Je vraagt je wel eens af...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:32

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:32

xEmily schreef:
Waarom moeten mensen altijd zo veel roddelen? Waarom moeten ze zo'n grote sensatiezucht hebben?
>.>

Ze hebben niks beters om over te praten?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:33

rocymax schreef:
Hij of Zij reageert, en hij of zij betaalt.
Als het de bokkers zouden zijn is het mijns inziens trouwens reageren (mmervoud)

Ja dat snap ik. Maar je hebt vaak verwarring over ook woorden zoals beloofd of belooft. Soms is het in de zin niet duidelijk wat voor woord het is en om nou te zeggen dat mensen dat expres doen... Ik weet het ook niet altijd, maar expres niet hoor. De Nederlandse taal is zo makkelijk nog niet

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:36

Ik vraag me wel eens af waarom mensen kritiek leveren op een topic van iemand die M-ZZ rijdt en zelf in hun onderschrift heeft staan: (Paard naam) B+6 o.i.d...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:38

Batlow schreef:
Betaald is hier geen werkwoord dan is het toch betaald?

Oei, da's een lastige!
Ik doe een gok :D
Bestaat het stuk na de komma niet soort van uit twee zinnen? Als ik dit ervan maak: 'Ik wilde graag een man die mijn etentje betaalde.' Dan zou je zeggen dat er twee pv's in de zin zitten: wilde en betaalde. Is dit dan niet de juiste spelling: 'Ik wilde graag een man, die mijn etentje betaalde.'?
Als mijn theorie klopt, moet 'betaald' in deze zin met een -t.

Wat een leuk topic trouwens! :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:41

Theoretisch weten hoe iets moet/kan is niet hetzelfde als iets in de praktijk om kunnen zetten. Dat wil niet zeggen dat je je kennis minder is, of dat je niet weet hoe het moet. EN uiteindelijk staan de beste stuurlui altijd aan wal ;)

Ik rij mijn eigen "niveau" en zul je niet zo snel in een wedstrijdring zien, maar toch kan ik een mening hebben over het rijden van een ander ;)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:54

Ik vraag me ook al heel erg lang iets af. Mijn natuurkunde docent heeft er namelijk nooit antwoord op kunnen/willen geven :p

Zwem je harder, zachter of even snel in de dode zee?
Ter verduidelijking: de dode zee is erg zout, wat er voor zorgt dat je op het water komt te liggen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:54

Batlow schreef:

Betaalt/betaald is altijd een werkwoord en vervoeging van betalen. Betaalt is tegenwoordige tijd stam+t, betaald is het voltooid deelwoord. In de zin: "Een man die betaalt" een man is dan onderwerp, betaalt het werkwoord. Het is dus gewoon stam+t, vervang het maar eens door kopen. Een man die etentjes koopt is correct, een man die etentjes gekocht is niet goed.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-09-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:55

nontie schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom mensen kritiek leveren op een topic van iemand die M-ZZ rijdt en zelf in hun onderschrift heeft staan: (Paard naam) B+6 o.i.d...

Het niveau dat je rijd zegt niet alles over je kennis over paarden, dus zo gek vind ik dat niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:57

Arrabel schreef:
nontie schreef:

Het niveau dat je rijd zegt niet alles over je kennis over paarden, dus zo gek vind ik dat niet.

Idd. Dat is toch hetzelfde als dat een coach tegen Sven Kramer zegt hoe die moet schaatsen? Dat is toch ook normaal? Terwijl die coach nooit op het niveau heeft gereden als Sven zelf.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:03

nontie schreef:

Ik ga ook met bovenstaande mee. Zo gek is dat nog niet. Sommige mensen hebben met het één paard heel hoog in de dressuur gereden, en beginnen opnieuw met een ander paard. Of hebben helemaal geen wedstrijden gereden omdat dat hen niet trekt, maar hebben wél de kennis. Kort om, het niveau wat iemand in zijn/haar onderschrift heeft staan zegt niets over het niveau van dat persoon, maar over het niveau van de wedstrijden op dat moment met een bepaalde combinatie.

