"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:55

Ik vraag me echt af waar die mensen dan wonen, 3 keer op een avond :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:56

Fiffill schreef:
Ayasha schreef:
Ik doe vaak niet open en ik vind het belachelijk dat ik daar een reden voor zou moeten hebben. Mijn huis, mijn leven en ik bepaal zelf wel of ik al dan niet iemand te woord sta. Zelfs bij een arrestatie heb je recht van zwijgen.

Wil je geld gaan bedelen ga je goddelijke gang maar ga niet janken als er mensen je niet t woord willen staan. Dát is hun keuze net als bedelen de jouwe is.

Zo, zit je wat dwars? :')

Waarom? Omdat ik het niet eens ben met dat 'het minste is toch wel te woord staan' gezeur? :? Nee: het minste is accepteren dat er mensen zijn die er gewoon geen zin in hebben. En dat niet persoonlijk opvatten want het is niks persoonlijk.

Dat 'verklaring eisen' of je bent asociaal mentaliteitje van tegenwoordig stoort me ja.

Netje: beleeft? Ook niet altijd. Verder vragen ze om geld, waarom zou dat geen bedelen zijn? een zwerver op straat bedeld dan ook niet? Die blijft nl. Zelfs van je stoep.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-09-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:56

Het komt hier echt wel eens voor :j Ik zeg niet élke avond, maar er is altijd zo'n week waar dat echt wel de hele week gebeurd.
Ik kan je zeggen; schijt irritant!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:57

Omdat als er iemand hier aan het 'janken' is, jij dat volgens mij bent. Je gaat er zo heftig op in :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:58

Dat is jouw interpretatie. Lig nl. Rustig te genieten van Sherlock Holmes. :+
Maar neen, ik wind er geen doekjes met vijf meter dik wat onder rond nee. Doe ik zelden. Heeft niks met boosheid te maken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:59

Zie haar onderschrift: Don't like my opinion? Feeling the need to start up a useless off-topic discussion about it? Don't waste both our time and just save it for someone who actually gives a f*ck.

Nu nog zelf toepassen _O- _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:59

Ik denk dat hier niemand in dit topic zit te janken, althans ik mag hopen van niet ;)

Overdrijven is ook een vak. En bedelen? Da's toch heel wat anders. Maar goed, bij sommigen is wat respect ver te zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:01

Netje schreef:
Zie haar onderschrift: Don't like my opinion? Feeling the need to start up a useless off-topic discussion about it? Don't waste both our time and just save it for someone who actually gives a f*ck.

Nu nog zelf toepassen _O- _O-

Nee netje. Leren lezen wat er staat... Maar blijkbaar wordt dat moeilijker en moeilijker. Anders moet ik het er eens in het Nederlands er in zetten. Wellicht begrijpt 'men' het dan wel. Momentje.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:01

Ik was er op een gegeven moment helemaal klaar mee dus heb wel een sticker geplakt. Ik had constant jehova's aan de deur en wekelijks wel een collectant en meestal voor de meest onnozele dingen uit het dorp. Ben al blij als ik zelf rond kom dus ik vond het wel goed geweest. Ik doneer wel degelijk voor de doelen die mij aanspreken en die ook blij zijn met een kleine bijdrage, maar dat doe ik dan wel wanneer het mij uitkomt. En laatst belde een mevrouw aan die kwam collecteren voor de kankerbestrijding maar zich gelijk verontschuldigde omdat ze de sticker niet had gezien. Dan geef ik haar toch iets omdat ik aan zoiets best mijn kleine steentje wil bijdragen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:03

Maar bij jullie lopen dus mensen collecte voor iets in het dorp? Hebben die geen vaste weken dan? Want je mag niet zomaar gaan lopen.

joyce B

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 00:40

voor acties wordt vaak vergunning voor aangevraagd, zoals potgrond verkoprn, of met oud en nieuw oliebollen. Dat lees je maanden van te voren wel bij de gemeentelijke mededelingen in plaatselijke krantje. Zomaar langs de deuren mag officieel niet. Ook niet met collecte. Ik heb 1 of 2x gelopen voor de hartstichting en 1x voor Jantje beton (via peuterspeelzaal)
Gelukkig niet veel mensen die ondanks aanwezigheid niet open doen...

