verdienen dan mannen, dan kies je die banen toch niet?

Het staat elke vrouw vrij om een ambitieuzere functie te vervullen waar ze meer verdient dan 90% van alle mannen. Misschien moet je er wat dingen voor opofferen (zoals kinderen krijgen bijvoorbeeld) maar het kan heus wel.

Alleen wíllen de meeste vrouwen in NL nu eenmaal liever parttime werken en zorg voor familie een groot deel laten uitmaken van hun dagelijkse taken. Heerlijk toch dat dat kan? Als man wordt je dan ook eerder apart aangekeken.

Niemand hóeft te voldoen aan de verwachtingen, je kunt er ook voor kiezen om je oksels en bikinilijn niet te scheren (doen mannen ook niet, wat een tijdwinst!).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:13

ikke schreef:
Maar mannen en vrouwen ZIJN anders. HET probleem zit in het feit dat wij als NL te dom en te kortzichtig zijn om dat anders te kunnen vertalen dan beter/slechter.

Dat heeft allereerst niets te maken met Nederland - dat probleem is vrij breed verspreid over de hele wereld.

Maar zelfs als ze gemiddeld anders zijn, is het verschil tussen mannen en vrouwen toch niet belangrijk. Want we hebben het over individuen. De verschillen tussen mannen onderling of tussen vrouwen onderling zijn veel groter dan het verschil tussen mannen en vrouwen. Benader ze als mens, en het doet er niet meer toe, en het zijn gewoon persoonseigenschappen.

In een soort van grafiekjes:

Afbeelding

Dit is gewoon schematisch - en hoe het allemaal blijft als de maatschappij verandert weet ik niet, maar stel dat je zo'n soort verdeling houdt, dat kan. Je ziet dat de meeste jongens nog steeds affiniteit hebben met techniek, en meisjes met zorg.

Maar de meisjes rechts van de blauwe lijn en de jongens links van de roze lijn krijgen nu de boodschap 'jullie zijn vreemd, raar, hoort niet.' Ze krijgen speelgoed waar ze eigenlijk niet mee willen spelen (van mensen die gewoon 'een cadeautje voor een jongen/meisje' zoeken), of ze krijgen speelgoed waarop soms zelfs expliciet staat dat het niet voor hen is. En de kinderen in het midden kunnen maar een deel van hun interesses volgen, want ook zij krijgen vooral speelgoed gericht op hun geslacht.

En hetzelfde plaatje wat je zou krijgen als je het hele verschil tussen jongens en meisjes laat vallen:

Afbeelding

Dan kunnen de mensen die van zorg houden vooral de zorg ingaan, en de mensen die van techniek vooral de techniek, maar dan worden ze niet gewoon beoordeeld op hun vakmanschap en interesse, en doet het geslacht er verder helemaal niet toe.

En geef kinderen die graag zorgen vooral lekker poppen, en de kinderen die techniek leuk vinden technisch lego. Maar noem het geen meisjespoppen of jongenslego, en adverteer het niet als zodanig en maak iemands keuze of voorkeur niet belachelijk (ook niet indirect.)

Citaat:
En dan nog, als vrouwen nu eens domweg ophielden met komen opdraven voor een lager salaris, dan was dat probleem binnen enkele jaren de wereld uit!

En wat moeten ze in de tussentijd gaan doen? Niet werken en leven op kosten van hun man?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:40

Het probleem met salarissen is dat als je als vrouw eenzelfde salariseis neerlegt als een man die precies hetzelfde werk doet en precies dezelfde opleiding en leeftijd heeft, de vrouw op basis daarvan afgewezen wordt. Terwijl als ze een lagere eis neerlegt ze bij de gratie gods wel mee mag doen. Daar gaat het al mis. Zodra ze dezelfde looneis neerlegt word ze meteen al aan de kant geschoven, ze krijgt niet eens de kans te laten zien dat ze haar salaris gewoon waard is.

Dan kan je wel zeggen van "leg een redelijke salariseis neer", kan je doen als vrouw zijnde, maar dan ga je dus gewoon geen werk vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:49

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Dat heeft allereerst niets te maken met Nederland - dat probleem is vrij breed verspreid over de hele wereld.