Bovendien is het ooit makkelijker een objectieve mening te vormen wanneer je de combinatie niet kent en enkel de foto's of het filmpje te kijken

ivda

Re: Je vraagt je wel eens af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:10

Wat ik me al tijden afvraag, 'zien' blindgeboren mensen ook plaatjes in hun hoofd ? En als vervolg daarop: ' Horen' doofgeboren mensen ook een stem in hun hoofd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:29

Mooblie schreef:
Ik vraag me ook al heel erg lang iets af. Mijn natuurkunde docent heeft er namelijk nooit antwoord op kunnen/willen geven :p

Zwem je harder, zachter of even snel in de dode zee?
Ter verduidelijking: de dode zee is erg zout, wat er voor zorgt dat je op het water komt te liggen

Dan heeft je natuurkunde docent zich er niet in verdiept en zwemmen niet in combinatie gebracht met zijn natuurkundige kennis..

Het is nooit getest omdat het nogal een dure aangelegenheid is, je moet immers dan een zwembad (gelijke omstandigheden) met dode zee water gaan vullen en dan nog iemand gaan dokken om er een vast aantal baantjes te gaan trekken in een stabiel tempo (dat kunnen de meesten ook niet)..

aangenomen wordt dat zwemmen in zout water (significant zouter water.. dus idd, dode zee water) leidt tot sneller zwemmen. op basis van de volgende zaken:

oppervlaktespanning.

Zwemmen vind plaats aan het oppervlakte (boyancy neutraal, we drijven half in half op het water).. We doorbreken dus steeds het grensvlak tussen lucht en water als we zwemmen.. Hoe kleiner het doorbroken vlak is, hoe minder 'weerstand je creert'. je 'scheert' als het ware grotedeels over het water en er ploegt minder door het water..

Archimedes zou bijvoorbeeld in de dode zee ook minder ver weg gezakt zijn als in zijn badkuip, iemand die hoger op het water ligt 'weegt' dus minder 'in' het water.

aangenomen wordt ook dat bijvoorbeeld Pieter van den Hoogenband zo snel zwemt omdat hij zo hoog (dat is een feit) op het water ligt in vergelijk tot menig tegenstander.

wat echter belangrijker is voor het zwemwater de temperatuur omdat de viscositeit daarmee samenhangt (stroperigheid van het water).. bij 10 graden is deze bijna de helft van de optimale viscositeit, welke bij 27 graden celcius ligt.. boven de dertig graden zul je zien dat zwemmers gaan klagen over 'stropiger' water (je moet dan hard werken en hebt het gevoel dat het water 'plakt' letterlijk je komt moeizaam vooruit). heb dat 1x meegemaakt toen men vergeten was om na het bejaardenzwemmen de temp terug te brengen.. de training werd uiteindelijk afgeblazen omdat iedereen lamlendig rondzwom en een korte tempo stint en iedereen was gewoon bijna uitgeput.

daarnaast is de golfslag zeer belangrijk, diepte van het bad is daarop van grote invloed. Daarom zie je bij wedstrijden ook dat de zwemmers met de snelste kwalificatie in de binnenbaan mogen starten.. in de buitenbanen heb je meer issues met de golfslag dan in het midden.

een dun laagje olie zou dus waarschijnlijk meer invloed hebben dan zeer zout water, omdat olie 'beweging' dempt, dus minder golfslag en minder effect van het doorbreken van het oppervlak.

dit zijn geen bewezen onderzoeken, maar gebaseerd op natuurkunde en fysische verschijnselen van zwemmen.. onderzoeken ter bevrediging van de nieuwsgierigheid op dit punt moeten nog gedaan worden voor zover mij bekend

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:36

ivda schreef:
Wat ik me al tijden afvraag, 'zien' blindgeboren mensen ook plaatjes in hun hoofd ? En als vervolg daarop: ' Horen' doofgeboren mensen ook een stem in hun hoofd?

blindgeboren mensen 'zien' plaatjes in hun hoofd, maar niet zoals jij en ik de wereld zien.. en niet 'direct'.
geluiden beginnen het 'voorstellingsvermogen' al te prikkelen.. dus iedere keer als mama de slaapkamer binnenkomt van een baby herkent de baby dit iets beter, er is een patroon in de hersenen dat hieraan een 'voorstelling koppelt'.

