stoptober wie gaat er stoppen met roken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:01

Ik ben 10 jaar terug gestopt. En voor iedereen die denkt: "dat lukt me nooit": dat dacht ik eerst ook. En ik dacht dat het een levenslange hel zou worden. Maar die hel duurde uiteindelijk maar een week of twee/drie.

Ik heb het wel gruwelijk planmatig aangepakt. De voorbereiding begon al drie weken voor aanvang. Naar de huisarts voor ondersteunende medicatie, stopdatum geprikt op een dag dat de vuilnisman kwam, boek gelezen over stoppen. De weken na de stopdatum geen afspraken gepland met rokende vrienden en geen feestjes (mijn zwakke momenten).
De avond voor de stopdatum nog een laatste sigaret gerookt en toen alles opgeruimd wat met roken te maken had. En dat ging ver hoor! Aanstekers de deur uit, asbakken weg, alles nazoeken op vergeten pakjes sigaretten... Zelfs de asbak van de auto geleegd, om te voorkomen dat ik daar op een zwak moment naar halfopgerrookte peuken zou gaan zoeken. :oo 's morgens opgestaan (mijn eerste rookvrije dag), Vuilnisbak aan de straat gezet en met nicotinepleister op naar mijn werk vertrokken.

Na een dag of twee kwam de klap. Ik werd me toch depressief en labiel! Of het van de medicijnen kwam of van de ontwenningsverschijnselen.....geen idee. Maar ik was onredelijk, jankerig, snel aangebrand en niet te genieten. Goddank geen peuken in huis en geen rokers om me heen. Had in mijn boek gelezen dat dat lichamelijke ontwenningsverschijnselen waren en dat het met drie weken over moest zijn. En inderdaad, in de loop van de drie weken klaarde mijn humeur weer langzaam op. Daarna heb ik ook geen moeilijke momenten meer gehad.

Ik ben wel daarna zeker nog een jaar lang gelegenheden waar werd gerookt min of meer uit de weg gegaan. En zeker als er ook alcohol bij kwam kijken (voor mij een zwak moment). Met één vriendin kon ik eerder van die avondjes hebben waar we samen kletsend een fles wijn leegdronken en heel veel rookten. Die vriendschap is er echt minder hecht door geworden. Bij mij thuis moest ze buiten roken en naar haar huis ging ik niet meer omdat ik bang was dat ik de fout in zou gaan en later omdat ik niet de hele avond in de rook wilde zitten. Dat vond ik wel heel jammer. De gezellige momenten in de rookruimte op het werk waren er ook niet meer. Dus er zijn ook echt wel dingen die je kunt gaan missen..

Maar het is het me wel waard. Financieel ook trouwens. Heb net uitgerekend dat het stoppen me zo'n 17.000 euro heeft opgeleverd de afgelopen 10 jaar. :D Maar het fijnste vind ik dat ik er niet meer aan vast zit. Niet meer als ik ergens heen ga "wanneer kan ik roken? Heb ik nog sigaretten?" Niet meer die vieze hoest, gele tanden, stinkende kleren, gele muren en plafond en die grauwe huid als ik in de spiegel kijk. En nee, ik heb nooit meer trek in een sigaret tegenwoordig. Als ik me om welke reden dan ook even rot voel, heb ik soms wel even zin in dat gevoel van een sigaretje roken. Maar dat waait na een seconde weer weg. Ik zou het ook echt vies vinden, een sigaret opsteken nu.

Ik zou iedereen willen aanraden: stop niet lukraak, maar maak echt een goed plan voor jezelf. Daar maak je het makkelijker mee. Uit onderzoek blijkt ook dat wie een plan maakt en hulpmiddelen / hulptroepen inzet veel meer kans heeft op succes. (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... eiten.html). En waarom zou je het jezelf niet zo makkelijk mogelijk maken en je kansen vergroten? Stoppen is niet alleen wilskracht (ik ben zelf totaal geen wilskrachtig persoon namelijk :D ). Het is vooral een kwestie van een slimme aanpak.

Succes allemaal!

idylle

Re: stoptober wie gaat er stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:18

Bedankt voor het delen van je ervaring!
Ik ging als een speer! Onderweg van school naar mn pony 4 trekjes van mn damper genomen en verder de hele dag niet.
Op stal zaten er een aantal te roken dus ben snel mn pony gaan doen. Helaas tijdens het uitstappen toch gezwicht en 1 peuk van iemand gebietst. .. gelukkig was ik wat misselijk toen ik hem ophad. Dus begin weer vol goede moed opnieuw!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 17:55

Tot nog toe gaat het boven verwachting goed! Ik ben niet meer duizelig enzo en heb geen last meer van echte ontwenningsverschijnselen denk ik.
Wel heb ik het af en toe moeilijk maar dat moment is ook zo weer over.
Vanavond een verjaardag...... ben benieuwd hoe dat gaat!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:07

Yeah! Nog wel aan t dampen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 20:59

Nee. Mn damper is vandaag thuis gebleven en heb ik niet meer gebruikt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:13

Ik heb me ook opgegeven. Na mijn zwangerschap is het er toch weer ingeslopen.. af en toe een sigaretje.. en nu toch weer elke dag weer een paar sigaretten.. En ik baal er verschrikkelijk van.
Ik wil het niet meer, ben er klaar mee.. heb me opgegeven voor stoptober, en ook een abbo bij de sportschool afgesloten. Hopelijk gaat het nu lukken.