Maar zelfs als ze gemiddeld anders zijn, is het verschil tussen mannen en vrouwen toch niet belangrijk. Want we hebben het over individuen. De verschillen tussen mannen onderling of tussen vrouwen onderling zijn veel groter dan het verschil tussen mannen en vrouwen. Benader ze als mens, en het doet er niet meer toe, en het zijn gewoon persoonseigenschappen.

In een soort van grafiekjes:

[ Afbeelding ]

Dit is gewoon schematisch - en hoe het allemaal blijft als de maatschappij verandert weet ik niet, maar stel dat je zo'n soort verdeling houdt, dat kan. Je ziet dat de meeste jongens nog steeds affiniteit hebben met techniek, en meisjes met zorg.

Maar de meisjes rechts van de blauwe lijn en de jongens links van de roze lijn krijgen nu de boodschap 'jullie zijn vreemd, raar, hoort niet.' Ze krijgen speelgoed waar ze eigenlijk niet mee willen spelen (van mensen die gewoon 'een cadeautje voor een jongen/meisje' zoeken), of ze krijgen speelgoed waarop soms zelfs expliciet staat dat het niet voor hen is. En de kinderen in het midden kunnen maar een deel van hun interesses volgen, want ook zij krijgen vooral speelgoed gericht op hun geslacht.

En hetzelfde plaatje wat je zou krijgen als je het hele verschil tussen jongens en meisjes laat vallen:

[ Afbeelding ]

Dan kunnen de mensen die van zorg houden vooral de zorg ingaan, en de mensen die van techniek vooral de techniek, maar dan worden ze niet gewoon beoordeeld op hun vakmanschap en interesse, en doet het geslacht er verder helemaal niet toe.

En geef kinderen die graag zorgen vooral lekker poppen, en de kinderen die techniek leuk vinden technisch lego. Maar noem het geen meisjespoppen of jongenslego, en adverteer het niet als zodanig en maak iemands keuze of voorkeur niet belachelijk (ook niet indirect.)

Citaat:

En wat moeten ze in de tussentijd gaan doen? Niet werken en leven op kosten van hun man?

Ehm, JIJ bepaalt of je een job aanneemt tegen een bepaalt salaris! Ik ben ook weleens ergens op een gesprek geweest waar ze een bod deden waarvan ik dacht: waar haal jij het gore lef vandaan om mij hiervoor te laten opdraven!
Prachtig l*lverhaal over salaris, uitkeringen en vanalles en nog wat maar in de uitgerekende praktijk hield ik er netto gewoon 200 euro minder aan over! (en mijn salaris was al te laag, hoofdreden om rond te kijken).

Zo heb ik ook eens een auto van de zaak uit mogen zoeken. Dat betekende wel dat ik bruto 500 euro salaris in moest leveren en 20 cent per prive-km moest betalen EN de bijtelling voor de auto. Die 20 cent was dan aftrekbaar, die 500 euro niet. Nou, dat heb ik eens snel omgerekend, ik kon van dat bedrag bijna mijn Range Rover rijden, tegen hun bod van een Peugeot 206............

mick75 schreef:
Het probleem met salarissen is dat als je als vrouw eenzelfde salariseis neerlegt als een man die precies hetzelfde werk doet en precies dezelfde opleiding en leeftijd heeft, de vrouw op basis daarvan afgewezen wordt. Terwijl als ze een lagere eis neerlegt ze bij de gratie gods wel mee mag doen. Daar gaat het al mis. Zodra ze dezelfde looneis neerlegt word ze meteen al aan de kant geschoven, ze krijgt niet eens de kans te laten zien dat ze haar salaris gewoon waard is.

Dan kan je wel zeggen van "leg een redelijke salariseis neer", kan je doen als vrouw zijnde, maar dan ga je dus gewoon geen werk vinden.

Dan wordt het toch eens hoog tijd dat jij je baas hardgrondig opvoed!

Ik heb samengewerkt met een vrouw die zich liet inhuren voor bedragen waar haar mannelijke collega's alleen maar van konden dromen en de installateurs vochten erom om haar in te huren voor een project. Ik heb contracten gezien die haar zijn aangeboden waar ze heel droogjes "nee" op zei en geloof me, daar stond een salarisbod in waarvan de meesten hier niet zouden weten hoe snel ze dat aanbod zouden moeten tekenen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:08

Ik heb het niet over mezelf, in mijn sector krijg ik voor zover ik weet gewoon marktconform betaald. En ik werk in een mannenberoep. Waar dus ook maar 1 schaal geldt.