Wij zijn met Sint Maarten de laatste jaren overigens niet thuis geweest. Afgelopen jaar heeft onze dochter voor het eerst zelf gelopen, met de kinderen van vrienden van ons. We hadden thuis de lichten uit en poort dicht, Duidelijk niet thuis dus.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 00:52

Netje schreef:
Colporteurs is toch echt een uitstervend ras hoor. En geloofsovertuigers: als er maar hooguit 1 collecte is per week en je zit naar je zegt op 3-4 per week met soms 2-3 per dag, dan vraag ik me echt af waar je woont. Want nogmaals: dat lijkt me meer dan stug :D

Colporteurs een uitstervend ras?
Niet bij ons. :n
Hier komen er echt heel veel en hier is in Almelo, wijk de Haghoek om precies te zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 01:02

Wat ik heb zien voorbijkomen sinds ik hier woon en volledig over ben (lees: sinds begin juni):
- (meestal) jongvolwassenen die voor stichtingen als Cordaid en noem maar op aan de deur staan en je een formulier willen laten invullen
- glazenwassersbedrijven met aanbiedingen
- containerreinigingsbedrijven met aanbiedingen
- energiebedrijven met aanbiedingen
- een of ander loodgieterachtig bedrijf die zelfs 's nachts of met feestdagen komt als je riolering oid naar z'n vaantjes gaat, maar daar moet je uiteraard wel maandelijks bedrag x voor afdragen
- andere goede doelen met (al dan niet) grote projecten waarvoor je een formulier moet invullen voor maandelijkse donatie
- handtekeningen acties waarbij je maandelijks moet doneren om je handtekening geldig te laten zijn oid
- glasvezelbedrijf met een of andere leuke aanbieding
- geloofsovertuigers
- collectanten
en vast nog wel wat meer maar waarbij ik de deur niet heb opengedaan omdat ik het kotsbeu was.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 07:19

Ik erger me dood aan alle glasvezel verkopers, soms meerdere per dag!, die aanbellen. Ja ik weet dat wij aangesloten worden en NEE ik wil niet.
En dan zijn ze ook nog boos dat ik mijn hond niet vasthoud. Pup wel die ril ik even op, maar mij oh zo lieve maar veel kabaal makende Buldog die kan ik er niet bij pakken.
Na zo'n bezoek ben ik weer bezig de honden te kalmeren.... Bellen ze bij mijn buren aan, die bel horen wij ook begint het feestje weer opnieuw.

Collectanten zijn hier niet zoveel, maar bellen wel altijd op ongelukkige momenten, tijdens het koken bijvoorbeeld. Ze krijgen vaak wel wat.
Wel de studenten die maandelijkse donaties willen verkopen, dat doe ik nooit. Als het doel zo goed is dan doe je de fondsenwerving toch vrijwillig?!

Bel uit is geen optie, visite of de postbezorger wil ik wel graag horen.

Toch maar eens zo'n sticker aan schaffen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:05

Ik zie het ook als bedelen. Handje ophouden :+ Mensen die willen doneren weten de weg echt wel hoor.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:20

Ik ben zelf collectant voor de Dierenbescherming, wij hebben landelijk altijd de week rond dierendag om te collecteren, vaste dagen en maximale tijden tot hoe laat je mag collecteren.

Heb liever een sticker op de deur (dan loop ik vrolijk door) dan mensen die je ziet zitten en die je volledig negeren en de deur niet open doen.