op latere leeftijd gaan blindgeboren mensen ook vaak vragen stellen hoe dingen er dan uit zien.. maar hoe goed wij dat ook omschrijven de blinde kan zich daar geen 'voorstelling' van maken.. want hoe omschrijf je een boom, als bruin een onbekend begrip is dat zich niet laat omschrijven, en hoe beschrijf je de wind door de bladeren (ok, dat kan nog omdat men beiden kan voelen), maar het licht dat door de bladeren speelt ondertussen..

dus hoe dat eruit ziet laat zich niet bepalen, dat is dan voor iedereen anders zijn, geen blindgeborene zal de wereld gelijk zien als de volgende, puur omdat het interpretatie is (ook ziende zien de wereld verschillend van elkaar overigens).. voor de een kan dat een 'zichtbaar' patroon aan geluid of 'kleur' zijn.. voor de ander vormen. Je zult dat aan iemand moeten vragen die eerst blind was geboren en nu kan zien.. immers aan een blindgeborne vragen heeft 'geen nut'.. want die vertaald wat hij ziet, terug naar wat jij ooit verteld heeft wat dat is.

----

doven horen wel degelijk 'de stem in hun hoof'.
dat zijn namelijk je gedachten, daar komt geen geluid bij kijken.
als je kunt nadenken kun je jezelf in je hoof 'horen',
het komt immers niet via de oren binnen en wordt ook niet als 'geluid' verwerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:57

Shiloh schreef:
Batlow schreef:

Betaalt/betaald is altijd een werkwoord en vervoeging van betalen. Betaalt is tegenwoordige tijd stam+t, betaald is het voltooid deelwoord. In de zin: "Een man die betaalt" een man is dan onderwerp, betaalt het werkwoord. Het is dus gewoon stam+t, vervang het maar eens door kopen. Een man die etentjes koopt is correct, een man die etentjes gekocht is niet goed.

En het samengestelde 'betaald parkeren' ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:06

Batlow schreef:

batlow, er is een zeer makkelijk handvat en de meesten leren dit op de lagere school toch al?

bij twijfel vervangen door horen of lopen..

is het hoort parkeren?
of gehoord parkeren?

juist het is voltooid verleden tijd..

betalen.. stam betaal. komt de L voor in het kofschip? nee..

dus het is betaald parkeren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:14

amber15 schreef:
Riddershow schreef:
Maar ja, met wie hebben die het dan gedaan? Want uit 1 gezien krijg je nog geen volksstam...

De vrouw moet een dochter of kleindochter van Adam en Eva geweest zijn. Pas veel later, toen er veel meer mensen op aarde waren, heeft God een huwelijk binnen een familie verboden.
Het verhaal over genetische afwijkingen etc. staat hier veel duidelijker uitgelegd dan dat ik het kan ;)
http://www.gotquestions.org/Nederlands/kains-vrouw.html

In de nieuwe vertaling staat dat Kain een vrouw nam die kwam uit de stam "Van de andere goden".
In principe kan dat ook, God heeft nooit gezegd dat hij de enige was.
Wel dat hij de Hoofdgod is en dat je buiten Hem geen ander goden mag aanbidden.

Een bekend voorbeeld is Mozes en de tovenaars van de farao.
Deze hadden ook krachten van hun goden om bijv. staven in slangen te veranderen. Maar die goden waren niet zo krachtig als de God van Mozes.In het moderne christendom worden al die goden ondergeschaard bij de duivel, omdat zij niet aan de kant van God staan :)

Roddelen is een sociaal mechanisme voor controle en als bescherming tegen uitspattingen die de groep kunnen beschadigen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:19

elenaMM77 schreef:
Batlow schreef:

batlow, er is een zeer makkelijk handvat en de meesten leren dit op de lagere school toch al?

bij twijfel vervangen door horen of lopen..

is het hoort parkeren?
of gehoord parkeren?

juist het is voltooid verleden tijd..

betalen.. stam betaal. komt de L voor in het kofschip? nee..

dus het is betaald parkeren.

ok ok, sorry. Ik dacht dat betaald parkeren een samenstelling was, maar niet dus. Er zijn genoeg uitzonderingen in Nederlandse taal, ik doe altijd mijn best om het zo goed mogelijk te schrijven en typen, maar ook om het te begrijpen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:27