Er zijn echter genoeg beroepen waar men effectief 2 schalen hanteert voor dezelfde functie. De vrouwenschaal en de mannenschaal, waarbij men nog steeds uitgaat van de man als kostwinner en de vrouw die zorgt voor een extraatje. De vrouw mag wel volwaardig werk doen, maar niet onder volwaardige voorwaarden. Bron: Wederom FNV en ministerie. Geen tijd om links te zoeken.

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat in het laatste onderzoek dat ik las stond dat op de langere termijn dat verschil kleiner wordt. Dat de vrouw dus iets sneller en iets vaker loonsverhogingen krijgt dan de man, om pas na 50! jaar arbeid gelijk op te komen. Echter maken mannen dan weer makkelijker en sneller promotie naar beter betaalde functies, waardoor vrouwen gemiddeld genomen in de praktijk dus gewoon nog steeds minder kansen krijgen en de kansen die ze krijgen moeten pakken met een lager loon.

Als er een promotieplek beschikbaar is en 2 kandidaten, 1 man en 1 vrouw, dan gaat in de meeste gevallen bij gelijke geschiktheid de promotie naar de man. Zelfs als de vrouw iets betere kwalificaties heeft gaat de baan meestal naar de man. De vrouw moet wel heel erg opvallend beter gekwalificeerd zijn om toch die promotie te krijgen. En dan zal ze weer genoegen moeten nemen met een lager inkomen dan haar mannelijke collega in dezelfde functie want anders gaat die alsnog naar de man.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:13

ikke schreef:
Ehm, JIJ bepaalt of je een job aanneemt tegen een bepaalt salaris! Ik ben ook weleens ergens op een gesprek geweest waar ze een bod deden waarvan ik dacht: waar haal jij het gore lef vandaan om mij hiervoor te laten opdraven!

Dat is geen antwoord op de vraag wat het alternatief is. Juist omdat de onderbetaling veelvuldig voorkomt, is het maar de vraag of je uiteindelijk een beter aanbod krijgt. Vermoedelijk leidt het er vooral toe dat vrouwen nog minder worden aangenomen in bedrijfstakken waar nu al een onbalans is. Dat is nou juist het probleem met structurele ongelijkheid - dat doorbreek je dus niet zomaar door een aanbod af te slaan.

(Plus dat het vaak helemaal niet eenvoudig is om precies te weten wanneer je onderbetaald wordt - zeker in sectoren zonder CAO weet je dat vaak hooguit globaal. Wat het des te geniepiger maakt.)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:18

Beetje marktonderzoek doen en je weet het

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:21

Persevero schreef:
Beetje marktonderzoek doen en je weet het

Eh, nee, dan weet je alleen het gemiddelde. Als vrouwen structureel onderbetaald worden, ligt dat gemiddelde dus lager dan het salaris van de mannen :)

Maar goed... dat zijn wat details. Feit is gewoon dat er nog flinke ongelijkheid is, en dat dat er niet zou moeten zijn, en dat het wel erg makkelijk is om de verantwoordelijkheid bij de individuele vrouwen te leggen en vooral niet bij de hele maatschappij die die gelijkheid in stand houdt en goedpraat, zoals hier in dit topic.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:26

Hele topic niet doorgelezen, maar volgens mij heeft het ook te maken met herkenning. Waarom staat karnemelk voor rood, melk voor blauw en vanille vla voor geel? Omdat we dat direct herkennen. Het is zeker niet verstandig om een pak Vanille vla op de markt te brengen met een paarse kleur. Of een pak Karnemelk met een groene kleur. Groen staat voor Yoghurt, mensen zullen zich vergissen :D

Wel jammer dat vrouwen in een hokje geplaatst worden van roze, bloemetjes en hartjes inderdaad, maarja. Dat is nou eenmaal wat de meerderheid aanspreekt en wat daardoor herkenbaar is geworden inmiddels :+