Niet geven is ieders goed recht, maar vind het gewoon onvriendelijk om niet open te doen terwijl er iemand staat. Stickertje op de deur en je hebt ook geen last van aanbellende mensen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:40

Hier komen ze ook voor van alles en niets aan de deur. Ik heb bij het begin van de verbouwing de bel weggehaald, maar nu (3 jaar later), heb ik nog steeds geen bel :=. Ze komen áltijd als ik na een lange werkdag nét met mijn bord op schoot zit en sorry, dan heb ik geen zin om open te doen. Ik heb een erkertje en hier zijn ze zo brutaal om gewoon naar het erkertje te lopen en te blijven kloppen totdat je ze aankijkt. Zelfs met gordijnen dicht of omlaag zie je ze eromheen gluren. Het blijft hier ook niet bij collectes, ook Jehova's en andere kerkgemeenschappen stonden in het verleden genoeg voor de deur en inderdaad energieaanbieders etc etc etc.

Ik bepaal zelf wanneer ik doneer en dat is niet wanneer ik eindelijk even de tijd heb om te eten.
Doe meestal ook niet open. Ik snap dat zij niet weten wat voor werkdag ik heb gehad, dus ik snap dat het dan inderdaad als onvriendelijk bestempeld kan worden. Maar ik vind het onvriendelijk als mensen koste wat het kost blijven proberen. En moet ik voor zulke dingen mijn deurpost gaan bekladderen? Neuh...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:47

Pff, ik word wel een beetje moedeloos van dit topic (waarom lees ik dit dan? Tsja, vind het tegelijk fascinerend om te zien hoe andere mensen denken).

Nee, mensen zijn inderdaad niet verplicht om open te doen. Net als dat je ook niet verplicht bent om te reageren als iemand 'hallo' of 'goeiedag' tegen je zegt. Maar als je in zo'n situatie niet reageert, wordt dat wel gezien als a-sociaal gedrag, en ik vind een situatie waarbij er oogcontact is en je iemand aan de deur tóch negeert vergelijkbaar. In mijn ogen maakt het niet uit dat dit zich dan afspeelt op je 'eigen terrein' ipv op 'openbaar terrein'. Maar blijkbaar denken een aantal mensen daar anders over.

Overigens snap ik het best hoor, dat je na een lange dag kapot kunt zijn. Of dat je continu wordt lastig gevallen door allerlei niet-vrijwillige mensen (colporteurs etc). En dat je er dan dus echt geen zin in hebt.
Maar ik vind het jammer dat je daar dan 'echte' (vrijwillige) collectanten de dupe van laat zijn. Het verschil is meestal vrij duidelijk (wel/niet een collectebus).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:53

Glossy227 schreef:
9 van de 10 zal op een zachter/vriendelijker iets dan zo`n sticker echt niet reageren, vele bellen zelfs nog aan als je zo`n sticker hebt

"Moet ik doneren voor de stichting blinden en slechtzienden?"
"Nee???"
" Stichting voor Analfabeten?"
"Ook niet??"
*Wijst naar sticker*
"Is het dan voor de stichting Mensen met een laag IQ."

Waargebeurd verhaal, heb de beste collectant nooit weer gezien ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:58

lor1_1984 schreef:
Wat ik heb zien voorbijkomen sinds ik hier woon en volledig over ben (lees: sinds begin juni):
- (meestal) jongvolwassenen die voor stichtingen als Cordaid en noem maar op aan de deur staan en je een formulier willen laten invullen
- glazenwassersbedrijven met aanbiedingen
- containerreinigingsbedrijven met aanbiedingen
- energiebedrijven met aanbiedingen
- een of ander loodgieterachtig bedrijf die zelfs 's nachts of met feestdagen komt als je riolering oid naar z'n vaantjes gaat, maar daar moet je uiteraard wel maandelijks bedrag x voor afdragen
- andere goede doelen met (al dan niet) grote projecten waarvoor je een formulier moet invullen voor maandelijkse donatie
- handtekeningen acties waarbij je maandelijks moet doneren om je handtekening geldig te laten zijn oid
- glasvezelbedrijf met een of andere leuke aanbieding
- geloofsovertuigers
- collectanten
en vast nog wel wat meer maar waarbij ik de deur niet heb opengedaan omdat ik het kotsbeu was.

