Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Fiffill schreef:Ayasha schreef:Ik doe vaak niet open en ik vind het belachelijk dat ik daar een reden voor zou moeten hebben. Mijn huis, mijn leven en ik bepaal zelf wel of ik al dan niet iemand te woord sta. Zelfs bij een arrestatie heb je recht van zwijgen.
Wil je geld gaan bedelen ga je goddelijke gang maar ga niet janken als er mensen je niet t woord willen staan. Dát is hun keuze net als bedelen de jouwe is.
Zo, zit je wat dwars?
Nee: het minste is accepteren dat er mensen zijn die er gewoon geen zin in hebben. En dat niet persoonlijk opvatten want het is niks persoonlijk.Netje schreef:Zie haar onderschrift: Don't like my opinion? Feeling the need to start up a useless off-topic discussion about it? Don't waste both our time and just save it for someone who actually gives a f*ck.
Nu nog zelf toepassen![]()
Netje schreef:Colporteurs is toch echt een uitstervend ras hoor. En geloofsovertuigers: als er maar hooguit 1 collecte is per week en je zit naar je zegt op 3-4 per week met soms 2-3 per dag, dan vraag ik me echt af waar je woont. Want nogmaals: dat lijkt me meer dan stug

Mensen die willen doneren weten de weg echt wel hoor.
. Ze komen áltijd als ik na een lange werkdag nét met mijn bord op schoot zit en sorry, dan heb ik geen zin om open te doen. Ik heb een erkertje en hier zijn ze zo brutaal om gewoon naar het erkertje te lopen en te blijven kloppen totdat je ze aankijkt. Zelfs met gordijnen dicht of omlaag zie je ze eromheen gluren. Het blijft hier ook niet bij collectes, ook Jehova's en andere kerkgemeenschappen stonden in het verleden genoeg voor de deur en inderdaad energieaanbieders etc etc etc. Glossy227 schreef:9 van de 10 zal op een zachter/vriendelijker iets dan zo`n sticker echt niet reageren, vele bellen zelfs nog aan als je zo`n sticker hebt
lor1_1984 schreef:Wat ik heb zien voorbijkomen sinds ik hier woon en volledig over ben (lees: sinds begin juni):
- (meestal) jongvolwassenen die voor stichtingen als Cordaid en noem maar op aan de deur staan en je een formulier willen laten invullen
- glazenwassersbedrijven met aanbiedingen
- containerreinigingsbedrijven met aanbiedingen
- energiebedrijven met aanbiedingen
- een of ander loodgieterachtig bedrijf die zelfs 's nachts of met feestdagen komt als je riolering oid naar z'n vaantjes gaat, maar daar moet je uiteraard wel maandelijks bedrag x voor afdragen
- andere goede doelen met (al dan niet) grote projecten waarvoor je een formulier moet invullen voor maandelijkse donatie
- handtekeningen acties waarbij je maandelijks moet doneren om je handtekening geldig te laten zijn oid
- glasvezelbedrijf met een of andere leuke aanbieding
- geloofsovertuigers
- collectanten
en vast nog wel wat meer maar waarbij ik de deur niet heb opengedaan omdat ik het kotsbeu was.
Sofy schreef:Pff, ik word wel een beetje moedeloos van dit topic (waarom lees ik dit dan? Tsja, vind het tegelijk fascinerend om te zien hoe andere mensen denken).
Nee, mensen zijn inderdaad niet verplicht om open te doen. Net als dat je ook niet verplicht bent om te reageren als iemand 'hallo' of 'goeiedag' tegen je zegt. Maar als je in zo'n situatie niet reageert, wordt dat wel gezien als a-sociaal gedrag, en ik vind een situatie waarbij er oogcontact is en je iemand aan de deur tóch negeert vergelijkbaar. In mijn ogen maakt het niet uit dat dit zich dan afspeelt op je 'eigen terrein' ipv op 'openbaar terrein'. Maar blijkbaar denken een aantal mensen daar anders over.
Overigens snap ik het best hoor, dat je na een lange dag kapot kunt zijn. Of dat je continu wordt lastig gevallen door allerlei niet-vrijwillige mensen (colporteurs etc). En dat je er dan dus echt geen zin in hebt.
Maar ik vind het jammer dat je daar dan 'echte' (vrijwillige) collectanten de dupe van laat zijn. Het verschil is meestal vrij duidelijk (wel/niet een collectebus).
Sofy schreef:Pff, ik word wel een beetje moedeloos van dit topic (waarom lees ik dit dan? Tsja, vind het tegelijk fascinerend om te zien hoe andere mensen denken).
Nee, mensen zijn inderdaad niet verplicht om open te doen. Net als dat je ook niet verplicht bent om te reageren als iemand 'hallo' of 'goeiedag' tegen je zegt. Maar als je in zo'n situatie niet reageert, wordt dat wel gezien als a-sociaal gedrag, en ik vind een situatie waarbij er oogcontact is en je iemand aan de deur tóch negeert vergelijkbaar. In mijn ogen maakt het niet uit dat dit zich dan afspeelt op je 'eigen terrein' ipv op 'openbaar terrein'. Maar blijkbaar denken een aantal mensen daar anders over.
Overigens snap ik het best hoor, dat je na een lange dag kapot kunt zijn. Of dat je continu wordt lastig gevallen door allerlei niet-vrijwillige mensen (colporteurs etc). En dat je er dan dus echt geen zin in hebt.
Maar ik vind het jammer dat je daar dan 'echte' (vrijwillige) collectanten de dupe van laat zijn. Het verschil is meestal vrij duidelijk (wel/niet een collectebus).
Maar heel veel mensen hier blijkbaar wel. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.