Batlow schreef:
ok ok, sorry. Ik dacht dat betaald parkeren een samenstelling was, maar niet dus. Er zijn genoeg uitzonderingen in Nederlandse taal, ik doe altijd mijn best om het zo goed mogelijk te schrijven en typen, maar ook om het te begrijpen.

als het echt een samenstelling is, dan worden ze vaak aan elkaar geschreven.
zoals het zuigen van stof: stofzuigen.
het lappen van ramen: ramenlappen

waarbij de laatste zelfs maar een 'toegestane' samenstelling is, geen echte..

bij het vervoegen splitst het werkwoord namelijk al.. ik lap ramen, jij lapt ramen.
dus eigenlijk is het hier een samenstelling van een zelfstandig naamwoord met werkwoord dat alleen als compleet woord op die manier wordt toegestaan.

betaald parkeren is een staande uitdrukking (zo noem ik het)..
die wordt ook niet vervoegd..

de zone is betaald parkeren.
ik betaal voor het parkeren in deze zone
jij betaalt voor het parkeren in deze zone

ik weet het niet 100% zeker maar de regels van het vervoegen gaan volgens mij altijd voor..
ook bij samengestelde werkwoorden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:32

Iris82 schreef:
Waarom klinkt het water uit de kraan anders op het moment dat je afwasmiddel in de spoelbak doet? Wat gebeurt er precies met het water?

Als je zeep toevoegt aan water verminderd de oppervlakte spanning, waarschijnlijk veranderd het geluid dan ook daardoor? Daarom verzuipen insecten ook in zeepwater terwijl ze op gewoon water kunnen staan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:33

Amaris schreef:
No_No schreef:
Waarom wordt 1000kg een ton genoemd net als € 1000 :$

Eigenlijk zou de vraag moeten zijn:

waarom heet in gewicht 1000 kg een ton, en heet in geld 100.000 een ton.

Zelfde woord, verschillende getalletjes.

:o inderdaad, was nog wat vroeg vanmorgen :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:44

Amaris schreef:
No_No schreef:

Eigenlijk zou de vraag moeten zijn:

waarom heet in gewicht 1000 kg een ton, en heet in geld 100.000 een ton.

Zelfde woord, verschillende getalletjes.

Waarschijnlijk (google ;) ) omdat een gulden vroeger 10 gram woog. 100.000 x 10 gram is 1000 kilo is een ton. Een andere mogelijkheid is dat destijds het duurste briefgeld de 100 gulden briefje was. Een ton was dan 1000 briefjes van 100 gulden. Ton om geld uit te drukken wordt alleen in Nederland gebruikt.

In het buitenland (engels) gebruiken ze voor geld met name "grand", waarbij grand 1000 is, 100 grand is dus 100.000. Ook veel gebruikt is "k" wat staat voor kilo. Dus 100k, is dus ook 100.000. Grand gebruiken ze volgens mij alleen voor geld, maar k gebruiken ze ook voor afstanden en gewicht volgens mij. "a 5k run" is dan dus 5 kilometer.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-09-14 13:53, in het totaal 3 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:48

No_No schreef:

Een ton is 1000kg.. dat is het vaste gegeven.. De ton, is een gewichtsaanduiding.. ook bij geld

een ton is €100.000 euro is eigenlijk fout.. maar voor het gemak overgenomen (net zoals het 'dubbeltje')

Een ton is namelijk geen €100.000 euro, maar 100.000 gulden (ongeveer € 45.000) , dat voor het gemak doorvertaald is naar euro's

In 1839 is het gewicht van de gulden verlaagd van 10,766 gram naar 10 gram (toentertijd zilver). Uit die tijd stamt de uitdrukking om 100.000 gulden aan te duiden, want 100.000 × 10 gram = 1000 kg, gelijk aan het gewicht van 1 ton.

de ton in geld is dus eigenlijk niet meer een officiele 'ton' geld, maar een staande uitdrukking geworden voor een aantal euro's

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:55

Elena: Nu mis ik een applaus smiley. _/-\o_

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:56

Ik vraag me af.... Waarom wordt in het engels p**pen een blowjob genoemd. Blow betekend toch blazen? :')