Mijn motivaties.. Ik wil vooral niet het slechte voorbeeld aan mijn zoontje geven, ik wil gezond oud worden, en ik wil een betere conditie..

Mijn partner rookt trouwens ook, en we blijven elkaar aansteken.. Dat maakt het wel lastig.
Maar ik ben vastbesloten deze keer door te zetten, of hij nou wel of niet stopt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:33

Super Olikea!
Mijn man blijft ook gewoon roken dus dat is wel lastig. Maar ben nu vamaf woensdag gestopt dus nu blijf ik gestopt.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:21

Ik meldt me toch ook.
Na mijn vorige post dacht ik verdorrie ik moet het gewoon doen!
Echter na 2 en halve dag prive een redelijke klap dus een stressigaret opgestoken en stoppen lukte niet meer :o ...
Maar zojuist uit nachtdienst besloten om gewoon per direct alles weg te geven (was blije collega) en me hier nu dus maar aan te melden alszijnde niet roker *\o/* in de hoop dat het nog eens extra motiveert eraf te blijven

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:38

Ik had afgelopen vrijdag ook een peukje gerookt en ben meteen weer gestopt dus zet m op!
Hier vanmacht boor t eerst wat onrustig geslapen, werd helemaal gespannen wakker.... daarna weer in slaap gevallen en geen last meer gehad. Wel droom ik continu (heeeeeel irritant)

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:36

Dag nummer 4 gaat in vandaag.. Gaat al een stuk beter, maar heb nog steeds wel een beetje spanning

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 16:42

Nou hier vandaag ook een gespannen dagje zeg pfffff.
Besloten om vanavond maar naar stal te gaan omdat de meesten overdag gaan en ik vrijdag op stal de fout in was gegaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:44

*piep piep piep* ik ben weer begonnen....
Pfff baal er stierlijk van!
Morgen nieuwe poging dan is manlief weer aan t werk en hoop ik dat het wat makkelijker gaat.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

weer begonnen...!! nou kom op, vanaf morgen dan echt volhouden he!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:26

Zijn er meer die ook 1 oktober stoppen?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:47

Ja.. ik, baal als een stekker maar kan me er nu echt niet toe zetten e weet van mezelf dat ik het dan toch niet volhoud. Dus nu voorbereiden tot 1 oktober :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:49

Ja, ik op 1 oktober. Samen met een berg collega's en mn buum :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:59

Ik ben me ook aan het voorbereiden op 1 oktober.. heb manlief nadrukkelijk gevraagd niet in het zicht van het huis te gaan roken, en ook niets aan me te geven.. ook al vraag ik erom.
Heb hem een foto van onze zoon gegeven met de tekst.. hier doe je het voor eronder.. Die gaat hij dan aan me laten zien.
Helaas wil hij niet mee stoppen

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:00

Ik meld me ook! Zie er alleen onwijs tegenop |(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 20:07

Ik ga het 1 oktober ook weer proberen. Het is er vandaag niet van gekomen..... zie er ook weer onwijs tegenop!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:16

Ik kijk er eigenlijk wel naar uit.. ik wil er vanaf, en nu moet het maar eens gaan gebeuren.
Maar het zal wel pittig worden.
Bij eerdere stoppogingen startte ik prima, maar kreeg het heel zwaar op dag 5 en zwichtte dan weer.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:24

Ik hoop nooit een echte poging gedaan..
Ik ga nu elke keer denken...Wat mis ik als ik het niet doe? Wat kom ik dan te kort? Helemaal niks natuurlijk!
(Misschien piep ik straks anders :P )

Morgen laatste dag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:34

idylle schreef:
Ik ga het 1 oktober ook weer proberen. Het is er vandaag niet van gekomen..... zie er ook weer onwijs tegenop!

Maar wat heb je van deze poging geleerd dan?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:39

Olikea schreef:
Ik kijk er eigenlijk wel naar uit.. ik wil er vanaf, en nu moet het maar eens gaan gebeuren.
Maar het zal wel pittig worden.
Bij eerdere stoppogingen startte ik prima, maar kreeg het heel zwaar op dag 5 en zwichtte dan weer.

Je lijkt me anders wel heel gemotiveerd nu :j Zul je vast goed doen! +:)+

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:13

Dat ik er niet ben als ik 3 dagen niet gerookt heb :+

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:36

Mag ik me ook melden? Ik heb me ook ingeschreven en vanavond mijn laatste sigaret gerookt!