Bij ons heb je dan ook nog om de dag de pizzakoerier voor de bovenburen. Oh weer op de verkeerde bel gedrukt duh

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:58

Sofy schreef:
Pff, ik word wel een beetje moedeloos van dit topic (waarom lees ik dit dan? Tsja, vind het tegelijk fascinerend om te zien hoe andere mensen denken).

Nee, mensen zijn inderdaad niet verplicht om open te doen. Net als dat je ook niet verplicht bent om te reageren als iemand 'hallo' of 'goeiedag' tegen je zegt. Maar als je in zo'n situatie niet reageert, wordt dat wel gezien als a-sociaal gedrag, en ik vind een situatie waarbij er oogcontact is en je iemand aan de deur tóch negeert vergelijkbaar. In mijn ogen maakt het niet uit dat dit zich dan afspeelt op je 'eigen terrein' ipv op 'openbaar terrein'. Maar blijkbaar denken een aantal mensen daar anders over.

Overigens snap ik het best hoor, dat je na een lange dag kapot kunt zijn. Of dat je continu wordt lastig gevallen door allerlei niet-vrijwillige mensen (colporteurs etc). En dat je er dan dus echt geen zin in hebt.
Maar ik vind het jammer dat je daar dan 'echte' (vrijwillige) collectanten de dupe van laat zijn. Het verschil is meestal vrij duidelijk (wel/niet een collectebus).

Tja ik vind ook niet dat ik de dupe moet zijn van een ander z'n vrijwillig bedelen/collecteren. 'tziet er naar uit dat beide hun zin niet gaan krijgen dan. :=

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:01

Niet alles doorgelezen, maar wat wij hier altijd doen is zeggen dat je al via internet hebt gegeven.
Voor de vele clubjes bij ons wordt regelmatig rondgelopen met, heb je lege flessen?, wil je een rolade kopen enz. hierop is het veel makkelijker. Nee hebben we niet, en sorry net al 1 gekocht :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:18

Sofy schreef:

Wat is een "echte" collectant? Ze komen toch allemaal voor hetzelfde doel? Dus allemaal zo echt of nep als dat je het zelf wilt zien? Voor mij is het rond etenstijd allemaal gezeur, waar ze ook voor komen .Als ik mijn gordijnen grotendeels dicht heb, betekent dat niet dat iedereen maar in elk gaatje mag komen gluren.. Die collectebussen slaan ook niet altijd ergens op trouwens, kun je je nog dat voorval herrinneren van een aantal jaar terug met "collectebus voor mezelf" ?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:44

Waarom moet het per definitie asociaal op respectloos zijn als er niet wordt opengedaan?
Andersom kan er ook worden geredeneerd. Aan de deur komen tijdens etenstijd (wat heel veel voorkomt) kan ook als asociaal worden bestempeld. Aanbellen terwijl er een sticker op de deur zit ook.

Waarom zijn de collecteerders daar de dupe van? Dat begrijp ik echt niet, het persoonlijk aantrekken is wel heel vreemd. Als ze niet open doen is dat toch prima? Waarom wordt daar zo'n big deal van gemaakt onder de collecteerders hier? Als je met een collectebus gaat rondlopen is dat op vrijwillige basis, je kan ervoor kiezen dus. Waarom is de deur van je eigen huis open doen niet vrijwillig dan?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:49

Het is een mening het is niet per definitie waar, dat wordt hier nogal door elkaar gehaald mening en wat waar is. Ik vind het niet aso als iemand niet open doet, want je weet niet waarom en ik ga echt niet naar binnen kijken. Ik vind het wel aso als je iemand ziet zitten en je diegene vanuit het raam weg gaat wuiven of gewoon het heel hard negeert terwijl ik toch echt wel hoor dat de bel het doet.... Als iemand bezig is, dan is het wat anders maarja. Het gaat hier om meningen en dat wordt vergeten hier in het topic lijkt wel. Maar goed ik zie niet in waarom je niet even 20 seconden naar de deur kan lopen :+ Maar heel veel mensen hier blijkbaar wel. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.